اخبار داغ

لندن نشینان مجبور به لغو «پرنسس‌های کوره» خود در تهران شدند

لندن نشینان مجبور به لغو «پرنسس‌های کوره» خود در تهران شدند
افتتاحیه نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» پس از اعتراضات گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی لغو شد. این نمایشگاه شامل ۱۵ عکس از دختربچه‌هایی که به همراه خانواده در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند، قرار بود روز جمعه گشایش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» حاصل حضور عکاس آن در کوره‌های آجرپزی جنوب تهران است. او مدعی است «عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم.  با این عکس‌ها تلاش کردم رویاهای بچه‌ها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی سازم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم اما این بار خواستم زیبایی و رویاهای آنها را در معرض دید عموم بگذارم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما این توضیحات، نه تنها برای کاربران فضای مجازی قانع‌کننده نبود، بلکه این اقدام عکاس  «پرنسس‌های کوره» را سوءاستفاده از فقر و محرومیت دانستند و عنوان کردند این اقدام مصداق کودک‌آزاری به روش نوین است. برخی هم این اقدام عکاس و گالری کاما را با هشتگ «کاسبان فقر» نقد کردند. به عنوان نمونه، حمید کارگر مشاور اجرایی معاونت آموزشی وزارت علوم به طعنه نوشت: کوره اگر تو را «نان» نمی‌دهد، شاید مرا «نام» دهد! پول چیره بر هنر، هنرمند سوار بر فقر، فقر به‌مثابه دکّان.

,

پس از افزایش اعتراض‌ها و تهدید کاربران به برهم زدن افتتاحیه نمایشگاه، گالری کاما به عنوان محل نمایش عکس‌ها اعلام کرد: به منظور تحقیقات بیشتر در مورد برپایی نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» و احترام به نظر منتقدین و پوزش از مدعوین، این نمایشگاه روز جمعه در گالری کاما برگزار نخواهد شد.

,

محمدرضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی هم در توئیتی نوشت: حساسیت روی سوءاستفاده از فقر و سختی مردم، امیدوارکننده است و خوشبختانه با همین حساسیت‌ها و اعتراض‌ها، برگزاری نمایشگاه پرنسس‌های کوره توسط وزارت ارشاد لغو شد.

,

, ,

با این حال، «مونا خوش اقبال» مدیر گالری کاما در صفحه شخصی خود، «بخل و تنگ‌نظری به ظاهر رقیبان و به‌ذات بددلان و حسودان» را عامل تعطیلی نمایشگاه دانست. احتمالاً اشاره او به پست اینستاگرامی لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان است.

,

خوش اقبال همچنین نوشت: «نمایشگاه به علت محافظت و روبه‌رو نشدن دخترانمان با هجوم افکار خشمگین و احترام به نظر منتقدین آگاه و نه مغرضین ناآگاه و با عذرخواهی از مدعوین و دست‌اندرکاران پاک‌طینت کنسل می‌شود. امیدواریم در این مسیر که تازه در تولد آن هستیم، کنار ما بمانید.»

,

این در حالی است که علی صوفی، عکاس این نمایشگاه واکنشی در صفحه شخصی خود نشان نداده است.

,

در بخشی از بیانیه نمایشگاه این عکاس تجربی آمده: «هر کدام از این پرتره‌ها پشت چهره پرنسس‌وارشان، درد و غمی عمیق پنهان است که عکاس با تیزهوشی آنها را به تصویر کشیده است و هر کدام حاکی از رؤیای معصومانه کودکانه و سبک زندگی این کودکان است.» صوفی برخی از این کودکان را با عنوان «مونالیزای من» خطاب می‌کند.

,

به گزارش فارس، مجموعه فرهنگی هنری کاما در آذرماه ۹۶ در لندن افتتاح شده و شعبه آن در تهران در بهمن ۱۳۹۶ افتتاح شده است. این گالری مدعی است با هدف جریان‌سازی در معرفی حرفه‌ای هنر ایران و فروش و معرفی هنر ایران و خاورمیانه به بازارهای جدید، وارد این عرصه شده است. فعالیت‌های این گالری از سوی «بی‌بی‌سی فارسی» پوشش خبری داده می‌شود و مدیر آن هم سابقه مصاحبه با رسانه ضدایرانی «ایران اینترنشنال» را دارد. حال این پرسش پیش می‌آید که استفاده از عبارت «ملکه ما» توسط مدیر گالری کاما، آیا ارتباطی به انگلستان دارد؟

,

انتهای پیام/

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه