اخبار داغ

دهقانکار: ۲۳ اسفند اختتامیه جایزه « کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» /حقانی: ۶۰۰ اثر بررسی شد

دهقانکار: ۲۳ اسفند اختتامیه جایزه « کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» /حقانی: ۶۰۰ اثر بررسی شد
در نشست خبری نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» اعلام شد: ۶۰۰ اثر توسط داوران این جایزه مورد بررسی قرار گرفت و آثار برتر در آئین پایانی روز شنبه ۲۳ اسفند ماه معرفی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» امروز یکشنبه ۱۷ اسفند ماه با حضور ایوب دهقان‌کار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و موسی حقانی دبیر این جایزه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»,

 تشریح مسیر اجرایی جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»

,  تشریح مسیر اجرایی جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»,

ایوب دهقان‌کار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست خبری با بیان اینکه پیش‌تر قرار بود این جایزه در سال آتی برگزار شود، اما با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و طی یک تفاهم‌نامه قرار بر این شد در روزهای پایانی سال ۹۹ شاهد اجرای آن باشیم گفت: در خانه کتاب و ادبیات ایران تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد می‌شود که با پژوهشگاه‌ها،‌دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی است. در سال ۹۹ نیز از بدو ادغام مؤسسه تفاهم‌نامه‌های متعددی منعقد شد، اما از بدو تاسیس و ادغام موسسه خانه کتاب هیچ تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشد که منجر به خروجی ملموس و عملیاتی نشده باشد، خوشبختانه در تفاهم‌نامه‌ای که در هفته کتاب « اواخر آبان و اوایل آذر » با پژوهشکده تاریخ معاصر داشتیم تصمیم بر آن شد این جایزه برگزار شود، بلافاصله هسته‌های علمی آن تشکیل شد.

,

مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به تدوین آئین‌نامه با حضور خبرگان انقلاب در رشته تاریخ توضیح داد: پس از به امضا رسیدن و تدوین آئین‌نامه به اعطای جایزه در خانه کتاب وارد فاز عملیاتی شد اما با زمان کم موجود مردد بودیم که در سال ۹۹ امکان برگزاری وجود دارد یا نه، اما به همت همه دوستان ما روز شنبه شاهد برگزاری اختتامیه جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی خواهیم بود.

,

وی ضمن اشاره به اهداف جایزه ابراز داشت: ما جوایز متعددی را برگزار می‌کنیم که هر یک از آنها برند و دارای اعتبار علمی و ادبی هستند، اما در عین حال مؤسسه خانه کتاب جایزه‌هایی که خاص و ویژه به موضوعات اختصاصی باشند نیز می‌پردازد، از این رو به بحث تاریخ انقلاب که بسیار مورد توجه است عنایت داشتیم چرا که پژوهش‌های خوب منجر به پرسش‌های خوب می‌شوند و پرسش‌های جدیدی را مطرح می‌کنند.

,

وی با اشاره به جایزه کتاب سال و جلال آل‌احمد ابراز داشت: با توجه به اینکه ما جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برگزار می‌‌کنیم اما امکان بررسی‌های زیرشاخه علم و انسانی دست نمی‌دهد گرچه آثار ممتاز شناسایی و معرفی می‌شوند، اما اینکه ما روی یک حوزه تخصصی جایزه اختصاصی قرار دهیم کمتر اتفاق می‌افتد.در حالی که امسال و در روزهای پایانی سال ۹۹ شاهد اجرای نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی خواهیم بود همانگونه که هفته گذشته شاهد اهدای جایزه نقد زرین بودیم.

,

وی ضمن اشاره به اینکه تخصص‌گرایی این فرصت را به وجود می‌آید که به آثار تخصصی نگریسته شود توضیح داد: این جایزه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند نخست اینکه کتاب‌های خوب به مخاطبان معرفی می‌شود موضوع دیگر اما بحث حمایتی است در واقع معرفی و شناسایی آثار این حوزه ترویج و تقویت همچنین حمایت از خلق آثار این حوزه اهداف آن را تشکیل می‌دهد.

,

حقانی: بررسی ۶۰۰ اثر در گروه‌های ۷ گانه​/ در بخش کودک و نوجوان و رمان تاریخی لازم است تلاش بیشتری صورت گیرد 

, حقانی: بررسی ۶۰۰ اثر در گروه‌های ۷ گانه​/ در بخش کودک و نوجوان و رمان تاریخی لازم است تلاش بیشتری صورت گیرد ,

موسی حقانی دبیر جشنواره نیز درباره نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی توضیح داد: تاریخ‌نگاری انقلاب، پس از انقلاب اسلامی شروع شد و در واقع سابقه ۴۲ ساله دارد البته نگاه تخصصی تاریخ‌نگاری انقلاب تنها منوط به این ۴۲ سال نیست بلکه باید زمینه‌ها و پیامدهای آن را نیز مورد واکاوی قرار داد از این رو عرصه بررسی ۱۲۰ ساله مدنظر قرار می‌گیرد.

,

وی ضمن بیان اینکه تولد تاریخ‌نگاری انقلاب مربوط به پس از انقلاب است گفت:‌موضوع تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در جشنواره‌ها اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد هر چند در برخی جشنواره‌ها کتاب‌هایی حائز جایزه می‌شوند اما نگاه تخصصی ایجاب می‌کند به شکل ویژه به حوزه تاریخ انقلاب بپردازیم خوشبختانه با همکاری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر این مسیر شکل گرفت و توانستیم یک قدم در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب برداریم.

,

حقانی با بیان اینکه جشنواره دو بخش دارد که بخش اول ۳۸ سال را شامل می‌شود (از سال ۵۷ تا ۹۷) و بخش دوم سال ۹۷ و ۹۸ را شامل می‌شود گفت: داوران در بخش بررسی آثار این دو بخش را مورد توجه قرار داده‌اند هر چند در بخش اول یعنی بررسی ۳۸ سال تعداد آثار بسیار زیاد بود و دسترسی به برخی آثار دشوار، اما ما این بخش را با رویکرد تشویقی رقابتی دیدیم و کتاب‌های سال ۹۷ و ۹۸ را با رویکرد رقابتی بررسی کردیم.

,

دبیر این جایزه ابراز داشت: ۶۰۰ اثر مورد بررسی جدی قرار گرفت و نفرات برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند البته در بخش نخست جایزه که مربوط به آثار ۳۸ است ما رتبه‌های اول تا سوم معرفی می‌کنیم اما در بخش دوم که مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ می‌شود آثار برگزیده و شایسته تقدیر خواهیم داشت.

,

حقانی گروه‌های هفت‌گانه را با عناوین کلیات، خاطرات، مستندنگاری، پژوهش‌های تاریخی، تاریخ شفاهی، رمان تاریخی و کودک و نوجوان برشمرد و گفت: آثار احصا شده بر اساس فهرست خانه کتاب بررسی شدند ما در برخی زمینه‌ها آسیب‌هایی را رصد کردیم زیرا کمتر به برخی موضوعات پرداخته شده و سعی داریم تحلیل خود را از بررسی‌ها در روز پایانی داشته باشیم مثلا در بخش کودک و نوجوان و رمان تاریخی لازم است تلاش بیشتری صورت گیرد و یکی از اهداف این جشنواره‌ها توجه نویسندگان به حوزه‌هایی است که در آنها کمبود داریم.

,

حقانی به اهداف  جایزه نیز اشاره کرد و گفت: ما این روزها با مشکل تحریف تاریخ مواجه هستیم و با توجه به دوره مشروطه که در آن دوران برخی دست به قلم بردند و با رویکرد سیاسی و جناحی تاریخ آن دوره را نوشتند و روایات ناتمام یا بخشی از اتفاقات را ثبت کردند ما نمی‌خواهیم درباره انقلاب هم این اتفاق رخ دهد هدف جشنواره هم روایت درست و اصیل از تاریخ انقلاب اسلامی است. ضمن اینکه به تقویت  حافظه تاریخی جامعه خودمان کمک کنیم زیرا حافظه تاریخی ما ضعیف است اهداف دیگر جشنواره این است که به ارتقاء حافظه تاریخی خصوصا در حوزه‌های هویتی کمک کنیم چرا که شناسنامه هر ملتی تاریخ آن ملت است. اگر روایت مخدوشی از این سند هویتی ارائه شود در آینده هر کشور تأثیر سوء می‌گذارد.

,

وی در پایان سخنانش به داوران جشنواره اشاره کرد و گفت: ۴۵ نفر از فعالان حوزه تاریخ در داوری آثار ما را کمک کرده‌اند.

,

پاسخ به سوالات: در حوزه‌هایی که خلاء داریم نویسندگان دست به قلم شوند

, پاسخ به سوالات: در حوزه‌هایی که خلاء داریم نویسندگان دست به قلم شوند,

حقانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما یکی از اهداف جایزه را احصاء خلاء‌ها مطرح کردید پس از اجرای جشنواره و مشخص شدن ماحصل آن با خلاء‌ها باید چه کرد آیا تألیف آثار در بلوک‌های خالی در دستور کار قرار می‌گیرد گفت: پیشنهاد این جشنواره می‌تواند هم به نویسندگان و هم به مراکز و مؤسساتی که در این حوزه کار می‌کنند همین مسأله باشد پژوهشکده تاریخ معاصر هم در این مسیر فعال است ما قصد حمایت از حوزه‌هایی را داریم که در آنها خلاء و کمبود دیده می‌شود این تنها برای پژوهشکده نیست و دانشگاه‌ها و گروه‌های تاریخ نیز در موضوع‌یابی می‌توانند یاری‌رسان باشند تا در ارائه پایان‌نامه‌ها شاهد این موضوعات باشیم و مشکلات برطرف شود. نویسندگان هم می‌توانند مخاطب باشند تا در حوزه‌هایی که خلاء داریم کار کنند. ما حمایت می‌کنیم اما مراکز آموزشی هم می‌توانند به پربار شدن موضوعاتی که در آنها خلاء داریم کمک کنند.

,

اختتامیه شنبه ۲۳ اسفند به شکل مجازی

, اختتامیه شنبه ۲۳ اسفند به شکل مجازی,

ایوب دهقان‌کار در پاسخ به سوال فارس درباره مراسم اختتامیه هم گفت: در آئین اختتامیه در سالن مرحوم عاشوری خانه کتاب مثل تمامی برنامه‌ها به شکل مجازی با حضور برگزیدگان و داوران برپا می‌شود و ما دعوت عام نداریم.

,

وی درباره حمایت از آثار برگزیده هم گفت:‌طبق آئین‌نامه تدوین شده حمایت‌های مادی و معنوی به شکل نقدی و مزیت‌سازی جشنواره‌ای خواهیم داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه