اخبار داغ

خوب و بد همگانی شدن یک طرح؛

همکاری نکردن برخی از پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک/ منفعت‌طلبی‌هایی که برای مردم دردسر شد

همکاری نکردن برخی از پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک/ منفعت‌طلبی‌هایی که برای مردم دردسر شد
به دنبال اجرایی شدن حذف دفترچه‌های کاغذی در سراسر کشور دردسرهایی برای بیماران به وجود آمده است که در راس آن همکاری نکردن مراکز ارائه خدمات خصوصی به بیماران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، طرح حذف دفترچه های درمانی کاغذی چندین سال است که در مراحل تست برای اجرایی شدن در سراسر کشور قرار گرفته است، که بتوانند با ایجاد زیرساخت های مورد نظر در جهت ارائه خدمات درمانی به بیمار گام مثبتی را در راستای ایجاد پرونده سلامت الکترونیک برداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ز عصراترک,

چاپ دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه متوقف شده و همچنین دفترچه های بیمه سلامت نیز از ابتدای اردیبهشت ماه چاپ نمی شود و خدمات براساس نسخه نویسی و نسخه پییچی الکترونیکی در حال انجام است.

,

قطعا اجرای یک طرح نیازمند بازه زمانی برای جا افتادن در جامعه است، اما با متوقف شدن چاپ دفترچه در این مدت دردسرها و مشکلاتی برای بیماران به وجود آمده است.

,

درمان در سازمان تامین اجتماعی دو شاخه بزرگ دارد که در یکی از این دو شاخه، یعنی درمان غیرمستقیم که از طریق خرید خدمت درمانی از مراکز طرف قرارداد صورت می گیرد، طرح حذف دفترچه بیمه شدگان، مشکلاتی را به وجود آورده است. مشکلاتی مانند آن که برخی مراکز طرف قرارداد هنوز در جریان تصمیمات سازمان تامین اجتماعی نیستند، هنوز به این ساز و کار اعتماد ندارد و از همه بدتر، برخی از معدود مراکز درمانی، می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در بلبشوی روزهای ابتدای اجرای این طرح، بیمه شدگان را مجبور کنند هزینه خدمات درمانی را به صورت آزاد بپردازند.

,

متاسفانه در برخی موارد پزشک برای اینکه شفافیتی از ثبت تعداد نسخه هایش در سامانه مورد نظر نداشته باشد از پذیرش بیمار با روش الکترونیک خودداری می کند و فرد بیمار که ماهانه مبلغ زیادی را برای دریافت تخفیفات خدمات درمانی پرداخت می کند مجبور به پرداخت مبلغ آزاد می شود.

,

تا پیش از حذف دفترچه های کاغذی، هر بیمه شده با مراجعه به شعب و کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی می توانست در صفحه اول دفترچه بیمه خود با ضرب مهر و تاریخ اعتبار، استحقاق درمان خود را برای مراکز ارائه خدمات درمانی، مشخص کند ولی در شرایط فعلی و با حذف دفترچه های کاغذی، اصولا دیگر امکان ضرب مهر و تاریخ اعتبار در دفترچه وجود ندارد.

,

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است پس از حذف دفترچه، هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

,

رستم زاده، یکی از بیمارانی که دچار مشکل شده است، گفت: وقتی برای ویزیت به مطب خصوصی که طرف قرار داد بیمه تامین است، مراجعه کردم، منشی اعلام کرد که سامانه قطع است و نسخه من به صورت آزاد محاسبه و به دنبال آن در داروخانه هم با این شرایط مواج شدم و کل خدمات را به صورت آزاد پرداخت کردم.

,

وی ادامه داد: طرح حذف دفترچه خیلی مطلوب به نظر می رسد اما وقتی بیمار به هر مرکزی مراجعه می کند دچار مشکل و دردسر می شود و علی رغم اینکه ماهانه مبلغ بالایی را پرداخت می کند باید تمامی هزینه ها را آزاد حساب کند.

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منشی های مطلب پزشکان اعلام می کنند به دلیل نداشتن سیستم، امکان صدور نسخه الکترونیکی برای پزشک وجود ندارد و اگر دفترچه بیمه همراه نداشته باشید باید به صورت آزاد حساب کنید.

,
,
,

, ,

متوقف شدن چاپ دفترچه بیمه سلامت از اردیبهشت ۱۴۰۰

محسن رعنایی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این رابطه اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده دفترچه های بیمه سلامت تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ چاپ می شوند.

وی با اشاره به اینکه دفترچه ها در تعداد ۶ برگه ای برای افراد عادی و با برگ بیشتر برای بیماران خاص در این مدت به چاپ می رسد، گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری چاپ دفترچه های بیمه سلامت در سراسر کشور متوقف می شود.

رعنایی با بیان اینکه در سراسر استان تنها یک داروخانه در مرکز استان با بیمه سلامت قرارداد ندارد، ادامه داد: ۱۰۰ درصد داروخانه ها، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها به سامانه الکترونیکی شدن خدمات بیمه ای سلامت متصل شده اند و با احتساب پزشکانی که در درمانگاه های استان فعالیت دارند، ۱۴۰ پزشک طرف قرارداد بیمه سلامت استان هستند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نسخه نویسی الکترونیکی در شهریور ماه سال گذشته به صورت پایلوت از شهرستان اسفراین آغاز شد و از ابتدای سال جاری با جدیت بیشتری در سراسر استان ادامه پیدا کرد، علاوه بر این نسخه پیچی الکترونیکی نیز از شهریور ماه سال ۹۹ در سراسر خراسان شمالی کلید خورده است.


همکاری نکردن برخی از پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک

, متوقف شدن چاپ دفترچه بیمه سلامت از اردیبهشت ۱۴۰۰, متوقف شدن چاپ دفترچه بیمه سلامت از اردیبهشت ۱۴۰۰,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, همکاری نکردن برخی از پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک, همکاری نکردن برخی از پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک,

وی به استقبال نکردن برخی از پزشکان از طرح نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: کار در مراحل آغازین است و قطعا تا یک پروسه در جایگاه اصلی اش قرار بگیرد نیازمند زمان است، پزشکان نیز به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به استفاده از این سامانه گلایه مند هستند اما روز به روز شرایط بهتر خواهد شد.

,

این مقام مسئول یکی از چالش های پیش رو در مسیر این طرح را همکاری نکردن برخی از پزشکان در نسخه نویسی الکترونیک عنوان کرد و گفت: براساس بخش نامه دریافتی از بیمه سلامت کشور مقرر شده از پایان بهمن ماه سال جاری حق الزحمه ای به صورت جداگانه برای پزشکان، داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی ها از جانب بیمه به منظور همکاری کردن در این طرح پرداخت شود.

,

وی با اشاره به اینکه در این طرح قطعا زحمات مجموعه های طرف قرارداد بیمه سلامت مدنظر قرار گرفته است، گفت:  حق الزحمه های تعیین شده به عنوان مشوق، علاوه بر این که می تواند تسریع کننده امور باشد، به صورت کامل از سمت سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود و هیچ ارتباطی با بیمه شوندگان ندارد.

,


۳۴۰ هزار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه سلامت در خراسان شمالی

رعنایی با بیان اینکه تا پایان دی ماه سال ۹۹ در مجموع استان ۱۳۰ هزار نسخه پیچی الکترونیکی انجام شده است، ادامه داد: تاکنون ۵۸ هزار نسخه پیچی در داروخانه ها، ۲۳ هزار نسخه در آزمایشگاه ها و ۱۵ هزار نسخه در رادیولوژی و سونوگرافی ها انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: روند اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیکی از نسخه پیچی زودتر آغاز شده است که براین اساس ۲۱۰ هزار نسخه نویسی الکترونیکی تا پایان دی ماه سال جاری به ثبت رسیده است.

رعنایی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی را یکی از اهداف جانبی بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: هدف اصلی مجموعه بیمه سلامت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تک تک بیمه شوندگان است که در این مسیر پرونده های کاغذی حذف، درصد خطا در پرونده های پزشکی کمتر و مهم تر از همه اینکه پرونده در سراسر کشور قابلیت دسترسی را دارد و بیمار به راحتی می تواند از طریق پرونده الکترونیک روند درمانش را دنبال کند.

,
, ۳۴۰ هزار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه سلامت در خراسان شمالی, ۳۴۰ هزار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه سلامت در خراسان شمالی,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

توقف چاپ دفترچه های درمانی تامین اجتماعی از ابتدای اسفند ۹۹

, توقف چاپ دفترچه های درمانی تامین اجتماعی از ابتدای اسفند ۹۹, توقف چاپ دفترچه های درمانی تامین اجتماعی از ابتدای اسفند ۹۹,

سید احمد سیدی، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: چاپ دفترچه های خدمات درمانی تامین اجتماعی از یکم اسفندماه سال جاری متوقف شده است.

,

وی گفت: در شهرستان بجنورد بیمارستان ثامن الائمه (ع)، در شهرستان های اسفراین، شیروان و جاجرم نیز در قالب درمانگاه ملکی تامین اجتماعی به مراجعه کنندگان خدمات درمانی ارائه داده می شود.

,

سیدی با بیان اینکه بعد از حذف دفترچه، افراد نیازی به همراه داشتن دفترچه نخواهند داشت، گفت: نسخه ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و فرد با یکی از سه مورد کارت ملی، شناسنامه و یا صفحه نخست دفترچه می توانند برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند.

,

طرفین قرارداد بیمه تامین در قبال ارائه خدمات الکترونیکی مکلف اند

, طرفین قرارداد بیمه تامین در قبال ارائه خدمات الکترونیکی مکلف اند, طرفین قرارداد بیمه تامین در قبال ارائه خدمات الکترونیکی مکلف اند,

این مقام مسئول ادامه داد: براساس ماده ۳۵ برنامه پنجم توسعه، داروخانه ها و تمامی طرفین قرارداد با بیمه تامین اجتماعی در ارائه خدمات الکترونیکی به مراجعه کنندگان مکلف هستند و اگر غیرازاین برخوردی انجام شود در واقع تخلف صورت گرفته است.

,

سیدی گفت: افرادی که از خدمات بیمه درمانی تامین اجتماعی استفاده می کنند، با مراجعه به سایت es.tamin.ir  تمامی اطلاعاتی که دچار تغییر شده  به خصوص شماره تماس را به روز رسانی کنند که در دریافت خدمات درمانی الکترونیکی دچار مشکل نشوند.

,

وی افزود: ارائه خدمات الکترونیکی با هدف حذف دفترچه از پنج سال گذشته آغاز شده است و در مرحله اول اجرای این طرح در مراکز ملکی هیچ گونه دفترچه ای از بیمار دریافت نمی شود.

,

سیدی ادامه داد: در گام بعدی از اواخر خرداد ماه سال جاری تمدید اعتبار دفترچه ها متوقف شد و تنها به عنوان سربرگ مورد استفاده واقع می شد و فرد با مراجعه به مطب یا درمانگاه جهت دریافت خدمات درمانی با کد ملی استحقاق سنجی شده و خدمات را دریافت کرده است.

,

هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای چاپ دفترچه در سال ۹۸

, هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای چاپ دفترچه در سال ۹۸, هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای چاپ دفترچه در سال ۹۸,

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که بخشی از مطب ها یا داروخانه ها با بیمار همکاری نداشته و فرد هزینه رابه صورت کامل پرداخت کرده است، گفت: فرد یا داروخانه در قبال این بیمار تخلف کرده است  و این افراد در صورت مواجه با این مشکلات مراتب را به سازمان تامین اجتماعی استان اطلاع دهند.

وی همچنین به هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی که در سال ۹۸ برای چاپ دفترچه اختصاص پیدا کرده است، گفت: این هزینه در سال ۹۹ قطعا با افزایش قیمت ها دوبرابر شده است که با حذف دفترچه این هزینه ها کاهش پیدا می کند و حرکت مثبتی خواهد بود.

,
,
,

 

,

, ,

اجرایی شدن طرح دفترچه تامین در مراکز ملکی از سال ۹۵

, اجرایی شدن طرح دفترچه تامین در مراکز ملکی از سال ۹۵, اجرایی شدن طرح دفترچه تامین در مراکز ملکی از سال ۹۵,

جلال جهان نیا، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در ادامه گفت: به واسطه راه اندازی نسخه الکترونیک در چند دوره، پرونده الکترونیک سلامت در کشور ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در نسخه الکترونیکی خاطاهایی از جمله تشابه اسمی دارویی، اطلاعات آماری، دارویی بیمار و خطاهای نسخه خوانی از بین می رود.

وی ادامه داد: علاوه بر این براساس این نسخه ها، میزان مصرف دارو و انواع بیماری هایی که به ثبت می رسد قطعا می تواند وضعیت سلامت جامعه آماری کشور را به درستی نشان دهد.

جهان نیا با بیان اینکه در طول یک سال در سراسر کشور تعداد ۸۰ میلیون دفترچه کاغذی تولید می شود، گفت: با استفاده از طرح دفترچه های کاغذی و خدمات درمانی الکترونیکی علاوه بر کاهش هزینه های تولید، در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا می تواند مانع جابجایی آلودگی ها شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: طرح حذف دفترچه های کاغذی از سال ۹۵ در مراکز ملکی تامین اجتماعی آغاز و تثبیت شده است و خدمات براساس صادر شدن نسخه الکترونیکی در حال انجام بوده است و هیچ گونه اطلاعاتی در این مدت در برگه دفترچه فرد وارد نمی شود بلکه به عنوان تشخیص هویت فرد مورد استفاده بوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

استحقاق سنجی فرد بدون دفترچه

, استحقاق سنجی فرد بدون دفترچه, استحقاق سنجی فرد بدون دفترچه,

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی یادآور شد: همچنین طی دو سال گذشته زیرساخت ها در مراکز خصوصی طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی نیز در حال اجرایی شدن است، کلاس های اموزشی برای تمامی پزشکان، منشی ها، داروخانه ها، رادیولوژی ها گذاشته شده است و نیروی متخصص این حوزه با حضور در مطب ها و سایر مراکز علاوه بر نصب سامانه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی آموزش استفاده نیز برای کاربر داشته اند.

,

جهان نیا با اشاره به اینکه از ابتدای اسفند ماه سال ۹۹ چاپ دفترچه های کاغذی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور متوقف شده است، گفت: اگر  فرد دفترچه نداشت و در صورتی که بخواهد به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کند، از طریق سامانه و کد ملی استحقاق سنجی می شود و کد مورد نظر در سربرگ نسخه بیمار ثبت می شود.

,

وی ادامه داد: بر این اساس بیمار با به همراه داشتن این نسخه می تواند خدمات درمانی را از داروخانه دریافت کند.

,


*۴*۱۴۲۰# راهکار استحقاق سنجی بیمه‌ای در صورت نبود سامانه

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی موارد ممکن است سامانه ها به دلیل قطعی اینترنت نتوانند خدمات استحقاق سنجی بیمار را انجام دهند، گفت: برای رفع این مشکل از ابتدای سال ۹۹ تاکنون کد *۴*۱۴۲۰# راه اندازی شده است که توسط این کد در گوشی همراه استحقاق سنجی بیمار انجام و در سربرگ نسخه ثبت می شود تا بیمار بتواند بدون داشتن دفترچه از خدمات درمانی تامین بهره مند شود.

وی گفت: برای اجرایی شدن این طرح تمامی نکات در نظر گرفته شده است و اگر بیمار در صورت مواجه با وجود همه این شرایط دچار مشکل می شود متاسفانه ناشی از تخلف طرف ارائه کننده خدمات درمانی بوده است.

,
, *۴*۱۴۲۰# راهکار استحقاق سنجی بیمه‌ای در صورت نبود سامانه, *۴*۱۴۲۰# راهکار استحقاق سنجی بیمه‌ای در صورت نبود سامانه,
,
,
,
,

ثبت ۱۹۲ هزار نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی در سال جاری

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مجموع ۳۸۹ مرکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی هستند، گفت: از این تعداد ۱۳۹ پزشک، ۲۷ دندان پزشک، ۹۵ داروخانه با احتساب ۴ داروخانه ملکی ،۸۱ پاراکلینیک، ۳۸ درمانگاه و ۱۳ بیمارستان و مراکز جراحی می باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لازم به توجه است که در مجموع ۴۰ پزشک متخصص و فوق تخصص جهت ارائه دادن خدمات توسط بیمه تامین اجتماعی ورود نکرده اند.

جهان نیا گفت: همچنین از ابتدای سال ۹۹ تاکنون تعداد ۱۹۲ هزار و ۶۵۶ نسخه نویسی الکترونیکی و ۲۱ هزار و ۴۸۷ نسخه پیچی در داروخانه های استان انجام شده است.

, ثبت ۱۹۲ هزار نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی در سال جاری, ثبت ۱۹۲ هزار نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی در سال جاری,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه