اخبار داغ

در گفت‌وگو با پژوهشگر میراث فرهنگی مطرح شد؛

پارک شاهنامه؛ راهگشای بازسازی ادبیات فردوسی/ گردشگری ادبی زمینه‌ساز توسعه پایدار سیستان و بلوچستان است

پارک شاهنامه؛ راهگشای بازسازی ادبیات فردوسی/ گردشگری ادبی زمینه‌ساز توسعه پایدار سیستان و بلوچستان است
محمدعلی ابراهیمی گفت: گردشگری ادبی، زمینه ساز اقتصاد مقاومتی است و می تواند مسیر رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان سیستان و بلوچستان و توسعه پایدار این دیار را فراهم کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی ابراهیمی، کارشناس مردم شناسی و پژوهشگر میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: شاهنامه یکی از برجسته‌ترین آثار ادبی ایران محسوب می‌شود که در کنار دیگر قابلیت های این حوزه فرصت‌های بسیاری را در زمینه گردشگری ادبی پیش روی ما قرار می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
وی ادامه داد: این قابلیت‌ها را می‌توان در سه بُعد مورد بررسی قرار داد که علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و بزرگان این عرصه وآثارشان، برگزاری رویدادهای فرهنگی با محوریت جشنواره ادبی، بزرگداشت فردوسی، شاهنامه و رویدادها و جاذبه‌های برگرفته از متن شاهنامه و ادبیات دسته‌بندی کرد.

پژوهشگر میراث فرهنگی اظهار کرد: درواقع می‌توان بر مبنای این سه بعد، به جذب گردشگر ادبی با محور فردوسی و شاهنامه و سایر ادیبان در مقیاس ملی و بین‌المللی پرداخت.

ابراهیمی اظهار کرد: در بعد اول که مرتبط با علاقه‌مندان به ادبیات فارسی است، فردوسی و شاهنامه یکی از پایه‌های ادبیات فارسی محسوب می شوند و شاهنامه اصیل‌ترین متن در پاسداشت این علم در کنار سایر آثار ادبی است.

وی ادامه داد: به همین علت علاقه‌مندان بسیاری خواهان بازدید از مکان ها و محیط هایی هستند که سرایش شاهنامه و دیگر منابع در آن صورت پذیرفته است.

کارشناس مردم شناسی گفت: این ادبیات فارسی در سراسر نقاط جهان زندگی می‌کنند و جذب این دسته نیازمند بسترسازی لازم برای تشکیل تورهای گردشگری ادبی و سفر علاقه مندان بوده تا از هر نقطه از جهان به‌ راحتی به سیستان و بلوچستان سفر کنند.

ابراهیمی بیان کرد: بعد دوم، برگزاری جشنواره‌های ادبی مرتبط با فردوسی و شخصیت های شاهنامه و دیگر ادیبان و شاعران همچون مراسم بزرگداشت زاد‌روز این شاعر ‌حماسه‌سرای ایران است که هر سال برگزار می‌شود تا ضمن گستره حوزه نفوذ داخلی‌، حوزه نفوذ خارجی نیز گسترش یابد.

وی اظهار کرد: بعد سوم، فراهم آوردن قابلیت‌های گردشگری ادبی بر مبنای شاهنامه و دیگر آثار شاخص است، از شاهنامه‌خوانی و نقالی گرفته تا مسیرهای یادشده در شاهنامه و بازسازی داستان‌های ادبی، همگی جزو قابلیت‌هایی است که می‌توان بر مبنای آن گردشگری ادبی را جذب کرد.

پارک شاهنامه و شهرک های داستانی؛ راهگشای بازسازی ادبیات فردوسی

پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: بازسازی ادبیات فردوسی در قالب ساخت موزه‌های مشاهیر و موزه شاهنامه و شهرک‌های خاص با عناوینی همچون شهرک داستانی اساطیر سیستان و بلوچستان یا پارک شاهنامه می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

ابراهیمی عنوان کرد: در این شهرک می‌توان برای هفت ‌خان شاهنامه فردوسی، ایده‌پردازی و مکانی با عنوان گردشگری ادبی شاهنامه راه‌اندازی کرد.

وی اظهار کرد: فرض کنید اگر در سیستان و بلوچستان که آن را محل تولد رستم و محل بسیاری از اتفاقات شاهنامه می‌دانیم، موزه‌ای به نام "موزه‌ شاهنامه" بسازیم و در آن، برخی از داستان‌های شاهنامه را به روش‌های کارآمد و روزآمد روایت و تصویر و مجسمه‌‌ بعضی از شخصیت‌های شاهنامه را طراحی و اجرا کنیم نتیجه‌‌ این کار، در وهله نخست، گردشگران را به بخش دیگری از ایران که امروز کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، هدایت و ادبیات حماسی سرزمینمان را به گردشگران معرفی می کند.

گردشگری ادبی؛ زمینه سازی برای اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان

کارشناس مردم شناسی گفت: همچنین در این میان، ارج زبان فارسی و فردوسی هم بیش‌تر می‌شود، گردشگری ادبی نه یک تفنن غیرضروری، بلکه بستری برای بازیابی هویت تاریخی است تا در عصر جهانی ‌سازی فرهنگ و اقتصاد و در زمینه اقتصاد مقاومتی، بتوانیم جایگاه واقعی خود را تعریف کنیم.

ابراهیمی اظهار کرد: همانگونه که در منابع آمده شاهنامه، شناسنامه همه ایرانیان است و فردوسی در بسیاری از داستان های خود از سیستان و بلوچستان یاد می کند، ادب، فرهنگ و هنر از دیرباز جایگاه سترگی در بین مردمام این دیار داشته و زندگی آن ها با اسطوره، حماسه، شعر و ادب و موسیقی عجین شده است.

وی بیان کرد: شاعران و ادیبان بزرگی در این خطه زندگی و آثار گرانبهایی خلق کردند و ادبیات گرانسنگی در فرهنگ عامه این مرزوبوم به وجود  آوردند که آشنایی و دیدن آن برای هر گردشگری خاطره انگیز و آموزنده است.

پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: با توجه بیشتر به رونق گردشگری به خصوص گردشگری ادبی می توان بهره وافر از این قابلیت ارزشمند را در مسیر رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان این دیار و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان برداریم.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پارک شاهنامه و شهرک های داستانی؛ راهگشای بازسازی ادبیات فردوسی, پارک شاهنامه و شهرک های داستانی؛ راهگشای بازسازی ادبیات فردوسی,
,
,
,
,
,
,
,
, گردشگری ادبی؛ زمینه سازی برای اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان, گردشگری ادبی؛ زمینه سازی برای اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه