شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خوزستان
ساعت: 11:12 منتشر شده در مورخ: 1399/12/16 شناسه خبر: 1714221
بررسی دلایل گرانی میوه؛

بازار مملو از میوه و دست مردم از آن کوتاه/ خرید میوه ۸۰ درصد کاهش یافته است

بازار مملو از میوه و دست مردم از آن کوتاه/ خرید میوه ۸۰ درصد کاهش یافته است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار اهواز گفت: امسال قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند و همین مساله، خرید میوه از سوی مردم را تا ۸۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، تا چند سال پیش شاید کمتر کسی فکرش را می کرد روزی برسد که برای خرید چند کیلو میوه مجبور به پرداخت چند ده هزار تومان از درآمد روزانه باشیم.

اگر شما فردی شاغل با در آمد پایه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باشید، با تقسیم حقوق ماهیانه تان بر ۳۰ روز، به عدد ۱۱۶ هزار تومان می رسید که برای خرید یک کیلو موز، یک کیلو پرتقال و یک کیلو سیب که میوه های معمول موجود در بازار هستند، مجبورید حدود ۱۰۰ هزار تومان از آن را خرج کنید.

این درحالی است که شما تنها سه کیلو از سه نوع میوه بازار را خریده اید و اگر سراغ میوه های لوکس و عجیب بازار بروید و یا مهمانی به خانه شما بیاید، قطعاً مجبور خواهید شد حقوق دو الی سه روزتان را پرداخت کنید.

طبق آخرین نرخ موجود انواع میوه و تره بار در بازار اهواز، قیمت هر کیلو موز ۵۲ هزار تومان، هر کیلو سیب ۲۱ هزار تومان، هر کیلو پرتقال ۲۵ هزار تومان، هر کیلو توت فرنگی ۳۰ هزار تومان، هر کیلو کیوی ۲۹ هزار تومان است.
 
 
کاهش ۸۰ درصدی خرید میوه در اهواز
 
قیمت بالای میوه در بازار اهواز آن هم در وضعیتی که بازار به دلیل تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی نیمه تعطیل است و مردم درآمد آنچنانی ندارند، باعث شده برای بسیاری میوه از سبد غذایی آنها حذف و برخی دیگر تنها به خرید محدود میوه در طول ماه اکتفا کنند.
 
عبدالرضا جمالی پور رئیس اتحادیه میوه و تره بار اهواز در این خصوص اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب عید، اکثر میوه‌های مرغوب و با کیفیت دپو می‌شوند که همین موضوع، باعث افزایش قیمت میوه به میزان ۵ تا ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میوه می‌شود.
 
وی گفت: البته به دلیل عدم استقبال همکاران ما در سال گذشته از خرید میوه‌های دپوشده در اهواز، امسال هنوز این موضوع اجرایی نشده است.
 
جمالی پور با مقایسه قیمت میوه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تصریح کرد: امسال قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند و همین مساله، خرید میوه از سوی مردم را تا ۸۰ درصد کاهش داده است.
 
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز با اشاره به گرانی اخیر خیار و وضعیت آن در بازار اهواز نیز گفت: سال‌های گذشته در این بازه زمانی، خیار تولیدشده در بندرعباس و دیگر مناطق هرمزگان به وفور در بازار وجود داشت اما امسال کاهش تولید کشاورزان و نیز گریبانگیری باغات خیار با آفت‌ها، موجب کمبود خیار شده که باعث افزایش قیمت آن در میادین تره‌بار شده است.
 
 
 
ضعف نظارت و جولان دلالان
 
به هر حال بازار میوه از تعادل قیمتی خارج شده و به نظر می رسد عده ای با به هم زدن نسبت عرضه و تقاضا قصد گران فروشی را دارند.
 
تفاوت قیمت میوه از باغ تا خرده فروشی زمین تا آسمان است و نبود نظارت کافی در این چرخه باعث افزایش شدید قیمت ها شده که به نظر می رسد غفلت سازمان های نظارتی در این امر باعث شده برخی دلالان و واسطه ها کنترل بازار را در دست بگیرند و باعث شوند یکی دیگر از کالاهای مورد نیاز و مصرفی خانواده ها از سبد آن ها حذف شود. 
 
 
نقش صادرات در گرانی میوه
 
گفته می شود یکی از دلایل گرانی میوه، صادرات است که البته این موضوع برای تمام کشور صدق می کند اما در خوزستان به دلیل همسایگی با کشور عراق که بازار هدف بسیاری از صادر کنندگان کشور است، صادرات نقش پررنگ تری در افزایش قیمت میوه داشته است.
 
محدود نبودن صادرات میوه به کشورهای همسایه از جمله عراق باعث شده قیمت میوه های پرطرفدار مانند پرتقال افزایش پیدا کند و نبود تعرفه صادراتی مناسب برای میوه باعث ترغیب صادرکنندگان بیشتری به بازار خارج از کشور شود.
 
این امر موجب کاهش موجودی میوه در بازار استان و افزایش شدید قیمت آن شود که با کیفیت پایین محصولات در بازار مردم کمتر میلی به خرید داشته باشد.
 
 
دپوی میوه برای شب عید
 
هرساله با نزدیک شدن به پایان سال، دولت برای تامین میوه شب عید، مقدار قابل توجهی از موجودی بازار را دپو می کند و این یکی از عوامل افزایش نرخ آن است.
 
به گفته عبدالرضا جمالی پور رئیس اتحادیه میوه و تره بار اهواز، دپوی میوه آن هم در وضعیتی که میوه های زمستانی به پایان می رسند، باعث شده تا هم قیمت موجود افزایش پیدا کند و هم کیفیت میوه باقی مانده در سطح بازار مرغوب نباشد.
 
 
به گزارش رهیاب، به نظر می رسد، دلایل متعددی از قبیل صادرات بالا، نبود نظارت و جولان دلالان باعث شده تا مردم از خرید میوه محروم شوند و یکی از اصلی ترین نیازهای سبد سالم غذایی از خریدهای روزانه آنها حذف شود.
 
شاید عرضه مستقیم میوه به مصرف کننده بدون دخالت دلالان و ایجاد بازارچه های محله توسط دستگاه های مسئول راهکار مناسبی باشد که می تواند تا حدودی تب افزایش قیمت میوه را کاهش دهد.
 
انتهای پیام/
https://www.dana.ir/1714221
ارسال نظر
نظرات