اخبار داغ

تولید ۲۷ درصد از بادام ایران در شهرستان سامان/ ۹۵ درصد بادام "مامایی" به هندوستان صادر می‌شود

تولید ۲۷ درصد از بادام ایران در شهرستان سامان/ ۹۵ درصد بادام "مامایی" به هندوستان صادر می‌شود
فرماندار شهرستان سامان گفت: کنون حدود ۲۷ درصد بادام ایران را شهرستان سامان تولید می‌کند و به لحاظ کیفیت در کشور و دنیا، بادام مامایی شهرستان سامان بسیار با کیفیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لطف اله شیخ سامانی، نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استانها در گفتگو با جهانبین نیوز ؛ گفت: بحث آموزش صادر کنندگان بادام در شهرستان سامان  توسط مراجع ذیربط پیگیری شود و اگر بتوان علاوه بر کشور هندوستان در بازارهای اروپا و ... بازاریابی کرد، میتوان از تعیین کردن قیمت‌های صادرات محصولات علی الخصوص بادام توسط یک نفر جلوگیری کرد.

کیفیت بادام سامان شهرت جهانی دارد

کمال اکبریان فرماندار شهرستان سامان در گفتگو با جهانبین نیوز؛ اظهار داشت: حدود بیست هزار هکتار باغ در شهرستان سامان وجود دارد که بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد این باغات بادام می‌باشد و بدلیل اصلاح الگوی کشت وصرفه جویی در مصرف آب بدلیل نیاز بادام به آب کمتر در مقایسه با سایر محصولات به سرعت در حال افزایش است.

وی گفت: به دلیل صرفه اقتصادی بهتر و شرایط آب و هوایی شهرستان سامان برای برداشت محصولات بادام، مردم گرایش بیشتری برای تغییر باغات خود به بادام دارند.

فرماندار شهرستان سامان خاطرنشان کرد: تجار هندی تاکید دارند بادام سامان در دنیا بسیار عالی است و کیفیت این بادام با هیچ یک از انواع بادام‌ها در آمریکا و خصوصا کالیفرنیا وسایر کشورها قابل مقایسه نیست.

اکبریان تصریح کرد: اکنون حدود ۲۷ درصد بادام ایران را شهرستان سامان تولید می‌کند و به لحاظ کیفیت در کشور و دنیا، بادام مامایی شهرستان سامان بسیار با کیفیت است.

وی افزود: ۹۵ درصد صادرات بادام مامایی به هندوستان است و متاسفانه بخش عمده بادام در کارگاه‌های نجف آباد مغز می‌شود و سپس برای هندوستان صادر می‌شود.

فرماندار شهرستان سامان گفت: حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر از مردم در کارگاه‌های نجف آباد که سرمایه گزاران اصلی آن از مردم شهرستان سامان می باشند مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به ابهام در خصوص میزان تولید، ادامه داد: جهاد کشاورزی اعلام داشت ۸ هزار تن باید صادر شود اما در کل کشور ۲ هزارتن در خوشبینانه‌ترین حالت صادر شده و این ابهام است!

اکبریان بیان کرد: اگر ۹۵ درصد بادام مامایی صادر می‌شود پس این اختلاف فاحش از کجا نشات می‌گیرد، متاسفانه قیمت را تجار هندی تعیین می‌کنند، در زمان فروش قیمت را افزایش و در زمان خرید قیمت را کاهش می‌دهند.

وی افزود: این موضوعات باید بررسی شوند، از دوسال گذشته به دنبال برندسازی شهرستان سامان در خصوص بادام بوده و همچنین باید کارگاه‌های نجف آباد که در آنجا هستند را با کیفیت بهتر به شهرستان بازگرداند تا بادام از گمرک خود استان چهارمحال و بختیاری صادر شود.

فرماندار شهرستان سامان اظهار داشت: راه حل اصلی، پیگیری اولین شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان است و به زودی کلنگ‌زنی اولین شهرک تخصصی بادامِ ایران را در سامان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای زیرساخت شهرک تخصصی بادام، بیان داشت: پیمانکار گرفته شده و این شهرک به کسانی تحویل داده می‌شود که صادرکننده هستند و شاید در فاز بعدی به افراد دیگری هم برسد.

فرماندار شهرستان سامان بیان داشت: در تفاهم‌نامه‌ای با جهادکشاورزی و شرکت شهرک‌ها مبنی بر این شد افرادی که در حوزه صادرات هستند تایید شده و پس از آماده سازی شهرک، به آنها زمین تعلق گیرد.
 
وی افزود: به کسانی که زمین تحویل می‌گیرند فرصت یک ساله برای ساخت داده می‌شود و تا چند سال اول اجازه فروش ندارند، بادام شهرستان سامان نباید به سرنوشت گز بلداجی گرفتار شود که هنوز این گز به اسم گز اصفهان شناخته می‌شود.
 
اکبریان گفت: با صادرات بادام استان، چند هزار میلیارد تومان گردش مالی صورت می‌گیرد اما متاسفانه از این گردش مالی سود عاید هند و اصفهان می‌شود در صورتی که کشاورز و باغدار استان چهارمحال و بختیاری زحمت اینکار را می‌کشند‌.

حداقل میانگین تولید بادام در شهرستان سامان باید 3 و نیم تن در هکتار باشد

غلامرضا چهلگردی سامانی رئیس شورای شهرستان سامان در گفتگو با جهانبین نیوز؛  گفت: شهرستان سامان در بحث تولید بادام حرف برای گفتن دارد، آماری که جهاد کشاورزی به عنوان تولید بادام ارائه می‌دهد به هیچ عنوان برای شهرستان سامان صدق نمی کند چرا که آمار سازمان جهاد کشاورزی میانگین تولید کشور واستان  است وبا توجه به اینکه کشاورزان شهرستان سامان تمام عوامل مدیریتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و در زمینه باغداری وبه خصوص کشت بادام سابقه هزاران ساله دارند میانگین تولید بادام دراین شهرستان حداقل 50 درصد بیشتر از میانگین استان وکشور است که این امر می طلبد چند سال متوالی کیل گیری تولید بادام در چندین نقطه شهرستان انجام گیرد تا میانگین تولید دقیق شهرستان مشخص گردد.
 
وی بیان داشت: تولید بادام در شهرستان سامان بیش از اعداد و ارقامی است که جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، میانگین دو تن در هکتار میانگین بادام کشوری است که نباید این را به شهرستان سامان تعمیم داد.

 رئیس شورای شهرستان سامان خاطرنشان کرد: حداقل میانگین تولید بادام در شهرستان سامان بایستی حدود  ۳ و نیم تن در هکتار باشد و این آمار واقعی تر می‌باشد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات بادام شهرستان سامان، عنوان داشت: از مشکلات اساسی در این خصوص بروکراسی ادارای، گمرک،امور مالیاتی،بهداشت وسازمان صنعت، معدن وتجارت  است که باعث فرار صادرکنندگان از استان وتمایل به صادرات بادام از گمرکات سایر استان‌ها می شود که این امر می طلبد ادارات مربوطه نسبت به ریشه یابی این مشکلات وهمکاری وتسهیل امور مربوط به صادرات بادام اقدامات لازم را بعمل آورند تا باعث جلب اعتماد صادر کنندگان وبرگشت آنها به استان شود.

چهلگردی خاطرنشان کرد: تولید در شهرستان سامان صورت می گیرد پس صادرات هم باید از استان صورت گیرد و موجب اشتغال در استان شود، در نجف آباد بیش از ۵۰۰ نفر برای صادر بادام سامان مشغول به کار هستند اما آن ۵۰۰ نفر می‌توانند از مردم همین استان باشند وکمک به حل مشکل بیکاری استان  شودکه رتبه اول بیکاری در کشور را کسب نکنیم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز, ,
,
, کیفیت بادام سامان شهرت جهانی دارد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حداقل میانگین تولید بادام در شهرستان سامان باید 3 و نیم تن در هکتار باشد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه