اخبار داغ

پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با دانا:

خبر "اختصاص سهام به متولدین۱۴۰۰"؛ اشتباه اطلاع‌رسانی شد/ نوزادان از سال۱۴۰۰ به بعد، مشمول این قانون هستند

خبر "اختصاص سهام به متولدین۱۴۰۰"؛ اشتباه اطلاع‌رسانی شد/ نوزادان از سال۱۴۰۰ به بعد، مشمول این قانون هستند
پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: خبر اختصاص سهام به متولدین ۱۴۰۰ اشتباه اطلاع‌رسانی شد و در متن قانون آمده که نوزادان از سال ۱۴۰۰ به بعد مشمول دریافت سهام یک‌میلیون تومانی هستند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یازدهم اسفندماه سال جاری یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور خبری منتشر کرد، با تیتر: «اختصاص سهام یک‌میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰»،  در مشروح خبر آمده بود: «نمایندگان خانه ملت دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال سهام به نام فرزند اختصاص دهد/نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با پیشنهاد محسن زنگنه در خصوص الحاق یک‌بند به تبصره 2 ماده‌واحده درباره مشوق‌های مالی برای فرزند آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند. بر اساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال 1400 متولد می‌شود، 10 میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به‌صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.»

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اختصاص سهام یک‌میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰, اختصاص سهام یک‌میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰, نمایندگان خانه ملت دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال سهام به نام فرزند اختصاص دهد/نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با پیشنهاد محسن زنگنه در خصوص الحاق یک‌بند به تبصره 2 ماده‌واحده درباره مشوق‌های مالی برای فرزند آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند. بر اساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال 1400 متولد می‌شود، 10 میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به‌صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.,

این خبر حواشی بی‌شماری را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و برخی این خبر را ملعبه انتشار طنزنوشته‌هایی کردند که درنهایت نمایندگان مجلس را به سطحی‌نگری و عبث‌کاری متهم می‌کرد.
اما سؤالی که در تمام نوشته‌های اعتراضی به تصویب این قانون رویه‌ای یکسان داشت این بود که چرا متولدین 1400؟ چرا این قانون در سال 1399 مصوب نشده؛ چرا متولدین سال آینده مشمول این حاتم‌بخشی نشده‌اند؟

,
, اما سؤالی که در تمام نوشته‌های اعتراضی به تصویب این قانون رویه‌ای یکسان داشت این بود که چرا متولدین 1400؟ چرا این قانون در سال 1399 مصوب نشده؛ چرا متولدین سال آینده مشمول این حاتم‌بخشی نشده‌اند؟,

گرچه باید اذعان کرد که تصویب چنین طرحی به‌جای خود قابل‌تقدیر است و به‌عنوان مشوقی در حوزه فرزند آوری می‌تواند در جای خود منشأ اثر شود.

,

اما گویا انعکاس خبر ناقص بوده و آن‌گونه که باید متن خبر نتوانسته کم و کیف این خبر را به مخاطب منتقل کند.

,

 

,

, ,

 

,

دکتر حسین مروتی، پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قبل از تشریح این خبر، به پیشینه معضل جمعیت در کشور پرداخت و گفت: مردم جمعیت را صرفاً سیاسی می‌بینند درحالی‌که مسئله‌ای تحت عنوان جمعیت، صرفاً به مسئله حاکمیت و حکومت مربوط نمی‌شود؛ و به سرنوشت یک ملت ارتباط پیدا می‌کند. بحثی که درواقع امروزه به یک معضل تبدیل‌شده و اگر این موضوع حل نشود، در سال‌های آینده مشکلات عدیده‌ای دامن کشور را می‌گیرد که مهم‌ترین معضل این است که اقتصاد کشور آسیب جدی می‌بیند.

, دکتر حسین مروتی، پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, دکتر حسین مروتی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی پیر شدن جمعیت است و اینکه در آینده نیروی کار جوان به‌تدریج کم می‌شود و جمعیت جوان ما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند که در این رهگذر امنیت کشور هم آسیب خواهد دید.

,

مروتی تصریح کرد: بنده باز تأکید می‌کنم که مسئله جمعیت به‌هیچ‌عنوان مسئله‌ای مربوط به حاکمیت و دولت نیست و ضرر زیان و یا سود و منفعت آن به عموم مردم کشور بازمی‌گردد. از طرفی در حوزه اجتماعی هم بسیاری از بحران‌ها به وجود می‌آید که ازجمله آن این است که نهاد خانواده آسیب جدی دیده و تضعیف می‌شود.

,

این آسیب‌شناس حوزه جمعیت در ادامه سخنانش متذکر شد: روابط خویشاوندی به‌تدریج متأثر از عدم زادوولد و نبود نیروی جوان در کشور سبب می‌شود در آینده بچه‌ها سرمایه‌هایی به نام عمو و عمه و دایی و خاله نداشته باشند؛ چراکه این روابط فامیلی به‌نوعی پشتوانه و پشتیبان یک فرد و یک نسل محسوب می‌شوند که به‌مرور از بین خواهند رفت و این خسارت سنگینی به جامعه وارد خواهد کرد.

,

وی در ادامه تصریح کرد: اما چون سالخوردگی جمعیت به‌صورت ناگهانی و دفعتاً اتفاق نخواهد افتاد، برای مردم آن‌طور که باید ملموس نیست؛ بنابراین مشوق‌هایی برای زاد و ولد لازم است مانند تصویب قانون موردبحث که متولدین 1400 از یک‌میلیون تومان سهام برخوردار خواهند شد که سود و منفعت این حمایت‌ها به نفع عموم جامعه است.

,

مروتی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: اما چرا در این میان مسائل مالی به‌عنوان مشوق مطرح‌شده، باید بگوییم که یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها در بحث فرزند آوری نگرانی از آینده فرزندان است که با این کار و در نظر گرفتن سهام برای متولدین سال آینده به بعد بخشی از این دغدغه‌ها تا حدودی مرتفع می‌شود و با این مبلغ به بخشی از دغدغه‌های مالی خانواده‌ها می‌توان پاسخ داد.

,

وی در پاسخ به این سؤال که پیرو شائبه به وجود آمده برخی تصور می‌کنند که این قانون تنها متولدین سال ۱۴۰۰ را شامل می‌شود، آیا این‌گونه است یا خیر، گفت: باید بگویم که اقتضائاتی وجود دارد که بر اساس آن مجلس و نمایندگان مجلس عمل می‌کنند؛ چراکه اگر ما در سال ۱۳۹۵ هم این قانون را تصویب می‌کردیم برخی از مردم می‌گفتند؛ چرا سال گذشته تصویب نشده است؟ در متن قانون آمده که به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد هرکدام یک‌میلیون تومان سهام تعلق می‌گیرد. اگر به متن قانون رجوع کنید متوجه می‌شوید که از سال ۱۴۰۰ به بعد این اتفاق خواهد افتاد و این قانون تنها شامل متولدین ۱۴۰۰ نمی‌شود و تنها منحصر به این سال نیست.

,

این پژوهشگر حوزه جمعیت و خانواده در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نشر اخبار بدون درک محتوای خبر گفت: این‌گونه نوشتن و تیتر زدن قطعاً اشتباه است؛ قبلاً هم این خبرگزاری چنین اشتباهی را مرتکب شده بود و مبلغ 150 میلیون تومان وام مسکن که در مجلس تصویب‌شده بود را ۷۰ میلیون تومان قید کرده بود؛ درحالی‌که مبلغ واقعی ۱۵۰ میلیون تومان بود.

,

مروتی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: در بحث قانون‌گذاری باید حدودوثغور معلوم باشد که دوستان مجلسی ما در این زمینه اقدام مثبتی را انجام داده‌اند و دولت و حکومت اگر واقعاً معتقد به این است که مشکلات حوزه جمعیت را حل کند، باید در این زمینه هزینه کند.

,

انتهای پیام/ 

,

گزارش از علی خدائی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه