اخبار داغ

جزئیات طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان شمالی،

آب دریای عمان، التیامی بر زخم‌های عمیق دشت‌های خراسان شمالی

آب دریای عمان، التیامی بر زخم‌های عمیق دشت‌های خراسان شمالی
طرح انتقال آب از دریای عمان در ابتدا مخصوص انتقال آب به کرمان و یزد بود و سپس استان سیستان و بلوچستان نیز به آن اضافه شد؛ در نهایت به طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان شرقی کشور منتهی شد و چندی پیش استاندار خراسان شمالی نیز خواستار گنجانده شدن نام این استان در لیست استان های برخوردار از آب دریای عمان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، فاز اول طرح انتقال آب از دریای عمان، آبرسانی به ۳ استان شرقی کشور است اما در افق بلندمدت و تا سال ۱۴۲۰ مقرر  شده ‌از محل این طرح به ۱۷ استان کشور آبرسانی انجام شود که جمعیت ۴۸میلیونی را پوشش خواهد داد و ۷۹ درصد مساحت کشور زیرپوشش این طرح خواهد رفت.

بر اساس این طرح بناست خط لوله‌ای به طول ۱۵۱۰ کیلومتر آب شیرین شده دریای عمان را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی برساند.

در این طرح که در سال ۹۷ به تصویب دولت و مجلس رسید نامی از خراسان شمالی برده نشده است اما محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی بهمن ماه جاری در جلسه با استانداران منطقه پنج کشور شامل استانداران خراسان رضوی، جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، که در چابهار برگزار شد، خواستار گنجانده شدن نام خراسان شمالی برای بهره مندی این استان از طرح انتقال آب دریای عمان به مسوولان کشوری شد و این طرح مورد پذیرش اعضا قرار گرفت.

هرچند در سخنان اخیر رئیس جمهور در باره استان های مشمول این طرح نامی از استان خراسان شمالی برده نشد اما هم اکنون این مهم به مطالبه ای عمومی برای مردم و مسئولان خراسان شمالی تبدیل شده است.

خراسان شمالی، قطب تولیدات کشاورزی کشور است اما این استان با کمبود ۴۰ درصدی آب کشاورزی مواجه است و در حال حاضر میزان آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود یک میلیارد متر مکعب است اما نیاز بخش کشاورزی استان یک و نیم میلیارد متر مکعب است.

با اجرای عملیاتی همچون کانال کشی، اصلاح قنوات، لوله گذاری، اصلاح و مرمت  تلاش شده تا بهره وری در مصرف آب افزایش یابد اما هر سال میزان افزایش راندمان آب از این طریق بیشتر از یک درصد نبوده و این به آن معنا است که ۴۰ سال طول می کشد تا کمبود آب کشاورزی در این استان جبران شود.بر اساس آخرین آمار، آب مورد نیاز بخش صنعت استان ۲۷ میلیون متر مکعب است که ۱۹ میلیون متر مکعب آن از آب زیرزمینی و هشت میلیون متر مکعب نیز از آب های سطحی استفاده می شود.

چهار دشت در نوار جنوبی استان قرار دارد که هر چهار دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و قطره ای از آب موجود در این دشت ها به بخش صنعت اختصاص نمی یابد.بنابراین اگر قرار است جهشی در ایجاد صنایع در این بخش از استان صورت گیرد، با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد و برای تامین آب مورد نیاز صنایع باید به سمت سایر منابع همچون پساب و یا اجرای پروژه هایی همچون انتقال آب از دریای عمان باشیم.

ظرفیت تولید پساب در خراسان شمالی تا سال ۱۴۰۵، سی میلیون متر مکعب در سال است و در حال حاضر در استان هشت تا ۹ میلیون متر مکعب پساب تولید می شود، چنانچه صنایع در استان رشد کنند و همه صنایع آب بر، بخواهند از پساب استفاده کنند، پساب تولیدی کفاف آب مورد نیاز آن ها را نخواهد داد.

طبیعی است استانی با چنین شرایط بحران آبی، نیازمند برنامه‌های مدون و چند وجهی است. برنامه‌هایی مانند سازگاری با کم آبی، بستن چاه‌های غیرمجاز و تعدیل پروانه چاه‌ها و حتی مکانیزه کردن کشت و کار و کشت‌های گلخانه‌ای، بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌ها اولویت اول برای بهبود وضعیت دشت‌های استان است.

اما یکی از طرح‌ها برای جبران تنش آبی استان، طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است. طرحی که چندین سال بود زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید اما درنهایت بعد از این که هیئت دولت در سال ۹۷ با آن موافقت کرد، در لایحه بودجه کشور گنجانده شد و مجلس شورای اسلامی نیز آن را تایید کرد و حالا استاندار خراسان شمالی خواستار گنجانده شدن نام این استان در لیست بهره مندان از این طرح شده است.

شجاعی با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به استانها، باید نگاه به حال و آینده این مناطق باشد، گفته با توجه به شرایط کارشناسی شده در خراسان شمالی که لزوم بهره مندی این استان از این طرح را اثبات می‌کند و برای هموار شدن مسیر توسعه صنعت در این خطه و نیز به منظور حفظ منافع مردم؛ خراسان شمالی باید در این طرح گنجانده شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تاکید کرده است، استانداران باید آینده صنعت استان خود را در نظر بگیرند زیرا به سرانجام نرسیدن بحث آبرسانی به هر استان در برهه زمانی خدمت آنان بر آینده صنعت آن خطه اثرات منفی ماندگاری خواهد گذاشت، بر این اساس باید بدون فوت وقت و پیش از آنکه فرصت از دست برود برای فراهم کردن ملزومات توسعه استان در آینده، که یکی از مهم ترین نیازهای آن تامین آب پایدار است، اقدام کنند.

این گفته استاندار خراسان شمالی این روزها به مطالبه ای عمومی در خراسان شمالی تبدیل شده و در آخرین اقدان نمایندگان خراسان شمالی در نامه ای مشترک خطاب به رئیس جمهور خواستار پایان دادن به تبعیض نسبت به مردم خراسان شمالی در بهره مندی از آب دریای عمان شده اند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه