اخبار داغ

ایوب آقاخانی در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

امیدوارم رویداد «چهارراه» به یک جریان در حوزه نمایشنامه نویسی تبدیل شود

امیدوارم رویداد «چهارراه» به یک جریان در حوزه نمایشنامه نویسی تبدیل شود
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که به تازگی فراخوان دور دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه» را اعلام کرده است گفت: امیدوارم این رویداد به یک جریان در حوزه نمایشنامه نویسی تبدیل شود.
[

ایوب آقاخانی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه» و فراخوان دور دوم این رویداد گفت: تک دور مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه» در یک رویکرد اقتباسی به نیت شرایط برآمده از دران کرونا طراحی شد و ما آن را از طرف دفتر مطالعات و پژوهش های حوزه هنری ارائه دادیم و تصور اولیه من به عنوان طراح و مسئول برگزاری، یک مسکن برای سال بحرانی 99 بود و چون به هرحال مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از ماجرا حمایت می کرد و ایده از طرف آنجا منتشر می شد، توضیحات سیاست گذارانه خودش را هم به دنبال داشت.

, ایوب آقاخانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «چهارراه»,

وی در ادامه گفت:هدف کلی ما این بود که مصرانه مخاطب علاقمند را دعوت کنیم که یکبار دیگر درنگی داشته باشد بر روی ادبیات کهن و توجه نسبتا کمرنگ شده تئاتر کشور را به ادبیات کهن معطوف کند و از طرف دیگر توجه به زبان معیار که یک سال قبل از ارائه فراخوان ما هم توسط رئوس اداره مملکت در حوزه های مختلف، از مقام معظم رهبری تا مدیران سایر حوزه های فرهنگی تاکید ویژه شده بود؛ و همه این ها در کنار رویکرد حمایت از هنرمندان و دعوت از آن ها برای در خانه ماندن، پژوهیدن و قلم زدن بالاخره منتشر شد ولی خیلی فراتر از حدی که فکر می کردیم نتیجه داد و از آن استقبال شد.

,

, ,

ایوب آقاخانی از استقبال غافل گیر کننده مخاطبین گفت: چون فرصت بسیار کمی برای آن ها در نظر گرفته بودیم ولی در همان فرصت محدود نزدیک به 20 استان کشور از این فراخوان استقبال و در آن شرکت کردند و 85 نمایشنامه به دست ما رسید با این وجود تقاضای زیادی برای شرکت داشتیم گویا که اطلاع رسانی درستی نشده بود و یا آن ها از این موضوع به درستی مطلع نشده بودند.

,

آقاخانی افزود: ما با فراخوانی به مدت دو ماهه با 85 اثر قابل قبول مواجه شدیم و همین ما را به این نتیجه رساند که انگار این تشنگی در جامعه علاقه مندان به نمایشنامه نویسی وجود دارد و هدف دراز مدت پیوند تئاتر با ادبیات کهن این سرزمین و همین طور ترمیم زبان معیار که در یکی دو دهه گذشته به شدت تحت تاثیر شرایط حاکم بر زبان فارسی و ورود بی رویه زبان مخفی به زبان دستوری و گرامری و کلاسیک فارسی ، مخدوش شده بود.

,

, ,

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درخصوص فراخوان دور دوم گفت: همزمان با اختتامیه دور اول، ما فراخوان دور دوم را منتشر کردیم تا همچنان با همان جوایز نسبتا خوب مالی برای نویسندگان و امکان چاپ نمایشنامه های برتر توسط انتشارات سوره مهر از نویسندگان خواستیم تا با چهار اثر دیگر دست به اقتباس بزنند در زمانی که فرصت بهتری برای این نگارش دارند و اتمام این فرخوان را روز قلم یعنی 14 تیرماه قرار دادیم و یکی از اهداف ما این است که این رویداد اقتباسی به یک جریان تبدیل شود.

,

آقاخانی درباره به اجرا رفتن نمایشنامه های برتر این رویداد گفت: این خود به تنهایی هدف کمی نیست که ما نمایشنامه های قابل دفاعی به رشته نگارش درآوریم و نهایتا آن ها را به چاپ برسانیم. تولید متن، انتشار آن و دسترسی همگان به آن متن قطعا هدف بزرگی است اما آرمان ذهنی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که خود در شورای تولید آن ها حضور دارم، این است که متن هایی که در رویکردهای خود حوزه هنری به تولید می رسد در مرحله اجرا قرار بگیرد یعنی اگر فلان تعداد فرصت اجرا وجود دارد، ترجیح حوزه بر این است که آن ها را در اختیار محصولات پروژه آموزشی «چهارفصل» که مدیریت آن نیز بر عهده خودم هست بگذارد و همین طور خروجی قابل دفاعی مثل «چهارراه» اختصاص دهد. البته با توجه به وجود کرونا و تعطیلی اکثر نمایش ها، این هدف بیشتر شکل آرزو به خود پیدا کرده است ولی قطعا جزء برنامه های ناگفته ما در مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه