اخبار داغ

یک روانشانس:

کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید

کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید
یک روانشناس گفت: در دوران بعد از ریشه‌کن شدن کرونا باید اقشار جامعه را به چند دسته کودکان، میانسالان و کهنسالان تقسیم کنیم که البته کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را خواهند دید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص اسیب‌های روحی و روانی وارده بر خانواده‌ها بعد از ابتلای یکی از اعضا به ویروس کرونا اظهار داشت: برخی خانواده‌ها قبل از ابتلا به ویروس کرونا اعتقاد و اعتنایی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها نداشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما وقتی که همین سهل‌انگاری‌ها به ضررشان تمام شده و با ابتلای یکی از اعضا به ویروس کرونا ترس خاصی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: همین خانواده‌ها قبل از ابتلا به کرونا هیچ ترسی نداشته و به امور عادی زندگی خود از جمله رفت‌وآمدها و تعاملات می‌پردازند اما بعد از ابتلا به ویروس، یک ترس خاص و مفرطی در آن‌ها ایجاد می‌شود و نکته جالب اینکه همین خانواده‌ها بعد از درگیری با بیماری کووید 19 حتی به همدیگر نزدیک هم نمی‌شوند در حالی که همین خانواده‌ها قبل از ابتلا به کرونا چنین بیماری و دردی را انکار و تکذیب می‌کردند.

,

رضایی خاطرنشان کرد: به دلیل درد و رنج بیماری کرونا آسیب جسمی و روحی به این خانواده‌ها وارد می‌شود در حالی که اگر انکار و تکذیب بیماری قبل از ابتلا وجود نداشته باشد، جامعه تا این اندازه با این ویروس و بیماری درگیر نمی‌شود.

,

 

,

*‌ ناگهانی بودن فوت بر اثر کرونا آسیب روانی شدیدی به خانواده‌ها وارد می‌کند

, *‌ ناگهانی بودن فوت بر اثر کرونا آسیب روانی شدیدی به خانواده‌ها وارد می‌کند, *‌ ناگهانی بودن فوت بر اثر کرونا آسیب روانی شدیدی به خانواده‌ها وارد می‌کند,

این روانشانس با تاکید بر اینکه ضمن احتیاط و مراقبت باید پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل باور و رعایت شود، گفت: در این صورت، افراد کمتری دچار بیماری شده و پس از ابتلا نیز ترس شدیدی ایجاد نمی‌شود.

,

وی اظهار داشت: این خانواده‌ها وقتی یکی از اعضا را از دست می‌دهند، ضربه روحی و روانی بر آن‌ها وارد می‌شود که ناباورانه است زیرا فکر نمی‌کردند که چنین اتفاقی رخ بدهد و در نتیجه، صدمه روحی می‌بینند که برگشت آن بسیار مشکل و سخت است.

,

رضایی با بیان اینکه تاثیر روحی ابتلا و فوت بر اثر کرونا برای خانواده‌ها به صورت ناگهانی و مانند از دست دادن اعضای خانواده در تصادف رانندگی است، خاطرنشان کرد: وقتی فردی به بیماری سختی مانند سرطان مبتلا می‌شود، یک دوره‌ای دارد و خانواده به آرامی متوجه این موضوع می‌شوند و می‌دانند که بعد از مدتی فوت خواهد کرد اما کرونا اینطور نبوده و به صورت ناگهانی رخ می‌دهد حتی خانواده‌ای بوده که سه نفر از اعضای آن در طول یک هفته، فوت کرده‌اند و جدای از درد جسمانی، آسیب روحی و روانی از دست دادن پدر و مادر خانواده، بسیار آزاردهنده بوده است.

,

 

,

*‌ افزایش مراجعه به روانشناسان در 2 گروه از جامعه

, *‌ افزایش مراجعه به روانشناسان در 2 گروه از جامعه, *‌ افزایش مراجعه به روانشناسان در 2 گروه از جامعه,

این روانشناس با اشاره به افزایش مراجعات مردم به مراکز و کلینیک‌های روانشناسی در طول یک سال گذشته گفت: این افراد به 2 گروه تقسیم می‌شوند.

,

وی با بیان اینکه گروه اول به دلیل وسواس فکری و ذهنی ایجاد شده، مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: برخی افراد دچار وسواس شدید فکری و ذهنی شده‌اند که به همین دلیل، شست‌وشوی چندین‌باره دست‌ها آن‌ها را اقناع نمی‌کند، نسبت به محیط اطراف خود حساس شده و نمی‌توانند به بیرون بروند و همچنین مواد ضذعفونی‌کننده بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

,

رضایی خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل وسواس فکری و عملی که دارند، مشاوره می‌گیرند تا وسواس خود را کنترل و کاهش دهند.

,

وی با بیان اینکه گروه دوم مراجعان، افرادی هستند که دچار آسیب روحی ناشی از فقدان متوفی شده‌اند، افزود: این افراد نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند و قبول کنند که عزیزشان را از دست داده‌اند.

,

رضایی ادامه داد: در گذشته در صورت فقدان یکی از اعضای خانواده، مراسم‌های مختلفی برگزار شده و اقوام و آشنایان با حضور در این مراسم و در کنار خانواده‌ها بازماندگان را تسلی خاطر می‌دادند اما بعد از شیوع کرونا این اتفاق نمی‌افتد و کسی در کنارشان نیست و شرایط آن‌ها بسیار سخت است و همین شرایط سخت اگر کنترل نشود ممکن است فرد، دست به هر اقدامی زده و به خودش آسیب وارد کند که به همین دلیل به مشاوره پناه می‌آورد.

,

 

,

*‌ کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید

, *‌ کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید, *‌ کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید,

این روانشناس در خصوص دوران پسا کرونا گفت: در دوران بعد از ریشه‌کن شدن کرونا باید اقشار جامعه را به چند دسته کودکان، میانسالان و کهنسالان تقسیم کنیم.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین تاثیر و آسیب در این حوزه بر کودکان و دانش‌آموزان وارد می‌شود، اظهار داشت: این قشر در سن رشد بوده و باید با همسالان خود، همراه باشند که در دوران کرونا غیرممکن بوده و شدیدترین آسیب‌ها به این حوزه وارد شده است و جدا از آسیب‌های جسمی که چشم، گردن و ستون فقرات درگیر آن هستند، آسیب‌های روحی و روانی را هم کرونا به این قشر وارد کرده است.

,

رضایی خاطرنشان کرد: کودکان و دانش‌آموزان در سن مدرسه و بازی قرار داشته و جزئیات و مراحلی که برای رشد بود و باید اتفاق می‌افتاد، نیفتاده است.

,

وی افزود: عواقبی مانند گوشه‌گیری و انزوا و پرخاشگری بعد از کرونا به شدت افزایش خواهد یافت زیرا بیشتر یادگیری‌های دانش‌آموز از همسالان خود و از طریق بازی کردن در کنار آن‌ها اتفاق می‌افتد اما وقتی این نباشد طبیعی است که روابط اجتماعی و سازش در جامعه کاهش خواهد یافت و کم‌کاری اتفاق خواهد افتاد و از این لحاظ واقعا آسیب خواهند دید چرا که طبق نظریه‌های روانشانسی 2 مرحله حساس در سن مدرسه است که همکاری و روابط اجتماعی را یاد می‌گیرند که متاسفانه این اتفاق در دوران کرونا نمی‌افتد.

,

رضایی، آسیب دوم حوزه کودکان و دانش‌آموزان را از لحاظ سواد دانسته و گفت: دانش‌آموزان اکنون از لحاظ سوادی، خیلی آسیب می‌بینند چرا که دانش‌آموز در زمان آموزش حضوری در مدرسه بود و از نزدیک هم با دروس تئوری آشنا می‌شد و هم کارهای عملی را یاد می‌گرفت اما متاسفانه اکنون مشخص نیست محتوایی که تهیه شده آیا واقعاً حق مطلب را ادا کرده یا خیر!

,

این روانشناس تصریح کرد: آسیب بعدی که به دانش‌اموزان و کودکان وارد شده این است که تا سال گذشته گفته می‌شد از گوشی فاصله بگیرید اما امسال گوشی هوشمند به بهانه استفاده از شبکه «شاد» در اختیار دانش‌اموز قرار گرفته و وی می‌تواند به هر چیزی دسترسی داشته باشد و این آسیب است که دانش‌آموز و کودک در سنین پایین با فضای مجازی آشنا شود که از عواقب ان می‌توان به بلوغ زودرس و جدایی عاطفی از اولیا و خانواده اشاره کرد.

,

وی اظهار داشت: در بزرگسالان نیز آسیب ناشی از فقدان عزیزان و عدم برقراری صله رحم را داریم زیرا خانواده‌ها یک سال است که از ترس ویروس کرونا نه رفت و آمد و نه مسافرتی داشته‌اند.

,

رضایی با بیان اینکه برخی افراد حتی از ترس کرونا با افراد نزدیک خود نیز ارتباطی نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگانی داشتیم که حتی به منزل پدر و مادر خود نیز نرفته و در صورت رفتن نیز از دور و همان درب ورودی، چند دقیقه‌ای ایستاده و برگشته‌اند.

,

وی افزود: با این روند، کم‌کم حس عاطفه و دوست داشتن یکدیگر از بین می‌رود که به شدت آسیب‌زا است.

,

این روانشناس با بیان اینکه در حوزه کهنسالان نیز ترس بر آن‌ها غلبه کرده است، گفت: مراجعه‌ای بوده که فرد کاملاً سالم بود اما به قدری وسواس فکری و ذهنی به وی فشار آورده بود که از شدت فشار به بیماری خاصی هم دچار شد.

,

وی افزود: وسواس شدیدی که جنین افراد کهنسالی دچار می‌شوند هم خود فرد و هم خانواده‌اش را تحت فشار و آزار قرار می‌دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه