اخبار داغ

گزارشی از وضعیت شادکامی در کشور؛

ایران در گروه کشورهای نسبتاً شاد قرار دارد/ سقوط شادی سمنانی‌ها در تنگناهای اقتصادی

ایران در گروه کشورهای نسبتاً شاد قرار دارد/ سقوط شادی سمنانی‌ها در تنگناهای اقتصادی
کرونا و فشارهای اقتصادی بر احساس شادی مردم ایران تاثیر داشته است اما همچنان ایرانی‌ها از شادی نسبی در مقایسه با استانداردهای جهانی برخوردار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پژوهشکده علوم‌ بهداشتی جهاد دانشگاهی با حمایت مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم‌ پزشکی ۳ پژوهش درباره وضع شادکامی در میان ایرانیان انجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت،,
اولین پژوهش در سال ۹۱ و ذیل پروژه تحقیقاتی «ادراک مردم ایران از سلامت خود» انجام شد که محققان این پروژه، ابزار تحقیق را متناسب برای سنجش شادکامی ندانسته و در مقاله منتشر شده در فصلنامه «پایش» (دوره ۱۱، شماره چهارم) هم به آن اشاره کردند.
,
 
,
این پژوهش از یک نمونه ۲۷ هزار و ۸۸۳ نفری با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۵ سال انجام و طی آن، ۱۳ عامل خوش‌بینی به زندگی، ورزش هفتگی، شادکامی همسر، فعالیت‌های اوقات فراغت، رضایت از زندگی، سرمایه اجتماعی، اعتقادات مذهبی، سن، تیپ‌های شخصیت، سطح سلامت، سطح تحصیلات، محل سکونت و سطح درآمد بررسی شد.
,
 
,
بر مبنای این پژوهش، از میان ۳۰ استان مورد بررسی زنجان با ۳.۶۹ درصد میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان و یزد با ۳.۱۲ درصد میانگین امتیاز با پایین‌ترین سطح شادکامی معرفی شد.
,
 
,
اما پژوهش دوم، با ابزار تحقیقاتی استاندارد آکسفورد و با عنوان «شادکامی در مردم ایران» در سال ۹۶ انجام شد و ۱۴ هزار و ۲۳۹ نفر را در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله بررسی کرد. این پژوهش هم در فصلنامه «پایش» (دوره هفدهم، شماره چهارم) منتشر شد و براساس آن بوشهر، گیلان، هرمزگان و زنجان در ردیف شادترین استان‌ها قرار گرفتند.
,
 
,
آخرین پژوهش صورت گرفته در این‌ باره که به «رابطه شادکامی و سلامت خودگزارشی» می‌پردازد در سال ۹۸ و در میان افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله از یک نمونه ۱۹ هزار و ۴۹۹ نفری زنان و مردان انجام شد.
,
 
,
 این پژوهش نتایج متفاوتی با پژوهش‌های قبلی دارد و نکته قابل توجه آن برای ما استان سمنان، با میانگین ۳.۸۶ در ردیف پایین جدول است، اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا درخصوص جزئیات پژوهش فوق الذکر با علی منتظری مدیرپژوهشکده و همچنین مدیر طرح تحقیقاتی مذکور گفت و گویی داشته باشیم.
,
 
,
مردم ایران در وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ شادکامی هستند
, مردم ایران در وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ شادکامی هستند, مردم ایران در وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ شادکامی هستند,
 
,
علی منتظری مدیر پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در تفسیر نتایج تحقیق اخیر جهاد دانشگاهی گفت: میانگین کشوری شادکامی در کشور ۴.۱۱ درصد است که با توجه به استانداردهای جهانی، مردم ایران در وضعیت نسبتا مناسبی از نظر شادکامی قرار دارند.
,
 
,
وی ضمن اشاره به اینکه استناد به این پژوهش‌ها برای اینکه بگوییم کجا شادتر و کجا غمگین‌تر است، نتیجه‌گیری درستی نیست؛ زیرا اختلاف بسیاری کمی در میانگین شادکامی رتبه اول و آخر وجود دارد، افزود: مولفه های شادکامی در فرهنگ ها و مناطق مختلف کشور متفاوت است و ما نمی توانیم با یک ابزار رضایت افراد از زندگی را بسنجیم و ممکن است معیارهای شادکامی در تهران با سیستان و بلوچستان متفاوت باشد و نه می توان گفت استان های توسعه یافته از شادی بیشتر از مناطق محروم برخوردارهستند و نه بالعکس.
,
 
,
منتظری با بیان اینکه اندازه گیری ها در سال های مختلف نتایج متفاوتی رادربردارد، خاطر نشان کرد: صرفا به استناد یک تحقیق نمی توان در مورد خصوصیات اخلاقی و رضایت مردم یک شهر یا استان از زندگی صحبت کرد، مثلا در استان زنجان در پژوهش سال ۹۱و ۹۶ در ردیف بالای جدول بوده اما در تحقیق سال ۹۸ با میانگین ۳.۷۸ در ردیف های پایینی جدول قرارگرفته است و استان سمنان هم در تحقیق سال ۹۶ در میانه جدول بوده  و در تحقیق اخیر در ردیف پایین جدول قرار گرفته است.
,
 
,
منتظری در ادامه تصریح کرد: این تحقیقات به منظور برچسب زدن برمردم مختلف مناطق کشور از لحاظ میزان شادی یا افسردگی نیست و تنها جهت استفاده علمی برای افزایش کیفیت زندگی مردم ایران صورت گرفته است.
,
 
,
خارج از نتایج این پژوهش و اینکه باید چه کنیم تا در کل انسان های شادتری باشیم و مردم شهرمان را بانشاط بیشتری ببینیم گفت و گویی با محمدعلی ملکیان کارشناس و فعال فرهنگی در این زمینه داشتیم.
,
 
,
سمنانی ها ارتباطات خانوادگی کمرنگی دارند
, سمنانی ها ارتباطات خانوادگی کمرنگی دارند, سمنانی ها ارتباطات خانوادگی کمرنگی دارند,
 
,
ملکیان آسیب های روانی مانند افسردگی و ناامیدی، ناشی ازفشارهای اقتصادی و بیماری کرونا را درجامعه غیرقابل انکاردانست و افزود: مشکلات اقتصادی خانواده ها باعث شده است تا  بسیاری از اوقات فراغت خود را به کار و کسب درآمد بپردازند و این موضوع باعث افت میزان شادکامی در زندگی آنها شده و همچنین بیماری کرونا و نبود دورهمی ها ومهمانی های خانوادگی و مراسم شادی و فوتی های هرروزه این بیماری باعث ایجاد احساس غم و یاس در جامعه شده است.
,
 
,
وی همچنین با اشاره به وضعیت خوب استان سمنان از لحاظ اشتغال، سطح سواد و وضعیت معیشت مردم نکاتی را برای افزایش میزان رضایت مردم این شهرخاطر نشان کرد: متاسفانه در شهر سمنان اماکن تفریحی و رفاهی ضعف فراوانی دارد و اگرمردم بخواهند یک شب را در کنار خانواده بیرون از منزل باشند انتخاب های زیادی ندارند و باید در میدان ها و کنار خیابان ها بنشینند.
,
 
,
این فعال فرهنگی همچنین براساس تحققات میدانی صورت گرفته روابط خانوادگی و صله ارحام را در بین مردم این شهر ضعیف دانست و افزود: متاسفانه مردم سمنان با وجود اینکه بسیار متدین و دیندار و با فرهنگ غنی هستند اما از لحاظ روابط اجتماعی و صله ارحام ارتباطات خوبی با همدیگر ندارند که نیاز است برروی این مساله تامل بیشتری صورت بگیرد.
,
 
,
وی در نهایت بر طبق احادیث و روایات، روابط خانوادگی و دوستانه مناسب، قناعت، پرهیز ازچشم و هم چشمی و و ساده زیستی را از عوامل آرامش روحی و روانی دربین مردم دانست.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه