اخبار داغ

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی عنوان کرد؛

اعمال مقررات ملی ساختمان؛ اندر خم یک کوچه/ساخت مجتمع‌هایی بدون نظارت نظام مهندسی

اعمال مقررات ملی ساختمان؛ اندر خم یک کوچه/ساخت مجتمع‌هایی بدون نظارت نظام مهندسی
علی اکبر رمضانی گفت: با توجه به اینکه در کشور و خراسان شمالی هنوز ساخت و سازها به مرحله صنعتی سازی نرسیده، در استان نیز رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها اعمال نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر رمضانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در کشور و استان، ساختمان ها هنوز به روش سنتی ساخته می شوند و این در حالی است که دنیا از مرحله صنعتی سازی عبور کرده و به مرحله احداث ساختمان های سبز و انرژی صفر و پایدار پیش رفته است.

رمضانی تصریح کرد: با توجه به اینکه دنیا در زمینه ساختمان سازی دو گام جلوتر از ایران پیش رفته، با این وجود، هنوز ساختمان سازی در ایران، در مرحله پیشا صنعتی است و به مرحله صنعتی نیز نرسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح مسکن مهر در کشور، زمزمه بهره گیری از صنعتی سازی برای اجرای این طرح، مطرح و پیشنهاد شد، با این وجود، در دستور کار قرار نگرفت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در ادامه در همین باره بیان کرد: در ساخت و سازهای فعلی نیز قوانین مرتبط به مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شوند.

به گفته رمضانی، هنوز که هنوز است در خراسان شمالی مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان در زمینه مدیریت مصرف انرژی در ساختمان اعمال نمی شود.

وی افزود: برای اجرای این مبحث در ساختمان سازی می بایست از مصالح ساختمانی به روز استفاده شود و این در حالی است که در این استان هنوز از بلوک سفالی و آجری در ساخت و ساز استفاده می شوند. هدایت سرمایه گذاران برای تولید انواع مصالح به روز صنعت ساختمان در استان امکان آماده سازی زیرساخت های صنعتی سازی ساختمان در استان را فراهم می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی یادآور شد: در عین حال، طراحان نقشه های ساختمانی نیز می بایست مشاوره های لازم در بهره گیری از مصالح به روز را به متقاضیان ساخت و سازها ارائه دهند و آنها را راهنمایی کنند.

وی همچنین به مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در زمینه حفظ جان کارگران ساختمانی در محیط کار نیز اشاره کرد و گفت: هنوز که هنوز است ساماندهی مناسبی در زمینه صنوف مرتبط با مشاغل بخش ساخت و ساز در استان انجام نشده است.

رمضانی افزود: به طور مثال، داربست بندها از روش های سنتی و منسوخ شده در ساختمان سازی ها استفاده می کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی بیان کرد: این در حالی است که دفتر فنی استانداری، ادارات کل راه و شهرسازی، فنی و حرفه ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین سازمان صمت که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند در مقابل اجرای این قانون وظیفه دارند.

وی افزود: با این وجود، از ناظران ساختمانی انتظار دارند که آنان صد در صد از مسئولیت تبعات ناشی از شرایط ناایمن در ساخت و سازها را بر عهده بگیرند.

رمضانی خاطر نشان کرد: درحالیکه مسئولیت قبل از ساخت و ساز بر عهده نهادهای اشاره شده، است و آنان باید پاسخگوی بروز حوادث ناشی از شرایط ناایمن در حین ساخت و سازها باشند که مقررات اشاره شده در ساخت و سازها رعایت نمی شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی خواستار شد: آموزش شاغلان صنوف مرتبط با صنعت ساختمان در استان در دستور کار دستنگاه های ذی ربط قرار گیرد که در این راستا، سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز همکاری های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که در زمینه تعمیر و نگهداری ساختمان است، اظهار کرد: نکته قابل تامل در این زمینه آن است که وقتی ساختمانی احداث می شود، پس از آن مسئول نگهداری ساختمان احداث شده به صورت اجباری تعیین نمی شود و شهرداری ها بلافاصله اجازه بهره برداری را به مالکان می دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: هنگامیکه این قانون رعایت نمی شود از طول عمر ساختمان کاسته می شود.

رمضانی خاطر نشان کرد: درحالیکه اجرای این قانون موجب می شود تا عیب های ساختمانی به حداقل برسند و طول عمر مفید ساختمان افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخن خود به ماده ۳۲ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در زمینه کنترل نقشه و رعایت مقررات ملی ساختمان در زمان تهیه نقشه توسط سازمان نظام مهندسی نیز اشاره و اعلام کرد: در خراسان شمالی ساختمان هایی از جمله مجتمع های هماگ و طلای سفید همچنین پروژه هایی در بافت فرسوده و ساختمان هایی متعلق به بانک ها در استان ساخته شده اند که وضع مقررات ملی ساختمان آنها برای نظام مهندسی ساختمان استان مشخص نیست.

رمضانی افزود: در فرآیند ساخت آنها ابهام وجود دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در خاتمه تصریح کرد: در حال حاضر، ساخت و ساز در کشور و استان با حفره ها و خلاء هایی مواجه است که اگر به طور کلی امر ساخت و ساز به شرکت های تخصصی واگذار می شدند تمامی نقایص موجود در صنعت ساختمان سازی از بین می رفت.

رمضانی یادآور شد: البته تحقق این امر به تنظیم نظامات حقوقی و فنی ارتباط دارد که در حال حاضر نظامات فنی آن مشخص است، با این وجود، هنوز نظامات حقوقی آن مشخص نیست.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه