اخبار داغ

در پشت پرده اتفاقات سراوان چه می‌گذرد؟

نقش آشکار سرویس‌های اطلاعاتی عربستان در اتفاقات بلوچستان/ آشوب‌های اخیر به نفع قاچاقچیان سوخت و مواد مخدر است

نقش آشکار سرویس‌های اطلاعاتی عربستان در اتفاقات بلوچستان/ آشوب‌های اخیر به نفع قاچاقچیان سوخت و مواد مخدر است
نقش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و پاکستان در تحولات استان سیستان و بلوچستان به شکل کلی در حوادث اخیر سراوان به صورت خاص مشهود است؛ به طوری که از چندماه پیش ارتش پاکستان اقدام به مسدود کردن مرز و جلوگیری از ورود سوخت به پاکستان می کند، عربستان نیز در این موضوع از جمله بازیگران فعال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ قاچاق سوخت، معضل دیرینه اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود که ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف قیمت سوخت در داخل ایران و کشورهای همسایه باز می‌گردد. قاچاقچیان سوخت نیز همواره تلاش می‌کنند از طریق خلاءهای قانونی و اجرایی به تجارت سیاه و پرسود خود ادامه دهند، حتی اگر این تجارت به تحمیل هزینه‌های سنگین بر بودجه دولت و مردم منجر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

آنان گازوییل، بنزین و انواع سوخت را از ایران به همسایگان شرقی و غربی رسانده و سود سرشاری را عاید خود می‌کنند. هرچند که هیچ گزارش رسمی از میزان قاچاق بنزین و انواع سوخت در کشور وجود ندارد و هیچ نهادی در اینباره، آماری را ارائه نکرده است، اما همواره گزارش‌ها از نواحی مرزی از رونق قاچاق بنزین، گازوییل و انواع دیگر سوخت حکایت دارد.

,

با توجه به تفاوت قیمت بنزین و گازوییل در ایران و برخی کشورهای همسایه، قاچاق سوخت از ایران دارای چنان جذابیت‌هایی برای قاچاقچیان است که با وجود ریسک گرفتار شدن و وضع جریمه، آن‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. تفاوت قیمت سوخت در ایران با برخی از کشورهای همسایه که گاهی اختلاف چندبرابری دارد، سبب شده حتی اگر هر قاچاقچی از هر پنج محموله تنها یک محموله را سالم به مقصد برساند، بازهم از این کار سود ببرد.

,

برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سال‌هاست که نیروی انتظامی درگیری‌های شدید و متعددی با قاچاقچیان در مرزهای کشور به‌ خصوص مرزهای شرقی دارد و تعداد قابل‌توجهی از اعضای نیروی انتظامی هم در همین درگیری‌ها، مجروح شده یا به شهادت رسیده‌اند. اما برخورد انتظامی، راهکار اصلی از بین‌ بردن این مشکل مهم اقتصادی کشورمان نیست و باید با افزایش شفافیت در کنار اصلاح قیمت، زمینه‌های سودآوری قاچاق سوخت را ازبین برد و هزینه‌های این‌کار را افزایش داد.

,

طبق گفته کارشناسان اقتصادی راه‌حل مؤثر برای مبارزه با این معضل، اصلاح قیمت‌های داخلی سوخت و متناسب‌کردن آن با نرخ‌های بین‌المللی با هدف کاهش حاشیه سود قاچاق سوخت است. در غیر این صورت، تفاوت قیمت‌های سوخت بین ایران و کشورهای همسایه، ضمن رونق‌دادن به بازار قاچاق از ایجاد انگیزه لازم برای کارآفرینی در حوزه‌های تولید به‌ویژه در مناطق مرزی جلو گیری خواهد شد.

,

همچنین ادامه این روند سهم قابل توجهی از سود حاصل از تجارت سوخت را از جیب بیت المال به جیب عده ای سودجو سرازیر خواهد شد هر چند که ساده ترین راهکار جلوگیری از قاچاق سوخت که مورد تاکید برخی مسئولان دولت های مختلف نیز است، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل با هدف رسیدن این قیمت ها به قیمت های منطقه ای است تا سود ناشی از قاچاق سوخت به شدت کاهش یابد و انگیزه قاچاقچیان برای فعالیت در این زمینه از بین برود با این وجود افزایش قابل توجه قیمت بنزین و به خصوص گازوییل اقدام ساده ای نیست، زیرا حمل و نقل درون شهری و برون شهری بار و مسافر را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه هزینه های سیاسی،اقتصادی و اجتماعی سنگینی برای مردم و دولت دارد البته ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل شرایط اقتصادی کشور ممکن است برنامه هدفمندی در این زمینه وجود نداشته باشد اما در درازمدت باید به اصلاح قیمت ها به عنوان راهکاری جدی برای مقابله با قاچاق سوخت نگریست.

,

بررسی شیوه های قاچاق سوخت نشان می دهد که قاچاقچیان از طریق برخی خلأ های قانونی و اجرایی در کشور وضعف بدنه کارشناسی دستگاه های مرتبط، امکان قاچاق گازوئیل و انواع سوخت های ارزشمند را یافته‌اند. قاچاق سوخت بیشتر در استان های مرزی که دارای اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی و با کشور های همسایه وجود دارد صورت می پذیرد و می توان از سهمیه‌بندی در آن مناطق به عنوان بازاری برای مقابله با قاچاق سوخت بهره برد هر چند که واقعی کردن قیمت سوخت منوط به در نظر گرفتن تعداد زیادی از فاکتورهای های اثر گذار است و بر قیمت تمام شده حمل و نقل تاثیر می گذارد باید این مسئله را نیز در نظر داشت که کشور آماده این افزایش قیمت سوخت است یا خیر؟

,

بنابراین برای ممانعت از ایجاد رانت و نیز جلوگیری از گسترش قاچاق فرآورده های نفتی، انتظار می رود اقداماتی در سطوح مختلف اجرا شود و لازم است که کنترل دقیق تری بر عملیات خرید و فروش و حمل مواد خریداری شده از بورس انرژی انجام شود. آنچه در این میان ضرورت دارد، هماهنگی دستگاه های ذی ربط و ایجاد ساز و کار یکپارچه برای مقابله با معضل قاچاق فرآورده های نفتی است. به هر میزان که هماهنگی این سازمان ها و دستگاه ها بیشتر باشد، امکان سوء استفاده های متخلفان از خلأ های قانونی و اجرایی کمتر فراهم می شود.

,

باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور و هزینه سنگینی که بابت یارانه انرژی پرداخت می شود، در صورت شناسایی و مسدود کردن گریزگاه های قاچاقچیان سوخت، می توان عرضه فرآورده های نفتی را مدیریت کرده و از تحمیل هزینه های اضافی بر بودجه کشور کاست.

,

احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: شهرها و استانهای مرزی کشورمان نقاطی حساس هستند که معضلات و مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری مردم به ویژه قشر جوان می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات امنیتی برای کشور فراهم آورد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حادثه چند روز پیش سراوان زاییده چند عامل و علت است، عنوان کرد: فقر و محرومیت منطقه به ویژه مردم ساکن در مناطق مرزی، باتوجه به اقدام نیروهای امنیت برای کانالیزه کرده مسیر قاچاق و محدود کردن آن به گذرگاه های قانونی برای خرده قاچاقچیان ازجهت کمک به معیشت مردمی که از مشکل بیکاری رنج می برند؛ اما این محدودیت ها منافع گروه های قاجاق عمده را در معرض خطر قرار داده بود.

,

وی ادامه داد: از این رو با سوء استفاده از عوامل خرده قاچاق تلاش دارند با فشار به منابع امنیتی محدودیت های ایجاد شده را بردارند تا بتوانند با بهره گیری از قدرت مردمی منافع باندی خود را تامین کنند.

,

احمد قربانی پور اظهار کرد: کانالیزه کردن مسیرهای تردد خرده قاچاقچیان، از طرفی مسیر باندهای قاچاق مواد مخدر را که در پوشش "سوخت بر" اقدام به انتقال مواد مخدر می کردند نیز با مشکل مواجه کرده است از این رو این باندها نیز با نفوذ در جمع مردم و تحریک آنها نقش جدی در این درگیری ها داشته و دارند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه عامل دیگر، مسائل سیاسی و امنیتی است، تصریح کرد: نقش گروهک های ضد انقلاب در به خشونت کشیدن اعتراضات است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم سعی در بهم زدن آرامش و ثبات منطقه دارند و تلاش می کنند مردم را علیه سازمان ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی تحریک کنند تا به اهداف سیاسی و امنیتی خود برسند، از جمله عواملی است که نباید

,

وی افزود: نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی فرق گرا و معارض در استان و شبکه های خبری معاند که در فضای ضعف رسانه ای خود در جریان ساز و انعکاس منفی رخداد بسیار موثر بودند را نیز در این زمینه شاهد بودیم.

,

قربانی پور بیان کرد: اظهارات کاملا جهت دار و تحریک کننده اخیر عبدالحمید و حمله به نظام در تصویرسازی و زمینه سازی اعتراضات و سوء استفاده جریان های فرصت طلب فعال در ترانزیت قاچاق سوخت، موادمخدر و گروهک های معاند، بسیار موثر بوده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه نقش سرویس های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و پاکستان در تحولات استان به شکل کلی در ماجرای اخیر به صورت خاص مشهود است، اظهار کرد: بطوری که از چندماه پیش ارتش پاکستان اقدام به مسدود کردن مرز و جلوگیری از ورود سوخت به پاکستان می کند، عربستان نیز در این موضوع از جمله بازیگران فعال است.

,

وی گفت: به نظر می رسد، در آینده باتوجه به راهبرد ویژه ای که جریان دموکرات و خاص "بایدن" برای استفاده از ظرفیت هویت های قومی و مذهبی در ایجاد نا آرامی و بی ثبات سازی کانونی در ایران دارد.

,

قربانی پور در پایان خاطر نشان کرد: با عنایت به سیاست های کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات درب خش اقوام که از کانال برخی متنفذین قومی و مذهبی هدایت می شود، با مسائل از این دست در اشکال مختلف مواجه خواهیم بود و در آستانه انتخابات نیز چهره جدیدی از ماجرا را خواهیم داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه