اخبار داغ

رنج بازنشستگان از اندوخته‌های برباد رفته!

رنج بازنشستگان از اندوخته‌های برباد رفته!
دولت در حالی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را فقط ۱۸ درصد افزایش داده که حقوق دیگر بازنشستگان بیش از این میزان افزایش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، 350 هزار میلیارد تومان رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در طی سال‌های اخیر است که در صورت وصول حتی بخشی از این مطالبات مشکل قدیمی کمبود منابع مالی برای افزایش سالانه مستمری بازنشستگان این سازمان تا حدی رفع می‌شود چرا که مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری کارگران بازنشسته همواره با کمبود منابع مالی مواجه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

این در حالی است هرساله در بودجه دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری منابع مالی خاصی کنار گذاشته می‌شود و همین ابر سبب مخالف‌های گسترده مجامع کارگری و فعالان حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است.

,

رئیس مجلس هم چند روز پیش در صحن علنی مجلس گفته بود: دولت درحالی که حقوق سایر بازنشستگان را افزایش داد اما حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را فقط ۱۸ درصد افزایش داد و وعده داده: مجلس قطعا این بی عدالتی را به نفع کارگران حل می‌کند.

,

از آن بدتر اینکه دولت خواسته در بودجه 1400 مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی را پرداخت کند اما تجربه نشان داده نه دولت آنچنان دست و دل باز است که بخواهد این مبلغ از بدهی‌های خود را پرداخت کند نه اینکه عزمی برای پروبال دادن به صندوق تامین اجتماعی برای رسیدگی به مستمری بگیران این صندوق وجود دارد و همواره موعد پرداخت بدهی‌های صندوق تامین اجتماعی که می‌شود مبلغ این بدهی‌ها بین دو صندوق بازنشستگی لشگری و کشور تقسیم می‌شود و چیزی عاید صندوق تامین اجتماعی نمی‌شود.

,

شاهد مثال هم آنجا که از ۵۰ هزار میلیارد تومانی بود که قرار بود برای متناسب سازی مستمری سال ۹۹ مستمربیگران سازمان تامین اجتماعی در قالب رد دیون دولتی پرداخت شود، در نهایت فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان آن نصیب بازنشستگان تامین اجتماعی شد و مابقی آن میان دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری تقسیم شد.

,

البته پیش از تصویب نهایی این مصوبه ابراهیم عزیزی یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که 30 میلیارد تومان از90 میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که در کمیسیون تلفیق تایید شده صرف تامین و پرداخت بدهی‌های صندوق‌های دیگر شود که این اظهارات با مخالفت گسترده بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مواجه شده است.

,

اما دلیل مخالفت بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی با کسر مبلغ مصوب بدهی های دولت و تقسیم آن میان دو صندوق دیگر چیست؟ اجرای ناقص طرح متناسب سازی مرحله اول برای بازنشستگان، اختلاف حقوق چشمگیر بازنشستگان لشکری و کشوری با بازنشستگان تامین اجتماعی، شرایط بسیار بد اقتصادی ۱۱ میلیون خانواده‌های مستمری بگیر تامین اجتماعی و نیز عدم تعهد دولت به پرداخت مبلغی مشخص از بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی.

,

افزایش افسار گسیخته تورم در کشور و روز به روز شدن نرخ کالاها و خدمات، معیشت این قشر از کارگرانی که حالا دیگر توان انجام کاری مجدد برای تامین معاش حداقلی خانواده خود را ندارند، تهدید می‌کند تا جامعه ۳.۵ میلیون نفری مستمربگیران سازمان تامین اجتماعی با تجمع یا با پیگیری حقوقی خواهان بازبینی مستمری‌های به روز شده باشند.

,

از سویی تنها اجرای متناسب سازی ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و دولت باید دست کم ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کند تا خاطر بازنشستگان از بابت متناسب سازی سال بعد جمع باشد.

,

اینکه مستمری‌های بازنشستگی در ایران همیشه پایین‌تر از نرخ تورم بوده و حساب کارگران بازنشسته‌ای که از صندوق تامین اجتماعی مستمری ماهانه دریافت می‌کنند از سایر بازنشستگان همواره جدا بوده و به وضعیت معیشتی آنها کمتر از گروه‌های بازنشسته دیگر رسیدگی می‌شود از معضلاتی است که مورد اعتراض همیشگی این قشر زحمتکش جامعه ماست اما مورد حمایت واقعی قرار نمی‌گیرند.

,

از سویی سازمان تامین اجتماعی که حالا نزدیک به 3 و نیم میلیون نفر مستمری بگیر دارد به دلیل استقلال مالی همواره طلبکار دولت‌ها بوده و دولت‌ها نیز به ندرت در قبال تامین منابع مالی این سازمان احساس مسئولیت جدی می‌کنند و همیشه برای رفع مشکلات مالی دیگر صندوق‌های بازنشستگی از این صندوق کمک می‌گیرند.

,

تجمعات همیشگی بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل سازمان‌ها و ارگان‌های مهم کشور همچون مجلس شورای اسلامی گواه این مدعاست که این قشر زحمتکش جامعه پس از سال‌ها کار و تلاش نتوانسته‌اند به مطالبات حقیقی خود دست یابند و حتی از حقوق‌های حداقلی برای تامین معاش خود در این فشارهای حداکثر اقتصادی محروم هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه