اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

دولت اشراف کاملی بر موضوع بورس ندارد

دولت اشراف کاملی بر موضوع بورس ندارد
یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت اشراف کاملی بر موضوع بورس و سهامداری ندارد، گفت: دولت‌مردان و همه قوا باید در زمینه بورس اشراف کاملی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، حسین محمودی اصل با بیان این‌که با برداشته شدن تحریم‌ها، منابع نفتی در دسترس دولت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در چنین شرایطی به تولید فشار وارد می‌آید به این معنی که زمانی که منابع وجود ندارد دولت واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی و یا کالاهای لوکس را ممنوع می‌کند و تولیدات داخلی با وجود همه مشکلاتی که در روند تولید در جهت تامین تجهیزات و مواد اولیه و ریسک‌های مربوطه، بازهم در بخش فروش مشکل چندانی ندارند اما با لغو تحریم‌ها واردات به کشور افزایش می‌یابد و تولید رقیب‌های ناجوانمرد پیدا می‌کند این از یک سو تولید را دگرگون می‌کند و از سویی با کاهش قیمت ارز قاچاق کالا اتفاق می‌افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

وی گفت: اگر قیمت دلار معقول نباشد و از حد طبیعی بالاتر باشد قاچاق معکوس اتفاق می‌افتد و وقتی قیمت ارز پایین‌تر از حد معمول باشد قاچاق به داخل کشور اتفاق می‌افتد بنابراین باید تعادل واقعی قیمت ارز ایجاد شود از سویی افت بیشتر ارز سبب بی‌انگیزگی در صادر کنندگان می‌شود.

,

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم به وجود آوردن تعادل در نرخ ارز و اهمیت ثبات قیمت عنوان کرد: علاوه بر تولیدکنندگان و بی‌اطمینانی آن‌ها از شکل‌گیری قراردادها و کاهش ظرفیت تولید، بورس نیز از این موضوع آسیب می‌بیند.

,

وی با اشاره به عرضه بیش از حدمجاز اوراق مالی توسط دولت در پایان سال کاری بیان داشت: این کار خلاف وعده دولت در حمایت از بازار بورس و همین‌طور خلاف نظر مجلس بود که در تلاش است دولت آینده خیلی بدهکار تحویل داده نشود.

,

محمودی اصل با اشاره به دلایل دولت در عرضه دو برابری اوراق مالی تصریح کرد: دولت به راحتی توانسته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد اما منابع این‌ها از محل عرضه‌ سهام در تیر و مرداد ماه کسب شده درحالی که آن عرضه‌ها تامین مالی نبود بلکه فقط بازارگردانی و برای جلوگیری از عطش بازار بود و نباید این منابع از بازار خارج می‌شد و باید می‌ماند و بازار را اداره می‌کرد اما حجم خروجی منابع از طرف دولت غیر منطقی بود.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع دولت دست در جیب سهام‌داران کرد و باید این وضعیت را هرچه زودتر جبران کند، فروش اوراق از موضوع افزایش پایه پولی بهتر است اما خودش هم مضر است چراکه امسال بیش از 100 هزار میلیارد تومان سررسید و بازپرداخت می‌شود و دولت یک وزنه سنگینی هر روز دارد و این‌ها بدهی است و انتشار اوراق جدید بابت تسویه اوراق قبلی صورت می‌گیرد و دولت انگار فقط تاریخ چک‌ها را عوض می‌کند و سودی هم روی این بدهی ها می‌رود و هر روز سنگین‌تر می‌شود.

,

وی با بیان این‌که دولت اشراف کاملی بر موضوع بورس و سهامداری ندارد، گفت: دولتمردان و همه قوا باید در زمینه بورس اشراف کاملی داشته باشند تا حرکات و اقدامات دلسوزانه آن‌ها گاها باعث تاثیر منفی بر بازار نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه