اخبار داغ

زنگ خطر شروع موج جدید کووید۱۹ نواخته شده است؛

کرونای انگلیسی مرگبارتر از نسخه چینی/ ابتلای ۴ نفر در سیستان و بلوچستان به ویروس جهش یافته جدید

کرونای انگلیسی مرگبارتر از نسخه چینی/ ابتلای ۴ نفر در سیستان و بلوچستان به ویروس جهش یافته جدید
عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خلاف ادعایی که ابتدا انگلستان به عنوان کشور شناسایی کننده اولین ویروس اعلام کرد، کرونای انگلیسی قدرت سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر بیشتری نسبت به نوع چینی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بیش از یکسال از حضور میهمان ناخوانده و همنشینیِ نامانوس با بیماری هزار چهره "کووید ۱۹" زمان می گذرد، ویروسی که تمام تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سبک و سیاق زندگی افراد را در جهان تحت تاثیر قرار داد.

میلیون‌ها نفر در این یکسال به ویروس کرونای چینی ابتلا و بسیاری جان باختند، مشاغل زیادی تعطیل و مردم از لحاظ معیشتی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند، در بسیاری از کشورها بر سر ماسک و مواد ضدعفونی دعوا و جنجال به پا شد اما، ملت ایران با تبعیت از ولی امر خود به اجرای رزمایش کمک های مومنانه برای کمک به افراد آسیب پذیر از بیماری برآمدند.

گروه های جهادی بسیج و سپاه اقدام به ضدعفونی و گندزدایی اماکن و معابر، تهیه و توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی، طبخ و پخش غذا و سایر موارد کردند تا بتوانند در روزهای سخت کرونایی مرهمی بر زخم محرومان و نیازمندان باشند.

حتی روحیه جهادی سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» در این ایام به الگویی برای مقابله با کرونا تبدیل شد و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر «بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد»، این طرح با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین از دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

با این وجود و تمامی تلاش ها اما ویروس جهش یافته جدید از نوع انگلیسی به سان اجداد ناخلف خود، نقاط مختلف دنیا را در نوردید و حالا چند وقتی است پایش به ایران نیز باز شده؛ آن طور که وزیر بهداشت در چند روز گذشته اعلام کرد کرونای انگلیسی در کشور در حال چرخش است و دیگر هیچ نقطه‌ای را نمی‌توان مصون از حضور آن دانست.

کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد

محمد هادی عباسی، عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما بیان کرد: بر خلاف ادعایی که ابتدا انگلستان به عنوان کشور شناسایی کننده اولین ویروس اعلام کرد، این نوع از ویروس جدید علاوه بر اینکه قدرت سرایت بالاتری دارد قدرت بیماری زایی و قدرت مرگ و میر بیشتری نسبت به ویروس کرونای چینی دارد.

وی افزود: افراد کم سن و سال در معرض بیشتری از این نوع ویروس قرار دارند، حتی مواردی از مرگ  و میر هم دراین رنج سنی بر خلاف ویروس ووهان دیده شده که این نشان می دهد بعد از گذشت یکسال از همه گیری ویروس کرونا تقریبا به نقطه اولیه برگشته ایم و با همان جدیت و قدرتی که برنامه های پیشگیری را سال گذشته از مناسبت های ملی و مذهبی و سایر تجمعات شروع کردیم، همچنان باید محدودیت ها را تحمل و رعایت کرد تا شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها به دنبال این ویروس منحوس باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: سیستم بدنی انسان بر این بیماری غلبه خواهد کرد اما بازه آن ۲ یا ۴ سال زمان می برد، ولی به هر حال باید صبر کرد تا شرایط به حالت عادی برگردد و آن موقع فعالیت های خود را شروع کنیم.

هزینه کیت تشخیصی کرونای انگلیسی رایگان است
 
وی گفت: خوشبختانه امکان تشخیص کرونای انگلیسی در کیت های تشخیصی کرونای چینی وجود دارد و در حال حاضر امکان تشخیص گونه جهش یافته ویروس در سیستان وبلوچستان فراهم و هزینه آن برای بیماران رایگان و مانند نمونه قبلی است.

عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه به آمار مبتلایان به ویروس کرونا انگلیسی در سیستان وبلوچستان اشاره و تایید کرد: در پی شناسایی اولین مورد مثبت گونه جهش یافته ویروس کرونا انگلیسی در استان، تمامی افراد در معرض تماس نزدیک این فرد مورد بررسی و رهگیری قرار گرفتند و در این بررسی ها 3 نفر از افراد در معرض تماس با این فرد، مثبت شدند؛ همچنین مسیرهایی که فرد مبتلا تردد کرده بود از هواپیما تا تاکسی، مطب های شخصی، آزمایشگاه و رادیولوژی از تمامی آنها تست گرفته شده و خوشبختانه موردی دیده نشده است.

وی گفت: برای پیشگیری از ویروس کرونای انگلیسی نه تنها نقش ماسک زدن کمرنگ نشده، بلکه توصیه می شود با توجه  به قدرت سرایت بالای این نوع و بقیه ویروس های جهش یافته از دو عدد ماسک استفاده شود.

عباسی اذعان کرد: هم اکنون در کنار بحث پیشگیری با توجه به مضمن بودن قضیه باید به موضوع تاب آوری توجه کرد زیرا اکثر افراد علائم و راه های پیشگیری را شناخته اند، بر این اساس در بخش بهداشت و درمان تامین انرژی، توان جسمی و روحی، آمادگی جسمی و روانی کارکنان، تامین زیرساخت های فیزیکی، تجهیزات، دارو و اقلام مصرفی وظیفه ما است و آن را انجام دهیم؛ اما در سایر حوزه ها هم باید به موضوع تاب آوری توجه کرد که این وظیفه بهداشت و درمان نیست و به نقش افراد جامعه، سازمان ها، ادارات، نهادهای متولی بستگی دارد که همگان باید پای کار باشند.

وی تصریح کرد: سبک زندگی افراد بخش دیگری است که باید تغذیه را به سمت سوی سالمی پیش برد که هم بیماری های مزمن و غیرواگیر را کمتر کند و هم میزان مراجعه افراد به بیمارستان ها را کاهش و در برابر ویروس کووید-19 از ما محافظت کند.

نقش موثر پیشگام بودن پیشوایان دینی و مذهبی در پیشگیری از کرونا

عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه سخنان خود به انجام فعالیت های بدنی به صورت فردی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اشاره کرد و گفت: مدیریت مسائل بهداشت روانی، تقویت حمایت های اجتماعی اما به صورت غیرحضوری، صله ارحام و ارتباط با نزدیکان و فامیل باید تداوم داشته باشد اما به صورت غیرحضوری تا سلامت خود و دیگران را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی بحث تاب آوری به این بر می گردد که فعالان دینی و مذهبی به گونه ای رفتار و عمل کنند که افکار عمومی و جوانان جذب آنان شوند و بدانند که پیشرو و پیشگام در حوزه پیشگیری هستند، همچون مقام معظم رهبری که هم در قول و هم در عمل به موارد بهداشتی پایبندی خود را نشان می دهند؛ و مطمئن باشید که این پیشگام بودن درس بسیار بزرگی از سمت پیشوایان دینی و مذهبی برای مردم است. همچنین اعضای بزرگان و سران خانواده ها باید پیشگام در دستورات بهداشتی و حذف تجمعات و دورهمی ها و برنامه هایی که ضرورت ندارد، باشند.

وی در بخش دیگر مطالب خود به اجرای رزمایش کمک های مومنانه پرداخت و افزود: بعضی از کسب وکارها به علت شیوع بیماری کرونا دچار آسیب اقتصادی شدند که اجرای این رزمایش راهکاری برای کمک به افراد آسیب پذیر است تا از این طریق در تامین حداقل های زندگی خود مشکلات کمتری داشته باشند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی همچنان در سه محور بیماریابی و مراقبت، نظارت و حمایتی ادامه دارد و از داوطلبان سلامت و بسیجی که تمایل به مشارکت در این طرح دارند دعوت به فعالیت می کنیم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد, کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد,
,
,
,
,
,
,
,
, هزینه کیت تشخیصی کرونای انگلیسی رایگان است, هزینه کیت تشخیصی کرونای انگلیسی رایگان است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نقش موثر پیشگام بودن پیشوایان دینی و مذهبی در پیشگیری از کرونا, نقش موثر پیشگام بودن پیشوایان دینی و مذهبی در پیشگیری از کرونا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه