اخبار داغ

رئیس جمهور:

حفظ و گسترش درختان و مراتع کشور به معنای امنیت غذایی و ملی است

حفظ و گسترش درختان و مراتع کشور به معنای امنیت غذایی و ملی است
رئیس جمهوری در مراسم روز درختکاری و هفته منابع طبیعی با تاکید بر حفظ و گسترش درختان و مراتع کشور، از تلاش جنگل‌بانان به عنوان سربازان خط مقدم حراست از جنگل‌های کشور قدردانی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از کاشت نهال در سخنانی با تأکید بر اینکه حفظ و گسترش درختان و مراتع کشور به معنای امنیت غذایی و ملی است، اظهارداشت: روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برای آگاه‌سازی جامعه بویژه نسل جوان نسبت به اهمیت درخت و مرتع، حفظ آب و خاک و سالم بودن هوای تنفس بسیار حائز اهمیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روحانی با اشاره به اینکه روز ملی درختکاری یک روز نمادینی است که نباید تنها در یک روز در پی کاشت درخت باشیم، ادامه داد: درخت مایه حیات و نشاط و زندگی بشر است و برای شهرها و روستاها زیبایی می‌آفریند.

,

رئیس جمهور همچنین به خدمات و اقدامات دولت‌های گذشته در زمینه حفظ محیط زیست و درختکاری در کشور اشاره و تأکید کرد: در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه حفظ آب و خاک انجام شد و در زمینه جنگل‌کاری از 770 هزار هکتار به 950 هزار هکتار رسیدیم که این روند مهم باید همچنان ادامه یابد.

,

روحانی ایجاد دوره‌های تنفس برای جنگل‌های کشور را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: حفظ درخت در کنار درختکاری باید ادامه یابد و همچنین باید جلوی درخت‌زدایی گرفته شود و نباید اجازه دهیم به جای باغ و درخت ساختمان‌سازی انجام شود.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران ذاتاً کشوری ثروتمند است اما در طول قرن‌های قبل نسبت به درختکاری و درخت افراط صورت گرفت، افزود: باید نسبت به مسأله درخت نیز، احسان و نیکوکاری داشته باشیم و اجازه ندهیم جنگل‌هایی همانند هیرکانی که از لحاظ تاریخی و تمدنی مهم هستند از دست برود.

,

, ,

روحانی زراعت چوب را یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از بین رفتن جنگل‌ها و باغات در کشور توصیف و تأکید کرد: باید نیاز چوب کشور از مسیر صحیح زراعت چوب تأمین شود که این مهم به درآمدزایی، اشتغال‌زایی، ثروت‌آفرینی و هوای پاک کمک می‌کند.

,

رئیس جمهور ترویج زراعت چوب را یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و از مسئولان ذیربط درخواست کرد تا در زمینه ترویج این صنعت تلاش و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین از جنگل‌بانان به عنوان سربازان خط مقدم حراست از جنگل‌ها قدردانی کرد.

,

دکتر روحانی با تأکید بر اهمیت خاک و آب و همچنین ضرورت تلاش بیشتر برای جلوگیری از فرسایش خاک ادامه داد: خاک و آب بسیار ارزشمند و غیرقابل جایگزین است.

,

رئیس جمهور همچنین به تلاش‌های دولت و وزارت جهادکشاورزی در زمینه آبخیزداری و آب‌خوان‌داری اشاره کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از گرد و غبار و ریزگرد چاره‌ای جز درختکاری نداریم و اقدامات انجام شده در استان خوزستان در این زمینه بسیار بزرگ و حائز اهمیت است.

,

روحانی ادامه داد: باید همه طوایف در کشور کاری کنند که یک درخت برای آنها باشد و یک نوجوان یک درخت را به نام خود بکارد.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه کاشت درخت در دین اسلام همواره تشویق، تأکید و ترغیب شده است، گفت: امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در روزهایی از سال به احداث قنات و درختکاری مشغول بودند و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در اهمیت درختکاری می‌فرمایند که اگر کسی احساس کرد روز قیامت نزدیک است و در حال غرس یک درخت است ابتدا باید آن درخت را بکارد.

,

روحانی با قدردانی از تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تأسیس باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، تأکید کرد: باید مردم تشویق شوند از این مکان بازدید کنند چرا که این مکان از لحاظ تنوع درختان از بخش‌های مختلف دنیا بسیار ارزشمند است و مکانی سالم و مناسب برای گردشگری و آشنایی با طبیعت است.

,

رئیس جمهور از صدا و سیما درخواست کرد تا با پخش برنامه‌های مناسب مردم را به بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران تشویق کند.

,

روحانی ادامه داد: در سال‌های آغاز دولت آرزو می‌کردم که این مکان توسعه یابد که متأسفانه خانه‌سازی پیشی‌گرفت و جلوی توسعه این باغ گیاه‌شناسی گرفته شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه