اخبار داغ

نانوایانی که خود دغدغه «نان» دارند؛

نان‌هایی که در تنور بی‌تدبیری دولت آجر می‌شود/ حذف سبد کالاهای اساسی از سفره نانوایان

نان‌هایی که در تنور بی‌تدبیری دولت آجر می‌شود/ حذف سبد کالاهای اساسی از سفره نانوایان
حدود چند سال است که قیمت نان افزایش زیادی نداشته و این موضوع سبب نارضایتی بسیاری از نانوایان شده و به گفته نانوایان در حالیکه هزینه‌های تولید چند برابر شده، اما حمایت دولتی به نحوی نبوده تا افزایش هزینه‌ها را جبران کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، نان یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی است که افزایش قیمت آن تاثیر زیادی بر بسیاری از خانوارهای دهک پایین درآمدی خواهد گذاشت و ممکن است سفره‌‌های آنان که در سال‌های اخیر کوچک‌تر شده، این بار با افزایش قیمت نان تهی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

از طرفی سمتِ دیگر افزایش قیمت نان، نانوایانی هستند که هزینه‌های تولید از آب، برق، بیمه و گاز گرفته تا مواد افزودنی به نان هر روز در حال افزایش است؛ در حالی که تورم همه ابعاد زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده‌، اما قیمت نان تغییر زیادی نکرده‌است.

در این میان دولت به عنوان تامین کننده و مجری تامین معیشت مردم و نانوایان نتوانسته است با تدبیر مناسب از ضعیف شدن بیش از پیش هر دو قشر جلوگیری کند.

جمعی از نانوایان قزوینی در گفت‌وگو با صبح قزوین، اظهار کردند: در حالیکه هزینه‌های تولید چند برابر شده است، اما افزایش قیمت نان به نحوی نبوده تا این افزایش هزینه‌ها را جبران کند و پخت نان سود زیادی ندارد.

آنها با اشاره به اینکه چند سالی بود که قیمت نان در استان قزوین هیچ افزایشی نداشت، افزودند: نرخ مصوب نان بعد از چهار تا پنج سالی هیچ افزایشی نداشت که در نهایت سال گذشته بدون درنظرگرفتن تورم ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و چند ماه بعد از آن ما با موج بزرگ گرانی همراه شدیم.

حذف سبد کالاهای اساسی از سفره‌های نانوایان

این نانوایان با اشاره به افزایش چند درصدی هزینه‌های تولید بیان کردند: بسیاری از هزینه‌های تولید، بعد از اعلام نرخ مصوب به ما تحمیل شد که افزایش قیمت مواد افزودنی نظیر نمک و مایع خمیر و حتی بیمه کارگران از جمله این موارد است.
 
آنها عنوان کردند: نانوایان مظلوم‌ترین قشری هستند که در این بحران اقتصادی بیشترین ضربه را متحمل شدند؛ چراکه علاوه بر افزایش سرسام‌آور تورم، همچنان نان مردم را تامین می‌کنند بدون اینکه هیچ تاثیری در افزایش آن اعمال شده باشد.

آنها ادامه دادند: نانوندی که برای نان لواش تنوری استفاده می‌شود معمولا بعد از هر ۲۰روز بر اثر حرارت از بین می‌رود و باید تعویض شود؛ این در حالی است که زمانی که نرخ نان اعلام شد ما این وسیله را با ۵۰هزار تومان درست می‌کردیم که امروز به ۲۵۰هزار تومان رسیده است.

این نانوایان بیان کردند: بسیاری از کارگران نانوایی قشر ضعیفی هستند که به دلیل درآمد پایین باید در ضعیف‌ترین سطح شهر سکونت کنند و این در حالی است که با همان درآمد اندک به سختی می‌توانند معیشت زندگی را تامین کنند؛ این در حالی است که آن‌ها اقلامی نظیر مرغ و گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

آنها اذعان کردند: با توجه به این حجم از تورم ما نمی‌توانیم هزینه‌هایمان را با درآمد ‌سر به سر کنیم و بسیاری اوقات باید از حقوق کارگران بزنیم و چه کسی باید پاسخگوی حقوق پایمال شده یک کارگر باشد.

کاهش وزن چانه موجب کاهش کیفیت نان می‌شود

این نانوایان با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش کیفیت نان، کاهش وزن بیش از حد آن است، تصریح کردند: به ما می‌گویند وزن را کم کنید در حالیکه وزن در کیفیت نان تاثیر‌گذار است؛ همچنین چون روزی ما با برکت خدا گره خورده، راضی نیستم که شکم خانواده‌های خود را با پول شبهه‌ناک از جیب مردم تامین کنیم.

آنها ابراز کردند: از مسئولین تقاضا داریم به راحتی از کنار قیمت نان عبور نکنند؛ ما را توجیه کنند و به دنبال ارائه راهکار باشند؛ اگر تخلفی در حوزه کم‌فروشی یا کاهش کیفیت صورت می‌گیرد به دنبال حل مشکل باشند؛ چه بسا که بی‌توجهی موجب افزایش فساد می‌شود.

این نانوایان عنوان کردند: امسال در استان‌های یزد، چهارمحال بختیاری، اصفهان، گیلان و زنجان نرخ جدید نان اعلام شده؛ اگرچه ممکن است پارسال نرخ جدید نگرفته باشند اما نرخ تورم امسال در قیمت لحاظ شده و حتی برخی استان‌ها سال گذشته نیز نرخ گرفته بودند.

آنها تصریح کردند: در اداره غله سهمیه آرد نانوایان برای هر نفر ۷/۲ دهم تا ۴ دهم کیلوست در حالیکه باید ۹ تا ۹/۵ کیلو باشد چه بسا سالانه مصرفی آرد در اکثر استان بیش از ۹ کیلو است و همین موجب تشکیل صف طولانی در این روزهای کرونایی می‌شود در حالیکه اگر سهمیه به مقدار لازم باشد کارگران بیشتری استخدام می‌شوند.

به گزارش صبح قزوین؛ اهتمام ویژه نسبت به رفع مشکلات نانوایان باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد چراکه در وضعیت کنونی با توجه به افزایش قیمت مواد مورد نیاز برای تهیه نان، بیشتر نانوایی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، البته حمایت از نانوایان به معنای دست کردن دولت در جیب مردم نیست که در این شرایط سخت اقتصادی، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

علیرضا سبزعلی پور در گفت‌وگو با صبح قزوین، با اشاره به درخواست نانوایان نسبت به افزایش میزان نرخ نان اظهار کرد: باتوجه به اینکه دی ماه سال گذشته بعد از پنج سال حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت نان اعمال شد، چند ماه بعد در سال ۹۹ افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰برابری تورم داشتیم که تورم عمومی به نانوایان تحمیل کرد و اکنون نیز با همان سرعت در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه اقلامی که در تولید نان دخیل هستند، از سال گذشته تاکنون ۳۰۰تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: دستمزد کارگران براساس مصوبه شورای عالی کار از پارسال تاکنون سه مرحله افزایش داشته؛ هر کیسه ۱۰کیلویی مایه خمیر را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به ۳۸۰ هزار تومان و هر کیسه نمک از ۹‌ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین بیان کرد: مولفه‌های اصلی کیفیت نان مواد افزودنی مجاز در آن است که می‌تواند در کیفیت آن اثرگذار باشد؛ لذا زمانی که نان با این هزینه‌ها تهیه می‌شود، عقلانی نیست که آن را با قیمت سال گذشته به دست مردم برسانیم.
 
نانوایان توان ادامه فعالیت ندارند

سبزعلی‌پور ادامه داد: متأسفانه وضعیت صنف نانوایان به جایی رسیده که دیگر توان ادامه فعالیت را ندارند؛ مسئولین هم نسبت به نانوایی‌ها بی‌توجه هستند چه بسا که با توجه به وضعیت تورم چندین بار در ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش اقلام دیگر تصمیم‌هایی صورت گرفته، اما به بحث نان هیچ توجهی ندارند.

وی با بیان اینکه آرد در ۲۵ درصد قیمت تمام شده نان اثرگذار است، ابراز کرد: ۷۵ درصد قیمت تمام شده نان را سایر هزینه‌های تولید تشکیل می‌دهند، در حالیکه برخی مسئولین تصور می‌کنند چون آرد گران نشده نان هم نباید گران شود؛ در صورتی که آرد سهم کوچکی در هزینه‌های تولید نان دارد و قیمت تمام شده را نباید فقط براساس ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد تعیین کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از نظر مسئولان چون نان قوت اصلی مردم محسوب می‌شود نانوایان موظف هستند در هر شرایطی نان تولید کنند و به دست مردم برسانند، در حالیکه هیچ توجهی به اقشار نانواها ندارند به طوریکه بسیاری از نانوایان با این وضع تورم، توانایی خرید مرغ و گوشت را ندارند.

وجود ۷۴۰ پروانه نانوایی در شهرستان قزوین

سبزعلی پور عنوان کرد: ۷۴۰ پروانه نانوایی در سراسر شهرستان قزوین وجود دارد که هر کدام در زیرمجموعه خود سه کارگر دارند که اگر با خانواده هایشان محاسبه کنیم حدود ۱۰هزار نفر از محل نانوایی ارتزاق می‌کنند در حالیکه سفره‌هایشان خالی است؛ این ظلم بزرگی در حق قشر نانوایان است.

وی اظهار کرد: دولت مطرح می‌کند که در قالب یارانه از نانوایان حمایت می‌کنیم؛ در حالیکه خود دولت خدماتی که به نانوایان می‌دهد را افزایش داده به طوریکه داشتن کارت بهداشتی که سال گذشته برای نانوایان ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان تمام می‌شد، امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با اشاره به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و اجاره مغازه‌ها بیان کرد: بسیاری از نانوایان مستأجر هستند و علاوه بر هزینه جانبی باید کرایه خود را بپردازند در حالیکه میزان اجاره‌ها بسیار بالاست به طوریکه باید از حق کارگر کم کرده تا بتوانیم اجاره مغازه را پرداخت کنند.

سبزعلی پور اذعان کرد: نانوایان قشر زحمت کشی هستند که همواره در بحران‌ها و سرما و گرما، جنگ تحمیلی و حتی بحران کرونا زمانی که همه جا تعطیل بود، نانوایان در خط مقدم خدمت به مردم حضور داشتند و همگی انسان‌های سالم و با ایمانی هستند.


 
نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین افزود: از زمان شیوع کرونا استفاده از اقلام بهداشتی داخل نانوایی‌ها اجباری است، چه بسا اگر کوچکترین بی‌توجهی شود علاوه بر پاسخگویی به بهداشت، مردم حرکت نانوایان را در تمام شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منعکس می‌کنند و این در حالی است که روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هزینه سربار کرونایی به نانوایی‌ها تحمیل شده است.
 
وی ابراز کرد: نانوایی‌ها هم جزئی از جامعه هستند در حالی که متاسفانه مسئولین در مورد موضوعات آرد و نان در گوش‌هایشان پنبه گذاشته و صدای ما را نمی‌شنوند؛ در جهت حل این مشکل بارها به استانداری، صنعت و معدن و دفاتر نمایندگان مراجعه کردیم، حتی نمایندگان در تماس با مسئولین تقاضای رسیدگی به وضعیت نانوایان را داشتند اما هیچکس پاسخگو نیست و فقط ما را پاسکاری می‌کنند.
 
نانوایان هیچ امتیازی نسبت به صنوف دیگر ندارند
 
این مقام مسئول بیان کرد: دولت هیچ امتیازی برای نانوایان از نظر تامین هزینه‌های انشعبات گاز، برق و آب نسبت به بقیه صنوف درنظر نگرفته و تنها قیمت آرد ثابت نگه داشته شده و چون نرخ آرد ثابت است ما متهم هستیم که نان به قیمت مصوب سال‌های گذشته عرضه کنیم.
 
وی ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی در یک سال با چهار بار افزایش همراه بوده به طوریکه از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است و از طرفی براساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی هرگونه جابجایی جواز و تغییر نام در کارگاه‌هایی زیر پنج نفر که نانوایی‌ها هم شامل آن هستند مشمول پرداخت بیمه آزاد خواهد شد.
 
سبزعلی‌پور عنوان کرد: دستمزد کارگران طی یک سال سه مرحله افزایش پیدا کرده که این افزایش موجب شده که به لیست حقوق کارگران نانوایی مالیات تعلق بگیرد در حالی‌که در سال‌های گذشته این‌گونه نبود، اما امسال ما باید ماهانه لیست حقوق کارگران را به دارایی ارسال کنیم.
 
وی گفت: دولت جز ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد چه حمایتی در مورد میزان پرداخت بیمه، مشمول مالیات واقع شدن حقوق کارگران، چند برابر شدن هزینه‌های حامل‌های انرژی و مواد افزودنی به نان به نانوایان داشته که انتظار دارد نانوایان در برابر حق خود سکوت کنند.
 
نائب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین بیان کرد: از همان اوایل سال که افزایش قیمت صورت گرفت؛ آنالیزی از هزینه تمام شده نان تهیه کردیم و به اداره صمت، مدیرکل و معاونت اقتصادی استانداری ارائه شد و بنا شده تا جلسه‌ای در راستای قیمت پیشنهادی برگزار شود، اما همچنان جز دوندگی چیزی عایدمان نشده است.
 
نانوایان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند

سبزعلی‌پور در پایان گفت: بخش عظیمی از جامعه ما را نانواها تشکیل می‌دهند که با توجه به شرایط اقتصادی و بیکاری مجبور هستند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند لذا از مسئولین تقاضا داریم که فکری برای افزایش عادلانه نرخ نان داشته باشند تا بیش از این جامعه نانوایان در سختی نباشند.



مجید برزگر در گفت‌وگو با صبح قزوین در مورد گلایه نانوایان از عدم افزایش نرخ نان اظهار کرد: سال گذشته نانوایان درصدی افزایش قیمت گرفتند که سراسری اعلام شده بود؛ چه بسا که پیش از آن مجوزی برای افزایش قیمت نان نداشتیم.

وی با بیان اینکه اجازه افزایش قیمت نان را نداریم، افزود: امسال هم هیچ استانی جز یک الی دو استان افزایش قیمتی ندادند که آن‌ها هم چون سال گذشته با توجه به روزهای پایانی سال اجازه افزایش را نداشتند، این تصمیم به امسال موکول شد لذا این افزایش قیمت‌ها مربوط به سال گذشته‌ بوده که ما پارسال اعمال کردیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان قزوین بیان کرد: اکنون وزارتخانه اجازه افزایش قیمت را صادر نکرده اما موضوع و گلایه نانوایان را دو بار در کارگروه تنظیم بازار و در کارگروه فردی مطرح کردیم؛ اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است؛ لذا باتوجه به این شرایط فعلا افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: درخواست نانوایان را با حضور اتحادیه دریافت کردیم و بررسی و کارشناسی شده و منتظر هستیم تا کارگروه استانی و کشوری به ما افزایش قیمت را اعلام کند.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: پیگیر مطالبات نانوایان هستیم و با نمایندگان آن‌ها هم جلساتی برگزار کردیم؛ استعلامی هم به صورت مکتوب به استان‌های همجوار و چند استان دیگر ارسال کردیم تا در جریان نرخ قیمت‌های آنان قرار گیریم و در زمان قیمت کارشناسی در استان؛ آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم لذا در صورتی که مجوز صادر شود ما آمادگی لازم را داریم.



 
منوچهر حبیبی نیز در این باره به خبرنگار صبح‌قزوین اظهار کرد: نان قوت اصلی مردم و یکی از اقلامی است که باید به طور مستمر سر سفره‌های مردم وجود داشته باشد؛ لذا اگرچه بحث قیمت نان نیاز به بازنگری دارد، اما در شرایط فعلی هیچگونه تصمیمی درباره افزایش قیمت نان گرفته نشده است.

افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است

وی افزود: موضوع آرد و نان باید در شورای آرد و نان مطرح و به جمع بندی برسد و چنانچه نیاز به افزایش قیمت باشد آنجا مورد بحث است؛ لذا هرگونه افزایش قیمت باید به تصویب شورای آرد و نان برسد.

معاون استاندار قزوین با بیان اینکه فعلا هیچ گونه افزایش قیمتی در دستور کار شورای آرد و نان نیست، گفت: افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است و در سطح استانی نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت.

وی در پایان گفت: در هر صورت نانوایان بحث هزینه‌های مانند برق، گاز یا هزینه‌های کارگری و موضوعات اینچنینی را به عنوان توجیه مطرح می‌کنند که نکته درستی است و باید در شورای آرد و نان مورد بررسی قرار گیرد و برای این موضوع تصمیم گیری شود.

به گزارش صبح‌قزوین؛ دولت باید تدبیری برای رفع مشکلات نانوایان بایندیشد، در وضعیت اقتصادی کنونی معیشت نانوایان به سختی گرفتار شده و اولین گزینه را افزایش قیمت نان عنوان می‌کنند، موضوعی که با توان معیشت مردم در شرایط کنونی همخوانی ندارد، بنابراین دولت باید فکری به حال افزایش یارانه نانوایان کند تا ضمن حمایت از آنها، عاملی برای کاهش قوت مردم و بی کیفیتی نان نشود.
 
انتهای پیام/
,

از طرفی سمتِ دیگر افزایش قیمت نان، نانوایانی هستند که هزینه‌های تولید از آب، برق، بیمه و گاز گرفته تا مواد افزودنی به نان هر روز در حال افزایش است؛ در حالی که تورم همه ابعاد زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده‌، اما قیمت نان تغییر زیادی نکرده‌است.
,
,

در این میان دولت به عنوان تامین کننده و مجری تامین معیشت مردم و نانوایان نتوانسته است با تدبیر مناسب از ضعیف شدن بیش از پیش هر دو قشر جلوگیری کند.
,
,

جمعی از نانوایان قزوینی در گفت‌وگو با صبح قزوین، اظهار کردند: در حالیکه هزینه‌های تولید چند برابر شده است، اما افزایش قیمت نان به نحوی نبوده تا این افزایش هزینه‌ها را جبران کند و پخت نان سود زیادی ندارد.
,
,

آنها با اشاره به اینکه چند سالی بود که قیمت نان در استان قزوین هیچ افزایشی نداشت، افزودند: نرخ مصوب نان بعد از چهار تا پنج سالی هیچ افزایشی نداشت که در نهایت سال گذشته بدون درنظرگرفتن تورم ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و چند ماه بعد از آن ما با موج بزرگ گرانی همراه شدیم.

حذف سبد کالاهای اساسی از سفره‌های نانوایان
,
,
,
, حذف سبد کالاهای اساسی از سفره‌های نانوایان, حذف سبد کالاهای اساسی از سفره‌های نانوایان,

این نانوایان با اشاره به افزایش چند درصدی هزینه‌های تولید بیان کردند: بسیاری از هزینه‌های تولید، بعد از اعلام نرخ مصوب به ما تحمیل شد که افزایش قیمت مواد افزودنی نظیر نمک و مایع خمیر و حتی بیمه کارگران از جمله این موارد است.
,
,
 
,
آنها عنوان کردند: نانوایان مظلوم‌ترین قشری هستند که در این بحران اقتصادی بیشترین ضربه را متحمل شدند؛ چراکه علاوه بر افزایش سرسام‌آور تورم، همچنان نان مردم را تامین می‌کنند بدون اینکه هیچ تاثیری در افزایش آن اعمال شده باشد.
,

آنها ادامه دادند: نانوندی که برای نان لواش تنوری استفاده می‌شود معمولا بعد از هر ۲۰روز بر اثر حرارت از بین می‌رود و باید تعویض شود؛ این در حالی است که زمانی که نرخ نان اعلام شد ما این وسیله را با ۵۰هزار تومان درست می‌کردیم که امروز به ۲۵۰هزار تومان رسیده است.
,
,

این نانوایان بیان کردند: بسیاری از کارگران نانوایی قشر ضعیفی هستند که به دلیل درآمد پایین باید در ضعیف‌ترین سطح شهر سکونت کنند و این در حالی است که با همان درآمد اندک به سختی می‌توانند معیشت زندگی را تامین کنند؛ این در حالی است که آن‌ها اقلامی نظیر مرغ و گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.
,
,

آنها اذعان کردند: با توجه به این حجم از تورم ما نمی‌توانیم هزینه‌هایمان را با درآمد ‌سر به سر کنیم و بسیاری اوقات باید از حقوق کارگران بزنیم و چه کسی باید پاسخگوی حقوق پایمال شده یک کارگر باشد.
,
,

کاهش وزن چانه موجب کاهش کیفیت نان می‌شود
,
, کاهش وزن چانه موجب کاهش کیفیت نان می‌شود, کاهش وزن چانه موجب کاهش کیفیت نان می‌شود,

این نانوایان با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش کیفیت نان، کاهش وزن بیش از حد آن است، تصریح کردند: به ما می‌گویند وزن را کم کنید در حالیکه وزن در کیفیت نان تاثیر‌گذار است؛ همچنین چون روزی ما با برکت خدا گره خورده، راضی نیستم که شکم خانواده‌های خود را با پول شبهه‌ناک از جیب مردم تامین کنیم.
,
,

آنها ابراز کردند: از مسئولین تقاضا داریم به راحتی از کنار قیمت نان عبور نکنند؛ ما را توجیه کنند و به دنبال ارائه راهکار باشند؛ اگر تخلفی در حوزه کم‌فروشی یا کاهش کیفیت صورت می‌گیرد به دنبال حل مشکل باشند؛ چه بسا که بی‌توجهی موجب افزایش فساد می‌شود.
,
,
, ,

این نانوایان عنوان کردند: امسال در استان‌های یزد، چهارمحال بختیاری، اصفهان، گیلان و زنجان نرخ جدید نان اعلام شده؛ اگرچه ممکن است پارسال نرخ جدید نگرفته باشند اما نرخ تورم امسال در قیمت لحاظ شده و حتی برخی استان‌ها سال گذشته نیز نرخ گرفته بودند.
,
,

آنها تصریح کردند: در اداره غله سهمیه آرد نانوایان برای هر نفر ۷/۲ دهم تا ۴ دهم کیلوست در حالیکه باید ۹ تا ۹/۵ کیلو باشد چه بسا سالانه مصرفی آرد در اکثر استان بیش از ۹ کیلو است و همین موجب تشکیل صف طولانی در این روزهای کرونایی می‌شود در حالیکه اگر سهمیه به مقدار لازم باشد کارگران بیشتری استخدام می‌شوند.
,
,

به گزارش صبح قزوین؛ اهتمام ویژه نسبت به رفع مشکلات نانوایان باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد چراکه در وضعیت کنونی با توجه به افزایش قیمت مواد مورد نیاز برای تهیه نان، بیشتر نانوایی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، البته حمایت از نانوایان به معنای دست کردن دولت در جیب مردم نیست که در این شرایط سخت اقتصادی، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.
,
,

علیرضا سبزعلی پور در گفت‌وگو با صبح قزوین، با اشاره به درخواست نانوایان نسبت به افزایش میزان نرخ نان اظهار کرد: باتوجه به اینکه دی ماه سال گذشته بعد از پنج سال حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت نان اعمال شد، چند ماه بعد در سال ۹۹ افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰برابری تورم داشتیم که تورم عمومی به نانوایان تحمیل کرد و اکنون نیز با همان سرعت در حال پیشرفت است.
,
,

وی با بیان اینکه اقلامی که در تولید نان دخیل هستند، از سال گذشته تاکنون ۳۰۰تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: دستمزد کارگران براساس مصوبه شورای عالی کار از پارسال تاکنون سه مرحله افزایش داشته؛ هر کیسه ۱۰کیلویی مایه خمیر را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به ۳۸۰ هزار تومان و هر کیسه نمک از ۹‌ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است.
,
,

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین بیان کرد: مولفه‌های اصلی کیفیت نان مواد افزودنی مجاز در آن است که می‌تواند در کیفیت آن اثرگذار باشد؛ لذا زمانی که نان با این هزینه‌ها تهیه می‌شود، عقلانی نیست که آن را با قیمت سال گذشته به دست مردم برسانیم.
 
,
,
,
نانوایان توان ادامه فعالیت ندارند
, نانوایان توان ادامه فعالیت ندارند, نانوایان توان ادامه فعالیت ندارند,

سبزعلی‌پور ادامه داد: متأسفانه وضعیت صنف نانوایان به جایی رسیده که دیگر توان ادامه فعالیت را ندارند؛ مسئولین هم نسبت به نانوایی‌ها بی‌توجه هستند چه بسا که با توجه به وضعیت تورم چندین بار در ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش اقلام دیگر تصمیم‌هایی صورت گرفته، اما به بحث نان هیچ توجهی ندارند.
,
,

وی با بیان اینکه آرد در ۲۵ درصد قیمت تمام شده نان اثرگذار است، ابراز کرد: ۷۵ درصد قیمت تمام شده نان را سایر هزینه‌های تولید تشکیل می‌دهند، در حالیکه برخی مسئولین تصور می‌کنند چون آرد گران نشده نان هم نباید گران شود؛ در صورتی که آرد سهم کوچکی در هزینه‌های تولید نان دارد و قیمت تمام شده را نباید فقط براساس ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد تعیین کرد.
,
,

این مقام مسئول تصریح کرد: از نظر مسئولان چون نان قوت اصلی مردم محسوب می‌شود نانوایان موظف هستند در هر شرایطی نان تولید کنند و به دست مردم برسانند، در حالیکه هیچ توجهی به اقشار نانواها ندارند به طوریکه بسیاری از نانوایان با این وضع تورم، توانایی خرید مرغ و گوشت را ندارند.
,
,

وجود ۷۴۰ پروانه نانوایی در شهرستان قزوین
,
, وجود ۷۴۰ پروانه نانوایی در شهرستان قزوین, وجود ۷۴۰ پروانه نانوایی در شهرستان قزوین,

سبزعلی پور عنوان کرد: ۷۴۰ پروانه نانوایی در سراسر شهرستان قزوین وجود دارد که هر کدام در زیرمجموعه خود سه کارگر دارند که اگر با خانواده هایشان محاسبه کنیم حدود ۱۰هزار نفر از محل نانوایی ارتزاق می‌کنند در حالیکه سفره‌هایشان خالی است؛ این ظلم بزرگی در حق قشر نانوایان است.
,
,

وی اظهار کرد: دولت مطرح می‌کند که در قالب یارانه از نانوایان حمایت می‌کنیم؛ در حالیکه خود دولت خدماتی که به نانوایان می‌دهد را افزایش داده به طوریکه داشتن کارت بهداشتی که سال گذشته برای نانوایان ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان تمام می‌شد، امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.
,
,

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با اشاره به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و اجاره مغازه‌ها بیان کرد: بسیاری از نانوایان مستأجر هستند و علاوه بر هزینه جانبی باید کرایه خود را بپردازند در حالیکه میزان اجاره‌ها بسیار بالاست به طوریکه باید از حق کارگر کم کرده تا بتوانیم اجاره مغازه را پرداخت کنند.

سبزعلی پور اذعان کرد: نانوایان قشر زحمت کشی هستند که همواره در بحران‌ها و سرما و گرما، جنگ تحمیلی و حتی بحران کرونا زمانی که همه جا تعطیل بود، نانوایان در خط مقدم خدمت به مردم حضور داشتند و همگی انسان‌های سالم و با ایمانی هستند.
,
,
,
,


 
,
, ,
,
نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین افزود: از زمان شیوع کرونا استفاده از اقلام بهداشتی داخل نانوایی‌ها اجباری است، چه بسا اگر کوچکترین بی‌توجهی شود علاوه بر پاسخگویی به بهداشت، مردم حرکت نانوایان را در تمام شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منعکس می‌کنند و این در حالی است که روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هزینه سربار کرونایی به نانوایی‌ها تحمیل شده است.
 
,
,
وی ابراز کرد: نانوایی‌ها هم جزئی از جامعه هستند در حالی که متاسفانه مسئولین در مورد موضوعات آرد و نان در گوش‌هایشان پنبه گذاشته و صدای ما را نمی‌شنوند؛ در جهت حل این مشکل بارها به استانداری، صنعت و معدن و دفاتر نمایندگان مراجعه کردیم، حتی نمایندگان در تماس با مسئولین تقاضای رسیدگی به وضعیت نانوایان را داشتند اما هیچکس پاسخگو نیست و فقط ما را پاسکاری می‌کنند.
 
,
,
نانوایان هیچ امتیازی نسبت به صنوف دیگر ندارند
 
, نانوایان هیچ امتیازی نسبت به صنوف دیگر ندارند, نانوایان هیچ امتیازی نسبت به صنوف دیگر ندارند,
,
این مقام مسئول بیان کرد: دولت هیچ امتیازی برای نانوایان از نظر تامین هزینه‌های انشعبات گاز، برق و آب نسبت به بقیه صنوف درنظر نگرفته و تنها قیمت آرد ثابت نگه داشته شده و چون نرخ آرد ثابت است ما متهم هستیم که نان به قیمت مصوب سال‌های گذشته عرضه کنیم.
 
,
,
وی ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی در یک سال با چهار بار افزایش همراه بوده به طوریکه از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است و از طرفی براساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی هرگونه جابجایی جواز و تغییر نام در کارگاه‌هایی زیر پنج نفر که نانوایی‌ها هم شامل آن هستند مشمول پرداخت بیمه آزاد خواهد شد.
 
,
,
سبزعلی‌پور عنوان کرد: دستمزد کارگران طی یک سال سه مرحله افزایش پیدا کرده که این افزایش موجب شده که به لیست حقوق کارگران نانوایی مالیات تعلق بگیرد در حالی‌که در سال‌های گذشته این‌گونه نبود، اما امسال ما باید ماهانه لیست حقوق کارگران را به دارایی ارسال کنیم.
 
,
,
وی گفت: دولت جز ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد چه حمایتی در مورد میزان پرداخت بیمه، مشمول مالیات واقع شدن حقوق کارگران، چند برابر شدن هزینه‌های حامل‌های انرژی و مواد افزودنی به نان به نانوایان داشته که انتظار دارد نانوایان در برابر حق خود سکوت کنند.
 
,
,
نائب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین بیان کرد: از همان اوایل سال که افزایش قیمت صورت گرفت؛ آنالیزی از هزینه تمام شده نان تهیه کردیم و به اداره صمت، مدیرکل و معاونت اقتصادی استانداری ارائه شد و بنا شده تا جلسه‌ای در راستای قیمت پیشنهادی برگزار شود، اما همچنان جز دوندگی چیزی عایدمان نشده است.
 
,
,
نانوایان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند
, نانوایان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند, نانوایان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند,

سبزعلی‌پور در پایان گفت: بخش عظیمی از جامعه ما را نانواها تشکیل می‌دهند که با توجه به شرایط اقتصادی و بیکاری مجبور هستند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند لذا از مسئولین تقاضا داریم که فکری برای افزایش عادلانه نرخ نان داشته باشند تا بیش از این جامعه نانوایان در سختی نباشند.
,
,


,
,
, ,

مجید برزگر در گفت‌وگو با صبح قزوین در مورد گلایه نانوایان از عدم افزایش نرخ نان اظهار کرد: سال گذشته نانوایان درصدی افزایش قیمت گرفتند که سراسری اعلام شده بود؛ چه بسا که پیش از آن مجوزی برای افزایش قیمت نان نداشتیم.
,
,

وی با بیان اینکه اجازه افزایش قیمت نان را نداریم، افزود: امسال هم هیچ استانی جز یک الی دو استان افزایش قیمتی ندادند که آن‌ها هم چون سال گذشته با توجه به روزهای پایانی سال اجازه افزایش را نداشتند، این تصمیم به امسال موکول شد لذا این افزایش قیمت‌ها مربوط به سال گذشته‌ بوده که ما پارسال اعمال کردیم.
,
,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان قزوین بیان کرد: اکنون وزارتخانه اجازه افزایش قیمت را صادر نکرده اما موضوع و گلایه نانوایان را دو بار در کارگروه تنظیم بازار و در کارگروه فردی مطرح کردیم؛ اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است؛ لذا باتوجه به این شرایط فعلا افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
,
,

وی تصریح کرد: درخواست نانوایان را با حضور اتحادیه دریافت کردیم و بررسی و کارشناسی شده و منتظر هستیم تا کارگروه استانی و کشوری به ما افزایش قیمت را اعلام کند.
 
,
,
,
این مقام مسئول عنوان کرد: پیگیر مطالبات نانوایان هستیم و با نمایندگان آن‌ها هم جلساتی برگزار کردیم؛ استعلامی هم به صورت مکتوب به استان‌های همجوار و چند استان دیگر ارسال کردیم تا در جریان نرخ قیمت‌های آنان قرار گیریم و در زمان قیمت کارشناسی در استان؛ آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم لذا در صورتی که مجوز صادر شود ما آمادگی لازم را داریم.
,



 
,
,
, ,
,
منوچهر حبیبی نیز در این باره به خبرنگار صبح‌قزوین اظهار کرد: نان قوت اصلی مردم و یکی از اقلامی است که باید به طور مستمر سر سفره‌های مردم وجود داشته باشد؛ لذا اگرچه بحث قیمت نان نیاز به بازنگری دارد، اما در شرایط فعلی هیچگونه تصمیمی درباره افزایش قیمت نان گرفته نشده است.
,

افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است
,
, افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است, افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است,

وی افزود: موضوع آرد و نان باید در شورای آرد و نان مطرح و به جمع بندی برسد و چنانچه نیاز به افزایش قیمت باشد آنجا مورد بحث است؛ لذا هرگونه افزایش قیمت باید به تصویب شورای آرد و نان برسد.
,
,

معاون استاندار قزوین با بیان اینکه فعلا هیچ گونه افزایش قیمتی در دستور کار شورای آرد و نان نیست، گفت: افزایش نرخ نان یک موضوع کشوری و ملی است و در سطح استانی نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت.
,
,

وی در پایان گفت: در هر صورت نانوایان بحث هزینه‌های مانند برق، گاز یا هزینه‌های کارگری و موضوعات اینچنینی را به عنوان توجیه مطرح می‌کنند که نکته درستی است و باید در شورای آرد و نان مورد بررسی قرار گیرد و برای این موضوع تصمیم گیری شود.
,
,

به گزارش صبح‌قزوین؛ دولت باید تدبیری برای رفع مشکلات نانوایان بایندیشد، در وضعیت اقتصادی کنونی معیشت نانوایان به سختی گرفتار شده و اولین گزینه را افزایش قیمت نان عنوان می‌کنند، موضوعی که با توان معیشت مردم در شرایط کنونی همخوانی ندارد، بنابراین دولت باید فکری به حال افزایش یارانه نانوایان کند تا ضمن حمایت از آنها، عاملی برای کاهش قوت مردم و بی کیفیتی نان نشود.
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه