اخبار داغ

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی تشریح کرد؛

هرس درختان میوه؛ از افزایش باردهی تا جوان‌سازی درخت

هرس درختان میوه؛ از افزایش باردهی تا جوان‌سازی درخت
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هرس درختان میوه اهمیت بسیاری دارد و بسته به شرایط انواع متفاوتی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اهمیت هرس درختان میوه توسط باغ‌داران اظهار کرد: زمان هرس بسته به اینکه تابستانه باشد یا زمستانه متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جها, نبین, نیوز,

وی با بیان اینکه نوع گیاه و شرایط آب و هوایی دو فاکتور دیگری هستند که بر زمان هرس تاثیر دارند افزود: اکثر هرس‌هایی که در این استان صورت می‌گیرد هرس‌های زمستانه هستند و اواخر فصل زمستان و قبل از جوانه‌زنی درختان انجام می‌شود.

شیرانی بیان داشت: برای هرس بعضی از درختان مانند هلو زمانی که درخت به گل می‌نشیند هرس انجام می‌شود اما در مورد بادام هرس قبل از گل‌دار شدن درخت انجام می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هرس فرم‌دهی و هرس حذف شاخه‌های زاید هم تفاوت‌هایی با هم دارند گفت: هرس فرم‌دهی از سال اول تا چهارم توسط باغ‌داران صورت می‌گیرد، اما هرس حذف شاخه‌های زاید، خشکیده، آفت‌زده، مریض و مزاحم با توجه به شرایط منطقه‌ای که داریم متفاوت است.

وی ادامه داد: جلوگیری از تراکم باردهی یکی دیگر از دلایلی است که منجر به هرس می‌شود و طی آن شاخه‌های اضافه تنک شده و به تبع آن کیفیت بار و درختان را در پی دارد.

شیرانی افزود: هرس به‌منظور جوان‌سازی در بعضی از درختان مسن نمونه‌ای دیگر از هرس است، همچنین کوتاه کردن درختان نیز می‌تواند دلیلی بر انجام هرس باشد.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از محصولات عمده در این استان بادام است خاطرنشان کرد: بیشتر سطح زیر کشت باغات میوه در این استان به بادام اختصاص یافته است، که بسته به نوع رقم هرس متفاوتی دارد.

وی بیان داشت: مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان دوره‌های آموزشی هرس را برگزار می‌کند و طی آن وضعیت هرس با توجه به نوع درختان از نظر دانش فنی آموزش داده می‌شود.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه