اخبار داغ

ندای تشنگی مردم سیستان و بلوچستان شنیده شد؛

آغاز روزشماری روستاییان هامون تا مکران برای برپایی جشن پایان بی آبی/ خداحافظی ۷۱۰ روستا با آبرسانی سیار شتاب گرفت

آغاز روزشماری روستاییان هامون تا مکران برای برپایی جشن پایان بی آبی/ خداحافظی ۷۱۰ روستا با آبرسانی سیار شتاب گرفت
با توجه به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به محرومیت‌زدایی، آبرسانی به روستاهای پهناورترین استان کشور، این روزها شتاب زیادی به خود گرفته است، به گونه‌ای که هزاران روستایی تا انتهای امسال جشن پایان بی آبی را برگزار و با اتمام سال مالی ۱۴۰۰، مردم ۷۱۰ روستای دیگر نیز با آب آبرسانی سیار خداحافظی خواهند کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سال هاست زخم های کهنه خشکسالی‌ بر دوش مردمان استان پهناور سیستان و بلوچستان سنگینی می کند، مشکلاتی که در پی قهر طبیعت به وجود آمده و با افت آب‌های زیر زمینی و خشک شدن قنات‌های متعدد سهمگین تر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
آن روزها که قنات‌ها مملو از آب و رودخانه های فصلی در جریان بود، مردمان این دیار نیز زندگی سراسر خوشی را پشت سر می گذاشتند، اما دیگر از آن ایام شاید فقط عکسی در آلبوم های بزرگترها به یادگار مانده باشد.
 
با از بین رفتن منابع آبی، بهره مندی از آب پایدار برای روستاییان این خطه به مطالبه‌ای جدی تبدیل شد، چرا که دیگر تاب و توان رنج بی آبی را نداشتند و از سویی هزینه‌های خرید آب نیز بر دوششان سنگینی می‌کرد.
 
در این میان مردم محلی، رسانه ها، نمایندگان و برخی مسئولان هم نوا شدند و صدای تشنگی روستاییان این خطه را به گوش مسئولان پایتخت نشین رساندند، فریادهایی که در گذشته هم بلند بود، اما گوشی برای شنیدن آن و عزمی برای رفعش وجود نداشت.
 
اما با توجه به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به محرومیت زدایی از این استان پهناور، آبرسانی به روستاهای آن، این روزها شتاب زیادی به خود گرفته است، به گونه ای که هزاران روستایی از هامون تا مکران به زودی و به تناوب جشن پایان بی آبی را برگزار می کنند و تا پایان سال مالی ۱۴۰۰، ۷۱۰ روستای دیگر با آب آبرسانی سیار خداحافظی خواهد کرد.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

اجرای طرح های آبرسانی برای ۲۱۹۸ روستا

علیرضا قاسمی، مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: پنج هزار و پانصد و نود و چهار روستا در سیستان و بلوچستان وجود دارد که خطوط آبی ۲ هزار و نهصد و شصت و پنج روستا وارد مدار بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: مابقی در قالب ۱۸ طرح مجتمع و ۱۴ تک روستایی در مجموع برای ۲ هزار و یکصد و نود و هشت روستا در حال اجراست که امسال سه پروژه به اتمام می رسد و سعی داریم سه پروژه جدید را وارد مطالعات کنیم.

این مقام مسئول با بیان این که ۱۳ مجتمع آبرسانی مطالعه شده و آماده تزریق اعتبار و شروع کار است، افزود: سال گذشته با توجه به مصوبه ای که از قبل اخذ شده بود، قرار شد خدمات آب و فاضلاب شهری و روستایی یکپارچه شود که اجرای آن برکات زیادی به همراه داشت.

به گفته وی، هر چند یکپارچه سازی در شروع به ویژه در بخش نیروی انسانی با چالش هایی همراه بود، اما ارزیابی ها نشان می دهد که کار خوبی است و به واسطه آن در آینده بسیاری از موازی کاری ها بین آبفای شهری و روستایی از بین می رود و می توان از پروژه های مشترک بهره برد، اگر چند سال قبل این طرح اجرایی می شد، اکنون شاهد بسیاری از مشکلات در استان نبودیم.

قاسمی با اشاره به طرح های آبرسانی روستاهای شمال سیستان و بلوچستان، گفت: ۲۱ اسفند ۹۸ خدمات آبفای روستایی به شهری واگذار شد که در حوزه سیستان ۲ پروژه شهری و روستایی در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داشت، پروژه احداث آبگیر روی چاه نیمه شماره چهار برای حوزه روستایی با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و پروژه آبرسانی به هیرمند در حوزه شهری با اجرای ۲۶ کیلومتر خط انتقال با 60 میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا بود.

وی با بیان این که از ظرفیت مشترک در اجرای این پروژه‌ها استفاده شد، افزود: آبگیر حذف شد و خطوط آب روستایی را روی چاه نیمه شماره سه که ظرفیت مازاد هم دارد، انتقال می دهیم و پروژه آبرسانی هیرمند را کامل از بخش شهری حذف و از خطی که آب و فاضلاب روستایی ایجاد کرده بود استفاده کردیم و ادامه خط در حال انجام است، با این اقدام ۱۲۰ میلیارد تومان پولی را که قرار بود هزینه شود، روی سرمایه های موجود بردیم.
 
,
, اجرای طرح های آبرسانی برای ۲۱۹۸ روستا, اجرای طرح های آبرسانی برای ۲۱۹۸ روستا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

سال آینده؛ پایان تنش آبی در سیستان

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به این طرح آبرسانی به قرقری در حال انجام است، ادامه داد: هیرمند ۳۲۰ روستا دارد که بیشترین مشکلات آب روستایی شمال استان مربوط به روستاهای این حوزه است، وقتی این خط اجرایی شود با توجه به افزایش ظرفیت انتقال، معضل آب روستایی هم برطرف می شود و در تابستان ها آب پایدار خواهند داشت.

وی اضافه کرد: این اقدام شروع شده و پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد، در حال برنامه ریزی هستیم که بتوانیم برای شهریور یا مهر سال آینده به اتمام برسد و با قدرت اعلام کنیم که در سال آینده مشکلی از نظر تنش آبی در حوزه سیستان نخواهیم داشت.

قاسمی اظهار کرد: خط هیرمند وارد مدار و بهره برداری آزمایشی شد، گل و لای آن در حال شست و شوی است، ۵۰ درصد کار انجام شده و تا قبل از هفته سوم اسفندماه بهره برداری رسمی این خط را آغاز خواهیم کرد تا در هوای گرم مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آبرسانی به شهرهای سیستان سال آینده کامل می شود و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در پنج نقطه به خطوط روستایی آب تزریق می شود و در سال ۱۴۰۰ مشکل تنش آبی شهرها و روستاهای این منطقه به طور کامل رفع می‌شود.

آبدار شدن روستاهای سیستان پس از سال ها بی آبی

به گفته وی، شهر دوست محمد که هر سال مشکل آبی داشت، برای سال آینده چنین معضلی نخواهد داشت و تا ۵۰ درصد هم مشکل روستاهای پایین دست آن حل می شود، در بخش روستاهای سیستان از تزریق آب شهری به خطوط روستایی توانستیم ۱۰۰ لیتر در ثانیه افزایش ظرفیت داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: مشکلاتی در حوزه لوتک و ورمال داشتیم که از خط محمد آباد و ایستگاه پمپاژ روی خط توانستیم آن قسمت را نیز وارد مدار کنیم که مشکل غرب سیستان حل و در حوزه مرکزی شمال استان هم تقریبا کل مشکلات رفع شد.

وی افزود: در نیمروز هم مشکلات زیادی داشتیم و روستاهایی بود که سال ها آب نمی‌گرفت، توانستیم آن را آبدار کنیم و مشکلات برخی روستاهای هامون هم حل شد.
 
,
, سال آینده؛ پایان تنش آبی در سیستان, سال آینده؛ پایان تنش آبی در سیستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آبدار شدن روستاهای سیستان پس از سال ها بی آبی, آبدار شدن روستاهای سیستان پس از سال ها بی آبی,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

پایان مشکل یکی از شهرهای پرتنش شرق استان

قاسمی اذعان کرد: همین اقدام را برای سراوان و سوران انجام دادیم و از خط مشترک برای حوزه شهری استفاده کردیم، سوران که یکی از شهرهای پر تنش ما در تابستان بود، در سال آینده به طور قطع مشکل آبی نخواهد داشت. در این منطقه برخی نقاط از چاه برخوردار بود، اما خط نداشت و برخی مناطق هم بر عکس این، که از این ظرفیت مشترک شهری و روستایی برای رفع مشکل استفاده کردیم.

وی با بیان این که در سراوان و سوران ۷۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که کل روستاهای سوران را در برمی گیرد، ادامه داد: در آسپیچ محمدی سراوان هم خط جدید احداث و مشکل آن در تابستان حل شد.

تنش آبی ۶۴ روستا در پی سیل ۹۸ و رفع مشکل
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: سیل سال گذشته  ۶۴ روستای جنوب سیستان و بلوچستان را تحت تنش شدید قرار دارد و به طور کلی آب قطع شد، تقریبا سه ماه طول کشید که روستاها به حالت ساماندهی برسد و تا ۱۵ فروردین این روستاها به آب پایدار متصل شد، این مشکل بیشتر دشتیاری، چابهار، کهیر و قصرقند را تحت تاثیر قرار داده بود.

وی افزود: در خاش نیز در کمتر از ۲ هفته مشکل اسماعیل آباد که به زودی شهر می شود، رفع شد، در این منطقه هزار و ششصد خانوار طی ۴۸ ساعت ۲ ساعت آب داشتند که با اقدام های انجام شده هر ۱۲ ساعت ۵۰ درصد روستا آب دارند و مابقی در ۱۲ ساعت دوم از این نعمت بهره مند می شود، این اقدام هم با تزریق خط شهری به روستایی صورت گرفت.

تزریق آب تصفیه شده برای ۱۸۵ روستای تلنگ

قاسمی گفت: آب تصفیه شده به ۱۸۵ روستای تلنگ تزریق شد، مردم این مناطق در گذشته از سد زیردان آب خام استفاده می کردند که تا سه ماه آینده کل منطقه و روستاهای جدید هم به خطوط نو و آب تصفیه شده متصل می شوند و شاخص بهره مندی آن از آب پایدار بسیار بالا خواهد رفت.

وی با بیان این که اقدام دیگر احصای طرح های آب و فاضلاب روستایی بود، اذعان کرد: بررسی ها نشان داد که ۷۰ درصد پروژه ها تعطیل بود، برخی را خاتمه دادیم و تعدادی را هم فسخ پیمان کردیم، حدود ۲۰ قرارداد جدید به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان منعقد شد و کار در حال اجراست و اگر تخصیص اعتبار به موقع انجام شود، تمام پروژه ها در زمان مقرر به اتمام می رسد که البته همه طرح ها بر اساس برنامه زمان بندی و برخی هم جلوتر از آن پیش رفته است.

بهره مندی ۸۵۰۰ نفر در دشتیاری از آب پایدار تا فروردین  

این مقام مسئول ادامه داد: در منطقه نوار ساحلی پروژه های آبرسانی به روستاهای بریس، پسابندر و گواتر در دست اجراست که به خوبی پیش می‌رود؛ در دشتیاری هم پروژه ۲۵ روستایی دلگان ها با بهره مندی هشت هزار و پانصد نفر راه اندازی می شود که پیمانکار قول داده است این طرح حداکثر تا فروردین به اتمام برسد.

وی گفت: در حوزه ایرانشهر غرب و شرق بمپور ۳۷ میلیارد تومان پروژه تعریف و شاخص بهره مندی این منطقه در حوزه شهری و روستایی به ۱۰۰ درصد می رسد، فاز یک طرح غرب و شرق دامن را که ۲۴ روستایی است نیز تعریف کردیم، آبرسانی به سیمان تیس که برای ۵۰۰ نفر از بومیان فرصت اشتغال ایجاد می کند، نیز از دیگر برنامه هاست.

قاسمی گفت: آبفا تنها ارگانی است که در تمام شهرستان‌های استان با وجود تنگناهای مالی بالای ۲۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کرده که همه فعال بوده و استان تبدیل به کارگاه آبفا شده است.
 
,
, پایان مشکل یکی از شهرهای پرتنش شرق استان, پایان مشکل یکی از شهرهای پرتنش شرق استان,
,
,
,
,
,
, تنش آبی ۶۴ روستا در پی سیل ۹۸ و رفع مشکل, تنش آبی ۶۴ روستا در پی سیل ۹۸ و رفع مشکل,
,
,
,
,
,
, تزریق آب تصفیه شده برای ۱۸۵ روستای تلنگ, تزریق آب تصفیه شده برای ۱۸۵ روستای تلنگ,
,
,
,
,
,
, بهره مندی ۸۵۰۰ نفر در دشتیاری از آب پایدار تا فروردین  , بهره مندی ۸۵۰۰ نفر در دشتیاری از آب پایدار تا فروردین  ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

روز شماری ۸۵۰۰ روستانشین برای برپایی جشن پایان بی آبی

وی افزود: اقدام های خوبی را برای تابستان برنامه ریزی کردیم تا در این فصل در پلان روستای بدون آب نداشته باشیم، قرار است تا ۲۰ اسفند جشن پایان بی آبی این منطقه گرفته شود، این پروژه با بهره مندی از توان نیروها و منابع داخلی برای بهره مندی هشت هزار و پانصد سکنه در حال انجام است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: برنامه ریزی کرده بودیم که تا پایان سال ۸۵ روستا را علاوه بر ۱۵ روستایی که در هفته دولت وارد مدار شد، آبدار کنیم که طبق پیش بینی ها این عدد به بالای ۹۵ می رسد، تا پایان دولت نیز ۷۳ روستای دیگر هم به مجموعه اضافه می شود و شاخص بهره مندی روستاها از آب پایدار به ۷۳ درصد می رسد.

وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مصوبات جدیدی گرفته شد که فقط ۵۰۰ میلیارد تومان آن فاینانس ماده ۵۶ برای حدود ۲۳۰ روستاست که فراخوان انجام شده و مجوزها را گرفتیم، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد عرصه شده و ۱۴۳ روستا با ۲۰۰ میلیارد تومان را در دست اجرا دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: با اعتبارات خودمان ۱۷۳ روستا، با اعتبارات استانی ۱۵۵ روستا و بر اساس قراردادهای منعقده هزار و شصت و دو روستا تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ تعریف کردیم که ۷۱۰ روستا از آبرسانی سیار خارج و تنش آبی ۳۶۰ روستا به صورت صد در صد رفع و از حالت جیره بندی خارج می شود، به جد پیگیر هستیم تا قولی که می دهیم به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
,
, روز شماری ۸۵۰۰ روستانشین برای برپایی جشن پایان بی آبی, روز شماری ۸۵۰۰ روستانشین برای برپایی جشن پایان بی آبی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه