اخبار داغ

واکنش‌ها به ادغام دانشگاه صنعتی در دانشگاه بیرجند؛

ادغام دانشگاه صنعتی در دانشگاه بیرجند؛ اقدامی عجولانه و غیرکارشناسی/ این ادغام با اهداف نقشه جامع علمی کشور منافات دارد

ادغام دانشگاه صنعتی در دانشگاه بیرجند؛ اقدامی عجولانه و غیرکارشناسی/ این ادغام با اهداف نقشه جامع علمی کشور منافات دارد
بسیاری از کارشناسان ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه بیرجند را غیرکارشناسی و عجولانه می‌دانند که خسارات جبران‌ناپذیری به آموزش عالی خراسان جنوبی وارد می‌کند و از دولت می‌خواهند در ماه‌های پایانی عمر دولت، دست از این اقدام شتاب‌زده بردارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، طرح آمایش عالی در قالب ساماندهی به دانشگاه‌ها شروع به تجمیع موسسات آموزشی کرده، تصمیمی که به زعم برخی صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس کارشناسی‌شده نیست و مخالفانی هم دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه‌جاری بود که شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند - پردیس ‌‏صنعتی بیرجند» را تصویب کرد.‏

,

در نامه ابلاغی این مصوبه به رئیس دانشگاه معین استان خراسـان جنوبی و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این استان آمده است: در اجرای مـاده ۳ مصوبه سـیاست‌هـا و ضوابـط اجرایی حـاکم بر آمـایش آموزش عـالی در جمهوری ‌اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، موضـوع سامانـدهی مؤسـسات ‌آموزش عـالی اسـتان خراسـان جنوبی در جلسه ۹۲۶ تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای گسترش و برنـامه‌ریزی آموزش ‌عـالی مورد بررسـی قرار گرفت و الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند - ‌پردیس ‌صنعتی بیرجند» به تصویب رسید. الحاق این مؤسـسه آموزش عالی با تاکید بر اجتناب از گسترش کمی و لزوم ارتقای کیفی ‌در ‌سطـح دانشـگاه بیرجند انجام شده است؛ از این‌رو لازم است سـیاست توسعه پردیس متوقف و زیرساخت‌های ‌علمی و تجهیزات آن بــه تدریج تکمیـل و در حد اسـتانداردهای آن دانشـگاه ارتقا یابد و پذیرش دانشـجو منطبق با ‌نیازهای استان و بر مبنای اسناد توسعه استانی و مصوبات هیات امنا در قالب برنامه راهبردی مصوب انجام شود.

,

الحاق دانشگاه صنعتی با اهداف نقشه جامع علمی کشور منافات دارد

, الحاق دانشگاه صنعتی با اهداف نقشه جامع علمی کشور منافات دارد, الحاق دانشگاه صنعتی با اهداف نقشه جامع علمی کشور منافات دارد,

اما این خبر یکباره برای مردم و همچنین مسئولان خراسان جنوبی قابل هضم نبود به طوری که نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: خبر الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند برای بنده به نوعی غیرمنتظره بود، چراکه چند ماه قبل، رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه‌ای با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، طرح آمایش آموزش عالی را مطرح کرد، اما وعده داد که این موضوع فعلا در حد طرح است و اگر قرار باشد اجرایی شود، دانشگاه بیرجند اولین مجری طرح آمایش نخواهد بود.

وی افزود: اجرای این طرح در خراسان جنوبی، با اهدافی که ذیل نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است مانند توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر و جلوگیری از تجمیع امکانات، منافات دارد.

خسروی بیان کرد: از طرف دیگر، آن‌چه که اکنون در شورای گسترش آموزش عالی تصمیم گرفته شده است در جلسه ۹۲۶ در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ بوده است. اما در ۵ دی‌ماه ۱۳۹۹  و در جلسه معاونت پژوهشی وزارتخانه در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی بیرجند، قول داده شده که فعالیت دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به همین دلیل این تصمیم و وعده معاون وزیر با هم منافات دارد که در این خصوص به نظر می‌رسد معاون وزیر از آن جلسه و تصمیم اطلاعی نداشته و اگر هم اطلاع داشته، چرا چنین وعده‌ای مبنی بر ادامه فعالیت داده است؟

,
,
,
,
,
,
,

خسروی افزود: روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه‌جاری نیز این موضوع در مجلس، مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفت و رئیس و نائب رئیس مجلس نیز وعده پیگیری داده‌اند.

,

وی گفت: با توجه به اعتراضات متعددی که از سوی نخبگان استان، اعضای هیئت علمی و کارمندان این دانشگاه در خصوص ادغام آن شده است، بنده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نامه نوشتم و استدعا کردم که در خصوص حفظ استقلال دانشگاه صنعتی بیرجند دستور دهد و این طرح آمایش آموزش عالی از شهرستان‌های برخوردار شروع شود.

,

کارنامه موفق دانشگاه صنعتی بیرجند

, کارنامه موفق دانشگاه صنعتی بیرجند, کارنامه موفق دانشگاه صنعتی بیرجند,

محمدمهدی ایزدخواه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: تصمیم الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند، ذیل طرح آمایش آموزش عالی انجام می‌شود که این طرح یکی از برنامه‌های ناظر به نقشه جامع علمی کشور با اهداف ارزشمندی از جمله توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر، توزیع ماموریت آموزشی نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز منطقه، استفاده از مزیت‌های منطقه و کاهش تمرکز (همه چیز در مرکز کشور متمرکز نباشد)، جلوگیری از تجمیع امکانات (امکانات فقط در اختیار دانشگاه‌های بزرگ باشد و دانشگاه های کوچک از امکانات آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی محروم باشند) و ... است.

,

وی با بیان این‌که طرح آمایش آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است که برای تحقق اهداف ارزشمندی که گفته شد، این طرح را اجرا کند، افزود: قرار است با طرح آمایش آموزش عالی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی و مزیت‌های نسبی استان را با توجه به فرصت‌های موجودی که در همسایگی با افغانستان داریم، با رویکرد درون‌مداری محقق کنیم.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به این‌که اکنون دانشگاه صنعتی بیرجند یک دانشگاه برجسته با اعضای هیئت علمی نخبه و در حال رشد و بالندگی است، گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۸۶ از یک نقطه ابتدایی با ظرفیت‌ها و امکانات محدود شروع به فعالیت کرد و اکنون طی بیش از یک دهه فعالیت؛ این افتخار را دارد که توانسته است هم معیارها و شاخص‌های کیفی آکادمیک مانند تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، توسعه خوابگاه‌ها و سرانه‌های ورزشی و رفاهی، توسعه ساختمان‌های آموزشی، افزایش سرانه‌های فرهنگی و ... را تقویت کند و هم در بسیاری از طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی در استان مشارکت فعالی داشته باشد. اکنون نیز این دانشگاه دارای حدود ۷۰ عضو هیئت علمی از بهترین دانشگاه‌های کشور و ۲۵۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل، است.

,

تصمیم الحاق دانشگاه صنعتی بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی

, تصمیم الحاق دانشگاه صنعتی بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی, تصمیم الحاق دانشگاه صنعتی بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی,

ایزدخواه بیان کرد: در تاریخ ۹ اسفندماه‌جاری، نامه شتاب‌زده‌ای به رئیس دانشگاه بیرجند ابلاغ شده که باید این دانشگاه به دانشگاه بیرجند الحاق شود، اما این یعنی تضعیف دانشگاه صنعتی بیرجند و کوچک‌کردن ظرفیت آموزش عالی در استان که در واقع در نحوه اجرا و عمل، استان را از عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر محروم می‌کند.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه تصمیم الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند، بدون پیوست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی، بدون توجه به زیست‌بوم خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی، علم‌دوست و نخبه‌پرور، بدون انجام کار کارشناسی و با یک شتاب‌زدگی مبهم، به رئیس دانشگاه بیرجند ابلاغ شده است.

,

دانشگاه صنعتی جزو اصول زیرساختی استان است

, دانشگاه صنعتی جزو اصول زیرساختی استان است, دانشگاه صنعتی جزو اصول زیرساختی استان است,

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: دانشگاه صنعتی بیرجند، اکنون یکی از اصول زیربنایی و زیرساختی بیرجند و استان است و اکنون که بحث الحاق این دانشگاه به دانشگاه بیرجند، مطرح شده است، هر کسی در هر جایگاه و مقامی باید از آموزش عالی استان صیانت کند چراکه این صنعت به عنوان یکی از صنعت‌های پیشران منطقه و استان محسوب می‌شود، به خصوص در خراسان جنوبی که از بسیاری از صنایع و زیرساخت‌های توسعه‌ای محروم است.

,

ایزدخواه افزود: این دانشگاه به عنوان صنعت آموزش عالی، حدود ۲۵ هزار دانشجو را مشغول به تحصیل کرده که قطعا این دانشجویان ارزش‌افزوده دارند و در گردش اقتصادی استان موثرند. بنابراین تضعیف آموزش عالی مساوی است با خسارت جبران‌ناپذیری که به منطقه ما وارد می‌شود.

,

وی با اشاره به ابراز دغدغه‌مندی توسط نخبگان علمی و دانشگاهی و همچنین مردم استان در این خصوص؛ گفت: دل‌خوشی مردم این است که تعدادی دانشگاه در استان وجود دارد و فرزندانشان می‌توانند در کنار خانواده خود تحصیل کنند. در واقع فرهنگ مردم استان این است که برای تحصیل، کمتر فرزندان خود را به نقاط دوردست می‌فرستند.

,

ایزدخواه گفت: بر همین اساس، این تصمیم بدون پیوست فرهنگی گرفته شده، چراکه در مورد آن؛ بستر فرهنگی جامعه و جامعه‌شناختی خراسان جنوبی در نظر گرفته نشده است.

,

انحلال دانشگاه صنعتی؛ خسارتی شدید

, انحلال دانشگاه صنعتی؛ خسارتی شدید, انحلال دانشگاه صنعتی؛ خسارتی شدید,

وی افزود: با توجه به این‌که دانشگاه صنعتی بیرجند ارزش و اعتبار خاص خودش را دارد، امروز دانشجویان که به امید این دانشگاه مسیری را طی می‌کنند، دغدغه پیدا کرده‌اند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با تأکید بر این‌که چرا تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و در حال الحاق و انحلال است؟ گفت: این موضوع بر درآمدزایی و فعالیت‌های تحقیقاتی استان خسارت وارد می‌کند و با توسعه و پیشرفت متوازنی که مورد توجه سند توسعه خاوران که مورد تأیید و تصویب استانداری است، مغایرت و تضاد شدیدی دارد.

,

ایزدخواه تأکید کرد: با توجه به این‌که این تصمیم اقدامی غیرکارشناسانه است که بدون مشورت از خبرگان فرهیخته منطقه انجام شده است، خواسته ما از همه مسئولان از جمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس، این است که دانشگاه صنعتی بیرجند به عنوان ظرفیت بزرگی که در حال رشد و بالندگی است، استقلال خود را حفظ کند.

,

ادغام دانشگاه صنعتی منتفی شد

, ادغام دانشگاه صنعتی منتفی شد, ادغام دانشگاه صنعتی منتفی شد,

دکتر سید حجت هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز طی پیامی به خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ موضوع تجمیع و ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه مادر استان (دانشگاه بیرجند) در شرایط فعلی بحمدلله منتفی است.

,

وی افزود: البته این موضوع یک اختلاف برداشت درون‌سازمانی است که نباید دچار آفت‌های احتمالی شود و قطعا با تدبیر و خرد جمعی به‌زودی مرتفع می‌شود.

,

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: همان‌طور که در مهرماه سال ۱۳۹۷ در جلسه هماهنگی در دانشگاه بیرجند، با حضور وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه‌های استان و نمایندگان وقت استان در مجلس شورای اسلامی بالاتفاق نتیجه‌گیری شد، پس از تجمیع دانشگاه‌ها در استان‌هایی که به لحاظ موسسات آموزش عالی پر تعداد هستند مانند البرز، همدان، فارس و ... و اعلام نتیجه و بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح، امکان اجرای آن در خراسان جنوبی به عنوان محروم‌ترین استان کشور به لحاظ اقتصادی و برخوردارترین استان کشور به لحاظ نرخ سواد و ظرفیت توسعه آموزش عالی قابل بررسی خواهد بود.

,

تصمیم عجولانه و در قالب یک نامه اداری شایسته نیست

, تصمیم عجولانه و در قالب یک نامه اداری شایسته نیست, تصمیم عجولانه و در قالب یک نامه اداری شایسته نیست,

هاشمی تصریح کرد: حتی در آن صورت نیز لازم است برای انجام این موضوع با اهمیت، نظرات رؤسای فعلی و قبلی دانشگاه و دلسوزان استان اخذ و چندین جلسه کارشناسی برگزار شود و با تهیه پروپزال؛ نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت‌ها و تبعات آن برای مردم و دانشگاهیان تبیین شود.

,

وی ادامه داد: اجرای مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ در شورای گسترش آموزش عالی، برای خراسان جنوبی تصویب شده است، در ماه‌های پایانی عمر دولت، با شتاب و عجله و بدون کار کارشناسی در قالب یک نامه اداری از بالا به پائین، شایسته نیست.

,

در شرایط فعلی این تصمیم را به نفع آموزش عالی خراسان جنوبی نمی‌دانم

, در شرایط فعلی این تصمیم را به نفع آموزش عالی خراسان جنوبی نمی‌دانم, در شرایط فعلی این تصمیم را به نفع آموزش عالی خراسان جنوبی نمی‌دانم,

هاشمی اظهار کرد: اینجانب و مجموعه دانشگاه صنعتی بیرجند ضمن استقبال از کلیات طرح آمایش، با انجام آن به‌عنوان آخرین دانشگاه کشور در سال‌های آتی و پس از بررسی کارشناسی موافق هستیم اما در شرایط فعلی، به‌عنوان جزئی از بدنه آموزش عالی با رعایت شأن و منزلت و اخلاق آکادمیک و با رعایت احترام کامل مسئولان ستادی وزارت متبوع که همه دلسوز و فرهیخته هستند و با رعایت احترام کامل تمامی مسئولان آموزش عالی استان، خصوصا برادر عزیز، رزمنده بسیجی، جانباز و جهادی، جناب آقای دکتر خامسان، این تصمیم را به نفع آموزش عالی خراسان جنوبی نمی‌دانم‌. بر این اساس از همه ظرفیت‌های قانونی برای مسکوت‌ماندن آن در چهارچوب قوانین و مقررات موجود استفاده کردیم.

,

بنابراین گزارش؛ این‌که رئیس دانشگاه صنعتی از لغو موضوع الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند خبر می‌دهد، بسیار خوشحال‌کننده است اما وی در خصوص چگونگی تحقق این موضوع یا این‌که تا چه زمانی اجرای این طرح مسکوت خواهد ماند، توضیحی نداده است.

,

موضوع الحاقی برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به دانشگاه‌های معین، در استان‌های متعددی مطرح و مورد اعتراض قرار گرفته است که نمایندگان مجلس نیز در این خصوص قول پیگیری داده‌اند.

,

در حالی که گفته می‌شود در اجرای طرح آمایش آموزش عالی هیچ واحد آموزش عالی تعطیل نخواهد شد و تنها اتفاقی که در این طرح ساماندهی رخ خواهد داد، این است که برخی دانشگاه‌ها با عنوان پردیس زیرنظر دانشگاه‌های بزرگ‌تر با هدف کیفی‌سازی فعالیت‌های خود و تعریف یک مأموریت خاص در حوزه پژوهش متصل ‎می‌شوند، اما وقتی استقلال دانشگاهی از بین برود و به عنوان پردیس زیرنظر دانشگاه مادر قرار گیرد، ردیف بودجه مستقل آن حذف می‌شود و باید بودجه خود را از همان دانشگاه مادر دریافت کند. کارشناسان معتقدند در چنین مواردی، عمده اعتبارات صرف توسعه دانشگاه مادر می‌شود و کمتر به پردیس‌ها پرداخته می‌شود که نتیجه آن عدم‌ پیشرفت و درجازدن این پردیس‌ها خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه