اخبار داغ

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک:

روحیه امتیازدهی دولت تشدید تحریم‌ها را رقم زد

روحیه امتیازدهی دولت تشدید تحریم‌ها را رقم زد
سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک گفت: روحیه امتیازدهی دولت روحانی موجب گستاخی بیشتر آمریکایی‌ها، تداوم امتیازخواهی و تشدید تحریم‌ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به گزارش شبکه خبری تهران نیوز: در حالی دولت دوازدهم آخرین ماه‌های کاری خود را سپری می‌کند که بسیاری از کارشناسان امر معتقدند حوزه اقتصاد و سیاست به ویژه سیاست خارجی از مهمترین نقاط ضعف عملکردی دولت تدبیر و امید است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

گره زدن همه مسائل کشور به برجام، امتیازدهی به طرف مقابل و پایبند ماندن به اجرای تعهدات، آن هم در حالی که دیگر کشورهای عضو برجام اعتقادی به اجرای تعهدات برجامی ندارند، امید بستن به اروپا و امید بستن به بایدن از مهمترین ایرادات وارده به دولت است.

,

از سویی عدم تاب‌آوری در برابر اعمال فشارهای آمریکا و هم‌پیمانان آن و امتیازدهی به هر قیمتی موجب شد تا در فاصله این سال‌ها دشمن با استفاده از این نقطه ضعف دولت، با بهانه‌تراشی‌های پی در پی به دنبال تصاحب امتیازات بیشتر باشد.

,

از طرفی در حالی در جریان مذاکرات برجامی طرف مقابل با هوشیاری کامل و اشراف بر کلمه به کلمه آنچه که گفته می‌شد، پای میز مذاکره آمده بود که عدم اشراف روحانی و تیمش به ادبیات بین‌الملل موجب می‌شد آن طرفی‌ها دست مذاکره‌کنندگان ما را بخوانند و این وسط امتیازاتی به نفع خود تعریف کنند.

,

با همه آنچه که گفته شد، درباره مهمترین نقاط ضعف عملکردی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی محمدحسن قدیری ابیانه سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‎خوانید.

,

تهران نیوز: مهمترین نقاط ضعف دولت کنونی در مقابله با تحریم‌های آمریکا کدامند؟

, تهران نیوز: مهمترین نقاط ضعف دولت کنونی در مقابله با تحریم‌های آمریکا کدامند؟, تهران نیوز: , مهمترین نقاط ضعف دولت کنونی در مقابله با تحریم‌های آمریکا کدامند؟,

قدیری ابیانه: اگر چه آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را در حوزه‌های مختلف علیه کشور ایران وضع کرده‌اند، اما نوع برخورد ما در قبال رفتار و مواضع آن‌ها بسیار تعیین‌کننده است.

, قدیری ابیانه:, قدیری ابیانه:,

در حالی که در دولت پیشین آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که نمی‌توانند جلو پیشرفت ایران را بگیرند و راضی به عقب‌نشینی از بخشی از مواضع خود شده بودند، فتنه 88 موجب امیدواری دوباره آن‌ها شد و پس از آن نه تنها عقب‌نشینی نکردند بلکه تحریم‌ها را تشدید کردند.

,

متاسفانه نقاط ضعف دولت فعلی در اتخاذ مواضع نسبت به غربی‌ها در حوزه سیاست خارجی و بی‌توجهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان رمز عبور از بحران‌های اقتصادی، موجب گستاخی طرف مقابل شده است.

,

تهران نیوز: تشدید تحریم‌ها چه اندازه با روحیه امتیازدهی دولت روحانی در ارتباط است؟

, تهران نیوز: تشدید تحریم‌ها چه اندازه با روحیه امتیازدهی دولت روحانی در ارتباط است؟, تهران نیوز: , تشدید تحریم‌ها چه اندازه با روحیه امتیازدهی دولت روحانی در ارتباط است؟,

قدیری ابیانه: با کمال تاسف باید گفت مواضع ضعیف اتخاذ شده از سوی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در طول مذاکرات و پس از آن و اکنون در تداوم مواضع تحریمی آمریکا و هم‌پیمانان آن موثر بوده است.

, قدیری ابیانه: , قدیری ابیانه: ,

روحیه تسلیم‌پذیری در قبال تحریم‌ها این پیام را به طرف مقابل ارسال می‌کند که در موارد دیگر نیز اعمال فشار موجب تسلیم می‌شود، بنابراین طرف مقابل به این نتیجه می‌رسد از اعمال فشار به عنوان اهرمی دائمی برای تسلیم کردن استفاده کرده و آن را حذف نمی‌کند.

,

در حالی آمریکایی‌ها اعمال فشار برای تسلیم‌پذیری را به اهرم قدرتی برای خود تبدیل کرده‌اند که در برخی از افراد مرعوب و غرب‌گرا در موارد دیگر نیز در مقابل هر فشاری تسلیم شده‌اند و این مایه خجالت است.

,

تهران نیوز: عملکرد دولت روحانی را در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی چطور می‌بینید؟

, تهران نیوز: عملکرد دولت روحانی را در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی چطور می‌بینید؟, تهران نیوز: , عملکرد دولت روحانی را در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی چطور می‌بینید؟,

قدیری ابیانه: متاسفانه باید گفت دولت آقای روحانی نشان داده در حوزه دیپلماسی ادبیات بین‌الملل را نمی‌داند، به طور مثال وقتی در وسط مذاکرات اعلام می‌‌شود "هر توافقی بهتر از عدم توافق است" این پیام را به دشمن مخابره می‌کند که حاضریم برای رسیدن به توافق هر امتیازی بدهیم.

, قدیری ابیانه: , قدیری ابیانه: ,

حال آنکه در مقابل جان کری وزیر وقت امور خارجه آمریکا گفته بود "عدم توافق بهتر از توافق بد است" و این همان موضع صحیحی است که تیم مذاکره‌کننده ما از آن غافل بود.

,

از دیگر مصادیق ناآشنایی روحانی و دولتش به ادبیات بین‌الملل می‌توان به این جمله رئیس جمهور در میانه مذاکرات اشاره کرد که می‌گوید "آب خوردن ما هم به برجام بستگی دارد."

,

این سخنان حامل این پیام برای طرف مقابل مذاکره بود که حیات ما به توافق بستگی دارد و کسی که حیاتش به چیزی وابسته است، حاضر به واگذاری هر امتیازی است.

,

روحانی همچنین در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود "چرخ‌های سانتریفیوژهای ما بچرخد به شرطی که چرخ کارخانجات ما هم بچرخد"، این عبارت به دشمن پیام می‌دهد که برود به دنبال خواباندن چرخ کارخانجات ما.

,

در حالی که باید می‌گفت "چرخ سانتریفیوزهای ما باید بچرخد تا چرخ کارخانجات ما بچرخد"، زیرا برای چرخش چرخ کارخانجات ما نیاز به برق است و وظیفه نیروگاه‌های ما تولید برق است.

,

تهران نیوز: بنابراین معتقدید ادبیات دولت آمریکا را به تصاحب امتیازات بیشتر ترغیب کرده است؟

, تهران نیوز: بنابراین معتقدید ادبیات دولت آمریکا را به تصاحب امتیازات بیشتر ترغیب کرده است؟, تهران نیوز:, بنابراین معتقدید ادبیات دولت آمریکا را به تصاحب امتیازات بیشتر ترغیب کرده است؟,

قدیری ابیانه: آری، در موارد متعددی سخنان روحانی، ظریف و تیم مذاکره‌کننده موجب ترغیب دشمن به عدم واگذاری امتیاز و امتیازخواهی و تشدید فشارها شده و این یعنی دولت روحانی زبان بین‌الملل را نمی‌شناسد.

, قدیری ابیانه: , قدیری ابیانه: ,

یکی از استراتژی‌های نادرست در دولت روحانی این است که با هر بهانه‌جویی آمریکایی‌ها به خواسته‌شان تن می‌دهند تا به قول خودشان بهانه را از آن‌ها بگیرند و این سیاست غلط موجب شده آمریکا با بهانه‌جویی‌های پی در پی به دنبال کسب و تصاحب امتیارات بیشتر باشد.

,

به این ترتیب آمریکایی‌ها به منظور تصویب هر چیزی که مایلند ما عمل کنیم کافی است بهانه‌‌جویی کنند و دولت روحانی نیز برای رفع بهانه‌ها، به خواسته‌های آن‌ها تن می‌دهد.

,

در حالی ظریف در سخنان خود گفته بود امضای کِری ضمانت است که در آن سوی معامله مصوبه کنگره و امضای رئیس‌جمهور هم ضمانت نبوده و حتی مصوبه شورای امنیت سازمان ملل هم ضمانت نیست کما اینکه به آن هم عمل نکردند.

,

با وجودیکه دولت روحانی برای خوشایند آمریکا و اثبات حسن نیت خود به هر آنچه در برجام متعهد شده بود عمل کرد که طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد، حال آنکه می‌بایست یک گام در برابر یک گام برداشته شود.

,

تهران نیوز: فکر می‌کنید سیاست آمریکایی‌ها در خصوص انتخابات پیش‌رو چیست؟

, تهران نیوز: فکر می‌کنید سیاست آمریکایی‌ها در خصوص انتخابات پیش‌رو چیست؟, تهران نیوز: , فکر می‌کنید سیاست آمریکایی‌ها در خصوص انتخابات پیش‌رو چیست؟,

قدیری ابیانه: آمریکایی‌ها مایل به روی کار آمدن دولتی با نیروهای غرب‌گرا، مرعوب و تسلیم‌پذیر در ایران هستند و تشخیص آن‌ها این است که نیروهای موسوم به اصلاح‌طلب چنین نیروهایی هستند، از این‌رو می‌کوشند در انتخابات پیش‌رو با تقویت جبهه اصلاحات، جبهه نیروهای انقلاب را تضعیف کنند.

, قدیری ابیانه:, قدیری ابیانه:,

همچنان که این سیاست در سال‌های 88، 92 و 96 اجرایی شده و بنا است در جریان انتخابات 1400 نیز بر همین محور ادامه یابد.

,

آمریکایی‌ها برای این منظور و در راستی حمایت از اصلاح‌طلبان که حرفی برای گفتن در نزد افکار عمومی نداشته و پایگاه خود را از دست داده‌اند، مختصر گشایشی در تحریم‌ها ایجاد می‌کنند تا جبهه اصلاحات از آن به نفع خود استفاده و بهره تبلیغاتی ببرد.

,

این گشایش در تحریم‌ها از سوی آمریکا را باید با آبی که قبل از ذبح به قربانی می‌دهند مقایسه کرد، به این معنا که اگر سیاست آن‌ها با موفقیت همراه بوده و در دولت آینده اصلاح‌طلبان پیروز شده و روی کار بیایند، آنگاه پس از انتخابات تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران وضع می‌شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه