اخبار داغ

سواحل شرق هرمزگان، روی مدار توسعه؛

منطقه آزاد جاسک روی میز تشخیص مصلحت/ مکران‌نشینان خواستار رشد متوازن معیشت مردم و اقتصاد منطقه هستند

منطقه آزاد جاسک روی میز تشخیص مصلحت/ مکران‌نشینان خواستار رشد متوازن معیشت مردم و اقتصاد منطقه هستند
به دفعات واحدهای بزرگ در جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند، پروژه‌هایی در دل جنوب اما با نیروی اشتغال غیربومی؛ این در حالی‌ست که هرگونه توسعه‌ای در گروی بکارگیری و جذب نیروهای ماندگار و ساکن در همان محل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ بیش از نیمی از سواحل مکران به عنوان دروازه طلایی ایران و ایستگاه اصلی در تجارت، اقتصاد و گردشگری کشور در حوزه شرق هرمزگان و بویژه منطقه جاسک قرار دارد که توسعه این مناطق باعث رشد قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بی شک توسعه سواحل مکران نتایج مهمی در رفع فقر و محرومیت آن مناطق دارد و  ارائه خدمات و توسعه مناطق محروم و روستایی کشور از جمله شهرستان جاسک در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و اینترنت موثر است.

,

شهرستان جاسک سالیان متمادی با فقر و محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما این منطقه بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد، امروز به کانون توسعه‌ مکران و به عنوان یکی از بهترین نقاط شرق کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شده است.

,

هم اکنون توسعه در شهرستان جاسک با انجام اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ ملی همچون ایجاد  پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفتی سرعت و شتاب بالایی به خود گرفته است و با تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های مهم، جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهدشد.

,

بازدید پی درپی مسوولان کشوری و استانی از مناطق جاسک بویژه در شرق این منطقه در این مدت نشان از توجه جدی دولتمردان به رفع مسائل و مشکلات این مناطق دارد تا چهره واقعی و توانمند از آن‌ها نشان داده شود.

,

, ,

انتقال گوره به جاسک مهم‌ترین طرح ملی در شرق هرمزگان

, انتقال گوره به جاسک مهم‌ترین طرح ملی در شرق هرمزگان,

خط انتقال گوره به جاسک یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در دست اجرا است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیر خود (دیماه ۹۹) به هرمزگان در بازدیدی از این طرح آن را یک طرح مهم ملی و راهبردی در کشور عنوان کرد.

,

این طرح با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی درسواحل مکران اجرا می‌شود.

,

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه وبودجه در جریان بازدید از این طرح گفت: همه طرح‌های درحال اجرای کشور مهم هستند اما طرح خط انتقال گوره به جاسک را می‌توان از مهم‌ترین طرح‌ها ذکر کرد.

,

محمدباقر نوبخت اظهار کرد: گزارش داده شده از روند اجرای طرح هزار کیلومتری خط لوله گوره به جاسک امیدبخش بوده و اقدام‌های خوبی انجام شده است و با تکمیل آن می‌توان تنگه هرمز را دور زد و از ظرفیت ملی دریای عمان به خوبی استفاده کرد.

,

وی افزود: مخازنی که در جاسک با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت درحال احداث است، طرح راهبردی بزرگی برای کشور بوده، بویژه اینکه الان از خلیج فارس هم فاصله گرفته و ذخیره سازی را درساحل دریای عمان انجام می‌دهیم.

,

طبق اظهارات رییس سازمان برنامه وبودجه کشور، طرح راهبردی پایانه نفتی جاسک با پیشرفت فیزیکی خوب درحال نزدیک شدن به پایان کار و اتمام خود قرار دارد و امید می‌رود تا سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ که مخازن عظیمی برای شرکت نفت و صادرات نفت ایجاد می‌کند.

,

, ,

تکمیل لوله‌گذاری دومین خط زیردریایی پایانه نفتی جاسک

, تکمیل لوله‌گذاری دومین خط زیردریایی پایانه نفتی جاسک,

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چند راهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که مرحله نخست آن تا پایان سالجاری آماده راه‌اندازی می‌شود.

,

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک دوم اسفندماه جاری از تکمیل شدن عملیات احداث دومین رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ انتقال نفت‌خام پایانه صادراتی جاسک خبر داد و گفت: پس از تکمیل عملیات لوله‌گذاری نخستین خط دریایی این طرح در هفته‌های پیشین، به منظور تکمیل مسیر دریایی مرحله زودهنگام پایانه نفتی جاسک، شناور لوله‌گذار بلافاصله در موقعیت احداث دومین رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی منتهی به مسیر گوی شناور صادراتی قرار گرفت.

,

«وحید مالکی» با اعلام تکمیل دومین خط لوله زیردریایی این طرح افزود: متناسب با زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، لوله‌گذاری این رشته خط لوله در۲ مرحله توسط شناور تحت مالکیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار طرح انجام (و یکم اسفند ۹۹) با موفقیت به پایان رسید.

,

وی پیشرفت کلی طرح پایانه نفتی جاسک را در مرحله زودهنگام و پس از تکمیل دومین رشته خط‌لوله دریایی، ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: با تکمیل این ۲ رشته خط لوله دریایی انتقال نفت خام، در روزهای آینده امکان نصب و راه‌اندازی گوی شناور صادراتی و تجهیزات جانبی آن که هم‌اکنون در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شده، فراهم می‌شود.

,

, ,

توسعه جاسک با اعتبارات منطقه مکران و معاونت توسعه روستایی

, توسعه جاسک با اعتبارات منطقه مکران و معاونت توسعه روستایی,

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه روستاییان این منطقه تمایل زیادی برای ماندگاری دارند، گفت: طرح استانی محرومیت زدایی منطقه شرق جاسک به مانند طرح محرومیت زدایی بشاگرد و کوشا احمدی با جدیت در دستورکار قرارداد و سفر اخیر معاونت توسعه روستایی و مشاور معاون اول رییس جمهوری در همین راستا انجام شده است.

,

مدرس افزود: طرح‌ها و برنامه‌ی اجرایی مکران با شدت و قدرت درحال اجرا بوده و ضمن امید آفرینی بایستی ظرفیت‌های آن برای توسعه جامعه محلی استفاده شود.

,

معاون استاندار هرمزگان پس از بازدید از منطقه کوهستانی نوگین، گیشدان و جانوری جاسک با اشاره به روند تصویب سند توسعه سواحل مکران و توجه ویژه به توسعه مبتنی برتقویت جامعه محلی در مصوبه شورای عالی توسعه این منطقه، ادامه داد: توسعه متوازن روستاهای کوهستانی این منطقه باید با استفاده از ظرفیت توسعه سواحل مکران و برمبنای توسعه جامعه محور شکل بگیرد.

,

وی اضافه کرد: در این سند، مشارکت جامعه محلی در حوزه استان هرمزگان مورد تاکید قرار گرفته و در کوتاه مدت برنامه‌هایی در دست اقدام است اما در بازه بلندمدت ضرورت دارد نقش جامعه محلی که تاکنون همراهی بسیار خوبی در توسعه فیزیکی و عمرانی منطقه داشته است، بسیار پررنگ‌تر دیده شود.

,

, ,

مدرس، با اشاره به طرح محرومیت زدایی منطقه شرق جاسک، بیان کرد: طرح محرومیت زدایی این منطقه شامل پهنه‌ای به وسعت ۳۶ روستا است که درمرحله نخست محرومیت زدایی ۱۸ روستا در دستورکار قرار دارد که ظرفیت‌های توسعه‌ای را جدای از دستورالعمل‌هایی که ممکن است در گام اول مانعی برای اجرای پیشنهادات باشند، دریک برنامه مدون تدوین شد.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان یادآورشد: مسیر ۲۰ کیلومتر از فاصله ۹۹ کیلومتری منطقه نوگین و گیشدان تا مرکز بخش لیردف جاسک در مرحله نخست ایجاد می شود و بازگشایی اولیه مبتنی بر برنامه زمانبندی پیش خواهد رفت.

,

وی ابرازداشت: دوره ساخت پروژه‌هایی همچون مخازن نفتی، ایستگاه‌های پمپاژ، مگاپورت، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه جاسک به‌طور معمول بین سه تا پنج سال است و امنیت صنایع و استمرار فعالیت‌های توسعه‌ای را باید با تربیت تکنسین و کاردان فنی بومی که بتواند مسوولیت اپراتوری هر یک از این زیرساخت‌های ایجاد شده را برعهده بگیرد، فراهم کرد.

,

این مسوول تصریح کرد: این مهم تاکنون حاصل شده اما بخش عمده آن، مشارکت و اشتغال در اجرای طرح‌هاست و استمرار این اشتغال پس از بهره برداری پروژه‌ها کمتر مورد توجه قرارگرفته است لذا به همین منظور دانشکده فنی و حرفه‌ای راه اندازی می‌شود و خواسته بحق مردم منطقه که افزایش نرخ مشارکت جامعه محلی در اجرای پروژه‌ها و پایداری اشتغال پس از بهره برداری از طرح‌های مهم سواحل مکران، تحقق پیدا خواهد کرد.

,

آنچه بیش ازهمه برای مردم استان هرمزگان بویژه مناطق شرق حائز اهمیت است، ایجاد شغل و توانمند سازی افراد بویژه جوانان بوده که اشتغال می‌تواند جلوی بسیاری از معضلات اجتماعی بویژه روی آوردن به مشاغل کاذب و خطرآفرین را بگیرد و جامعه از این بابت مصون می‌ماند.

,

مردم از طریق رسانه‌ها بارها و بارها متوجه ایجاد مشاغل و واحدهای بزرگ در منطقه شرق هرمزگان هستند و شاهداند که برای ایجاد اشتغال در این واحدها از سایر نقاط کشور نیرو آورده می‌شود ولی این افراد کمتر به اشتغال گرفته می‌شوند لذا هرگونه توسعه در گروی بکارگیری و جذب نیروهای ماندگار و ساکن در همان محل است.

,

, ,

تصویب منطقه آزاد جاسک روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام

,

فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم  با تأکید بر استفاده از ظرفیت های فراوان سواحل مکران و استفاده بهینه از منابع منطقه‌ای، اظهار کرد: تأسیس منطقه آزاد جاسک با استفاده بهینه از منابع موجود در منطقه از جمله نیروی انسانی، امنیت،  رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی سریع این منطقه را رقم می زند.

,

وی افزود: جاسک می تواند به‌عنوان مفصل مهم ارتباطی کشور باشد و از طریق تأسیس منطقه آزاد، نقش آن در برقراری پیوندهای امن اقتصادی فرا ملی کشور می تواند ارتقاء پیدا کند.

,

استاندار هرمزگان، توسعه جامعه محلی را یکی از اهداف مهم طرح توسعه سواحل مکران برشمرد و ادامه داد: برای دستیابی به یک مدل مطلوب در ایجاد مناطق آزاد، باید تصمیمات و تجارب مناطق آزاد بررسی شود و پس از احصاء دستاوردها و تنگناهای فعلی این مناطق، قوانین جدید مناطق آزاد ابلاغ و اجرایی شود که در صورت موافقت با تأسیس منطقه آزاد جاسک از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشکلات فعلی رخ ندهد.

,

همتی، با بیان اینکه در مقوله توسعه اقتصادی باید همواره علاوه بر تلاش برای شناسایی ظرفیت های بیرونی کشور باید تولید و رشد اقتصادی بر پایه توانمندی های داخل کشور استوار شود، گفت: این توسعه زمانی اتفاق می افتد که جامعه محلی همتراز با توسعه منطقه رشد پیدا کند و مردم با سیاست های توسعه ای همراهی کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از نیروی انسانی و توسعه اشتغال جامعه محلی یکی از مؤلفه های اصلی برای جلب مشارکت مردم در فعالیت های توسعه ای است.

,

, ,

ساخت شهر جدید مکران در جاسک

, ساخت شهر جدید مکران در جاسک,

بنابر تصمیم گیری اخیر برنامه ریزان و رایزنی با مسوولان استانداری هرمزگان، شهر جدید مکران به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک ایجاد می‎شود.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان به ایرنا گفت: کلیات ساختاری، مکان، جمعیت پذیری و مساحت شهر جدید «مَکران» به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده و پیمانکار آن هم مشخص شده است.

,

رضا مدرس اظهارداشت: پیوست‌ها و ملاحظات زیست محیطی و گردشگری هم برای این شهر مورد توجه قرار می‌گیرد تا هم با محیط زیست مکران انطباق داشته باشد و هم اقتصاد آن از طریق گردشگری رونق یابد.

,

وی ادامه داد: هنوز طرح تفصیلی شهر جدید «مکران» مصوب نشده است اما برای سرعت بخشی در روند احداث این شهر، بزودی عملیات آماده‌سازی اولیه آن آغاز می‌شود.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان اظهارداشت: شهر جدید «مَکران» در زمینی به وسعت سه هزار هکتار احداث می‌شود که ظرفیت اسکان ۱۰۰ هزار نفر را خواهدداشت.

,

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز برای اجرای امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در این شهر برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و در جهت رفاه حال جامعه محلی و جذب گردشگر در شرق استان، امکانات گردشگری دریایی و ساحلی در شهر جدید مکران ایجاد می‌شود و براساس تصمیم گرفته شده درافق ۱۴۲۰، اسکان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر پیش‌بینی شده است.

,

برهمین اساس نیز اختصاص ۱۰۰ هکتار از فضای ساحلی برای فعالیت‌های مرتبط با گردشگری در ساحل شهر جدید مکران برنامه‌ریزی شده که در آن انواع امکانات مرتبط  با گردشگری ساحلی و دریایی ایجاد خواهدشد.

,

ایجاد امکانات گردشگری در شهر جدید مکران علاوه بر فراهم کردن شرایط  جهت افزایش حضور گردشگران به نوار ساحلی مکران، توسعه اشتغالزایی در این منطقه را نیز فراهم خواهدکرد.

,

, ,

ساخت بندر جدید در سواحل مکران

, ساخت بندر جدید در سواحل مکران,

سازمان بنادر و دریانوردی نیز همچون سایر برنامه ریزان و اقتصادانان نظام، توجه ویژه‌ای به توسعه همه جانبه منطقه جاسک و بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان دارد و از آنجایی که پیشرفت این منطقه به عنوان کانون توسعه‌ای سواحل مکران بسیار مهم و راهبردی است، لذا این سازمان به این نتیجه و جمع بندی رسیده است تا بزرگترین بندرتجاری کشور را در شرق هرمزگان احداث کند.

,

این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتی‌های کانتینری با اندازه بزرگ ساخته می‌شود و دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران بوده که جانمایی آن انجام شده است؛ برای ساخت بندر جدید در سواحل مکران به ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تعامل با وزارت نفت، جانمایی نهایی این بندر مشخص و مطالعات اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی دراین رابطه آغاز خواهدشد.

,

محمد راستاد اوایل بهمن ماه امسال در بازدیدی از ۲ بندر کوه مبارک و جاسک از جمله بنادر شرق هرمزگان با اشاره به اینکه حمل ونقل و تجارت دریایی در شرق تنگه هرمز؛ برای نخستین بار مدنظر قرارمی‌‎گیرد، عنوان کرد: قصد داریم تا به جز بندر چابهار بتوانیم پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما را در شرق تنگه هرمز نیز داشته باشیم که این مساله در محدوده شهرستان جاسک مدنظر قرار خواهد گرفت.

,

, ,

اقتصاد شرق هرمزگان با توسعه بندرجاسک متحول می شود

, اقتصاد شرق هرمزگان با توسعه بندرجاسک متحول می شود,

محمد رادمهر فرماندار جاسک با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری و مسئولان در راستای توسعه سواحل مکران و این شهرستان مهم استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی، اظهار کرد: در سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی و ۵ ساله، بر موضوع توسعه این منطقه و رشد اقتصادی کشور بر محوریت دریا، تأکید شده است که طی چند سال اخیر پروژه های عظیمی در این شهرستان انجام شده است.

,

فرماندار جاسک افزود: جاسک، بندری با ظرفیت‌های بزرگ و خاص خواهد شد و طرح موضوع صادرات نفت از بندر جاسک هم نشان از توجه خاص دولت به توسعه این بندر استراتژیک دارد‌.

,

وی ادامه داد: جاسک از نظر موقعیت استراتژیک سواحل مکران، ‌امکان و پتانسیل توسعه بسیار گسترده را دارد و بندر جاسک در آینده نزدیک، یکی از بنادر اصلی تجاری کشور در کنار بندر چابهار، بندر شهید رجایی، بندر حضرت امام خمینی (ره) می شود.

,

فرماندار جاسک با تأکید بر اینکه ظرفیت بندر جاسک قطعا بزرگ‌تر از بندر چابهار می شود اضافه کرد: قطعا در آینده یکی از بزرگترین بنادر ایران در جاسک ساخته خواهد شد و بندر جاسک ‌یکی شهرهای بندری با قدمت و استراتژیک ایران محسوب می‌شود.

,

فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: توسعه صنعت گردشگری در بندر جاسک با توجه به ظرفیت و توان بالای آن به تنهایی می تواند اقتصاد شرق استان را متحول کند.

,

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت بندر جاسک (به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، بیان کرد: ما ابتدا بندر اقیانوسی چابهار را داریم که فاز اول آن تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به زودی آغاز می شود، این بندر باید به یک الگوی بزرگ و موفق صنعتی - تجاری کشور تبدیل شود، چون فعلاً تنها بندر اقیانوسی ما است.

,

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گام بعد هم بندر جدید اقیانوسی جاسک هم در منطقه کوه مبارک با الگوهای مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است و عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.

,

, ,

 ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک

,  ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک,

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد اظهار کرد: بندر جاسک هم بندری مشابه با بندر چابهار است و بزرگترین پایانه نفتی ما در آن ساخته می‌شود؛ ما از سال های خیلی دور به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود، بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.

, ترین,

ظرفیت بیش از 100 میلیون تنی بندر جدید جاسک در منطقه کوه مبارک

, ظرفیت بیش از 100 میلیون تنی بندر جدید جاسک در منطقه کوه مبارک,

اسلامی با اشاره به همکاری وزارت نفت در این حوزه، درباره بندر جاسک گفت: این بندر با ظرفیت بیش از 100 میلیون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد که امیدواریم بتوانیم فراخوان و سرمایه‌گذاری آن را دنبال کنیم و مصمم هستیم، عملیات اجرایی آن را در همین دولت آغاز کنیم.

,

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بندر چابهار و این بندر جدیدی که احداث می‌کنیم (جاسک) فوق العاده می‌تواند در شکوفایی اقتصاد کشور سهم و نقش به سزایی داشته باشد.

, العاده,

وی افزود: امیدواریم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملی گسترده تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در این حوزه زنجیره تعاملی استراتژیکی به وجود آید.

, گوادر,

اسلامی تأکید کرد: آینده‌ای بسیار روشن و درخشان برای سواحل مکران می‌بینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج‌فارس است.

, مکران,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه