اخبار داغ

یادداشت؛

۱۶ اسفند تراژیک‌ترین روز دفاع مقدس در سرپل ذهاب

۱۶ اسفند تراژیک‌ترین روز دفاع مقدس در سرپل ذهاب
۱۶ اسفند تراژیک‌ترین روز در تاریخ دفاع مقدس در شهرستان سرپل ذهاب است که در یک روز بیش از یک هزار و ۲۰۰ شهید در اثر بمباران هوایی تقدیم انقلاب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بازی دراز، ۱۶ اسفند در سرپل ذهاب شاید ماندگارترین روز در اذهان مردم از دوران ۸ساله دفاع مقدس باشد روزی که هواپیماهای رژیم بعث عراق چهار مرحله برفراز آسمان پادگان ابوذرش و مناطق اطراف آن به پرواز درآمده و آنرا بمباران هوایی کردند. پادگان ابوذر یک پادگان استراتژیک در طول دفاع مقدس بود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز,

جایی که رزمندگان جبهه شمالغرب ، غرب و حتی جبهه میانی برای اعزام و آماده سازی جهت عملیات‌های مهم جنگ تحمیلی  در آن به دور هم جمع می شدند و برای عملیات آمادگی لازم را کسب می کردند. در ۱۶ اسفند سال ۱۳۶۳ بیش از ۱۸ هزار نیروی رزمنده ارتشی ، سپاهی و بسیجی به پادگان ابوذر آمده بودند تا در یک تک ایذایی علیه دشمن در جبهه غرب کشور شرکت کنند.

,

این تک ایذایی قرار بود که با عملیات بدر در جبهه جنوب بصورت همزمان برگزار شود که دشمن از تمرکز کامل بر جبهه جنوب بازداشته شود و در واقع می توان گفت برای فریب دشمن و تقسیم تمرکز نیرو و تجهیزات دشمن بر دونقطه ، کاهش قدرت دشمن در جبهه جنوب دربرابر نیروهای عمل کننده عملیات بدر و بالابردن درصد موفقیت و پیروزی رزمندگان در عملیات بدر بود. این حضور گسترده نیروها از طریق ستون پنجم دشمن لو می رود و دشمن با هواپیماهای جنگی خود در یک روز چهارمرحله بمباران هوایی پادگان و نقاط اطراف آنرا انجام می دهد. 

,

تعداد یک هزار و ۲۸۰ شهید در یک روز از نیروهای رزمنده ارتشی، سپاهی و بسیجی و حتی مردم عادی منطقه از یک سو نشانگر سنگینی بمباران هوایی آنروز و از سوی دیگر موید اهمیت بمباران هوایی این پادگان برای دشمن است.

,

 به گواه شاهدان عینی در پادگان ابوذر حمام خون به راه می افتاد پدر نقطه به نقطه پادگان پیکر مطهر شهیدی یافته می شود و می توان گفت که جای جای این پادگان مزین به خون مقدس شهدا است.

,

ناله زنان و کودکان قلعه شاهینی از صدای غرش هواپیماهای بعثی و فرود موشکهای سنگین هنوز هم به گوش می رسد. 

,

خانواده هایی که در اثر این بمباران هوایی تعداد اعضای آنها کم شد و چه بسیار سفره هایی که رنگ خون گرفت  و کمتر کسی در قلعه شاهین پیدا می شود که این حادثه تلخ را به یاد نداشته باشد و در اذهان مردمان این دیار هک شده است. 

,

۱۶ اسفند در تاریخ سرپل‌ذهاب ماندگار و تراژدی ترین روز در طول ۸ساله دفاع مقدس می باشد که بیشترین آمار شهدا در یک روز را به نام خود ثبت کرده است و هرساله باهمت تیپ ۷۱ نیروی زمینی ارتش و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه یادواره ای برای گرامیداشت این شهدا در پادگان ابوذر برگزار می شود.

,

*سیروس صدیقی فعال رسانه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه