اخبار داغ

در گفت‌وگوی "دانا" با یک جامعه‌شناس فرهنگی مطرح شد؛

تقلید از آموزه‌های غربی؛ شاکلۀ اصلی "آموزش" در دانشگاه‌ها!/ تقلید از نظام آموزشی بیگانه به روز بودن نیست؛ ضلالت است

تقلید از آموزه‌های غربی؛ شاکلۀ اصلی "آموزش" در دانشگاه‌ها!/ تقلید از نظام آموزشی بیگانه به روز بودن نیست؛ ضلالت است
یک جامعه شناس با انتقاد از ماهیت مجهول نظام آموزشی گفت: ما از این دانشجویان انتظاری غیر از غربی فکر کردن نباید داشته باشیم؛ چراکه رشد و پرورشی مبتنی بر آموزه‌های غربی، شاکله اصلی آموزش در دانشگاه هاست که فضای مجازی هم بر زندگی و تفکر غربی صحه می گذارد.
[

« اردشیر گراوند »؛ جامعه‌شناس، آسیب‌شناس و پژوهشگر اجتماعی و در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه و آسیب‌های شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به واکاوی ارتباط بین نظام آموزشی دانشگاه ها، افت تحصیلی و نقش اینترنت در انفعال و دل‌زدگی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان پرداخت و در این رابطه عنوان کرد: با توجه به گستردگی اینترنت و فضای مجازی می‌توان به نوعی مدعی شد که دنیا کوچک‌شده است؛ چرا که یک انسان به‌واسطه برخورداری از اینترنت می‌تواند درآن‌واحد با دورترین نقطه زمین ارتباط برقرار کند و صدا و تصویر او را به‌وضوح داشته باشد و همین امر به‌مثابه مشق دنیایی دیگر است که جاذبه‌هایی مانند درس و مدرسه را می‌تواند در نظر برخی از دانشجویان و دانش آموزان کمرنگ کند.

, « اردشیر گراوند »؛ جامعه‌شناس، آسیب‌شناس و پژوهشگر اجتماعی و در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه و آسیب‌های شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, « اردشیر گراوند »؛ جامعه‌شناس، آسیب‌شناس و پژوهشگر اجتماعی و در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه و آسیب‌های , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ؛, به واکاوی ارتباط بین نظام آموزشی دانشگاه ها، افت تحصیلی و نقش اینترنت در انفعال و دل‌زدگی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان پرداخت و در این رابطه عنوان کرد: با توجه به گستردگی اینترنت و فضای مجازی می‌توان به نوعی مدعی شد که دنیا کوچک‌شده است؛ چرا که یک انسان به‌واسطه برخورداری از اینترنت می‌تواند درآن‌واحد با دورترین نقطه زمین ارتباط برقرار کند و صدا و تصویر او را به‌وضوح داشته باشد و همین امر به‌مثابه مشق دنیایی دیگر است که جاذبه‌هایی مانند درس و مدرسه را می‌تواند در نظر برخی از دانشجویان و دانش آموزان کمرنگ کند.,

 

,

"اینترنت"؛ ابزار وصل یا عامل فصل؟

, "اینترنت"؛ ابزار وصل یا عامل فصل؟ , "اینترنت, "؛ ابزار وصل یا عامل فصل؟ ,

وی در ادامه افزود: این مقوله با اتکاء به روابط انسانی و فارغ از اراده و سیاست دولت‌ها و حکومت‌ها و فرهنگ‌ها اتفاق افتاده و هر کس در فضای مجازی و با دستگاهی که در اختیار دارد، رسانه خود را ساخته و فعالیت خود را در فضای مجازی به سمع و نظر جهانیان می‌رساند. افراد فعال در حوزه فضای مجازی و اینترنت به‌راحتی باهم در هر کشوری و در هر نقطه‌ای از دنیا ارتباط برقرار می‌کنند. جامعه‌شناسان و روانشناسان هم هر یک تفسیر جداگانه‌ای از ارتباطات امروزی فضای مجازی ارائه کرده‌اند؟ برخی دنیا را دهکده جهانی خوانده‌اند و قص علی‌هذا...

, وی در ادامه افزود: این مقوله با اتکاء به روابط انسانی و فارغ از اراده و سیاست دولت‌ها و حکومت‌ها و فرهنگ‌ها اتفاق افتاده و هر کس در فضای مجازی و با دستگاهی که در اختیار دارد، رسانه خود را ساخته و فعالیت خود را در فضای مجازی به سمع و نظر جهانیان می‌رساند. افراد فعال در حوزه فضای مجازی و اینترنت به‌راحتی باهم در هر کشوری و در هر نقطه‌ای از دنیا ارتباط برقرار می‌کنند. جامعه‌شناسان و روانشناسان هم هر یک تفسیر جداگانه‌ای از ارتباطات امروزی فضای مجازی ارائه کرده‌اند؟ برخی دنیا را دهکده جهانی خوانده‌اند و قص علی‌هذا...,

این فعال فرهنگی اضافه کرد: شاید این ارتباطات به مذاق خیلی‌ها خوش آمده باشد؛ اما برای من که ساحت زیستی‌ام با برخی از دوستان تفاوت دارد، تعریف خود را از آنچه به نام فرهنگ و مراسم و مناسک تعریف می‌شود ارائه می‌دهم.

, این فعال فرهنگی اضافه کرد: شاید این ارتباطات به مذاق خیلی‌ها خوش آمده باشد؛ اما برای من که ساحت زیستی‌ام با برخی از دوستان تفاوت دارد، تعریف خود را از آنچه به نام فرهنگ و مراسم و مناسک تعریف می‌شود ارائه می‌دهم.,

 

,

از دانشجویان نباید انتظاری غیر از غربی فکر کردن داشته باشیم

, از دانشجویان نباید انتظاری غیر از غربی فکر کردن داشته باشیم, از دانشجویان نباید انتظاری غیر از غربی فکر کردن داشته باشیم,

گراوند در ادامه بحث با بررسی زیر ساخت‌های نظام آموزشی عنوان کرد: به هر تقدیر علم مدرنی که ما در تمام دانشگاه‌های سراسر کشورمان تدریس می‌کنیم؛ چه از جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، هنر و هر رشته‌ای که دانشجو در آن تحصیل می‌کند، گونه‌ای تدوین شده که مبانی اولیه درس‌ها بی برو برگرد بر اساس مبانی آموزشی غربی طبقه بندی شده اند.

, گراوند در ادامه بحث با بررسی زیر ساخت‌های نظام آموزشی عنوان کرد: به هر تقدیر علم مدرنی که ما در تمام دانشگاه‌های سراسر کشورمان تدریس می‌کنیم؛ چه از جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، هنر و هر رشته‌ای که دانشجو در آن تحصیل می‌کند، گونه‌ای تدوین شده که مبانی اولیه درس‌ها بی برو برگرد بر اساس مبانی آموزشی غربی طبقه بندی شده اند.,

وی در تشریح وضعیت نظام آموزشی کشور گفت: مبانی آموزشی غربی طبقه‌بندی‌شده‌اند. یعنی تئوری‌ها، مبتنی بر آموزشی غربی است و وقتی در بعد عملی و اجرایی هم وارد می‌شویم، می‌بینیم اجرا هم دقیقاً متکی بر پایه آموزه‌های غربی است. زمانی که دختر یا پسر من و شما دیپلم می‌گیرد و ما او را به سیستم آموزشی در حوزه دانشگاهی می‌سپاریم، انتظار داریم که او در این نظام آموزشی طوری تربیت شود که تمام کنش‌ها زندگی و آینده زیستی او مبتنی بر داشته‌های فرهنگی کشورمان باشد؛ اما آن‌گونه به نظر می‌رسد ما از این دانشجویان انتظاری غیر از غربی فکر کردن نباید داشته باشیم؛ چراکه رشد و پرورشی مبتنی بر آموزه‌های غربی شاکله اصلی این آموزه‌هاست که فضای مجازی هم بر این موضوع صحه می‌گذارد.

, وی در تشریح وضعیت نظام آموزشی کشور گفت: مبانی آموزشی غربی طبقه‌بندی‌شده‌اند. یعنی تئوری‌ها، مبتنی بر آموزشی غربی است و وقتی در بعد عملی و اجرایی هم وارد می‌شویم، می‌بینیم اجرا هم دقیقاً متکی بر پایه آموزه‌های غربی است. زمانی که دختر یا پسر من و شما دیپلم می‌گیرد و ما او را به سیستم آموزشی در حوزه دانشگاهی می‌سپاریم، انتظار داریم که او در این نظام آموزشی طوری تربیت شود که تمام کنش‌ها زندگی و آینده زیستی او مبتنی بر داشته‌های فرهنگی کشورمان باشد؛ اما آن‌گونه به نظر می‌رسد ما از این دانشجویان انتظاری غیر از غربی فکر کردن نباید داشته باشیم؛ چراکه رشد و پرورشی مبتنی بر آموزه‌های غربی شاکله اصلی این آموزه‌هاست که فضای مجازی هم بر این موضوع صحه می‌گذارد.,

 

,

در مبانی درسی دانشگاه ها کورکورانه فرهنگی بیگانه را کپی کرده‌ایم

, در مبانی درسی دانشگاه ها کورکورانه فرهنگی بیگانه را کپی کرده‌ایم , در مبانی درسی دانشگاه ها کورکورانه فرهنگی بیگانه را کپی کرده‌ایم ,

 این جامعه‌شناس فرهنگی در تکمیل این بحث متذکر شد: دانشجو در دانشگاه خود اساساً آموزش غربی را فرامی‌گیرد. از طرفی بخشی از آموزش‌های او به روابط انسانی و اجتماعی برمی‌گردد. البته باید تصریح کنم که منظور من از زندگی مدرن، زندگی غربی و اروپایی نیست؛ اما وقتی‌که دانشجو در دانشگاه سبک زندگی و ارتباطات غربی را یاد می‌گیرد، چگونه می‌توان از او انتظار داشت که در زندگی آینده خود به فرهنگ و وطن و تمامیت ارضی کشورش عرق و علاقه داشته باشد و به آنها خدمت کند؟ از طرفی مبانی فکری و تئوری و نظری و ایدئولوژی و دینی و ملی بافرهنگ و داشته‌های فرهنگی ما سازگار نیست. بنابراین می‌توان گفت که در مبانی درسی دانشگاه ها کورکورانه فرهنگی بیگانه را کپی کرده‌ایم؛ آن‌هم ناشیانه‌ترین کپی کاری!

,  این جامعه‌شناس فرهنگی در تکمیل این بحث متذکر شد: دانشجو در دانشگاه خود اساساً آموزش غربی را فرامی‌گیرد. از طرفی بخشی از آموزش‌های او به روابط انسانی و اجتماعی برمی‌گردد. البته باید تصریح کنم که منظور من از زندگی مدرن، زندگی غربی و اروپایی نیست؛ اما وقتی‌که دانشجو در دانشگاه سبک زندگی و ارتباطات غربی را یاد می‌گیرد، چگونه می‌توان از او انتظار داشت که در زندگی آینده خود به فرهنگ و وطن و تمامیت ارضی کشورش عرق و علاقه داشته باشد و به آنها خدمت کند؟ از طرفی مبانی فکری و تئوری و نظری و ایدئولوژی و دینی و ملی بافرهنگ و داشته‌های فرهنگی ما سازگار نیست. بنابراین می‌توان گفت که در مبانی درسی دانشگاه ها کورکورانه فرهنگی بیگانه را کپی کرده‌ایم؛ آن‌هم ناشیانه‌ترین کپی کاری!,

 

,

در نظام آموزشی ما مبانی غربی از همان ابتدای دانشگاه شروع می‌شود

, در نظام آموزشی ما مبانی غربی از همان ابتدای دانشگاه شروع می‌شود, در نظام آموزشی ما مبانی غربی از همان ابتدای دانشگاه شروع می‌شود,

 

,

, , ,

 

,

وی در ادامه با اشاره به اتفاقی شخصی گفت: پسر من وقتی‌که در دانشگاه تهران پذیرفته شد، بعد از جلسات اول وقتی برگشت از او پرسیدم از دانشگاه چه خبر؟! گفت: در جهاد دانشگاهی کارگاهی را برگزار کرده بودند به اسم to apply ho؛ عجیب است که در جلسه اولی آن‌هم در جهاد دانشگاهی مبانی چنین درسی را برای دانشجو تعریف می‌کنند! خب می‌بینید از جلسات اول ‌ترم اول، برای دانشجویان مبانی غربی را تعریف می‌کنیم. یعنی مبانی غربی از همان ابتدای دانشگاه در سیستم و نظام آموزشی ما شروع می‌شود و تا پایان دوره‌های عالیه تحصیل ادامه خواهد یافت. پس نباید به دانشجو خرده گرفت. چراکه طبیعی است وقتی دانشجو و دانش‌آموز در چنین سیستمی تحصیل می‌کند، ناخودآگاه سبک زندگی غربی را فرا بگیرد.

, وی در ادامه با اشاره به اتفاقی شخصی گفت: پسر من وقتی‌که در دانشگاه تهران پذیرفته شد، بعد از جلسات اول وقتی برگشت از او پرسیدم از دانشگاه چه خبر؟! گفت: در جهاد دانشگاهی کارگاهی را برگزار کرده بودند به اسم to apply ho؛ عجیب است که در جلسه اولی آن‌هم در جهاد دانشگاهی مبانی چنین درسی را برای دانشجو تعریف می‌کنند! خب می‌بینید از جلسات اول ‌ترم اول، برای دانشجویان مبانی غربی را تعریف می‌کنیم. یعنی مبانی غربی از همان ابتدای دانشگاه در سیستم و نظام آموزشی ما شروع می‌شود و تا پایان دوره‌های عالیه تحصیل ادامه خواهد یافت. پس نباید به دانشجو خرده گرفت. چراکه طبیعی است وقتی دانشجو و دانش‌آموز در چنین سیستمی تحصیل می‌کند، ناخودآگاه سبک زندگی غربی را فرا بگیرد., to apply, ho,

 

,

دکتر یا مهندسی که تعصبی به آب‌وخاکش ندارد، چگونه می‌تواند خدمت کند

, دکتر یا مهندسی که تعصبی به آب‌وخاکش ندارد، چگونه می‌تواند خدمت کند , دکتر یا مهندسی که تعصبی به آب‌وخاکش ندارد، چگونه می‌تواند خدمت کند ,

گراوند در ادامه افزود: حالا در نظر بگیرید که ما در زندگی ایرانی و فرهنگ سنتی خود در این برهه زمانی هیچ موردی را برای جایگزینی پدیده‌های خوش آب و رنگ غرب نداریم که به دانش‌آموز عرضه کنیم؛ به‌بیان‌دیگر در مقابل این بازار خوش آب و رنگ تنها خلاء فرهنگی داریم؛ طبیعی است که امروز جوان ما به سمت فرهنگ غربی سوق پیدا کند. آن‌وقت ما انتظار داریم که این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی بیایند و مشکلات جامعه ما را حل‌وفصل کنند؟ دکتر یا مهندسی که هیچ تعصبی به آب‌وخاکش ندارد، چگونه می‌تواند خدمت کند؟

, گراوند در ادامه افزود: حالا در نظر بگیرید که ما در زندگی ایرانی و فرهنگ سنتی خود در این برهه زمانی هیچ موردی را برای جایگزینی پدیده‌های خوش آب و رنگ غرب نداریم که به دانش‌آموز عرضه کنیم؛ به‌بیان‌دیگر در مقابل این بازار خوش آب و رنگ تنها خلاء فرهنگی داریم؛ طبیعی است که امروز جوان ما به سمت فرهنگ غربی سوق پیدا کند. آن‌وقت ما انتظار داریم که این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی بیایند و مشکلات جامعه ما را حل‌وفصل کنند؟ دکتر یا مهندسی که هیچ تعصبی به آب‌وخاکش ندارد، چگونه می‌تواند خدمت کند؟,

 

,

تقلید از نظام آموزشی غرب به روز بودن نیست؛ ضلالت است

, تقلید از نظام آموزشی غرب به روز بودن نیست؛ ضلالت است, تقلید از نظام آموزشی غرب به روز بودن نیست؛ ضلالت است,

این جامعه‌شناس در خاتمه سخنانش تصریح کرد: بنابراین اگر انتظار داریم که جوانان ما پس از طی مدارج علمی به داد کشور برسند باید آموزشی درخور به آن‌ها ارائه دهیم. باید به‌موازات آموزش، دانشجو و دانش آموز را پرورش دهیم. باید عشق وطن را در دل آن‌ها شعله‌ور کنیم تا خدمت و شکوفایی این مملکت در قلب شان نهادینه شود؛ مفاهیمی که در دانشگاه به آن‌ها عرضه می‌شود باید با انتظارات ما همخوان باشد نه آنکه با تقلید برخی از مفاد درسی و آموزشی فکر کنیم که ازلحاظ علمی به‌روز هستیم؛ نه! این به‌روز بودن نیست، این دنباله‌روی محض و کورکورانه‌ای است، این ضلالت است. دانشجویانی که با نظام آموزشی عاریتی بار بیایند، کاری نمی‌توانند از پیش ببرند؛ چراکه خود بیشتر از همه منفعل و مستأصل هستند و قبل از هر چیز باید خود آنها را نجات داد.

, این جامعه‌شناس در خاتمه سخنانش تصریح کرد: بنابراین اگر انتظار داریم که جوانان ما پس از طی مدارج علمی به داد کشور برسند باید آموزشی درخور به آن‌ها ارائه دهیم. باید به‌موازات آموزش، دانشجو و دانش آموز را پرورش دهیم. باید عشق وطن را در دل آن‌ها شعله‌ور کنیم تا خدمت و شکوفایی این مملکت در قلب شان نهادینه شود؛ مفاهیمی که در دانشگاه به آن‌ها عرضه می‌شود باید با انتظارات ما همخوان باشد نه آنکه با تقلید برخی از مفاد درسی و آموزشی فکر کنیم که ازلحاظ علمی به‌روز هستیم؛ نه! این به‌روز بودن نیست، این دنباله‌روی محض و کورکورانه‌ای است، این ضلالت است. دانشجویانی که با نظام آموزشی عاریتی بار بیایند، کاری نمی‌توانند از پیش ببرند؛ چراکه خود بیشتر از همه منفعل و مستأصل هستند و قبل از هر چیز باید خود آنها را نجات داد.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/,


 گفت‌و‌گو: علی خدایی بیجاری

,
,  گفت‌و‌گو: علی خدایی بیجاری,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه