اخبار داغ

مدیربانک خون استان سمنان مطرح کرد؛

درمان ۷۰ بیماری با سلول بنیادی/ رشد ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف در استان سمنان

درمان ۷۰ بیماری با سلول بنیادی/ رشد ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف در استان سمنان
محیا موسوی از رشد ۳۰درصدی ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان سمنانی در یک سال گذشته با وجود شرایط کرونایی در کشور خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محیا موسوی مدیر بانک خون بند ناف استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه نمایندگی خون بند ناف استان از خرداد سال ۹۲ آغاز به کار کرده است، گفت: تاکنون بالغ بر ۷۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان سمنانی در این مرکز ذخیره ‌سازی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
وی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان استان سمنان در یک سال گذشته، افزود: با افزایش آگاهی و بالارفتن سطح سواد و فرهنگ عمومی، رشد قابل ملاحظه ای را شاهد بوده ایم.
,
 
,
موسوی با بیان این که ذخیره سازی خون بند ناف یک اقدام حمایتی مانند بیمه جهت پس انداز سلامتی آینده خانواده ها است، عنوان کرد: بانک خون بند ناف یک نهاد خصوصی است و خدمات آن به صورت اختیاری برای خانواده هایی که تمایل دارند انجام می گیرد وذخیره سازی خون بند ناف برخلاف اهداءخون که می توان آن را به دیگران اهداءکرد برای هرخانواده به طرزجداگانه استفاده می شود.
,
 
,
وی افزود: اگر نمونه شرایط لازم برای فریز شدن را داشته باشد، هزینه اولیه قرارداد حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و شارژ سالیانه تنها ۱۶۰ هزار تومان است که در صورت نامناسب بودن نمونه کلیه هزینه ها به خانواده عودت داده می شود.
,
 
,
موسوی در خصوص شرایط و مراحل انجام کار اظهار کرد: پس از بررسی اطلاعات اولیه اگر مادر از لحاظ پزشکی و طبق قوانین استانداردهای ذخیره‌سازی جهانی مشکلی نداشته باشد ثبت‌نام از متقاضی صورت می‌گیرد و پس از آن در روز زایمان کارشناسان خونگیر در سطح استان نمونه‌گیری را انجام می‌دهند و بلافاصله پس از خونگیری نمونه به طور مستقیم به بانک رویان تهران انتقال داده می‌شود.
,
 
,
مدیر بانک خون بند ناف استان سمنان در ادامه تصریح کرد: نمونه بند ناف ارسالی به تهران از نظر حجم خون بند ناف، تعداد سلول های زنده بنیادی داخل آن و آلودگی میکروبی در آزمایشگاه پژوهشکده رویان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت دارا بودن فاکتورهای مذکور، ذخیره سازی می شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه ۷۰ نوع بیماری خونی به طور قطع با سلول های بنیادی درمان می شوند، گفت: از آنجا که سلولهای بنیادی سلولهای خونی هستند، در درمان بیماری های خونی نظیر انواع  سرطان خون،  کم‌ خونی‌های مادرزادی در مرحله عملیاتی استفاده از آنها موفقیت آمیز بوده است، با این وجود در مورد بیماری های غیر خونی نظیر اوتیسم و فلج مغزی هم پژوهش ها و کارآزمایی های بالینی خوبی صورت گرفته و امید می رود در آینده از سلول های بنیادی در درمان این بیماری ها نیز استفاده شود.
,
 
,
موسوی با بیان اینکه درحال حاضر عمده فعالیت های بانک خون بند ناف استان سمنان شامل انجام خدمات مشاوره پزشکی، عقد قرارداد، اخذ و ارسال نمونه به تهران است گفت: امید می رود که در آینده نزدیک با تکمیل پروژه رویان مهدیشهر کارهای پژوهشی هم به مجموع عملکرد نمایندگی بانک خون بند ناف استان اضافه شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه