اخبار داغ

وزیر امور خارجه عراق:

اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی با ایران را نخواهیم داد

اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی با ایران را نخواهیم داد
در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور، تصریح کرد: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که در دومین سفرش به تهران ظرف یک ماه اخیر امروز در تهران حضور دارد، ظهر امروز (شنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.


در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فؤاد حسین وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

* محکومیت اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه

ظریف در این دیدار اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را  نقض حاکمیت کشور برشمرد.

وزیر امور خارجه ایران برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک خواند که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.

وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تاکید داریم.


* تأکید بر حل و فصل مشکلات تردد تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین

ظریف همچنین با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز  تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش  مناسبات تجاری بین دو کشور خواند و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این خط آهن شد.

* آمادگی عراق برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رساند.

لازم به ذکر است فؤاد حسین همچنین امروز در دیدار با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره پرداخت بدهی این کشور گفت: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه عراق در دیدار با ظریف با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تأکید کرد.

فؤاد حسین گفت: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوء استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.

گفتنی است در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز چندی پیش در اظهاراتی تلاش مشکوک برای منتسب کردن حادثه شب گذشته اربیل به ایران را به شدت محکوم کرد و از دولت عراق خواست دستورات لازم را برای پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات صادر کند.

گفتنی است این دومین سفر فؤاد حسین به تهران ظرف یک ماه اخیر است. او ۱۵ بهمن ماه نیز سفری یک روزه به تهران داشت و با ظریف و شمخانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز با اشاره به سفر فؤاد حسین اعلام کرد که او در این سفر ضمن دیدار با ظریف با دیگر مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
, * محکومیت اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * تأکید بر حل و فصل مشکلات تردد تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین,
,
,
,
,
,
, * آمادگی عراق برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه