اخبار داغ

سرمازدگی آفت اقتصاد کشاورزی استان فارس؛

تغییر اقلیم عمده‌ترین چالش بخش کشاورزی/ سرمازدگی۹۸۰میلیارد تومان خسارت به کشاورزان فارس وارد کرد

تغییر اقلیم عمده‌ترین چالش بخش کشاورزی/ سرمازدگی۹۸۰میلیارد تومان خسارت به کشاورزان فارس وارد کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس عمده‌ترین چالش بخش کشاورزی استان را تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر دانست و گفت: این اتفاق باعث شده طی چند روز در بهمن‌ماه حدود ۹۸۰میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اقتصادی شیرازه، بخش کشاورزی که نقش مهمی در زمینه اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور دارد، همواره در برابر ناملایمات جوی و بلایای طبیعی قرار داشته و هر ساله با شروع فصل سرد و تغییرات آب و هوایی آسیب‌هایی به تولیدکنندگان این بخش وارد می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
سرما و یخبندان، یکی از مخاطرات اقلیمی است که همه ساله باعث ایجاد خسارت در بخش کشاورزی می‌شود به طوری که با کاهش دما محصولات آسیب دیده و میزان تولید کاهش پیدا می‌کند و خسارت بسیاری را به باغداران وارد می‌سازد.
,
 
,
نمونه این خسارت‌ها را در سال‌های گذشته در باغات مرکبات و محصولاتی از این دست در استان فارس شاهد بودیم به همین دلیل کشاورزان باید نسبت به این مساله بسیار هوشیار باشند و توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرند. 
,
 
,
از طرفی نیز پیش از وارد آمدن هر نوع خسارت به باغداران و کشاورزان در فصل سرد مسئولین و برنامه‌ریزان در بخش‌های مختلف کشاورزی باید راهکارهای لازم متناسب با شرایط آب و هوایی را برای کشاورزان اتخاذ کنند.
,
 
,
استان فارس که در شرایط آب و هوایی ناپایدار قرار دارد همواره با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی روبرو بوده به گونه ای که این تغییر اقلیم 
,
موجب شده کشاورزان با خسارتهای جبران ناپذیری مواجه شوند.
,
 
,
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با شیرازه عمده ترین چالش بخش کشاورزی استان را تغییر اقلیم و خشکسالی های اخیر دانست و گفت: سرمازدگی که اخیراً با آن مواجه بودیم نتیجه همین تغییر اقلیم است که خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد کرد.
, شیرازه ,
 
,

حسین پژمان در ادامه به سرمازدگی روزهای گذشته در استان اشاره کرد و افزود: این اتفاق باعث شده طی چند روز(از ۱۹تا۲۳) بهمن ماه حدود ۹۸۰میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شود.

وی خشکسالی را معضل دیگر بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه باید بارش باران متوسط استان ۲۱۰میلی متر باشد اما تا کنون تنها ۱۳۸ میلی متر بارندگی داشتیم که بر همین اساس بخشی از اراضی دیم همانند کشت جو و گندم را از دست داده ایم.

 قطره سامانی رئیس مرکز هواشناسی استان فارس با طرح یک پرسش در این خصوص اظهار کرد: آیا با دانش فعلی امکان پیشگیری از این خسارتها نبود؟

وی با بیان اینکه وضعیتی که امسال و سال های آینده پیش رو خواهیم داشت اگر با همین روش پیش برود مسلما با مشکل مواجه خواهیم شد، با ابراز گلایه از هم کشاورزان و هم مسئولان سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: این چالش را باید چاره ای اندیشید، کشاورز باید به پیش بینی هواشناسی توجه کند و با  استفاده از سیستم ساده ای که می‌تواند بر روی مزارع قرار گیرد دمای محصول خود را تا شعاع ۶کیلومتری مورد بررسی قرار دهد تا با سنجش به موقع دما از خسارات وارده جلوگیری کند.

قطره سامانی به دستگاه کوچک اما موثری که توسط متخصصان استان فارس در سازمان هواشناسی طراحی شده اشاره کرد و گفت: کشاورز با استفاده از این دستگاه امکان سنجش دمای هوا در گلخانه، مزارع، و باغات خود را دارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
در ادامه گزارش گفتگویی انجام داده ایم با عرب نژاد که خود یکی از کشاورزان تحصیل کرده در رشته کشاورزی است.
, در ادامه گزارش گفتگویی انجام داده ایم با عرب نژاد که خود یکی از کشاورزان تحصیل کرده در رشته کشاورزی است.,
 
,

وی در ابتدا تعریفی از سرمازدگی ارائه داد و گفت: سرمازدگی یعنی تغییراتی که به دلیل مواجه شدن اندام های مختلف گیاه با دماهای پایین و بالاتر از انجماد یعنی بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی گراد در گیاه ایجاد می‌شود، از طرفی به صدمات ناشی از دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد یخ زدگی گفته می‌شود.

این جوان کشاورز انواع سرمازدگی را به چند دسته تقسیم کرد و افزود: سرمازدگی جبهه ای، تشعشعی یا سرمازدگی دیر رس بهاره یا سرمازدگی زمستانه از انواع مختلف سرمازدگی است.

عرب نژاد در ادامه به انواع محصولات به لحاظ مقاومت در برابر سرمااشاره کرد و افزود: محصولات باغبانی از نظر مقاومت به سرما به سه دسته تقسیم می‌شوند، میوه های معتدله مانند سیب، گلابی، گیلاس، به و آلبالو که به سرمای شدید مقاوم هستند و مقاومت کمی در برابر سرمای بهاره هم دارند، میوه های مناطق معتدله گرم مانند هلو، بادام، انگور، پسته به سرمای شدید زمستان و بهار حساس هستند و میوه های مناطق نیمه گرمسیری مانند انار، انجیر، زیتون، خرمالو و مرکبات که سرمای خفیف را تحمل می‌کنند و به سرمای بهاره خیلی حساس هستند.  

وی به راههای مقابله با سرمازدگی باغات و محصولات زراعی نیز اشاره کرد و گفت: آبیاری درختان، عدم زیر و رو کردن خاک، انتخاب محل و گیاه مناسب، حذف پوشش گیاهی، رنگ کردن تنه، پیچیدن تنه درختان و کنترل باکتری ها با استفاده از مواد باکتری کش مانند بردوفیکس یا اکسی کلرور مس، هرس و تغذیه مناسب، این روشها روشهای غیر فعال حفاظت از سرما می‌باشند و نسبت به روش های فعال هزینه کمتری دارند.

این کارشناس کشاورزی در ادامه به روش های غیر فعال مقابله با سرمازدگی هم اشاره ای کرد و ادامه داد: برای مقابله با سرمازدگی قبل از احداث باغ به گزارش های هواشناسی و اطلاعات مردمی توجه کنند، توجه به این اطلاعات هم در زمان قبل از احداث باغ و زراعت و هم بعد از کشت بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: توجه به رنگ خاک نیز مهم است، چون خاکهای سنگین با رنگ سیاه نسبت به خاکهای سبک با رنگ روشن تر در زمستان گرمای بیشتری جذب کرده و از طرفی در آخر زمستان گیاه دیرتر فعال می‌شود همچنین از گونه ها و ارقام مناسب استفاده شود، از بین بردن گیاهان اطراف درختان و خاکورزی باعث افزایش جذب گرما و ذخیره آن می‌شود.

عرب نژاد در پایان توصیه ای هم به باغداران کرد و گفت: زمان مناسب هرس برای هرس درختان چوبی ۴ تا ۶ هفته بعد از آخرین یخ زدگی شدید زمستانه است، از هرس درختان در تابستان و اوایل پاییز خودداری شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه