اخبار داغ

اینجا پای نظارت همچنان لنگ می‌زند؛

تنور داغ کرونا در صف نانوایی‌ها/ وقتی قاچاقچیان، قوت غالب مردم را به یغما می‌برند

تنور داغ کرونا در صف نانوایی‌ها/ وقتی قاچاقچیان، قوت غالب مردم را به یغما می‌برند
قاچاق آرد از سوی دلالان و منفعت طلبان، این روزها مردم را به صف نانوایی‌ها کشانده و موجب شده تا تنور کرونا داغ داغ باشد. شرایطی که نشان می‌دهد پای نظارت در جنوب شرق کشور همچنان لنگ می زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ صف‌های طولانی، حکایتی تلخ اما تکراری که ماه هاست با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا به دغدغه ای جدی برای مردمان جنوب شرق کشور تبدیل شده، صف هایی که به کالایی خاص خلاصه نمی شود، بلکه به بهانه های مختلف در گوشه و کنار خودنمایی می  کند و صدای مردم را درآورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
 
مردمی که برای تامین قوت غالبشان هم باید گاهی ساعت ها و با دلهره در صف بایستند تا شاید بتوانند نان را در سفره شان حفظ کنند و مانع حذف آن شوند، چراکه شرایط اقتصادی این روزها، باعث خداحافظی مواد غذایی زیادی از سبد خانوارشان شده است.
 
صف هایی که کرونا حوالی اش، در کمین نشسته است و رعایت پروتکل های بهداشتی در آن معنی ندارد، اما با وجود گذشت ماه ها از این وضعیت مسئولان نتوانسته اند، قدم مؤثری برای برطرف شدن این معضل بردارند.
 
وقتی هم که سراغشان می روی و دلیل این وضعیت را میپرسی، موضوع قاچاق آرد را بیان می کنند و متخلفان را مقصر تشکیل صف های طولانی می دانند، قاچاقچیانی که از آب گل آلود کم ارزش بودن پول ملی ماهی می گیرند و موریانه وار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را نشانه گرفته اند و سهمیه شهروندان را به آن سوی مرزها می فرستند تا منافعشان تامین شود.
 
اما سوال بسیاری از شهروندان در خصوص این اتفاق این است که مگر مسئولان دستگاه های ناظر در خواب زمستانی به سر می برند که سودجویان به راحتی آردی را که سهمیه مردم است، به یغما می برند؟
 
مسئولانی که ادعاهایشان بر خلاف واقعیت است، چراکه آن ها اظهار می کنند که به واسطه اقدام های انجام شده، صف ها شکسته شده است، در حالی که شواهد خلاف این را نشان می دهد، اگر به ویژه بعد از غروب آفتاب در شهر گشتی بزنی نظاره گر این ماجرا خواهی بود.
 
دست های خالی مردم از صف های طولانی
 
رشیدی، یکی از شهروندان زاهدانی که مشخص است از ایستادن در صف نان کلافه شده، به خبرنگار ما گفت: در گذشته بدون معطلی و تشکیل صف نان تهیه می کردیم، اما این روزها که شرایط کرونایی را پشت سر می گذاریم و بر رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می شود، مردم باید مدت طولانی در صف انتظار بمانند.
 
وی ادامه داد: گاهی حدود ۳۰ نفر در صف نانوایی ها مشاهده می شوند و مسئولان هم فقط وعده رفع مشکل را می دهند، اما موضوع دیگر این است که ساعت فعالیت این مراکز نیز کاهش یافته و گاهی نان به همه نمی رسد.
 
این شهروند اضافه کرد: از مسئولان امر انتظار می رود که چاره ای اساسی برای رفع مشکل صف و افزایش سهمیه آرد نانوایی ها بیندیشند تا مردم برای تهیه نان که قوت غالبشان هست و روزانه به آن نیز دارند، در صف های طولانی کرونایی نایستند.
 
قاچاق سهمیه مردم به آن سوی مرزها

 
سرحدی، یکی دیگر از شهروندان هم گفت: گویا قرار نیست قصه پر غصه نان و صف های طولانی در سیستان و بلوچستان پایان یابد، صف هایی که مسئولان همیشه قول شکستن آن را می دهند، فقط چند روزی وضعیت خوب شد، اما باز هم شاهد تکرار ماجرا هستیم.
 
وی افزود: در حالی که تقاضا زیاد است، اکثر نانوایی ها بعد از ساعت ۱۹ نانی برای مردم ندارند، اما اگر سهمیه شان افزایش یابد این مشکلات رفع می شود، ولی گویا برخی به فکر منفعت طلبی خودشان هستند، چراکه شنیده ایم بخش عمده ای از سهمیه آرد به صورت قاچاق روانه آن سوی مرزها می شود.
 
این شهروند افزود: اگر مسئولان به خوبی نظارت و از قاچاق جلوگیری می کردند، وضعیت مردم این گونه نبود که حتی برای تامین نان به صف بایستند.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دست های خالی مردم از صف های طولانی, دست های خالی مردم از صف های طولانی,
,
,
,
,
,
,
,  
قاچاق سهمیه مردم به آن سوی مرزها
,  
قاچاق سهمیه مردم به آن سوی مرزها
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

نوسانات ارز و کاهش ارزش پول ملی؛ عامل افزایش قاچاق
 
محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: به واسطه نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، حجم خروجی کالاهای اساسی از مبادی رسمی و غیر رسمی بسیار افزایش یافته است و شاهد قاچاق معکوس از مرزهای سیستان و بلوچستان هستیم.
 
وی ادامه داد: عمده ترین کالاهای اساسی مورد توجه قاچاقچیان شامل روغن، آرد، مرغ، تخم مرغ و دام است که در همین راستا سال گذشته ۱۷۳ هزار و هشتصد و چهل کیلوگرم آرد کشف شد که میزان آن امسال با رشد ۱۳۱ درصدی به ۴۰۱ هزار و پانصد و نود و دو کیلوگرم رسیده است.
 
صف هایی که از نظر مسئولان عادی است
 
محمد قاسمی، معاون امور بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی صف های نان و مشکلات اخیر قاچاق آرد است، البته صف ها برنگشته و آنچه مشاهده می شود، عادی است.
 
وی ادامه داد: با توجه به کمبودی که در این زمینه داشتیم، ۲۰۰ تن سهمیه جدید برای زاهدان گرفتیم، قبل از آن ۱۵۰ تن اضافه شده بود، تقسیم این سهمیه بین نانوایی ها در حال انجام است‌.
 
افزایش سهمیه و ساعت پخت نانوایی ها
 
این مقام مسئول با بیان این که ساعت پخت برخی مراکز تولید نان هم با توجه به افزایش سهمیه بیشتر می شود، ابراز امیدواری کرد: اگر کمبودی وجود دارد، با همین افزایش سهمیه جبران شود.
 
وی گفت: صف وجود دارد، اما به شدت قبل نیست و برخی هم عادی است، چراکه نانوایی ها نمی توانند، مشتری نداشته باشند، حضور هفت نفر را نمی توان به صف تعبیر کرد و به طور معمول همیشه این تعداد مقابل نانوایی ها هستند.
 
,
, نوسانات ارز و کاهش ارزش پول ملی؛ عامل افزایش قاچاق, نوسانات ارز و کاهش ارزش پول ملی؛ عامل افزایش قاچاق,
,
,
,
,
,
, صف هایی که از نظر مسئولان عادی است, صف هایی که از نظر مسئولان عادی است,
,
,
,
,
,
, افزایش سهمیه و ساعت پخت نانوایی ها, افزایش سهمیه و ساعت پخت نانوایی ها,
,
,
,
,
,
, ,
 
دلیل صف های همیشه شلوغ برخی نانوایی ها
 
وی در باره برخی نانوایی هایی که در طول شبانه روز صف های طولانی را می توان مقابل آن مشاهده کرد، گفت: مشکلاتی سبب بروز این صف ها در مقابل برخی نانوایی های خاص که در مسیر رفت و آمد روستاییان قرار دارد، می شود.
 
قاسمی تصریح کرد: آرد خام در مناطق روستایی توزیع می شود، اما به دلیل این که نظارتی بر آن نیست، احتمال می رود که در روستا پخت نشود و از چرخه خارج شود، با توجه به این، روستایی های زیادی هستند که نان مورد نیاز خود را از شهر تامین می کنند.
 
روستاییان؛ عامل طولانی شدن صف نانوایی ها
 
,
, دلیل صف های همیشه شلوغ برخی نانوایی ها, دلیل صف های همیشه شلوغ برخی نانوایی ها,
,
,
,
,
,
,
,
وی اضافه کرد: از نانوایی هایی که گفته می شود همیشه شلوغ هست، بازدید و مشاهده کردیم اکثر کسانی که برای خرید نان به این اماکن مراجعه می کنند، روستاییان هستند و هر کدام بالای ۱۰ تا ۲۰ عدد نان می خرند، این که سهمیه آرد خامشان کجا رفته که اکنون از یارانه شهری استفاده می کنند، باید توسط دستگاه های متولی پیگیری شود.
 
وی اظهار کرد: آن ها سهمیه آرد خامشان را گرفته اند و احتمال این که در بازار آزاد به فروش رسیده باشد، وجود دارد، بنابراین سراغ نانوایی های زاهدان می آیند که این موضوع یکی از دلایل ایجاد صف نان است.

در تامین آرد و گندم مشکل نداریم
 

ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان هم در این باره گفت: در زمینه تامین آرد و گندم مشکلی نداریم، بحث تامین نیست، چراکه بیش از یکسال است که ظرفیت مغفول مانده ای از سیستان و بلوچستان فعال شده است.
 
وی تصریح کرد: بندر چابهار از ظرفیت هایی برای واردات برخی کالاها برخوردار بود، حتی بهتر از بندر امام خمینی (ره) و دیگر بنادر، به گونه ای که می توانیم بخشی از کالای اساسی کشور از جمله شکر، گندم و ذرت را از این طریق وارد کنیم که این امر محقق شد.
 
ورود گندم از بندر چابهار و تکمیل بودن حجم ذخایر

 
این مقام مسئول افزود: با توجه به ورود حجم قابل توجهی گندم از طریق بندر چابهار، ظرفیت سیلوها تکمیل است که باید این موضوع تبیین شود تا نگرانی به جامعه از نظر کمبودها تزریق نشود.
 
وی گفت: دلیل تشکیل صف ها، مسئله دیگری بود، سهمیه ها در استان نیاز به بازنگری داشت، متوسط سرانه تعریف شده بود، اما برخی بیشتر می گرفتند و عده ای هم کمتر که تجدید نظر شد.
 
نخعی ادامه داد: علاوه بر این که در تامین گندم مشکلی نداریم و خودمان وارد کننده هستیم، سه هزار تن مجوز افزایش سهمیه از کشور برای سیستان و بلوچستان گرفتیم، در حالی که هیچ استانی این اقدام را نتوانسته انجام دهد.
 
تشکیل ۳۰۰ پرونده تخلف در بحث آرد و نان
 
وی گفت: این بازنگری ها شوک هایی را وارد کرد، هنوز در مرحله آزمون و خطاست، یکی از شریف ترین اقشار ما صنف خبازان هستند به گونه ای که حدود هفت سال افزایش قیمت نداشتیم، اما اعتراضی را از سوی آن ها از طریق مجاری غیر رسمی شاهد نبودیم.
 
فرمانداز زاهدان با اشاره به دلیل دیگر کمبود آرد، افزود: تخلف های محدودی در بخشی از نانوایی ها شاهد بودیم که در پی بازدیدهای مشترک برخورد شدیدی صورت گرفت، ۳۰۰ پرونده تخلفی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.
 
 انتهای پیام/
,
,
,
,
, در تامین آرد و گندم مشکل نداریم
 
, در تامین آرد و گندم مشکل نداریم,
,
,
,
,
,  
ورود گندم از بندر چابهار و تکمیل بودن حجم ذخایر
,  
ورود گندم از بندر چابهار و تکمیل بودن حجم ذخایر
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تشکیل ۳۰۰ پرونده تخلف در بحث آرد و نان, تشکیل ۳۰۰ پرونده تخلف در بحث آرد و نان,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه