اخبار داغ

بوی المپیک را خیلی حس نمی کنم

دلیریان: بنا، عاشق و جنتلمن است/ به آینده کشتی خوشبین نیستم

دلیریان: بنا، عاشق و جنتلمن است/ به آینده کشتی خوشبین نیستم
مدیر سابق تیم های ملی کشتی فرنگی گفت: کسی مثل بنا که عاشق کارش باشد، کمتر سراغ دارم. او عاشق کشتی و یک جنتلمن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد دلیریان مدیر سابق تیم های ملی کشتی فرنگی با انتقاد از روش گلخانه ای حاکم بر تیم ملی اظهار داشت: من روند کشتی فرنگی را امیدوارکننده و رو به جلو می بینم. خیلی از مربیان فعال در شهرستان ها و هیات ها زحمت می کشند که حاصلش در اختیار مربیان تیم ملی قرار گرفته که آنها را برای حضور در مسابقات جهانی ارتقا دهند. هرچند وضعیت کشتی فرنگی مان را خوب و امیدوارکننده می بینم اما دلیل نمی شود به آینده کشتی امیدوار باشم چون تیم ملی به افراد خاصی محدود شده و با انتخاب گلخانه ای نتیجه حاصل می شود اما زیرساخت از بین می رود. این به کشتی فرنگی ما ضربه می زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: گاهی شاید در یکی دو وزن ضرورت ایجاب به انتصاب کند ولی اینکه یک تیم کامل را گلخانه ای انتخاب کنیم، کار خوبی نیست. البته آقایان دلایل خود را دارند ولی اگر می خواهیم کشتی را زنده نگه داریم، بایستی مسابقه انتخابی در زمان و مراحل مشخص برگزار شود تا تماشاگر جذب شده و برای دیدن کشتی سر و دست بشکنند. به این شکل آن کشتی گیر که در گوشه استانش کار می کند، همیشه امید دارد که شاید خودش را در انتخابی تیم ملی نشان دهد.

,

این پیشکسوت کشتی فرنگی اذعان داشت که صحبتش مربوط به مقطع کنونی که کرونا برگزاری مسابقه را با مشکل مواجه کرده، نیست: در این زمان محدودیت هایی وجود دارد. من حتی به برگزاری مسابقات المپیک هم خوشبین نیستم. تا جایی که اخبار را دنبال می کنم 80 درصد مردم ژاپن مخالف برگزاری مسابقات هست و سروصدایی هم از برگزاری المپیک شنیده نمی شود. بوی المپیک را خیلی حس نمی کنم. حرف من به صورت کلی است و در این مقطع زمانی ناگزیر هستیم که به همین شکل ادامه دهیم. خصوصا اینکه در سه وزن هم سهمیه المپیک نگرفتیم.

,

دلیریان نسبت به کسب سه سهمیه باقی مانده ابراز خوشبینی کرد و افزود: در همین گزینشی آسیایی فکر می کنم سهمیه 2 وزن را حتما بگیریم. در 67 کیلوگرم کار یک مقدار سخت است چون آسیایی ها سهمیه نگرفتند و بهترین های این وزن هم آسیایی هستند. من امیدوارم با سهمیه کامل در المپیک شرکت کنیم.

,

وی که میهمان برنامه دایره طلایی این هفته (9 اسفند) بود، تاکید کرد: من به آینده کشتی خوشبین نیستم، چون 50 سال پیش جامعه به کشتی، فوتبال و کمی هم والیبال اقبال نشان می داد اما با گسترش رشته های ورزشی، حالا کمتر خانواده ها بچه های شان را به رشته سنگینی چون کشتی، بوکس و وزنه برداری می فرستند. آن محل هایی که مرکز توسعه و تمرین ورزش کشتی بود، از بین رفته و در استان ها هم شاهد همین وضعیت هستیم. خوزستان که سمبل کشتی فرنگی است را می بینیم که تا به مرحله موفقیت نزدیک می شود رئیس هیاتش استعفا می دهد. در حالیکه کشتی ورزش ملی ما است اما توجه لازم به آن نمی شود. کشور ژاپن رشته ورزشی سومو را دارد، افراد باید وزن بدن شان بین 150 تا 180 برسانند و در دایره کوچک همدیگر را هل بدهند. این رشته ملی آنهاست، تلویزیون رقابت هایش را نشان می دهد و حتی کانال مخصوص هم دارند و اسپانسرهای زیادی در آن فعال هستند. کاری هم به این ندارند که دنیا این ورزش آنها را دوست ندارد، به عنوان یک ورزش سنتی کشورشان از آن حمایت می کنند. اما ما برای ورزش ملی مان چه کرده ایم؟ مربی عاشقی چون روح الله میکائیلی در قم فعال است که این استان هنوز در کشتی فرنگی حرف برای گفتن دارد، اما خراسان، ایلام، لرستان و اردبیل اکنون کجای کشتی فرنگی هستند؟ ضمن اینکه دلیلی هم ندارد همه جای ایران را به لحاظ کشتی فرنگی یکسان نگاه کنیم، باید در استان هایی که استعداد دارند، سرمایه گذاری کنیم.

,

دلیریان با بیان این جمله که خوب بود تیم ملی فرنگی هم در جام پلیکونه ایتالیا شرکت می کرد، گفت: با توجه به دوری طولانی مدت کشتی گیران از شرکت در مسابقات به خاطر کرونا، خوب بود تیم ملی فرنگی هم در جام ایتالیا شرکت می کرد اما آنطور که شنیدم کادرفنی فرنگی معتقد بود سطح مسابقات ایتالیا پایین است درحالیکه بعید می دانم اینطور باشد و کشتی گیران خوبی در آن شرکت کردند.

,

عضو پیشین تیم ملی فرنگی در توصیف محمد بنا تصریح کرد: به لحاظ فنی نمی گویم مثل او وجود ندارد؛ خیلی ها هستند که خوب کار می کنند اما کسی مثل بنا که عاشق کارش باشد، کمتر سراغ دارم. او در المپیک قبلی شبانه روز در خانه کشتی حضور داشت و از جیب خودش برای بچه ها هزینه می کرد. او عاشق کشتی و یک جنتلمن است که یک ایراد دارد و کسی را بالا سر خودش نمی تواند ببیند.

,

دلیریان در پاسخ به این سوال که اگر محمد بنا طبق گفته خودش از بعد از المپیک نخواهد مربیگری کند، چه کسی می تواند جایگزین او شود، خاطرنشان کرد: هستند کسانی که این خلا را به صورت نسبی پر کنند. من امیدوار بودم سوریان به جای نایب رئیسی کنار بنا قرار گرفته و از تجربه او استفاده کند که بعد از او ادامه دهند این راه باشد. 

,

وی در خاتمه گفت: امیدوارم وزارت و کمیته شعار «کشتی، ورزش ملی ما است» را به عمل تبدیل کرده و بیشتر به کشتی توجه نشان دهند.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه