اخبار داغ

نظارت یا دخالت مسئله این است؛

مرغداران: التهاب بازار به دلیل حذف اختیارات مرغداران است/ مسئولان: نظارت دقیق صمت؛ از مرغداری تا کشتار و توزیع

مرغداران: التهاب بازار به دلیل حذف اختیارات مرغداران است/ مسئولان: نظارت دقیق صمت؛ از مرغداری تا کشتار و توزیع
در طول سال هراز گاهی صنعت مرغداری کشور اعم از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می‌شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان‌ها می‌تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ متاسفانه این روزها با صف های طویل مصرف کنندگان مرغ در واحدهای صنفی و فروشگاه های بیرون از بازار مواجه هستیم، این صف ها هر روز از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

در طول سال هرزگاهی صنعت مرغداری کشور اعم از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می‌شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان‌ها می‌تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند.

,

این تراژدی غمناک ادامه داستانی است که ابتدای سال جاری برای برخی مرغداری ها اتفاق افتاد و باعث شد که برخی از مرغداران جوجه های خود را زنده به گور کنند و  حال نتیجه این بی تدبیری ها می شود کمبود تولید و توزیع و سپس ایجاد صف های طویل برای مصرف کنندگان.

,

وقتی برای تهیه گزارش وارد فروشگاه ها شدیم برخی از فروشندگان، مرغ را باقیمت مصوب ۲۲ هزار و ۵۵۰ تامین و با قیمت ۲۲ هزار و ۸۲۰ در اختیار مصرف کننده قرار می دادند البته ناگفته نماند که برخی دو عدد مرغ  و برخی تنها یک مرغ به مصرف کننده ارائه می کردند.

,

, ,

, ,

متاسفانه وقتی وارد بازار شدیم با ویترین های خالی فروشگاه های عرضه مرغ روبرو شدیم فروشندگان بیان کردند برخی از کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان به ما می دهند و تنظیم بازار هم از ما می خواهد که با قیمت مصوب ۲۲ هزار و ۸۲۰ در اختیار مشتری قرار دهیم به همین دلیل ما فروشندگان متضرر خواهیم شد پس تنها راه این است که گوشت را تامین و عرضه نکنیم.

,

, ,

برخی مسئولان ذیربط علت این صف های طویل را کمبود گوشت مرغ در استان بیان می کنند و برخی دیگر توپ عدم مدیریت را در زمین جهاد کشاورزی به دلیل اینکه دیرتر نهاده را با افزایش قیمت در اختیار مرغداران قرار داده است؛ می اندازند و برخی دیگر علت افزایش قیمت را تامین مرغ از استان یزد بیان کردند، که بد نیست در این جهت نظرات تولید و توزیع کنندگان را بشنویم.

,

 

,

برای جلوگیری از صف های طویل باید برخی قیمت ها دو نرخی و برخی تعزیراتی شوند

, برای جلوگیری از صف های طویل باید برخی قیمت ها دو نرخی و برخی تعزیراتی شوند, برای جلوگیری از صف های طویل باید برخی قیمت ها دو نرخی و برخی تعزیراتی شوند,

حسن سیستانی تولید و توزیع کننده گوشت مرغ دراستان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: میزان تولید مرغ در کشور و علی الخصوص استان کرمان و میزان مصرف متفاوت و متغیر است یک میزان سرانه مصرف به ازا هر نفر در هر شهر و استان و منطقه و یک میزان تولید داریم که در کل کشور، استان های شمالی تولید بالایی دارند و متاسفانه در کرمان همیشه با کسری تولید روبرو بوده ایم و این کسری همیشه در بازار بوده و هست و برای جبران آن مجبور بودیم از استان های همجوار تامین کنیم.

,

وی افزود: قیمت هایی که برای آن مصوب می شود به میزان نهاده ای که قبلا در اختیار مرغدار و تولید کننده قرار می گرفت به ازا هر مرغ ۵ کیلو داده می شد در حال حاضر این مقدار به ۴ کیلو کاهش یافته است پس در نهایت تولید گوشت مرغ نیز به سبب کاهش نهاده کمتر شده است.

,

این تولید کننده گوشت مرغ اذعان کرد: وقتی در بازار شرایط تولید با مصرف همخوانی ندارد دلیل آن کمبود است که در برخی مناطق مدیریت و ۲ نرخی شده است به طور مثال در برخی از استانها به تعدادی از فروشگاه ها نرخ مصوب تعزیراتی داده و برخی آزاد اما متاسفانه در استان کرمان به کلیه فروشگاه های عرضه گوشت مرغ قیمت تعزیراتی مصوب شده است و قیمت آزاد نیست.

,

سیستانی عنوان کرد: متاسفانه همین کسری و کمبود و عدم واردات گوشت مرغ از استان های همجوار سبب می شود تا مرغ یک روز با ۳۰۰ تن  و روز دیگر با ۲۰۰ تن به بازار عرضه شود که این دلیل صف های طویل در شرایط کرونایی می شود.

,

وی توصیه کرد: دولت باید در این زمینه چاره ای بیاندیشد و قیمت مرغ را دو نرخی کند تا برخی از فروشگاه ها با قیمت تعزیراتی و تنظیم بازار و  برخی با قیمت آزاد عرضه کنند.

,

این تولید و توزیع کننده مرغ تصریح کرد: استان کرمان پهناورترین استان کشور است و از سایر استانها فاصله بیشتری دارد و این افزایش نرخ کرایه و تلفات را به همراه خواهد داشت پس به همین دلیل برای تامین مرغ از سایر استانها دچار مشکل هستیم اما در این شرایط ۵۰ درصد نیاز استان کسری وجود دارد و این امر سبب ایجاد بازار سیاه و صف های طویل خواهد شد.

,

سیستانی بیان کرد: چون در حال حاضر نهادی که در اختیار تولید کننده قرار می گیرد می تواند برای سال آینده جوابگو باشد اما در حال حاضر به دلیل اینکه واردات گوشت با خروج آن از استان به سمت سیستان و بلوچستان همخوانی ندارد این شرایط همچنان وجود خواهد داشت اما اگر دولت برخی از نرخ هارا تنظیم بازاری و برخی را آزاد مصوب کند شاید اوضاع بهتر شود.

,

سپردن اختیار تولید و توزیع برعهده مرغداران تنها راه حل مشکل

, سپردن اختیار تولید و توزیع برعهده مرغداران تنها راه حل مشکل , سپردن اختیار تولید و توزیع برعهده مرغداران تنها راه حل مشکل,

حسن شاهمیری دیگر تولیدکننده مرغ در استان کرمان،  ورود جهاد کشاورزی و سازمان صمت را به تنظیم بازار برای زنجیره تولید مرغ را  تنها راه ایجاد مشکل در شرایط کنونی عنوان کرد.

,

وی افزود: پیش از این ما هر شب کشتار مرغ را انجام می دادیم و مرغ مورد نیاز شهرستان ها و شهر کرمان را تامین می کردیم اما اکنون مرغ زنده ما را در کشتارگاه های دیگر ذبح کرده و خود توزیع می کنند، حتی یک کیلو از این مرغ برای تامین نیاز خودمان اختصاص نمی یابد.

,

شاهمیری خاطرنشان کرد: ما حدودا مرغ مورد نیاز ۲۰۰ واحد صنفی را تامین می کردیم، با این اقدام سازمان صمت و جهاد کشاورزی مرغ مورد نیاز این واحدهای تولیدی تامین نشده است.

,

این تولید کننده بیان کرد: در حال حاضر مرغدار هیچ اختیاری بر محصول تولیدی خود ندارد، پیش از این مرغداران حتی با وجود کمبود نیاز استان را از طریق واردات از سایر استان ها  بدون دریافت سود تامین می کردند اما گرفتن تمام اختیارات از مرغدار انگیزه ادامه کار را از بین برده است.

,

وی یادآور شد: مسئولان کنونی تجربه تامین مرغ و تنظیم بازار را ندارند، کاری که سال ها به درستی انجام می شد اکنون به دست گرفته و شرایط را روز به روز بدتر می کنند.

,

شاهمیری ابراز کرد: تدبیر مسئولان باعث شده حتی ما در مغازه های خودمان هم مرغی برای عرضه نداشته باشیم همین بی نظمی در توزیع شرایط بازار را سخت تر کرده است.

,

این تولید کننده در پایان خاطرنشان کرد: راه کار حل مشکل سپردن اختیار تولید و توزیع بر عهده مرِغداران و توزیع کنندگان با نظارت مسئولان سازمان صمت و جهاد  کشاورزی است، در این صورت شرایط تعدیل می شود.

,

با توسعه مرغداری ها در سطح استان در زمینه تامین مرغ خودکفا می‌شویم

, با توسعه مرغداری ها در سطح استان در زمینه تامین مرغ خودکفا می‌شویم, با توسعه مرغداری ها در سطح استان در زمینه تامین مرغ خودکفا می‌شویم,

سید حسن مهدی مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان که متولی تولید مرغ در استان نیز ابراز کرد: ۵۰ روز طول می کشد تا مرغدار بتواند مرغ خود را به مرحله کشتار و بازار برساند و در این مدت  حداقل ۵ کیلوگرم نهاده نیاز دارد که بتواند مرغ را با وزن ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم به بازار تحویل دهد.

,

وی گفت: وزارت جهادکشاورزی نهاده های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا را به جای اینکه ۴ کیلو و ۹۰۰ گرم الی ۵ کیلو به مرغداران ارائه کند تنها ۴ کیلو تخصیص می داد و  اتفاقی که در این زمان رخ داد دوره پرورش از ۵۰ روز به ۴۰ روز کاهش پیدا کرد و میزان نهاده نیز کم شد اینجا در واقع مرغداران به شدت با کمبود نهاد دامی و دان روبرو شدند.

,

مهدی عنوان کرد: دوره پرورش کوتاه و وزن مرغ نیز به شدت کاهش یافت به طوری که حدود ۲۰ روز پیش اکثر مرغ هایی که وارد بازار می شدند زیر 2 کیلوگرم وزن داشتند به طوری که باز با تصمیمات کارشناسی این مسئله دوباره اصلاح شد و وزارت جهاد کشاورزی دان و نهاده های دامی را به ۴ کیلو و ۹۰۰ افزایش داد و بدین ترتیب دوره پرورش مرغ نیز از ۴۰ روز به ۴۵ روز افزایش یافت.

,

مهدی خاطرنشان کرد: این کاهش وزن باعث شد تا تولید نیز کم شود علیرغم اینکه تعداد قطعه مرغ افزایش پیدا کرده است که اگر ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم قطعه مرغ در هزاران قطعه فرض کنیم میزان قابل توجهی مرغ در سطح کشور کاهش پیدا کرد که هم اکنون این روند اصلاح شده و امیدواریم ادامه یابد و در واقع خروجی مرغ بهتر شود.

,

وی به قیمت تمام شده برای مرغ دار اشاره کرد و افزود: مرغداران اعتقاد دارند در واقع قیمتی که ۱۴ هزار و ۴۰۰  تومان در کشور  و در استان ما ۱۵ هزارو ۵۰۰ است حداقل برای آنها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در می آید و بایستی حدود ۱۷ یا ۱۷ هزار و ۵۰۰ به کشتارگاه ها و تامین کنندگان مرغ بفروشند.

,

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان بیان کرد: طبیعتا با سیستم کارشناسی و تنظیم بازار کشور این کارشناسی پذیرفته نشده و همچنان روی قیمت قبل پافشاری دارد علیرغم اینکه نهاده دامی ذرت در واقع از قیمت ۱۵۰۰ به ۱۷۰۰ افزایش پیدا کرد و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۴۵۰ به ۳ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته است باز هم تنظیم بازار کشور اجازه تغییر قیمت کارشناسی را نداده و این باعث شده که مرغداران در این مرحله رضایت کافی نداشته باشند.

,

مهدی خاطرنشان کرد: این اتفاقی که همینک رخ داده و اخیرا شاهد آن هستیم کاهش جوجه ریزی است که امیدواریم با پی گیری های جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران انجام می دهد جوجه ریزی افزایش یابد.

,

وی اذعان کرد: البته این جوجه ریزی که در حال حاضر رخ می دهد بعد از ۱۴ فروردین و در آستانه ماه مبارک به بازار عرضه خواهد شد اما نکته دیگر در رابطه قیمت مرغی که در واحدهای صنفی توزیع می شود در استان کرمان حدود ۵۵ درصد مرغ مورد نیاز تامین می شود در حال حاضر ۴۵ درصد مرغ کمبود داریم و بایستی از استان های همجوار از جمله یزد تامین کنیم.

,

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان تصریح کرد: استان یزد مرغ استان خود را با قیمت مصوب تنظیم می کند اما مرغ مازادی که باید به استان های دیگر از جمله کرمان ارائه کند متاسفانه مرغ زنده را با قیمت بسیار بالا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می دهد که خروجی آن ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان است که بعضا در برخی از واحدهای صنفی در سطح استان عرضه می شود.

,

مهدی گفت: مرغ زنده ای که در داخل استان استحصال شده و آماده عرضه به بازار است با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل می شود و این در حالی است که برای مصرف کننده ۲۲ هزار و ۸۲۰ تومان تمام می شود که الزاما باید در تمامی واحدهای صنفی رعایت شود.

,

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون به دلیل کمبود، ۶۰ درصد مرغ استان تامین نشده است و برخی از تامین کنندگان مرغ را از استان یزد با قیمت بالاتری وارد می کنند و چون با افزایش قیمت کشتار می کنند طبیعتا به فروشگاه ها نیز با قیمت بالاتر عرضه می شود و فروشگاه نیز متاسفانه در این جا متضرر می شود و برای اینکه بتواند مشتریان خود را داشته باشد مجبور به فروش مازاد است.

,

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان گفت: با توجه به شرایط جوجه ریزی که اتفاق افتاده است شرایط نسبت به ۱۰ الی ۱۵ روز گذشته خیلی بهتر است و ما احساس می کنیم که در حال حاضر می توانیم پاسخگوی ۸۰ درصد تقاضای بازار باشیم اما متاسفانه کمبود مرغ همچنان محسوس است.

,

مهدی ادامه داد: نکته دیگر اینکه باید به هر صورت در توزیع نظارت شود و  این توزیع در تمامی نقاط استان باید عادلانه باشد و نه مختص یک نقطه یا مکان باشد،مثل جنوب کرمان که مرغداری در آن منطقه بسیار کم است و کشتارگاهی درآن مناطق وجود ندارد و به شدت وابستگی به شمال استان دارند که نیازمند کارشناسی است که همه باید مساعدت کنیم که جنوب استان نیز مرغ کافی داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: من اعتراف می کنم در ۱۰ الی ۲۰ روز گذشته کلیه سازمان های ذیربط ستاد تنظم بازار با مدیریت استاندار، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، دستگاه نظارتی تعزیرات، بسیج اصناف، اصناف و اتحادیه کمک کردند که این کمبود به حداقل برسد البته من از مردم استدعا دارم که با خریدهای مازاد بر نیاز به افزایش قیمت کمک نکنند، آنها می توانند در هفته یک یا دو مرغ مورد نیاز خود را تهیه کنند.

,

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان افزود: همه ما در شرایطی هستیم که باید کمک کنیم حداکثر مرغ مصرفی توزیع شود در واقع از شرایط سخت بگذریم.

,

مهدی عنوان کرد: خوشبختانه همه بخش ها ی دولتی و خصوصی دست به دست هم دادند تا این مشکل بگذرد و بتوانیم از نیمه فروردین به بعد با شرایط بهتری مرغ را وارد بازار کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد: خبر دیگر اینکه  استاندار در ستاد تنظیم بازار خواستار شد تا با هماهنگی جهاد کشاورزی و توسعه مرغداری ها در سطح استان بتوانیم در  زمینه مرغ خودکفا شویم و سازمان جهاد کشاورزی به جد در حال پی گیری این موضوع است و امید که این مشکل در کمتر از ۱۵ روز به نتیجه برسد و بلافاصله افزایش جوجه ریزی را داشته باشیم بطوری که حداقل نیاز استان خودمان را خودمان تامین کنیم و این مشکلات را به حداقل برسانیم.

,

با متخلفان افزایش نرخ مصوب برخورد می شود

, با متخلفان افزایش نرخ مصوب برخورد می شود, با متخلفان افزایش نرخ مصوب برخورد می شود,

علیرضا ساعد مسئول نظارت اداره صمت شمال استان کرمان نیز در رابطه با اینکه چرا نرخ های مصوب برای فروشگاه های موجود در بازار و واحدهای صنفی دیگر متفاوت است، اذعان کرد: این کمبود مرغ به جهت مشکلات تامین نهاده هایی است که از قبل در استان وجود داشته که سبب شد تا جوجه ریزی کم شود وگرنه اداره صمت نظارت می کند تا گوشتی از کرمان خارج نشود و به مصرف خود مردم استان بیانجامد.

,

وی گفت: قیمتی که هم اکنون مصوب شده نرخ تنظیم بازار است و اگر کسی بخواهد اضافه بر آن به مصرف کننده ارائه کند تخلف محسوب می شود و با آنان برخورد خواهد شد.

,

مسئول نظارت اداره صمت شمال استان کرمان، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه  چرا ویترین فروشگاه های عرضه گوشت مرغ در بازار خالی  و صف ها در فروشگاه های بیرون طویل و طویل تر می شوند، اذعان کرد: در حد توانمان نظارت را انجام می دهیم تا جایی که توان همکارانمان باشد کار انجام می شود و هم اکنون قیمتی که برای فروشنده ها مصوب شده ۲۲ هزار و ۵۰۰ و برای مصرف کننده ۲۲ هزار و ۸۲۰ تومان است.

,

استان کرمان باید در تولید مرغ خودکفا شود

, استان کرمان باید در تولید مرغ خودکفا شود, استان کرمان باید در تولید مرغ خودکفا شود,

علی زینی وند استاندار و مدیر ستاد تنظیم بازار استان کرمان، با بیان اینکه کل کشور با مشکل کمبود مرغ مواجه است، تصریح کرد: استان کرمان در تولید مرغ به شدت مشکل دارد و با همکاری دستگاه قضا و قوه مجریه کارهایی در کل کشور در حال انجام است زیرا طبق اعلام وزیر جهادکشاورزی در  جوجه ریزی هیچ کاهشی نداشتیم اما اینکه چرا در بازار با کمبود عرضه مواجه شدیم جای سوال است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید امسال شبکه توزیع را گسترده تر ببینید اظهار کرد: براساس گزارشات، بر شبکه توزیع مرغ ایرادتی وارد است و اکثر کشتارگاه های استان از مصوبات ستاد تبعیت می کنند و اگر توزیع کننده، کشتارگاه و سایر ارکان شبکه توزیع از مصوبات ستاد تنظیم بازار تخلف کردند به دستگاه قضا معرفی تا برخورد لازم با آنها صورت گیرد.

,

استاندار کرمان ادامه داد: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده در شهرستان ها در توزیع مرغ تعادل ایجاد شود و رسانه ها در انعکاس اخبار به گونه ای عمل نکنند که التهاب به بازار وارد شود.

,

وی با بیان این مطلب که براساس گزارش جهاد کشاورزی استان در نحوه تامین مرغ و جوجه ریزی به گونه ای است که بزودی عرضه و تقاضا به تعادل می رسد، عنوان کرد: ساختار شبکه توزیع را به هم نزنید و بر همین شبکه نظارت دقیق داشته باشید و تاکید می کنم با هر کسی که در شبکه توزیع اخلال ایجاد می کند، به شدت برخورد شود.

,

زینی وند با تاکید برآنکه از مرغداری تا کشتارگاه و حتی در نحوه توزیع مرغ در بازار نظارت دقیق شود، تصریح کرد: برای قطعه فروشی مرغ در استان تا اطلاع ثانوی محدودیت ایجاد می کنیم و ۳۰ درصد سهمیه مرغ در اختیار تعاونی مرغداران قرار گیرد و آنها در جاهای خاص برای تنظیم بازار توزیع کنند اما شبکه توزیع به هم نخورد.

,

وی در پایان با اشاره به ظرفیت های استان کرمان بیان کرد: استان کرمان باید در تولید مرغ خودکفا شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه