اخبار داغ

خوزستان زیر سایه سنگین کرونا؛

از کمبود تجهیزات پزشکی تا قرنطینه‌ای که اعمال نمی‌شود/ خوزستان در آتش کرونا نیازمند جرعه‌ای تدبیر و امید است

از کمبود تجهیزات پزشکی تا قرنطینه‌ای که اعمال نمی‌شود/ خوزستان در آتش کرونا نیازمند جرعه‌ای تدبیر و امید است
با طغیان کرونا در خوزستان به ماسک و دستکش عادت کرده ایم، اما نمی‌توانیم به بی تدبیری برخی مسئولین این استان و تصمیمات سلیقه ای ستادملی کرونا در مقابله با بحران کرونا عادت کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، کرونای ووهان تمام نشده، مدل جدیدش از لندن به خوزستان رسید و ۱۲ شهر خوزستان را در وضعیت قرمز قرارداد؛ ویروسی که می گویند خیلی خشن تر و مسری تر است و قدرت سرایت این نسخه انگلیسی هفت تا ده برابر نوع عادی کروناست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

جولان کرونای انگلیسی در جنوب غرب خوزستان

بر اساس گفته کارشناسان شدت سرایت این ویروس بسیار بالا است و افراد سنین پایین به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند؛ همچنین علائم آن سریع‌تر بروز کرده و شدت آن نیز بیشتر است و مرگ و میر در این نوع ویروس با توجه به روند انتشار و انتقال آن نیز بیشتر خواهد بود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای خوزستان می گوید: به ازای هر بیمار کرونایی در استان، ۱۲۳ بیمار تولید می شود و تا زمانی که این عدد به کمتر ۱۰۰ نرسد، شیب بیماری در خوزستان نزولی نمی‌شود.

ابول نژادیان با تأکید بر اینکه از انتشارکرونای انگلیسی به سایر استان‌ها جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: اینکه منشاکرونای انگلیسی استان خوزستان باشد، مورد پذیرش وزارت بهداشت نیست و ما آن را قبول نداریم چرا که این ویروس در جاهای مختلف کشور دیده شده اما در استان خوزستان شیوع و بروزش بیشتر بوده است.

این ویروس جهش یافته در جنوب غرب استان خوزستان وجود دارد و همه تلاش‌ها بر این است که شمال و شرق این استان درگیر ویروس کرونای انگلیسی نشود.

با وجود این هشدارها، متاسفانه اخبار نگران کننده ای از شیوع کرونای انگلیسی در استان به گوش می رسد. اخبار نگران کننده ای که از شیوع 2 تا 4 برابری این بیماری در شهرهایی مانند خرمشهر و شادگان خبر می دهد یعنی رشد نگران کننده ۴۰۰ درصدی در یک بازه زمانی کوتاه در مبتلایان به کرونا.

وزیر بهداشت در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع جهش یافته ویروس کووید19 در استان خوزستان و افزایش سریع موارد مشکوک تاکید کرد.

صدای سنگین سکوت رئیس ستاد ملی کرونا 

آمارهای روزهای اخیر دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد روزهای بحرانی بازگشته و می‌بایست، تدابیر جدیدی برای کنترل این بیماری اتخاد نمود و با نگاه ویژه تری تصمیمات اتخاذ شوند اما آنچه از بهمن ماه که این ویروس وحشی به خوزستان حمله کرده، تا کنون حکایت دیگری دارد.

این رفتارهای سلیقه ای ستاد ملی کرونا و سیاست گذاران کشور، با هشدارهای وزارت بهداشت نسبت به وضعیت بحرانی خوزستان زمین تا آسمان منافات و تناقض دارد و همین مسئله موجب تاخیر درتصمیم‌گیری هایی می شود که میتواند بسیاری از مردم خوزستان را از مرگ حتمی نجات دهد.

این همه تناقض در میان گفتار و تصمیمات رئیس ستاد ملی کرونا دراین روزهای سیاه کرونایی خوزستان با توجه به دستور اکید مقام معظم رهبری در خصوص کنترل ویروس کرونا قابل درک نیست، البته از رئیس جمهوری که تمام نقش خود را در مدیریت بحران کرونا محدود به حضور در جلسه شنبه‌ها کرده، انتظاری بیش از این نمی رود.

پرستاران نمی‌توانند پاسخگوی این همه بیمار باشند

در حالی وزیر بهداشت می گوید تخت‌های بیمارستانی در خوزستان افزایش یافت و کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نیز رفع شده است که روز گذشته فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بار مراجعه به مراکز درمانی و آمار بستری در بیمارستانهای خوزستان همچنان بالا بوده و اگر به همین شکل پیش برویم، پرستاران حاضر در بیمارستان‌ها نمی‌توانند پاسخگوی بیماران باشند.

سلطانی ادامه داد: از مشکلات دیگر بیمارستان ها کمبود دستگاه اکسیژن ساز است در روزهای اخیر ۲ دستگاه در اختیار بیمارستان‌های خوزستان قرار گرفت اما با این وجود، نیاز بیمارستان ها رفع نشده است.

وی بیان کرد: در زمینه تخت‌ عادی بیمارستانی در خوزستان مشکلی نداریم ولی در خصوص تخت آی.سی.یو همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم و به محض اینکه بیماری از بخش مراقبت‌های ویژه مرخص می‌شود بیمار دیگری جایگزین می‌شود که این موضوع نشان از روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در استان دارد.

سلطانی گفت: هم اکنون بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، گلستان، سینا، شهید منفرد نیاکی، علامه کرمی، فاطمه الزهرا(س) و ابوذر اهواز در حال پذیرش بیماران کرونایی هستند، همچنین تمام بخش‌های بیمارستان های امیرالمومنین(ع) و رازی اهواز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

 

اعلام کمبود و تذکرات حراست دانشگاه علوم پزشکی

بسیاری از پرستاران در گفتگو با خبرنگار رسانه از کمبودها گلایه دارند،یکی از پرستاران می گوید: ما نمی توانیم از کمبودها صحبت کنیم چون سریعا حراست به ما تذکر می دهد،آنقدر استرس کار ر بیمارستان زیاد است که دیگر حوصله ای برای حواشی نمی ماند.

دیگری ادامه می دهد: مدتهاست درخواست ماسک و اقلام را داده ایم اما خبری نشده است لباس های ایزوله مان اغلب پاره است، نیروهای پرستاری در این روزهای کرونایی که وضعیت هم بغرنج‌تر از ماه‌های قبل شده است، به شدت خسته و فرسوده‌اند. آنها هم نیاز به شارژ روحی دارند و شاید بهترین خدمت به پرستاران، توجه به خواسته‌های معقول آنها برای بالا بردن انگیزه خدمت باشد.

اعلام وضعیت ویژه و صدایی که نمی خواهند بشنوند

با این مقدمات، این سوال پیش می آید با وجود اعلام وضعیت ویژه زمان قرنطینه خوزستان برای مقابله با این ویروس فرا نرسیده است؟ چرا مردم را در برزخ اعمال محدودیت ها نگه داشته اند،آیا صدای خوزستان باز هم به گوش مسئولین نمی‌رسد؟ آیا هنوز هم وقت آن نرسیده که با تدابیر ویژه که وعده داده بودید فاجعه کرونایی خوزستان را مهار کنید؟

 

برگزاری جلساتی که راه به جایی پیدا نمی کند

سید کریم حسینی با بیان اینکه در شهرهای جنوبی وضعیت بحرانی تر است می‌گوید: از معاون درمان وزیر بهداشت برای حضور در جلسه ستاد کرونا استان دعوت شد و ستاد با حضور اعضای شورای تأمین تشکیل جلسه داد که تصمیمات خوبی برای تعطیلی احتمالی و محدودیت‌ها اتخاذ شد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان یادآور می‌شود: فراهم شدن تمهیدات لازم برای تعیین سالن‌هایی به منظور نگهداری بیماران، تجهیز و افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و همچنین اختصاص سهمیه بیشتر کیت و تست آزمایشگاهی از دیگر درخواست‌ها برای بهبود اوضاع در خوزستان بود.

حسینی با اشاره به اینکه از معاون درمان وزارت بهداشت درخواست شده تا سهمیه واکسن بیشتری به این استان اختصاص داده شود، می‌گوید: همچنین بنا شد تا بیمارستان‌ها آمادگی بیشتری برای این امور داشته باشند.

وی در خصوص خطر حضور کارمندان اداری در محل کار خود بیان می‌کند: استاندار خوزستان به صراحت اعلام کرد که شاید در برخی ادارات حضور دو نفر هم کافی باشد و از تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست داشت تا این حداقل‌ها حتماً رعایت شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه ممنوعیت کامل ورود و خروج به شهرهای قرمز استان نیز در ستاد کرونا خوزستان پیشنهاد شد، تصریح می‌کند: در صورت نیاز محدودیت‌های اعمالی قابل تمدید است و با توجه به جمع آوری آمار در هفته‌های آتی تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

روزهایی که خوزستان درآتش کرونا می سوزد

صبح امروز نیزاستاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعطیلی خوزستان فعلا منتفی است، گفت: تعطیلی دو هفته‌ای برای مرزهای خوزستان داریم اما تعطیلی دو هفته‌ای برای خود خوزستان نداریم.

سلیمانی‌دشتکی افزود: در غربالگری که در استان خوزستان انجام می‌شود، متاسفانه روزانه حدود ۲ هزار تست مثبت است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از این تعداد بیمار حتما باید بستری شوند و باقی افراد نیز باید در خانه قرنطینه شوند.

در این چند روزی که فاجعه کرونا خوزستان را در صدر خبرهای کرونایی کشورقرارداده، استانی که از قعر جدول اپیدمی کرونا به جایگاه دوم این جدول صعود کرده و در سایه ناملایمات همچنان صاحب این جایگاه است.

 

دولت 850 هزار حاشیه نشین را نمی بیند

اما باید توجه داشت خوزستان ۸۵۰ هزار حاشیه نشین دارد و نبود امکانات از شاخصه‌های اجتماعی زندگی حاشیه‌نشینی است ، این شاخص به وضوح مشخص می کند یکی از عوامل پررنگی که مبتلایان به کووید ۱۹ را وارد فاز دیگری نموده همین محله های حاشیه نشین است.

وزیر بهداشت و بسیاری از مسئولین معتقدند این شرایط بحرانی، ناشی از عدم توجه به نکات بهداشتی وبی توجهی به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی است؛ حاشیه نشینی این روزها دغدغه های اقتصادی فراوانی را دارد به طور قطع می توان گفت رعایت بهداشت در اولویت هایش نیست.

البته یادمان نمی رود خوزستان در روزهای آغازین کرونا که وزرای دولت فقط نگاهشان به استان های شمالی بود، چه بحران های را به خود دید و بعضی از مسئولین نیز، با سانسور اخبار کرونا و تغییر رنگ می خواستند وضعیت را گل و بلبل نشان بدهند و جلوی انتشار ویروس را بگیرند؛ غافل از اینکه ویروس کرونا با تغییر رنگ، از بین نمیرود.

 

بحران بی آبی در روستاها در سایه کرونا

ازسوی دیگر در همین ایام بارها قطعی آب،طغیان فاضلاب و نداشتن آب سالم در محله های حاشیه نشین اهواز و خوزستان خبر ساز شده که این مهم نیز شرایط زندگی را برای این قشر سخت تر کرده است.

اگرچه گروه های جهادی و سپاه مانند همیشه تاریخ با اقداماتی چون مواسات و گند زدایی و تهیه ماسک ،بسته های بهداشتی و معیشتی ... مرهمی بردل ساکنین محلات محروم بوده اند اما حلقه مفقوده کرونا در استان خوزستان علاوه بر حمایت اقتصادی، توجه و آموزش بهداشت از سوی مسئولینی است که صندلی های مدیریت را از آن خود کرده اند و بودجه های کلان دولت را در دست دارند.

همچنین کوتاهی دانشگاه جندی شاپور اهواز، به مقوله آموزش پروتکل های بهداشتی جهت کنترل این ویروس وحشی به ساکنین روستایی و حاشیه نشین ها، کودکان کار مزید بر علت است.

برغم اینکه فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درگفتگوی تلوزیونی خود گفته بود: در شرایطی هستیم که سلامتی مردم بسیار اهمیت دارد و از همه ابزارها استفاده می‌کنیم. در حوزه بهداشت، آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم و امیدواریم شهرداری نیز بیلبوردهای خود را به این کار اختصاص دهد. از آموزش و پرورش نیز خواسته‌ایم از طریق سامانه شاد به دانش‌آموزان پیام‌رسانی داشته باشد تا دانش‌آموزان، سفیران سلامت ما در منازل باشند. ۱۶۰ هزار سفیر سلامت در خوزستان وجود دارد که از آنها خواسته‌ایم به ما کمک کنند.

 

چشمان مسئولینی که بر روی کمبودها بسته است

حجت الاسلام حمیدرضا لویمی دبیرکانون سلامت روستای جیسانیه بزرگ درگفتگو باخبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب درخصوص عملکرد بهداشت در این روستا می گوید: اقشار آسیب پذیر زیادی مانند کارگران روزمزد، افراد نیازمندی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نیستند ساکن جیسانیه بزرگ و روستای دغاغله اندکه متاسفانه توانایی تامین اقلام معیشتی خود را ندارند چه برسد به تهیه اقلام بهداشتی.

وی اضافه کرد:با توجه به اینکه آمار مبتلایان افزایش یافته است متاسفانه اقداماتی برای آموزش و یا ایمن سازی روستا علی رغم توصیه های اکید در راستای رعایت بهداشت ازسوی متولیان بهداشت انجام نشده است.

درست است بی توجهی برخی مردم نسبت به کرونا یکی از عوامل افزایش مبتلایان به کرونا است اما نباید از مصاحبه های مسئولینی که بویی از عمل در آنها نیست و از سوی دیگر اقدام دیرهنگام مسئولان خوزستان جهت کنترل شیوع کرونا، غافل شد.

مسئولینی که برای بسته شدن مرزها هزار آسمان و ریسمان می بافند اما چشمانشان بر روی این همه کمبودی که منجر به جولان کرونا می شود، بسته اند و حرفی از عدم حمایت مستضعفین به میان نمی آورند.

 

خبری از شکست ویروس مرگبار انگلیسی در خوزستان نیست

هنوز هیچ پایان مشخصی برای بحران کرونا وجود ندارد و هر لحظه باید منتظر یک خبر جدید از این ویروس ناشناخته باشیم اما آنچه مسلم به نظر می‌آید، مدیریت شرایط و کنترل بهینه اوضاع در مواجهه با این ویروس است.

مدیریتی توانا که بتواند در کنار کادر درمان از بهترین روش‌های کنترل و بازدارنده در جلوگیری از شیوع و همه‌گیری این ویروس استفاده کند و تا پایان حیات آن حتی در شرایط آبی اوضاع را به حال خود رها نکند تا مثل امروز دوباره در اوج قرار نگیریم؛ زیرا تنها راه رهایی از شر کرونا ویروس قرار گرفتن در وضعیت سفید و البته ثبات و پایداری آن است.

از ابتدای تشکیل ستاد ملی کرونا قرار بر این بود که مسئولان تصمیم‌گیرنده به پیشنهادهای تخصصی وزارت بهداشت احترام بگذارند؛ استان‌های مختلف نیز نباید از این قاعده مستثنا باشند ولی با وجود اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صراحت اعلام کرده که امروز جان مردم از نان آنها مهم‌تر است اما خبری از تعطیلی مطلق برای شکست حلقه انتشار ویروس مرگبار انگلیسی نیست.

 

نمی‌توانیم به بی تدبیری مسئولین عادت کنیم

اقدامات دولت در شرایط بحرانی شیوع کرونا تا به امروز با یک وضعیت کمدی- تراژیک روبروست و این وضعیت مدیریت بحران در دولت آقای روحانی است که صدای اعتراض مردم و عدم اعتماد وبی توجهی به پروتکل های بهداشتی را به بار آورده است.

با طغیان کرونا در خوزستان به ماسک و دستکش عادت کرده ایم، اما هر کاری میکنیم، نمی‌توانیم به بی تدبیری و بی برنامگی برخی مسئولین این استان و تصمیمات سلیقه ای ستادملی کرونا در مقابله با بحران کرونا عادت کنیم.

البته بی مهری های دولت روحانی نسبت به خوزستان دولت فقط مختص به زمان شیوع ویروس کرونا نیست و در وقایع مختلف همچون سیل و بحران های دیگر، دولت همیشه غایب بوده و کمترین عملکرد را داشته است که این مسئله برای مردم خوزستان مصداق بی کفایتی است.

انتهای پیام/

,

جولان کرونای انگلیسی در جنوب غرب خوزستان

, جولان کرونای انگلیسی در جنوب غرب خوزستان, جولان کرونای انگلیسی در جنوب غرب خوزستان,

, , , ,

بر اساس گفته کارشناسان شدت سرایت این ویروس بسیار بالا است و افراد سنین پایین به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند؛ همچنین علائم آن سریع‌تر بروز کرده و شدت آن نیز بیشتر است و مرگ و میر در این نوع ویروس با توجه به روند انتشار و انتقال آن نیز بیشتر خواهد بود.

,

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای خوزستان می گوید: به ازای هر بیمار کرونایی در استان، ۱۲۳ بیمار تولید می شود و تا زمانی که این عدد به کمتر ۱۰۰ نرسد، شیب بیماری در خوزستان نزولی نمی‌شود.

,

ابول نژادیان با تأکید بر اینکه از انتشارکرونای انگلیسی به سایر استان‌ها جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: اینکه منشاکرونای انگلیسی استان خوزستان باشد، مورد پذیرش وزارت بهداشت نیست و ما آن را قبول نداریم چرا که این ویروس در جاهای مختلف کشور دیده شده اما در استان خوزستان شیوع و بروزش بیشتر بوده است.

,

این ویروس جهش یافته در جنوب غرب استان خوزستان وجود دارد و همه تلاش‌ها بر این است که شمال و شرق این استان درگیر ویروس کرونای انگلیسی نشود.

,

با وجود این هشدارها، متاسفانه اخبار نگران کننده ای از شیوع کرونای انگلیسی در استان به گوش می رسد. اخبار نگران کننده ای که از شیوع 2 تا 4 برابری این بیماری در شهرهایی مانند خرمشهر و شادگان خبر می دهد یعنی رشد نگران کننده ۴۰۰ درصدی در یک بازه زمانی کوتاه در مبتلایان به کرونا.

,

وزیر بهداشت در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع جهش یافته ویروس کووید19 در استان خوزستان و افزایش سریع موارد مشکوک تاکید کرد.

,

صدای سنگین سکوت رئیس ستاد ملی کرونا 

, صدای سنگین سکوت رئیس ستاد ملی کرونا , صدای سنگین سکوت رئیس ستاد ملی کرونا ,

آمارهای روزهای اخیر دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد روزهای بحرانی بازگشته و می‌بایست، تدابیر جدیدی برای کنترل این بیماری اتخاد نمود و با نگاه ویژه تری تصمیمات اتخاذ شوند اما آنچه از بهمن ماه که این ویروس وحشی به خوزستان حمله کرده، تا کنون حکایت دیگری دارد.

,

این رفتارهای سلیقه ای ستاد ملی کرونا و سیاست گذاران کشور، با هشدارهای وزارت بهداشت نسبت به وضعیت بحرانی خوزستان زمین تا آسمان منافات و تناقض دارد و همین مسئله موجب تاخیر درتصمیم‌گیری هایی می شود که میتواند بسیاری از مردم خوزستان را از مرگ حتمی نجات دهد.

,

این همه تناقض در میان گفتار و تصمیمات رئیس ستاد ملی کرونا دراین روزهای سیاه کرونایی خوزستان با توجه به دستور اکید مقام معظم رهبری در خصوص کنترل ویروس کرونا قابل درک نیست، البته از رئیس جمهوری که تمام نقش خود را در مدیریت بحران کرونا محدود به حضور در جلسه شنبه‌ها کرده، انتظاری بیش از این نمی رود.

,

, ,

پرستاران نمی‌توانند پاسخگوی این همه بیمار باشند

, پرستاران نمی‌توانند پاسخگوی این همه بیمار باشند, پرستاران نمی‌توانند پاسخگوی این همه بیمار باشند,

در حالی وزیر بهداشت می گوید تخت‌های بیمارستانی در خوزستان افزایش یافت و کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نیز رفع شده است که روز گذشته فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بار مراجعه به مراکز درمانی و آمار بستری در بیمارستانهای خوزستان همچنان بالا بوده و اگر به همین شکل پیش برویم، پرستاران حاضر در بیمارستان‌ها نمی‌توانند پاسخگوی بیماران باشند.

,

سلطانی ادامه داد: از مشکلات دیگر بیمارستان ها کمبود دستگاه اکسیژن ساز است در روزهای اخیر ۲ دستگاه در اختیار بیمارستان‌های خوزستان قرار گرفت اما با این وجود، نیاز بیمارستان ها رفع نشده است.

,

وی بیان کرد: در زمینه تخت‌ عادی بیمارستانی در خوزستان مشکلی نداریم ولی در خصوص تخت آی.سی.یو همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم و به محض اینکه بیماری از بخش مراقبت‌های ویژه مرخص می‌شود بیمار دیگری جایگزین می‌شود که این موضوع نشان از روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در استان دارد.

,

سلطانی گفت: هم اکنون بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، گلستان، سینا، شهید منفرد نیاکی، علامه کرمی، فاطمه الزهرا(س) و ابوذر اهواز در حال پذیرش بیماران کرونایی هستند، همچنین تمام بخش‌های بیمارستان های امیرالمومنین(ع) و رازی اهواز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

,

 

,

اعلام کمبود و تذکرات حراست دانشگاه علوم پزشکی

, اعلام کمبود و تذکرات حراست دانشگاه علوم پزشکی, اعلام کمبود و تذکرات حراست دانشگاه علوم پزشکی,

بسیاری از پرستاران در گفتگو با خبرنگار رسانه از کمبودها گلایه دارند،یکی از پرستاران می گوید: ما نمی توانیم از کمبودها صحبت کنیم چون سریعا حراست به ما تذکر می دهد،آنقدر استرس کار ر بیمارستان زیاد است که دیگر حوصله ای برای حواشی نمی ماند.

,

دیگری ادامه می دهد: مدتهاست درخواست ماسک و اقلام را داده ایم اما خبری نشده است لباس های ایزوله مان اغلب پاره است، نیروهای پرستاری در این روزهای کرونایی که وضعیت هم بغرنج‌تر از ماه‌های قبل شده است، به شدت خسته و فرسوده‌اند. آنها هم نیاز به شارژ روحی دارند و شاید بهترین خدمت به پرستاران، توجه به خواسته‌های معقول آنها برای بالا بردن انگیزه خدمت باشد.

,

, ,

اعلام وضعیت ویژه و صدایی که نمی خواهند بشنوند

, اعلام وضعیت ویژه و صدایی که نمی خواهند بشنوند, اعلام وضعیت ویژه و صدایی که نمی خواهند بشنوند,

با این مقدمات، این سوال پیش می آید با وجود اعلام وضعیت ویژه زمان قرنطینه خوزستان برای مقابله با این ویروس فرا نرسیده است؟ چرا مردم را در برزخ اعمال محدودیت ها نگه داشته اند،آیا صدای خوزستان باز هم به گوش مسئولین نمی‌رسد؟ آیا هنوز هم وقت آن نرسیده که با تدابیر ویژه که وعده داده بودید فاجعه کرونایی خوزستان را مهار کنید؟

,

 

,

برگزاری جلساتی که راه به جایی پیدا نمی کند

, برگزاری جلساتی که راه به جایی پیدا نمی کند, برگزاری جلساتی که راه به جایی پیدا نمی کند,

سید کریم حسینی با بیان اینکه در شهرهای جنوبی وضعیت بحرانی تر است می‌گوید: از معاون درمان وزیر بهداشت برای حضور در جلسه ستاد کرونا استان دعوت شد و ستاد با حضور اعضای شورای تأمین تشکیل جلسه داد که تصمیمات خوبی برای تعطیلی احتمالی و محدودیت‌ها اتخاذ شد.

,

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان یادآور می‌شود: فراهم شدن تمهیدات لازم برای تعیین سالن‌هایی به منظور نگهداری بیماران، تجهیز و افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و همچنین اختصاص سهمیه بیشتر کیت و تست آزمایشگاهی از دیگر درخواست‌ها برای بهبود اوضاع در خوزستان بود.

,

حسینی با اشاره به اینکه از معاون درمان وزارت بهداشت درخواست شده تا سهمیه واکسن بیشتری به این استان اختصاص داده شود، می‌گوید: همچنین بنا شد تا بیمارستان‌ها آمادگی بیشتری برای این امور داشته باشند.

,

وی در خصوص خطر حضور کارمندان اداری در محل کار خود بیان می‌کند: استاندار خوزستان به صراحت اعلام کرد که شاید در برخی ادارات حضور دو نفر هم کافی باشد و از تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست داشت تا این حداقل‌ها حتماً رعایت شود.

,

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه ممنوعیت کامل ورود و خروج به شهرهای قرمز استان نیز در ستاد کرونا خوزستان پیشنهاد شد، تصریح می‌کند: در صورت نیاز محدودیت‌های اعمالی قابل تمدید است و با توجه به جمع آوری آمار در هفته‌های آتی تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

,

, ,

روزهایی که خوزستان درآتش کرونا می سوزد

, روزهایی که خوزستان درآتش کرونا می سوزد, روزهایی که خوزستان درآتش کرونا می سوزد,

صبح امروز نیزاستاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعطیلی خوزستان فعلا منتفی است، گفت: تعطیلی دو هفته‌ای برای مرزهای خوزستان داریم اما تعطیلی دو هفته‌ای برای خود خوزستان نداریم.

,

سلیمانی‌دشتکی افزود: در غربالگری که در استان خوزستان انجام می‌شود، متاسفانه روزانه حدود ۲ هزار تست مثبت است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از این تعداد بیمار حتما باید بستری شوند و باقی افراد نیز باید در خانه قرنطینه شوند.

,

در این چند روزی که فاجعه کرونا خوزستان را در صدر خبرهای کرونایی کشورقرارداده، استانی که از قعر جدول اپیدمی کرونا به جایگاه دوم این جدول صعود کرده و در سایه ناملایمات همچنان صاحب این جایگاه است.

,

 

,

دولت 850 هزار حاشیه نشین را نمی بیند

, دولت 850 هزار حاشیه نشین را نمی بیند, دولت 850 هزار حاشیه نشین را نمی بیند,

اما باید توجه داشت خوزستان ۸۵۰ هزار حاشیه نشین دارد و نبود امکانات از شاخصه‌های اجتماعی زندگی حاشیه‌نشینی است ، این شاخص به وضوح مشخص می کند یکی از عوامل پررنگی که مبتلایان به کووید ۱۹ را وارد فاز دیگری نموده همین محله های حاشیه نشین است.

,

وزیر بهداشت و بسیاری از مسئولین معتقدند این شرایط بحرانی، ناشی از عدم توجه به نکات بهداشتی وبی توجهی به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی است؛ حاشیه نشینی این روزها دغدغه های اقتصادی فراوانی را دارد به طور قطع می توان گفت رعایت بهداشت در اولویت هایش نیست.

,

البته یادمان نمی رود خوزستان در روزهای آغازین کرونا که وزرای دولت فقط نگاهشان به استان های شمالی بود، چه بحران های را به خود دید و بعضی از مسئولین نیز، با سانسور اخبار کرونا و تغییر رنگ می خواستند وضعیت را گل و بلبل نشان بدهند و جلوی انتشار ویروس را بگیرند؛ غافل از اینکه ویروس کرونا با تغییر رنگ، از بین نمیرود.

,

 

,

بحران بی آبی در روستاها در سایه کرونا

, بحران بی آبی در روستاها در سایه کرونا, بحران بی آبی در روستاها در سایه کرونا,

ازسوی دیگر در همین ایام بارها قطعی آب،طغیان فاضلاب و نداشتن آب سالم در محله های حاشیه نشین اهواز و خوزستان خبر ساز شده که این مهم نیز شرایط زندگی را برای این قشر سخت تر کرده است.

,

اگرچه گروه های جهادی و سپاه مانند همیشه تاریخ با اقداماتی چون مواسات و گند زدایی و تهیه ماسک ،بسته های بهداشتی و معیشتی ... مرهمی بردل ساکنین محلات محروم بوده اند اما حلقه مفقوده کرونا در استان خوزستان علاوه بر حمایت اقتصادی، توجه و آموزش بهداشت از سوی مسئولینی است که صندلی های مدیریت را از آن خود کرده اند و بودجه های کلان دولت را در دست دارند.

,

همچنین کوتاهی دانشگاه جندی شاپور اهواز، به مقوله آموزش پروتکل های بهداشتی جهت کنترل این ویروس وحشی به ساکنین روستایی و حاشیه نشین ها، کودکان کار مزید بر علت است.

,

برغم اینکه فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درگفتگوی تلوزیونی خود گفته بود: در شرایطی هستیم که سلامتی مردم بسیار اهمیت دارد و از همه ابزارها استفاده می‌کنیم. در حوزه بهداشت، آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم و امیدواریم شهرداری نیز بیلبوردهای خود را به این کار اختصاص دهد. از آموزش و پرورش نیز خواسته‌ایم از طریق سامانه شاد به دانش‌آموزان پیام‌رسانی داشته باشد تا دانش‌آموزان، سفیران سلامت ما در منازل باشند. ۱۶۰ هزار سفیر سلامت در خوزستان وجود دارد که از آنها خواسته‌ایم به ما کمک کنند.

,

 

,

چشمان مسئولینی که بر روی کمبودها بسته است

, چشمان مسئولینی که بر روی کمبودها بسته است, چشمان مسئولینی که بر روی کمبودها بسته است,

حجت الاسلام حمیدرضا لویمی دبیرکانون سلامت روستای جیسانیه بزرگ درگفتگو باخبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب درخصوص عملکرد بهداشت در این روستا می گوید: اقشار آسیب پذیر زیادی مانند کارگران روزمزد، افراد نیازمندی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نیستند ساکن جیسانیه بزرگ و روستای دغاغله اندکه متاسفانه توانایی تامین اقلام معیشتی خود را ندارند چه برسد به تهیه اقلام بهداشتی.

,

وی اضافه کرد:با توجه به اینکه آمار مبتلایان افزایش یافته است متاسفانه اقداماتی برای آموزش و یا ایمن سازی روستا علی رغم توصیه های اکید در راستای رعایت بهداشت ازسوی متولیان بهداشت انجام نشده است.

,

درست است بی توجهی برخی مردم نسبت به کرونا یکی از عوامل افزایش مبتلایان به کرونا است اما نباید از مصاحبه های مسئولینی که بویی از عمل در آنها نیست و از سوی دیگر اقدام دیرهنگام مسئولان خوزستان جهت کنترل شیوع کرونا، غافل شد.

,

مسئولینی که برای بسته شدن مرزها هزار آسمان و ریسمان می بافند اما چشمانشان بر روی این همه کمبودی که منجر به جولان کرونا می شود، بسته اند و حرفی از عدم حمایت مستضعفین به میان نمی آورند.

,

مسئولینی که برای بسته شدن مرزها هزار آسمان و ریسمان می بافند اما چشمانشان بر روی این همه کمبودی که منجر به جولان کرونا می شود، بسته اند و حرفی از عدم حمایت مستضعفین به میان نمی آورند.

,

 

,

خبری از شکست ویروس مرگبار انگلیسی در خوزستان نیست

, خبری از شکست ویروس مرگبار انگلیسی در خوزستان نیست, خبری از شکست ویروس مرگبار انگلیسی در خوزستان نیست,

هنوز هیچ پایان مشخصی برای بحران کرونا وجود ندارد و هر لحظه باید منتظر یک خبر جدید از این ویروس ناشناخته باشیم اما آنچه مسلم به نظر می‌آید، مدیریت شرایط و کنترل بهینه اوضاع در مواجهه با این ویروس است.

,

مدیریتی توانا که بتواند در کنار کادر درمان از بهترین روش‌های کنترل و بازدارنده در جلوگیری از شیوع و همه‌گیری این ویروس استفاده کند و تا پایان حیات آن حتی در شرایط آبی اوضاع را به حال خود رها نکند تا مثل امروز دوباره در اوج قرار نگیریم؛ زیرا تنها راه رهایی از شر کرونا ویروس قرار گرفتن در وضعیت سفید و البته ثبات و پایداری آن است.

,

از ابتدای تشکیل ستاد ملی کرونا قرار بر این بود که مسئولان تصمیم‌گیرنده به پیشنهادهای تخصصی وزارت بهداشت احترام بگذارند؛ استان‌های مختلف نیز نباید از این قاعده مستثنا باشند ولی با وجود اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صراحت اعلام کرده که امروز جان مردم از نان آنها مهم‌تر است اما خبری از تعطیلی مطلق برای شکست حلقه انتشار ویروس مرگبار انگلیسی نیست.

,

 

,

نمی‌توانیم به بی تدبیری مسئولین عادت کنیم

, نمی‌توانیم به بی تدبیری مسئولین عادت کنیم, نمی‌توانیم به بی تدبیری مسئولین عادت کنیم,

اقدامات دولت در شرایط بحرانی شیوع کرونا تا به امروز با یک وضعیت کمدی- تراژیک روبروست و این وضعیت مدیریت بحران در دولت آقای روحانی است که صدای اعتراض مردم و عدم اعتماد وبی توجهی به پروتکل های بهداشتی را به بار آورده است.

,

با طغیان کرونا در خوزستان به ماسک و دستکش عادت کرده ایم، اما هر کاری میکنیم، نمی‌توانیم به بی تدبیری و بی برنامگی برخی مسئولین این استان و تصمیمات سلیقه ای ستادملی کرونا در مقابله با بحران کرونا عادت کنیم.

,

البته بی مهری های دولت روحانی نسبت به خوزستان دولت فقط مختص به زمان شیوع ویروس کرونا نیست و در وقایع مختلف همچون سیل و بحران های دیگر، دولت همیشه غایب بوده و کمترین عملکرد را داشته است که این مسئله برای مردم خوزستان مصداق بی کفایتی است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه