اخبار داغ

یادداشت؛

بررسی تأثیر عوامل سیاسی بر اقتصاد ایران

بررسی تأثیر عوامل سیاسی بر اقتصاد ایران
جعفری نوشت: اقتصاد ایران، بیشتر از آنکه تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی باشد بیشتر تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، معمولاً در هر بازه زمانی پنج ساله، بازار مسکن در ایران با یک جهش قیمتی همراه بوده است که دلایل متعددی را می‌توان برای آن متصور شد که از مهمترین آن می‌توان به نقدینگی زیاد و به‌صرفه نبودن تولید در کشور اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

مردم برای ثابت نگه داشتن ارزش پول و دارایی‌های خود ناچارند در بازارهایی مانند مسکن سرمایه‌گذاری کنند چون می‌دانند به دلیل وجود دلالان و واسطه‌گران، هر چند سال یکبار قیمت مسکن با افزایش مواجه می‌شود که این افزایش قیمت برای بازارهای ارز و سکه نیز اتفاق می‌افتد.

,

با توجه به شرایط فعلی، برای آینده بازار مسکن حالت‌های مختلفی را می‌توان پیش‌بینی کرد؛ حالت اول برگشت آمریکا به برجام و به تبع آن آزادسازی منابع مالی کشور و ورود سرمایه‌گذاران و خودروسازان خارجی به کشور است که این موضوع باعث کاهش نسبی تورم و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود و به دنبال آن نیز رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.

, , ,

در این حالت بازار مسکن با توجه به افزایش بی سابقه در چند ماه گذشته یک دوره رکود را در کشور طی خواهد کرد و تا حدی کاهش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

,

حالت دوم ادامه شرایط فعلی و عدم بازگشت آمریکا به برجام است که در این صورت با توجه به سیاست حاکمان فعلی آمریکا، به نظر می‌رسد آنها کشورهای غربی را نیز با خود همراه نموده و اجماع گسترده‌ای بر علیه ایران به وجود بیاید، در این صورت سطح عمومی قیمت‌ها افزایش زیادی خواهد داشت و با تورم بسیار زیادی مواجه خواهیم شد که همه بازارها از جمله مسکن، تحت تأثیر این افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.

,

این افزایش قیمت تا جایی ادامه پیدا می کند که افراد فاقد مسکن امکان اینکه بتوانند برای خود مسکنی فراهم کنند را دیگر نخواهند داشت. فقر در جامعه گسترش می‌یابد و به طور کلی می‌توان گفت جامعه به دو گروه بزرگ فقیر و کوچک غنی تقسیم خواهد شد یا به عبارت دیگر قشر متوسط جامعه به سمت گروه فقیر حرکت خواهد کرد.

,

همین مسئله باعث خواهد شد منابع داخلی از طرف صاحبان سرمایه به خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری سوق داده شود و افراد برای اینکه بتوانند ارزش دارایی خود را نگه دارند، در کشورهای خارجی و همسایه سرمایه‌گذاری کنند.

,

گرچه در کل به نظر می‌رسد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران شرایط فعلی در بازار مسکن برقرار باشد و این بازار با رکود نسبی، منتظر نتایج انتخابات سال آینده ریاست جمهوری باقی بماند و دلالان و واسطه‌گران نتوانند همانند ماه‌های گذشته در این بازار فعالیت مؤثری داشته باشند.

,

این پیش بینی در خصوص آینده بازار مسکن در بازه زمانی هفت الی هشت ماه آینده است و با برگزاری انتخابات در ایران و تعیین سرنوشت برجام، می‌توان قضاوت بهتری نسبت به بازار مسکن و در کل اقتصاد ایران داشته باشیم، همچنان که می‌دانیم اقتصاد ایران، بیشتر از آنکه تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی باشد بیشتر تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار دارد لذا تا مشخص شدن روابط سیاسی کشور با کشورهای دیگر، پیش بینی شرایط اقتصادی کمی دشوار است.

,
, , ,

محمد جعفری؛ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه