اخبار داغ

آقایان مسئول، بنیادی که به تصویب رسیده نیاز به اقدام دارد نه پیگیری تصویب!

گزارشی از مصادره شدن نام سیدجمال به نام تحریف شده افغانی تا پیگیری تاسیس بنیادی که پیش تر به تصویب رسیده!

گزارشی از مصادره شدن نام سیدجمال به نام تحریف شده افغانی تا پیگیری تاسیس بنیادی که پیش تر به تصویب رسیده!
در آستانه سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی موضوع بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی که در سال ۸۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، را از مسئولان جویا شدیم که گویی از آن بی خبرند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، تقویم جمهوری اسلامی ایران را که ورق بزنیم، روزی به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شخصیتی جهانی در عرصه بیدارگری اسلامی وجود دارد که گویا هنوز در ایرانی بودن او شک و تردیدهایی وجود دارد چراکه مهرماه 92 نام وی به نام افغانی در یونسکو به ثبت رسید و این درد فرهنگی بی درمان ماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

اگرچه هنوز بسیاری از نخبگان و اندیشمندان بر این باورند اسنادی دال بر ایرانی بودن او وجود دارد.

,

مهرماه 92 نام سیدجمال افغانی شد!

, مهرماه 92 نام سیدجمال افغانی شد!, مهرماه 92 نام سیدجمال افغانی شد!,

نام سیدجمال الدین اسدآبادی در مبارزه با استکبار و استعمار در تاریخ معاصر همیشه ماندگار است، آنچنان که رهبر انقلاب در سخنانی فرمودند که " سیدجمال کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلاً در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد، او اولین کسی بود که استعمار را شناساند. این‌ها را نمی‌شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سید جمال چیزی است که قابل ‌مقایسه با هیچ یک از مبارزات سیاسی افرادی که حول‌وحوش کار سید جمال حرکت کردند نیست"

,

این تعریف ها از سیدجمال و شخصیت جهانی و بین المللی و اقداماتش در راستای بیداری اسلامی در حالی است که هر ساله مراسمات نکوداشتی مختصر به نام او در شهری که مدعی است، زادگاه سیدجمال است، برگزار می شود که البته سال گذشته نیز به بهانه شیوع ویروس کرونا از آن غافل بودیم.

,

مرکز بنیاد سیدجمال در دانشگاه پیام نور راه اندازی شد!

, مرکز بنیاد سیدجمال در دانشگاه پیام نور راه اندازی شد!, مرکز بنیاد سیدجمال در دانشگاه پیام نور راه اندازی شد!,

حال این یک درد فرهنگی است که نام سیدجمال الدین اسدآبادی به نام افغانی مصادره می‌شود از آن سوی دیگر علی رغم تصویب اساسنامه بنیادی به نام وی در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در 8 مهرماه سال 88 هنوز خبری از کارایی و اقدامات این بنیاد نیست، البته در دوره خدمت آقای افشاری فرماندار اسبق اسدآباد دبیرخانه بنیاد در دانشگاه پیام نور مرکز این شهر مطرح و افتتاح شد!

,

اینکه نام مفاخر ایرانی به نام کشورهای دیگر مصادره می‌شود، امری ناخوشایند و آغاز بی توجهی به آن مفاخر است که مسئولان فرهنگی کشور نه تنها آن را فاجعه نمی‌دانند بلکه در مصاحبه هایی عنوان کردند که نباید نگران این امر بود چراکه تفکر مصادره شدنی نیست!اما هر دایه دار فرهنگی خوب می‌داند که ایران با نام مفاخر و بالعکس مفاخر با نام ایران زنده می‌مانند؛ بنابراین اینکه نام سید جمال الدین اسدآبادی به نام افغانی ها مصادره شد را باید یک فاجعه خواند.

,

اما غرض از این گزارش این بود که براساس رسالت سانه پیگیر موضوع تشکیل این بنیاد و اقدامات آن باشیم که در این زمینه گفت‌وگوهایی با مسئولان شهرستانی و استانی داشتیم.

,

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی در روز 18 اسفند، اظهار کرد: امسال باتوجه به شرایط کرونا ما مراسم اختصاصی را در این زمینه برگزار نکردیم اما با دانشگاه سیدجمال که برنامه ای را تدارک دیده و فراخوان مقاله در زمینه سیدجمال شناسی داشته، همکاری داریم.

,

وی در خصوص تأسیس یک بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی گفت: تأسیس یک بنیاد روالی دارد که ابتدا در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب و طرح توجیهی آن تهیه می شود و بعداز تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور، به شورای انقلاب فرهنگی مطرح و مصوبه نهایی را دریافت کند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: ما در دو سه ماه گذشته با دکتر صالحی وزیر ارشاد به همراه آقای سرمدی، نماینده مجلس و دیگر نمایندگان مجلس استان جلسه داشتیم که یکی از مطالبات ما از سوی استاندار مطرح شد، تأسیس بنیاد و یا مؤسسه فرهنگی سیدجمال بود، البته نظر آقای صالحی بر مؤسسه فرهنگی است!

,

وی گفت: بعداز تصویب این مؤسسه و یا بنیاد آن را در مرکزیت بنای یادبود راه اندازی می‌کنیم که با راه‌اندازی این مرکز برنامه ها، برگزاری همایش و سمینارها، چاپ کتاب و ... خواهد داشت، قطعا"اگر مرکز این بنیاد افتتاح شود آورده خوبی برای شهرستان خواهد داشت.

,

احسانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که 8 مهرماه سال 88 اساسنامه این بنیاد به تصویب شورای علی انقلاب فرهنگی رسیده است، چطور تصویب نشده؟ گفت: سالهای گذشته این موضوع مطرح شده و نصفه نیمه مانده بود که ما آن را احیاء کردیم، در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شده اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز مطرح نشده و پیگیر آن هستیم که این امر صورت بگیرد.

,

, ,

وی در خصوص بازگرداندن نام مصادره شده سیدجمال به افغانی، گفت: این مناقشه در خصوص سیدجمال وجود دارد که در کشور افغانستان و حتی ترکیه دنبال این هستند شخصیت سیدجمال به نام آنها ثبت شود، بهرحال در سمینارها و همایش ما کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهیم.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به وجود ظرفیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان انجمن مفاخر فرهنگی، گفت: در این کنگره غفلت شده بود و از مشارکت این مجموع استفاده نشده که نیاز است که کار پژوهشی و علمی انجام شود.

,

اطلاعی از مصادره شدن نام سیدجمال ندارم

, اطلاعی از مصادره شدن نام سیدجمال ندارم, اطلاعی از مصادره شدن نام سیدجمال ندارم,

وی عنوان کرد که اینکه نام سیدجمال به عنوان افغانی مصادر شده باشد، قطعی نیست و کمااینکه این مفاخر و شاعران ما در معرض مصادره هستند بنابراین باید دنبال کار تحقیقاتی باشیم و از این امر دفاع کنیم.

,

احسانی اذعان کرد: اینکه نام سیدجمال الدین اسدآبادی به نام اسدآباد افغانی در یونسکو ثبت شده بود را اطلاعی ندارم و اگر شما اطلاع جدیدی دارید بنده مطلع نیستم!

,

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان؛ اظهار کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یک شخصیت بزرگ جهان اسلام، افکار و ایده های جهانی در مبارزه با استکبار و غرب داشت.

,

غفلت از بهره برداری از نام سیدجمال برای زادگاهش

, غفلت از بهره برداری از نام سیدجمال برای زادگاهش , غفلت از بهره برداری از نام سیدجمال برای زادگاهش,

وی گفت: به مانند آن تفکر و ایده ای که داشت، طبیعتا" جهان اسلام را به مست خود می‌کشانده و اینکه تعلق به جایی خاصی داشته باشد، نداشت.

,

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تفکر اسلامی در نظام وحدت در جهان مطرح است و دو نکته در این زمینه مهم است یکی شناساندن این شخصیت بزرگ به جهان، به عنوان یک چهره افتحار و بهره های معنوی از انتصاب آن نبرده ایم که باید در این زمینه کار شود.

,

وی در خصوص بنیاد سیدجمال هم گفت: کار بخصوصی در زمینه بنیاد سیدجمال انجام نشده و این امر در برنامه های ما وجود دارد که آن را به ثبت برسانیم.

,

کوتاهی و کم کاری مسئولان فرهنگی موجب مصادره کردن نام سیدجمال شد

, کوتاهی و کم کاری مسئولان فرهنگی موجب مصادره کردن نام سیدجمال شد, کوتاهی و کم کاری مسئولان فرهنگی موجب مصادره کردن نام سیدجمال شد,

سرمدی در خصوص ثبت نام سیدجمال به افغانی در یونسکو، گفت: به لحاظ اینکه ایشان اعتقادی به ایجاد تفرقه بین مسلمانان نداشت و تمام افکارش در جهت ایجاد وحدت بود، شاید تأکیدی بر این مسئله نداشته و شاید همین امر موجب سوءاستفاده افغانی ها شده و البته ترکیه هم ادعایی در این زمینه دارد.

,

وی اذعان کرد که اگر افغانستان نام سیدجمال را مصادره کرد و اقدامات و برنامه های برای بزرگداشت وی دارد، به کوتاهی و کم کاری ما و مسئولان فرهنگی و حتی نخبگان شهرستانی برمی‌گردد که باید سعی بر بازگرداندن آن داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه