اخبار داغ

نبض زندگی در اردوگاهی به نام " کرامت"؛

از کسب مهارت تا ساخت یک دستگاه توسط مددجویان

از کسب مهارت تا ساخت یک دستگاه توسط مددجویان
اردوگاه " کرامت" بیش از یک سال است توسط سپاه ثارالله استان کرمان ساخته شده و مدیریت می‌شود. اردوگاهی که به گفته مددجویانش علاوه بر آنکه با حفظ کرامت انسانی با آن ها برخورد می شود، مسئولانش برای آموختن زندگی جدید به مددجویان تلاش می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ در حاشیه‌ی بلوار امام حسن مجتبی (ع) شهر کرمان و نرسیده به پل راه‌آهن، اردوگاه جدیدی در زمینی به مساحت سه هکتار برای ترک اعتیاد معتادان مرد ساخته شده است. اردوگاهی به نام ” کرامت” که بیش از یک سال است توسط سپاه ثارا… استان کرمان ساخته شده و مدیریت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اینجا مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ یا همان ” اردوگاه کرامت” است.

,

, ,

نیم روزی در این اردوگاه میهمان بودیم، چندین سوله که هریک به نامی شناخته می شدند در کنار هم قد علم کرده بودند؛ اما در بدو ورود این شور و هیجان بازی والیبال بود که چشم را به خود خیره می کرد.

,

شاید هیچ یک از قواعد بازی والیبال در آن رعایت نمی شد اما این قاعده ی زندگی و نشاط بود که بر این بازی حاکم بود.

,

فریادهای بعد از هر موفقیت در حیاط اردوگاه کرامت می پیچید و خنده هایی که از ته دل زندگی را فرا می خواند.

,

عده ای از تماشاچیان این بازی، با تشویق و هیجان همراه بازیکنان بودند و برخی نیز در سکوت تنها چشمانشان را برای ساعتی میهمان توپ و تور کرده بودند.

,

در گوشه ای از حیاط اما نبض زندگی به گونه ای دیگر زده می شد، جوانی که با قدرت دستانش میز تنیسی از جنس سیمان را برای رنگ زدن آماده می کرد.

,

مسئول آنجا می گفت: این جوان عزمش را جزم کرده تا کامل ترک کند، از این رو به دنبال کسب مهارت است، دقیقا در کنار همین میز تنیس کارگاهی بود که برخی از مددجویان در آن به آموختن حرفه ای مشغول بودند.

,

تلاش، حرکت، اندیشه و آموختن چیزی بود که در این کارگاه توسط عده ای تکرار می شد.

,

در این بین همه به علیمرادی اشاره می کردند، او که مدت ها است اعتیاد را کنار گذاشته و توانسته با کسب توانایی و مهارت در زمینه ی ساخت مصنوعات چوبی و جوشکاری اداره ی این کارگاه را به دست بگیرد.

,

نگاهمان به سمت علیمرادی رفت، شاداب تر از بقیه بود در حال یاد دادن توانمندی های خود به دیگران بود که پذیرفت تا همکلاممان شود.

,

علیمرادی در ابتدا گفت که این مکان دارای پرسنل و دست اندرکاران خوبی است، خداوند خیر بدهد به آنانی که این مکان را راه اندازی کردند.

,

او در ادامه توضیح داد :نزدیک به یک ماه است که  روزی ۷ ساعت در این مکان کار می کند و مسئو لیت کارگاه را به عهده گرفته است.

,

علیمردای در خصوص اهداف و آینده اش بیان کرد: من و سایر بچه های اینجا به دنبال این هستیم که از بیرون سفارش بگیریم و مبل، میز عسلی و… بسازیم و اینجا مشغول به کار شویم.

,

او در میان کلامش گریزی به گذشته اش زد و گفت: در روزهایی که به مواد روی آورده بودم، دوست داشتم که به روزهای سلامتی برگردم در حالیکه آن را غیر ممکن می دیدم ولی خوشبختانه به کمک مسئولان این مکان و بچه های سپاه به آرزوی دیرینه ام که سلامتی بود برگشتم.

,

علیمرادی ادامه داد: روز اول که به اینجا آمدم، می ترسیدم اما با رفتار خوبی که پرسنل” اردوگاه کرامت” با من داشتند انگیزه ای برای ماندن و ترک کردن یافتم.

,

جالب است بدانید که کارگاه چوبی که اکنون علیمرادی آن را مدیریت می کند نیاز به دستگاه خراطی به ارزش ۱۵ میلیون تومان داشته است اما  علیمرادی همت و اندیشه خود را یکی می کند و تنها از روی یک عکس این دستگاه را می سازد.

,

 

,

در ادامه با چند تن دیگر از مددجویان به گفتگو نشستیم، افرادی که آن ها نیز با همت خود و تلاش مسئولان “اردوگاه کرامت” مصرف خود را خیلی کم و یا به صفر رسانده بودند البته باید گفت در این گزارش به دلیل حفظ کرامت انسانی افراد، از آوردن نام و یا تصویر آن ها معذوریم.

,

 

,

یکی از دلایلی که به مواد مخدر وابسته شدم، کنجکاوی زیاد بود، اما مهم تر از آن می توان گفت که من قدرت ” نه” گفتن نداشتم.

,

روز اول که به اینجا آمدم با توجه به تعاریفی که از کمپ ها شنیده بودم، ترس داشتم، فکر می کردم برخورد نظامی با ما داشته باشند اما آنچه که در این مدت شاهد بودم حفظ کرامت ما بود.

,

کلاس های فرهنگی، آموزشی، هنری و وجود مددکاران سبب شده تا انگیزه ما بسیار شود.

,

روز اول شاکی بودم که چرا باید این اتفاق برای من بیفتد اما کم کم به این نتیجه رسیدم که خداوند مرا دوست داشته و به اینجا کشانده است.

,

رفتار مددکاران و کلاس ها به من انگیزه داده است و اکنون ۲۰ روز است که کاملا پاک هستم.

,

 

,

-شاید حرف های من درسی باشد برای کسانیکه بخواهند برای اولین بار مواد مخدر را تجربه کنند.

,

فقط به دلیل کنجکاوی بیش از اندازه به این مسیر افتادم از طرفی رابطه ها و دوست های خوبی نداشتم اکنون نزدیک ۲۸ سال است که شلاق اشتباهاتم را می خورم.

,

روز اول که به این کمپ آمدم می ترسیدم، فکر می کردم چون سپاه آن را ساخته است، محیط سختی خواهد بود اما نسبتا به کمپ های دیگری که در گذشته رفته ام بسیار بهتر است و آرامش خاصی در این مکان دارم، خدا خیر به بچه های سپاه دهد.

,

خداوند همیشه روزنه ای برای انسان ها نشان می دهد از این می گویم این خواست خدا بود که مرا به اینجا کشاند چرا که دیگر کشش مواد مخدر را نداشتم.

,

خداوند به اردوگاه کرامت خیر و برکت دهد چرا که مسئولان این اردوگاه با رفتار اسلامی و دینی به خوبی با ما برخورد می کنند.

,

کارمند بانک بودم و کارشناس ادبیات را داشتم اما اعتیاد هر چه که داشتم از ما گرفت.

,

 

,

-لیسانس معماری دارم در جو دانشگاه برای آنکه در جمع پذیرفته و تاییدشوم هر کار و با پیشنهاد بیجایی را می پذیرفتم.

,

قدرت ” نه ” گفتن نداشتم و در جمع بسیار بدی قرار گرفته بودم که نمی توانستم آن ها را ترک گنم.

,

به نظرم، منم،منم کردن های بیجا و خودباوری زیادی داشتم، موضوعی که باعث شده که خانواده و کمک هایشان را نپذیرم از این رو چند سال از  خانه دور شدم تا آن که یک شب در جلوی خانه ی یک مواد فروش دستگیر شدم.

,

توفیق اجباری نصیب من شد و به کمپ ” کرامت ” آمدم . در ابتدا من نیز چون سایر کسانیکه به اینجا آمده اند نگران بودم چرا که فکر می کردم سختگیرانه با من برخورد خواهد شد.

,

اما همانطور که از اسم این کمپ پیدا است با آغوش باز و حفظ کرامت انسانی با ما برخورد شد، وقتی وارد کمپ می شویم با روحیه و اخلاقی انسانی با ما برخورد می کنند که شرمنده می شویم.

,

من چندین بار ترک کردم اما به دلیل نداشتن شغل دوباره با این کار روی آوردم اما در اینجا با امید به این که در آینده شغل خواهیم داشت روزها را سپری می کنیم چرا که چندین کارآفرین توسط مسئولان سپاه به اینجا آمده اند و نوید اشتغال را به ما داده اند بدون آن که پیشینه ی ما را بررسی کنند.

,

” از خداوند می خواهم، حمایت کند تمام حامیانم را که می گیرند بی منت دو دست ناتوانم را”

,

 

,

در ادامه با مدیر اردوگاه کرامت سپاه ثارالله استان کرمان به گفتگو نشستیم.

,

وی گفت: در خدمت نیازمندترین افراد جامعه هستیم، افرادی که نیازمند دستگیری هستند.

,

توضیح داد: در بدو ورود مددجویان، کادر درمان با بررسی افراد تازه وارد آن ها را غربالگری می کند، در غربالگری نیز چندین موضوع اهمیت داده می شود که یکی از آن ها توجه به بهداشت افراد است.

,

وی ادامه داد: از آنجا که جامعه با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند این موضوع دارای اهمیت ویژه ای توسط کارد درمان است از این رو با حضور تیم های اداره بهداشت از افراد تست گرفته می شود و افرادی وارد اردوگاه می شوند که تست کرونای آن ها منفی باشد.

,

مدیر اردوگاه کرامت سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: در مرحله ی بعد به بهداشت شخصی افراد توجه می شود و پس از آن افراد با یک دست کامل لباس تمیز وارد سالن “تلاش” می شوند.

,

عنوان کرد: در سالن ” تلاش”  افراد کادر درمان تلاش می کنند تا سم زدایی اولیه از افراد انجام شود تا ادامه درمان پیش گرفته شود.

,

وی عنوان کرد: بعد از سم زدایی اولیه و بهبود جسمی افراد، مددجویان به سمت کارگاه هایی از جمله جوشکاری، کار بر روی چوب و … هدایت می  شوند تا با توانمند شدن به کارگاه های بیرون از اردوگاه معرفی شوند و به این گونه برای ادامه ترک اعیاد شان انگیزه ای ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه