اخبار داغ

با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

۳ پروژه مهم پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، رونمایی شد/ پروژه هایی بزرگ امروز؛ ابزاری برای ریشه‌کنی کرونا

۳ پروژه مهم پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، رونمایی شد/ پروژه هایی بزرگ امروز؛ ابزاری برای ریشه‌کنی کرونا
صبح امروز نشست خبری مربوط به رونمایی از سه پروژه دانش محور با حضور معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری و برخی از مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور در محل پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم امروز موسسه رویان که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، حمیدرضا خرم خورشید، قائم‌مقام سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و رییس و پژوهشگران پژوهشگاه رویان برگزار شد. پروزه های رونمایی شده امروز شامل پروژه هایی چون "موش تراریخت hACE۲ برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹"، " نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومورهای مغزی بدخیم" و گزارشی در رابطه با "پیشرفت اولین فرآورده ژن درمانی برای یک نوع سرطان خون" می‌شدند.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, hACE,

در ادامه  نیز افتتاح فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان بخش دیگری از برنامه های امروز بود.

,

 

,

 فرهنگی در مسیر خودکفایی 

,  فرهنگی در مسیر خودکفایی ,  فرهنگی در مسیر خودکفایی ,

در این مراسم، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه رشد و بالندگی  پژوهشگاه رویان برای همه ما مهم است، خاطر نشان کرد: خوشحالم از اینکه این فرهنگ دارد جا می‌افتد و امیدواریم امروز در مورد پروژه‌های جدید هم تفاهم کنیم؛ لذا از دوستان جهاد دانشگاهی می‌خواهم تا شرکت طرف قرارداد مشخص نشود و تجاری‌سازی اتفاق نیفتد، این موضوع را جهاد دانشگاهی باید به جد پیگیری کند. چرا که موسسه نمی‌تواند تجاری‌سازی انجام دهد؛ شرکت خصوصی می‌تواند تجاری‌سازی انجام دهد.

,

دکتر سرنا ستاری خاطر نشان کرد: بین پولی که کسی از جیب خودش درمی‌آورد و در پژوهش خرج می کند با پولی که دولت  از جیب مردم برای پژوهش خرج می‌کند، خیلی فرق و تفاوت وجود دارد.

,

 

,

موش تراریخت؛ پروژه ای با هدف تحقیق کووید 19

, موش تراریخت؛ پروژه ای با هدف تحقیق کووید 19, موش تراریخت؛ پروژه ای با هدف تحقیق کووید 19,

در ادامه مراسم، از پروژه موش تراریخت hACE2 برای ارزیابی تولید واکسن کووید 19 رونمایی شد.

, hACE2,

دکتر محسن بصیری، استادیار ژنتیک پژوهشگاه رویان در این مراسم که در رابطه با پروژه موش تراریخت سخن می گفت، خاطر نشان کرد: موش که برای استفاده در تحقیقات پیش‌بالینی مورد استفاده قرار می گیرد، کمک می‌کند هزینه‌های تحقیقاتی بالینی کمتر شود و پیش از شروع آزمایش بالینی روی انسان، اطلاعات بهتری از محصولات درمانی را به دست بیاید.

,

 

,

وی در ادامه گفت: گیرنده‌های موسوم به ACE2 در بدن انسان وجود دارند، اما سلول‌های بدن موش، گیرنده‌های لازم برای وارد شدن ویروس کووید 19 را ندارند و همین موضوع، آنها را به این ویروس مقاوم می‌کند.

, ACE2,

این استاد علوم ژنتیکی اضافه کرد: در این مرحله ما برای اینکه بتوانیم مدل مناسبی برای بررسی بیماری کووید 19 بسازیم، پروتئین ACE2 را به بدن موش منتقل کردیم.موش تراریخت در حقیقت از انتقال ژن انسانی ACE2 به ژنوم موش ایجاد می‌شود. انتقال ژن ACE2 انسانی به موش آزمایشگاهی، این حیوان را نسبت به عفونت‌های ویروسی SARS-cov-2 و SARS-cov-1 مستعد کرده و می‌توان شرایط حاد بیماری کووید 19 را در مدل حیوانی شبیه‌سازی کرد.

, ACE2, ACE2, ACE2, SARS-cov-2, SARS-cov-1,

 

,

دکتر بصیری در تکمیل سخنانش عنوان کرد: حالا اگر موش تراریخت کوویا (COVIA) در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، می‌تواند به بیماری کووید مبتلا شود؛ بنابراین می‌توان از این حیوان برای ارزیابی واکسن‌هایی که برای پیشگیری از این عفونت بکار برده می‌شوند، استفاده کرد.

, COVIA,

 

,

تولید بومی فرآورده‌های ژن‌درمانی مبتنی بر استانداردهای GMP جهانی

, تولید بومی فرآورده‌های ژن‌درمانی مبتنی بر استانداردهای GMP جهانی , تولید بومی فرآورده‌های ژن‌درمانی مبتنی بر استانداردهای , GMP, GMP, جهانی ,

لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت و کاربردهای فراوان ژن‌درمانی در پزشکی، مرکز تولید فرآورده‌های پزشکی ژن‌درمانی (GTMP) در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است. این مرکز اولین مجموعه اختصاصی تولید فرآورده‌های ژن‌درمانی با استانداردهای GMP در کشور است.

, GTMP, GMP,

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای درمان در کشورهای اروپایی و آمریکایی، تولید این محصول در داخل کشور، یکی از نیازهای ضروری حوزه درمان سرطان محسوب می‌شود. پژوهشگاه رویان با تولید سلول مولد وکتور ویروسی کارا 19، آماده آغاز فرآیندهای استانداردهای GMP در مجموعه است و در آینده نزدیک، کارا 19 به عنوان اولین فرآورده بومی ژن‌درمانی در کشور تولید خواهد شد.

, GMP,

 

,
محقق شدن شعار از آزمایشگاه تا بالین توسط دانشمندان ایرانی
, محقق شدن شعار از آزمایشگاه تا بالین توسط دانشمندان ایرانی, محقق شدن شعار از آزمایشگاه تا بالین توسط دانشمندان ایرانی,
 
,
دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نیز در این مراسم  با اشاره به رونمایی از سه پروژه بزرگ این پژوهشگاه گفت: فرصتی برای محققان و پژوهشگران پژوهشگاه رویان فراهم‌شده است تا بتوانند باوجود تمام تنگناها و مشکلات، به تلاش خود ادامه داده و بخشی از تلاش‌های خود را به ایستگاه پایانی برسانند. امروز نیز نتایج ۳ طرح مهم این پژوهشگاه ارائه می‌شود که این نتایج حاصل تلاش و انباشت دانش و دو دهه فعالیت است.
,
 
,
دکتر شاهوردی با تاکید بر اینکه پژوهشگران رویان توانسته‌اند شعار از آزمایشگاه تا بالین را محقق کنند گفت: این پروژه‌ها به‌صورت مشترک بین اعضای هیأت علمی مراکز مختلف به سرانجام رسیده است.در این راستا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و همچنین خیرین سلامت که حامی این پروژه‌ها بودند، قدردانی می‌کنم زیرا با حمایت این عزیزان، امکان به سرانجام رساندن این پروژه‌ها فراهم‌شده است.
,
 
,
رییس پژوهشگاه رویان گفت: در کشور شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شکل‌گرفته‌اند؛ منابع مالی جهت حمایت از طرح‌های ملی در معاونت علمی و فناوری، همچنین در برنامه‌وبودجه دیده‌شده و تلاش می‌شود فرصتی فراهم شود تا از طریق به سرانجام رساندن پروژه‌ها، گوشه‌ای از مشکلات کشور حل شوند. اکنون نوبت محققان و پژوهشگران کشور است که با تعریف ایده‌های مؤثر، این مسیر را دنبال کنند.
,
 
,
دکتر شاهوردی بابیان اینکه از تمامی معاونین و رؤسای پژوهشگاه رویان که تمام سعی و تلاش خود را برای حفظ کنام رویان – یادگار مرحوم دکتر کاظمی - داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم ادامه داد: کنام رویان موجب رویش ایده‌ها در مجموعه می‌شود و پژوهشگران رویان با تلاش خود، بخشی از وظایفی که رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند را محقق کرده‌اند.
,
 
,
وی  با اشاره به اینکه بخشی از وظیفه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند، ملموس کردن نتایج تحقیقات بنیادی برای مردم کشور است و به لطف خداوند بخشی از این وظیفه انجام‌شده است گفت: امیدواریم این مسأله نهایی شده و در کنار خدمات درمانی کشور، کاربرد سلول‌های درمانی هم در کشور متداول شود.
,
 
,
رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های کرونا و مشکلات مالی، همکاران در پژوهشگاه رویان توانستند مطابق برنامه‌های استراتژیک و همچنین برنامه پنجم جهاددانشگاهی، قدم‌های مهمی را بردارند افزود: در سال جاری ۱۵۷ پروژه که ۲۴ با مرکز تحقیقاتی خارج از کشور مشترک بودند، به سرانجام رسیدند. چاپ ۲۸۹ مقاله در سطح ملی و بین‌المللی که ۱۲۰ مقاله مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود و همچنین ۸ کتاب که ۳ کتاب مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود، ۴ ثبت اختراع که یک مورد با حمایت معاونت علمی و فناوری در خارج از کشور صورت گرفت، بخشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه در سال ۹۹ هستند.
,
 
,
دکتر شاهوردی بابیان اینکه تلاش کردیم از حوزه آموزش نیز غافل نشویم؛ ۲۴ وبینار ملی و بین‌المللی و بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان را برگزار کردیم ادامه داد: همچنین قدم اول ایجاد مرکز ملی نخستی‌سانان را برداشتیم و امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۰ حداقل یکی از فازهای این کار را به نتیجه برسانیم. معتقدیم پروژه‌های تحقیقاتی به سطح حرفه‌ای رسیده‌اند و نیاز است که از این پروژه‌ها با زیرساخت‌های حرفه‌ای حمایت شوند. شرایط کرونا نیز نشان داد که مجموعه‌هایی موفق بودند که علاوه بر نیروهای حرفه‌ای، زیرساخت‌های حرفه‌ای نیز داشتند.  
,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه