اخبار داغ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ساخت بزرگترین پایانه نفتی در دریای عمان/ سواحل مکران میزبان دومین بندر اقیانوسی ایران

ساخت بزرگترین پایانه نفتی در دریای عمان/ سواحل مکران میزبان دومین بندر اقیانوسی ایران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت بندر جدید اقیانوسی در منطقه کوه مبارک با الگوی مشارکتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: از گذشته به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت بندر جاسک (به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، بیان کرد: ما ابتدا بندر اقیانوسی چابهار را داریم که فاز اول آن تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به زودی آغاز می شود، این بندر باید به یک الگوی بزرگ و موفق صنعتی - تجاری کشور تبدیل شود، چون فعلاً تنها بندر اقیانوسی ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گام بعد هم بندر جدید اقیانوسی جاسک هم در منطقه کوه مبارک با الگوهای مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است و عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.
,
 
,
 
,
ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک
, ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک,
 
,
وی با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، اضافه کرد: بندر جاسک هم بندری مشابه با بندر چابهار است و بزرگترین پایانه نفتی ما در آن ساخته می‌شود؛ ما از سال های خیلی دور به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود، بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.
,
 
,
اسلامی با اشاره به همکاری وزارت نفت در این حوزه، درباره بندر جاسک گفت: این بندر با ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد که امیدواریم بتوانیم فراخوان و سرمایه‌گذاری آن را دنبال کنیم و مصمم هستیم، عملیات اجرایی آن را در همین دولت آغاز کنیم.
,
 
,
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بندر چابهار و این بندر جدیدی که احداث می‌کنیم (جاسک) فوق العاده می‌تواند در شکوفایی اقتصاد کشور سهم و نقش به سزایی داشته باشد. 
,
 
,
وی افزود: امیدواریم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملی گسترده تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در این حوزه زنجیره تعاملی استراتژیکی به وجود آید. 
,
 
,
اسلامی تأکید کرد: آینده‌ای بسیار روشن و درخشان برای سواحل مکران می‌بینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج‌فارس است.
,
 
,
به گزارش فارس مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی تأکیدات ویژه ای دارند.
,
 
,
کشور ایران با ۵۴۰۰  کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب می‌شود، ایران‌ظرفیت‌های بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج فارس منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب می‌شود.
,
 
,
در کنار بندر اقیانوسی چابهار، بندر جدید جاسک مطرح شده است و این بندر خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیک‌تر است، این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت‌ طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.
,
 
,
با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه می‌توانیم پذیرش بالاترین سایز کشتی‌ها را داشته باشیم و این موجب می‌شود، بندر ما در سواحل مکران مزیت‌های مناسبی از نظر پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد.
,
 
,
پیش از این اعلام شده بود برنامه ریزی شده است بندر جاسک دسترسی مناسبی به انواع مدل‌های حمل‌ونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریان‌های اصلی جاده و راه‌آهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه