شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان رضوی
ساعت: 13:21 منتشر شده در مورخ: 1399/12/16 شناسه خبر: 1714378
یادداشت؛

سکوی پرتاب توئیتر

سکوی پرتاب توئیتر
اگر همچنان انتشار خبر مستند و مبارزه با اخبار جعلی رسالت تعریف‌شدۀ خبرنگاری مستقل، حتی در کشوری با محدودیت‌های رسانه‌ای ایران باشد، مهم‌ترین راه برای تحقق این امر مقابله با وسوسۀ ترجیح منافع فردی بر مصالح جمعی و تن دادن به رعایت مکانیسم‌های حرفه‌ای تعریف‌شده برای این حرفه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ فضای مجازی هر روز متنوع‌تر از دیروز کارایی جدیدی را به رخ مخاطب می‌کشد. اخبار و تحولات در مرزهای جغرافیایی قابل‌حصر نیستند و هم‌زمان انتخاب مخاطب یا محدودسازی ذهن او به برداشتی واحد از یک خبر غیرممکن شده است.

نتیجۀ تازه‌ترین نظرسنجی‌ها و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که هر روز بر تعداد افرادی که اخبار مدنظر خود را از شبکه‌های مجازی‌ای چون توییتر یا فیسبوک دریافت می‌کنند افزوده می‌شود.

هم‌زمان خبرنگاران بسیاری نیز این فضاها را به منابعی برای یافتن اخبار یا پیگیری یک موضوع تبدیل کرده‌اند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ای که مؤسسۀ معتبر «پیو» انجام داده، از هر ده خبرنگار در ایالات متحده هشت نفرشان از فضای مجازی برای کسب خبر در طول روز استفاده می‌کنند. 

رابطۀ خبرنگاری با فضای مجازی دیگر رابطه‌ای یک‌جانبه نیست، بلکه خبرنگاران در حالی که از فضای مجازی برای کسب خبر یا اطلاع از تازه‌ترین رویدادها استفاده می‌کنند، هم‌زمان آن را به سکویی برای بیشتر دیده شدن خود نیز تبدیل کرده‌اند.

در فضای مجازی نیازی به رعایت بسیاری از استانداردهای کاری ندارید و قواعد و قوانین نگارشی، خبری و تحلیلی دست و پای شما را نمی‌بندند.

طبیعتاً نظارتی بر آنچه می‌نویسید یا ادعا می‌کنید، وجود ندارد و صدالبته برای این ادعا به ارائۀ مستندات قابل‌بررسی و اثبات، مانند آنچه در رسانه الزام است، نیازی ندارید.

جلب‌توجه و فضاسازی در چنین فضایی به‌مراتب آسان‌تر از فضای رسانۀ مکتوب یا آنلاین است. 

محدودیت کاراکتر و حوصلۀ تحلیل‌رفتۀ مخاطبانِ چنین فضاهایی برای خواندن متن‌های طولانی، فرصت توجیهات فراوانی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید در بازۀ زمانی کمی، با صرف انرژی حداقلی، به چهره‌ای جنجالی و پرمخاطب تبدیل شوید؛ 
چهره‌ای که الزاماً حقیقت را نمی‌نویسد، اما با شناخت فضای توییتر می‌داند چگونه  مخاطب را جذب کند.

زمانی که خبری کوتاه اما جنجالی، و نه الزاماً صحیح، می‌تواند شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک منبع رسانه‌ای تبدیل کند، چه منطقی پشت‌سر تهیۀ گزارش‌های میدانی و تحقیقی یا تحلیل‌های تفصیلی و مستند نهفته است؟

خبر کوتاهی که گاهی در فضایی مانند توییتر با اقبال چند هزار نفری روبه‌رو می‌شود، برای انتشار در رسانه‌ای رسمی، به چند منبع مشخص، مستندات قابل‌ارجاع و البته پذیرش مسئولیت و تبعات انتشار آن از جانب یک رسانه به‌عنوان نمایندۀ حقوقی آن نیاز دارد؛ مکانیسمی که در کشور برخوردار از سیستم گردش آزاد اطلاعات عبور از فیلترهای آن ساده نیست، 

اگر همچنان انتشار خبر مستند و مبارزه با اخبار جعلی رسالت تعریف‌شدۀ خبرنگاری مستقل، حتی در کشوری با محدودیت‌های رسانه‌ای ایران باشد، مهم‌ترین راه برای تحقق این امر مقابله با وسوسۀ ترجیح منافع فردی بر مصالح جمعی و تن دادن به رعایت مکانیسم‌های حرفه‌ای تعریف‌شده برای این حرفه است.

سارا معصومی، کارشناس رسانه

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1714378
ارسال نظر
نظرات