اخبار داغ

مسئولان پاسخگو باشند؛

حذف دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی و درد بی‌درمان بیماران

حذف دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی و درد بی‌درمان بیماران
به‌دنبال اجرایی شدن حذف دفترچه‌های کاغذی در سراسر کشور دردسرهایی برای بیماران به وجود آمده است که در راس آن همکاری نکردن مراکز ارائه خدمات خصوصی به بیماران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس طرح حذف دفترچه‌های درمانی کاغذی چندین سال است که در مراحل تست برای اجرایی شدن در سراسر کشور قرار گرفته است، که بتوانند با ایجاد زیرساخت های مورد نظر در جهت ارائه خدمات درمانی به بیمار گام مثبتی را در راستای ایجاد پرونده سلامت الکترونیک برداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

چاپ دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه متوقف شده و همچنین دفترچه‌های بیمه سلامت نیز از ابتدای اردیبهشت ماه چاپ نمی شود و خدمات براساس نسخه‌نویسی و نسخه پییچی الکترونیکی در حال انجام است.

,

قطعا اجرای یک طرح نیازمند بازه زمانی برای جا افتادن در جامعه است، اما با متوقف شدن چاپ دفترچه در این مدت دردسرها و مشکلاتی برای بیماران به وجود آمده است.

,

درمان در سازمان تامین اجتماعی دو شاخه بزرگ دارد که در یکی از این دو شاخه، یعنی درمان غیرمستقیم که از طریق خرید خدمت درمانی از مراکز طرف قرارداد صورت می گیرد، طرح حذف دفترچه بیمه شدگان، مشکلاتی را به وجود آورده است. مشکلاتی مانند آن که برخی مراکز طرف قرارداد هنوز در جریان تصمیمات سازمان تامین اجتماعی نیستند، هنوز به این ساز و کار اعتماد ندارد و از همه بدتر، برخی از معدود مراکز درمانی، می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در بلبشوی روزهای ابتدای اجرای این طرح، بیمه‌شدگان را مجبور کنند هزینه خدمات درمانی را به صورت آزاد بپردازند.

,

متاسفانه در برخی موارد پزشک برای اینکه شفافیتی از ثبت تعداد نسخه‌هایش در سامانه مورد نظر نداشته باشد از پذیرش بیمار با روش الکترونیک خودداری می کند و فرد بیمار که ماهانه مبلغ زیادی را برای دریافت تخفیفات خدمات درمانی پرداخت می کند مجبور به پرداخت مبلغ آزاد می شود.

,

تا پیش از حذف دفترچه های کاغذی، هر بیمه شده با مراجعه به شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی می توانست در صفحه اول دفترچه بیمه خود با ضرب مهر و تاریخ اعتبار، استحقاق درمان خود را برای مراکز ارائه خدمات درمانی، مشخص کند ولی در شرایط فعلی و با حذف دفترچه‌های کاغذی، اصولا دیگر امکان ضرب مهر و تاریخ اعتبار در دفترچه وجود ندارد.

,

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است پس از حذف دفترچه، هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

,

یکی از بیمارانی که دچار مشکل شده است، گفت: وقتی برای ویزیت به مطب خصوصی که طرف قرار داد بیمه تامین است، مراجعه کردم، منشی اعلام کرد که سامانه قطع است و نسخه من به صورت آزاد محاسبه و به دنبال آن در داروخانه هم با این شرایط روبرو شدم و کل خدمات را به صورت آزاد پرداخت کردم.

,

وی ادامه داد: طرح حذف دفترچه خیلی مطلوب به نظر می رسد اما وقتی بیمار به هر مرکزی مراجعه می کند دچار مشکل و دردسر می شود و علی‌رغم اینکه ماهانه مبلغ بالایی را پرداخت می کند باید تمامی هزینه ها را آزاد حساب کند.

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منشی های مطلب پزشکان اعلام می کنند به دلیل نداشتن سیستم، امکان صدور نسخه الکترونیکی برای پزشک وجود ندارد و اگر دفترچه بیمه همراه نداشته باشید باید به صورت آزاد حساب کنید.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه