اخبار داغ

یادداشت؛

چشم‌انداز تامین آب پایدار استان فارس

چشم‌انداز تامین آب پایدار استان فارس
جعفر قادری اقتصاددان مجلس در یادداشتی نوشت: برای تامین آب موردنیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر قادری در یادداشتی برای سرویس اقتصادی شیرازه نوشت: برای تامین آب موردنیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان، ضمن اینکه باید از ظرفیت آب‌های موجود در استان فارس استفاده درست کنیم و برای فعالیت‌های کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم، آب مورد نیاز استان را از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شیرازه,
متن یادداشت این اقتصاددان و رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان که به طور اختصاصی به شیرازه ارسال شده، بدین شرح است:
, شیرازه,
 
,
برای تامین آب مورد نیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی  در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان، ضمن اینکه باید از ظرفیت آب‌های موجود در استان فارس استفاده درست کنیم و برای فعالیت‌های کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم، آب مورد نیاز استان را از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.
,
 
,
یکی از مسیرها، مسیر پارسیان- لامرد به سمت قسمت های مرکزی و شمالی فارس است.
,
 
,
مسیر دیگری که می‌توان روی آن حساب باز کرد و به سمت شیراز و قسمت‌های شمالی امکان ادامه ان هست، خط انتقال اب از بوشهر به سمت کازرون و شیراز است. 
,
 
,
خط انتقال آبی که از پارسیان به سمت لامرد، شیراز و بخش‌های شمال فارس شروع می‌شود را می‌توانیم در چند فاز به مرحله اجرا در بیاریم. 
,
 
,
در فاز اول می‌توانیم از پارسیان آب را به لامرد و مهر منتقل کنیم و در فازهای بعدی میتوانیم خط انتقال آب از سد کوار به شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز برسانیم. در فاز سوم از سد هایقر به سمت سد کوار می‌توانیم آب را منتقل کنیم. 
,
 
,
در فاز نهایی می‌توانیم خط انتقال را از  لامرد به سد هایقر وصل کنیم. اگر این ترتیبات  و فازبندی‌ها را رعایت بکنیم ما می‌توانیم در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آب مورد نیاز استان فارس را از منابع داخلی و از منابع دریاهای آزاد تامین کنیم. 
,
 
,
علاوه بر این‌ها همزمان می‌توان ۱۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آبی را که از سد تنگ سرخ بشار در کهگیلویه و بویراحمد داریم را میتوانیم به شیراز منتقل کنیم و این امکان را فراهم کنیم که آبی که الان از استان فارس سرچشمه گرفته و وارد کهگیلویه و بویر احمد می‌شود و نهایتا به دریا می‌ریزد را در استان فارس بتوانیم استفاده کنیم. 
,
 
,
اگر این اولویت‌بندی‌ها را در استان فارس داشته باشیم می‌توانیم در یک افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشکلات آب استان فارس را حل کنیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه