اخبار داغ

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در محدود شهرها است

۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در محدود شهرها است
منصور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری است که از این تعداد ۶ میلیون آن وارد عملیات شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در اراک گفت: کشور ایران یک کشوری در معرض فرسایش آبی است که بیش از ۱۶،۴ تن فرسایش آبی دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری از فرسایش به‌طورجدی کاهش می‌دهد و می‌تواند بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوبات را کنترل می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

منصور اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم در حوزه آبخیزداری ایجاد پارک‌های آبخیزداری است که می‌تواند در حوزه‌ها و ابعاد مختلف بسیار مؤثر واقع شود و آثار و خیرات زیادی برای جامعه دارد.

,

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری است که از این تعداد ۶ میلیون آن وارد عملیات شده است.

,

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: اگر در حوزه‌های آبخیزداری ۳ضلع میراث فرهنگی و گردشگری ، منابع طبیعی و شهرداری‌ها با محوریت استانداری‌ها همکاری مطلوب انجام شود قطعاً یک اقدام مؤثر شکل می‌گیرد.

,

منصور بیان کرد: ۱۹ پارک آبخیز با بیش از ۴۶ هزار مترمربع در دستور کار قرارگرفته که یکی از بزرگ‌ترین آنها پارک آبخیز دره گردو اراک است.

,

وی افزود: امروز باید همه کارکردهای تفرجگاهی پارک آبخیز گردو تکمیل شود تا مردم بتوانند در ابعاد مختلف از آن استفاده کنند.

,

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  گفت: پارک آبخیز گردو با مساحت ۱۴۱۳ هکتار در حدفاصل طول جغرافیایی ۳۹ ۳۸ ۴۹ ۲۸ ۴۲ ۴۹ و عرض جغرافیایی ۴۸ ۰۳ ۳۴ تا ۵۴ ۰۰ ۳۴ قرار دارد که در خروجی این حوزه در شهر اراک کوی رضوی واقع‌شده است و محدوده موردمطالعه بین حدود ارتفاعی ۱۸۱۰ تا ۲۶۰۰ متر و ارتفاع متوسط حوزه ۲۱۷۵ هست.

,

منصور اظهار کرد: بررسی خصوصیات شیب حوزه نشان می‌دهد کلاس شیب بالاتر از ۶۰ درصد بیشترین فراوانی را داشته و کلاس شیب ۵-۸ درصد کمترین سطح را به خود اختصاص داده و همچنین شیب متوسط حوزه برابر با ۵۸ درصد هست.

,

وی ادامه داد: آبراهه اصلی حوزه با طول ۱۰.۴ کیلومتر دارای شیب متوسط ۶.۷۳ درصد بوده و زمان تمرکز حوزه اصلی با استفاده از روش برانسی ویلیامز برابر ۳.۲۲ ساعت برآورد گردیده است.

,

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: امروز پارک گردو علاوه بر اینکه تهدیدات در خصوص سیل و فرسایش آب را کاهش و رفع کرده یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد تفرجگاه ایجاد کرده که آثار و برکات بسیار خوبی برای جامعه و مردم دارد.

,

وی یادآور شد: پارک‌های آبخیز نیازمند یک نظام فنی و استانداردهای لازم است که برنامه آنها تدوین‌شده و این کار باقوت انجام می‌شود.

,

منصور بیان کرد: نیازمند این هستیم یک تفاهم‌نامه با وزارت کشور، وزارت جهاد و وزارت میراث فرهنگی برای توسعه و تقویت پارک‌های آبخیزداری داریم.

,

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۲۵ پارک آبخیزداری در دستور مطالعه داریم و همه استانداران و فرمانداران باید از ساخت پارک آبخیزداری گردو اراک الگو بگیرند.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه