اخبار داغ

سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر عنوان کرد؛

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در حل بحران‌ها/ خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در حل بحران‌ها/ خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند
علی شعبانی گفت: خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند چراکه نبود رسانه های مورد اعتماد یا سوء مدیریت در رسانه ها، در حقیقت یک بحران را به چند بحران تبدیل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی شعبانی، سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، بیان کرد: رسانه ها مهم ترین رکن اثرگذار و شکل دهنده افکار عمومی و به تبع رفتار عمومی هستند و در جهان امروز، اغراق نیست اگر گفته می شود زندگی یعنی رسانه.

وی با بیان این که فلسفه آفرینش، دانستن و شناخت است، افزود: اخبار مغشوش و گمراه کننده، آدمی را در سایه روشن بیم و امید؛ اضطراب و آرامش؛ برزخ مرگ و زندگی، به رنجی مضاعف معذب می کند.

سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر تصریح کرد: انسان امروز، برای احساس زندگی (رسیدن به آگاهی)، در همه حال، بی تابانه جویای خبر است و از نظر دکتر ساروخانی، «مهم ترین مساله در تاثیر بر افکار عمومی، اقناع است.

وی اضافه کرد: اقناع فرآیند طبیعی، مستدل، عقلایی، عاطفی و قلبی- پذیرش اندیشمندانه و درونی پیام است.

شعبانی خاطرنشان کرد: پیام رسانه ها باید مخاطب را متقاعد، حس اعتماد و قدرت تصمیم گیری را تقویت و باعث یادگیری(تغییر رفتار) در او شود و انتظار این سطح اثرگذاری در مخاطب، مستلزم تعهد و مسئولیت رسانه در قبال پیام و خبر است.

وی عنوان کرد: دستاورد رسانه، یک محصول تعاملی است، در حقیقت افکار عمومی آماج سیل اطلاعات درست و نادرست رسانه های رسمی و غیر رسمی است و در کنار آن ها، به فیض وجود فضای دیجیتال و امکان خود خبرنگاری و تولید محتوا، روزانه میلیاردها داده ارزیابی نشده از سوی کسانی که به سیستم های هوشمند دسترسی دارند، روانه شبکه ها می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: آشفته بازاری از چیستی، چرایی، روش های مقابله، واکنش ها و دارو و درمان نسبت به این بلای ناشناخته، به وجود آمده و به تبع این وضع، فرصت طلبان بی تعهد عرصه تولید و عرضه، چه ماهی ها که از این آب گل آلود، صید می کنند.

وی اضافه کرد: در این بحران نیز، عدم همزبانی متخصصان دین، علم و سیاست، مشکل را پیچیده تر و اشک خیلی ها را درآورد و برابر اخبار بیش از ۳۰۰ نفر در کشور بر اثر مصرف متانول ناشی از اطلاعات غلط منتشره در افواه عمومی، فوت شدند و حجم بالایی از مواد ضدعفونی تقلبی داد و ستد شد و بسیاری مردم اخبار را جدی تلقی نکردند و از سفرها، مراسمات و جشن و دور همی ها نگذشتند و بر آمار مبتلایان افزوده شد و در موضوع ضرورت یا عدم ضرورت قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی( فیزیکی)، استفاده از لوازم پیش گیری از قبیل ماسک و دستکش، نحوه ضدعفونی در منزل و خارج از آن دیدگاه های گوناگون بسا متناقض در رسانه ها نشر یافت.

خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند

شعبانی گفت: ناشناخته بودن بیماری و به طبع، راه های پیشگیری از شیوع بیش تر آن و ناهماهنگی سرعت اعلام دیدگاه های تخصصی با شتاب رسانه ها در اطلاع رسانی، باعث ارزیابی، داوری و اطلاع رسانی های غیر کارشناسی با هدف ایجاد حساسیت، واکنش سریع مردم شد و دوگانگی رفتاری و آشفتگی ذهنی و روانی را میان مردم دامن زد.

وبا بیان این که برنامه ریزی برای مدیریت افکار عمومی لازم است، تصریح کرد: با توجه به رسانه های گوناگون شبکه ای، زنجیره ای جهانی و گروهی با اهداف و نیت های متفاوت، اگر اطلاع رسانی و هدایت منسجم و اطمینان بخش افکار عمومی در سطح ملی مدیریت نشود، پیامدهای سنگین و خسارت بار نامحتمل نیست.

به گفته سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر، رسالت رسانه ها با ارایه اخبار و آگاهی بخشی درست، به تامین اعتماد و آرامش مردم کمک می کند و در فقدان رسانه های معتبر، فرصت طلبان و سود جویان با ارائه اطلاعات گمراه کننده، به جان و مال مردم آسیب زده و هزینه سازی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نبود رسانه های مورد اعتماد یا سوء مدیریت در رسانه ها، در حقیقت یک بحران را به چند بحران تبدیل می کند بحران های کرونا، بحرانی مدیریت اطلاعات و مدیریت سیستم های اطلاع رسانی صحیح، مشکلات اجتماعی، بازار و مدیریت توزیع خدمات که در صورت عدم اقدام به هنگام، آثار سوء آن بر معیشت و اقتصاد، می تواند موجب گسست های پر نشدنی شود.

این مقام مسئول گفت: لزوم هدایت رسانه ای افکار عمومی ایرانیان برای حفظ همدلی و سلامت ملی همگانی، مورد تاکید اغلب صاحبنظران از جمله چهل تن از چهره های ماندگار کشور بود.

وی گفت: در میدان بحران ها و حوادث که ریسک اشتباه، برای انسان ها شاید موجب پیامدهای جبران ناپذیر شود، رسانه هایی معتبر هستند که با ارائه اخبار و پیام های دقیق و اعتماد برانگیز، ایفای رسالت می کنند.

شعبانی بیان کرد: آگاهی بخشی درست و به موقع، همدلانه و مسئولانه، برای حفظ خود و دیگران تعهد، کارکرد و اثربخشی رسانه ها را در بحران ها می توان سنجید.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند, خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه