اخبار داغ

یادداشت؛

قوی شدن تنها علاج دشمنی ذاتی استکبار

قوی شدن تنها علاج دشمنی ذاتی استکبار
تلاش برای قوی شدن در زمینه‌های مختلف تنها علاج دشمنی ذاتی استکبار بشمار می آید و از این رو برای مقابله با تهدیدات روزآمد و هوشمند دشمن، باید دفاع هوشمندانه نیز تدبیر و اعمال شود. این نوع نگاه برآمده از ایده "استراتژی دفاع همه جانبه" امام خمینی(ره) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ جمله همه گزینه‌ها روی میز است تداعی کننده تهدیدات هوشمند دشمن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

این تهدیدات ترکیبی از تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم است که به سرکردگی آمریکا علیه ملت ایران انجام می گیرد. فشار حداکثری اقتصادی، بی ثبات سازی امنیت و مذاکره سیاسی راهبردهای مختلف از سوی دشمنان است که تکمیل کننده پازل های یک سیاست واحد تحت عنوان کنترل و تضعیف نظام اسلامی به منظور تسلط همه جانبه است.

,

تلاش برای قوی شدن در زمینه های مختلف تنها علاج دشمنی ذاتی استکبار بشمار می آید. از این رو برای مقابله با تهدیدات روزآمد و هوشمند دشمن می باید دفاع هوشمندانه نیز تدبیر و اعمال شود.

,

این نوع نگاه برآمده از ایده "استراتژی دفاع همه جانبه" از سوی امام بزرگوار است که فرمودند: در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوتها و ضعفها و طرحها و برنامه ها و در حقیقت استراتژی دفاع همه جانبه نبوده است ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغضها به این مسائل پرداخت و از همه اندوخته ها و تجربه ها و استعدادها و طرح ها استفاده کرد.

,

همچنین رهبر معظم انقلاب در خصوص رویارویی با دشمنان میفرمایند: در برنامه‌ریزی‌ها همیشه باید جلوتر از دشمن حرکت کنیم. در مقابل فعالیت دشمن، کشور نباید در حال انفعال به سر ببرد. هوشمندانه باید نقشه‌ی دشمن را حدس زد و تشخیص داد و جلوتر از دشمن عمل کرد.

,

یکی از موضوعاتی که در حوزه مطالعات دفاع هوشمندانه مطرح است، ایجاد امنیت از طریق افراد بومی منطقه در نقاط مختلف کشور است. اشخاص بومی منطقه را به دلیل درک صحیح از گزاره امنیت شهر، امنیت من است و همچنین آشنایی با موقعیت جغرافیایی و هم سازگاری با محیط می‌توانند فعالترین عنصر برای تامین امنیت و اقتصاد در محدوده پیرامونی خود دانست.

,

در این قلمرو موضوعی یکی از مهمترین مسئله بررسی رابطه انتقال سوخت توسط مردم منطقه سیستان به کشورهای مجاور بر میزان امنیت آن منطقه و به طور کلی امنیت کشور است. برخی معتقدند سوخت بران به مثابه یک ماشین جنگی پر از مهمات‌اند که ضمن قانون شکنی پیامدهای منفی در زمینه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را به وجود می‌آورند.

,

از بین بردن فرصت های شغلی به دلیل غیر مولد بودن قاچاق، کاهش درآمد دولت به جهت نپرداختن عوارض، ترویج قانون گریزی و تبدیل به منبعی برای ناامنی در داخل کشور از جمله این پیامدها است. در مقابل برخی دیگر سوخت بری و کوله بری را حق طبیعی افراد بومی منطقه می دانند چرا که روند پیشرفت اقتصادی و صنعتی در شهرهای مرزی مطلوب نبوده و توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات منجر به بیکاری افراد و تمایل به امر قاچاق گردیده است.

,

به نظر می رسد می‌توان با بازنگری سیاست نظام نسبت به مسئله سوخت بری و اصلاح مولفه رفتاری (مدیریتی) در قبال افراد سوختبر به شکل شبکه ای عنوان قاچاقچیان سوخت به صادرکنندگان سوخت باز تعریف نمود. تغییر نگاه تهدید انگاری به مزیت انگاری فعالیت سوخت بران، نخستین قدم ضروری برای حل مشکلات مناطق مرزی است. ارزی آوری حاصل از صادرات فرآورده های انرژی در شرایط تحریم یکی از مزیت های آن خواهد بود.

,

این سیاست جدید نیازمند مدیریت صحیح و ساماندهی شبکه‌ای افراد بومی منطقه در جهت ایجاد یک فرآیند ضابطهمند و غیر رانتی است. آسیب شناسی و توسعه کارت بازرگانی هوشمند به عنوان یک بستر می تواند در هدفمند سازی این سیاست ایفای نقش کند.

,

مسئله مهم دیگری که می توان از ظرفیت فعالیت سوخت بران در جهت دفاع هوشمند بهره برد، تامین امنیت منطقه و کشور است. این مهم می تواند از طریق مسلح کردن فعالان سوخت بر دنبال شود. چرا که نخستین عاملی که موجب افزایش امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان می شود به واسطه مجهز شدن سوخت بران به سلاح است.

,

مسلح نمودن آنان از این جهت اهمیت دارد که سوخت بران ضمن اشراف کامل به راه های منتهی به مرز، نیازمند مسیرهای امن برای تردد خود هستند. لذا اقدام به پاک سازی و ایمن سازی مسیرهای تردد خود از لوس تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدرکرده و یا با در اختیار گذاشتن اطلاعات گروهک های تروریستی و شبکه های قاچاق مواد مخدر، منبع مطمئن و پایدار برای حفظ و افزایش امینت منطقه باشند.

,

امروزه در هم تنیدگی مسائل و مشکلات مرزی کشور ضرورت تعمیم نگاه چند بعدی به نگاه تک بعدی امنیتی را روشن ساخته است. اقتصاد و امنیت دارای یک رابطه رفت و برگشتی هستند. به عبارت دیگررونق اقتصاد و تامین امنیت لازم و ملزوم یکدیگرند. بنابراین اهتمام به هوشمند سازی دفاع همه جانبه و ارتقای عناصر قوت در نظام اسلامی در قبال تهدیدات هوشمند دشمن ضمن ارمغان پیشرفت و سعادت جامعه، ناکامی و یأس دشمنان را تضمین می کند.

,

محمد حسین فلاح، پژوهشگر مسائل سیاسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه