اخبار داغ

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

حضور هندی‌ها در چابهار خوشایند ما نیست

حضور هندی‌ها در چابهار خوشایند ما نیست
فداحسین مالکی گفت: حضور هندی‌ها در چابهار خوشایند ما نیست؛ زیرا حرکت اجرایی آنها بسیار کُند است و حتی برخی از تعهداتشان را انجام نداده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: در سال 1390 اجلاس بین‌المللی در کابل برگزار شد که سمت وزیر امور خارجه پایین سطح مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس بود و موضوعا مختلفی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یکی از موضوعاتی که ما تلاش کردیم در دستورکار این اجلاس قرار بگیرد، این بود که چابهار با توجه به موقعیت ممتازی که در دریای عمان و دریای آزاد دارد، به عنوان محور این اجلاس قرار داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فداحسین مالکی, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

وی افزود: تنش‌های نظامی و سیاسی که در خلیج فارس وجود دارد را در دریای عمان شاهد نیستم؛ لذا این ویژگی سبب شده تا چابهار از اهمیت ویژه‎ای برخوردار باشد.

,

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد محوریت قرار دادن چابهار مورد استقبال بسیاری از کشورها به خصوص روسیه، چین، هند و بعضی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا قرار گرفت، گفت: حدود 6 ماه خود من با مقامات این کشورها جلساتی را داشتم و نهایتاً این پیشنهاد مصوب شد، البته آمریکایی‌ها و پاکستانی‌ها مخالف این پیشنهاد بودند. مثلاً پاکستان معتقد بود که اگر چابهار رشد کند این موضوع به کراچی آسیب می‌رساند؛ درصورتی‌که این‌گونه نبود.

,

مالکی با استناد به اظهارات سفیر چین در ایران یادآور شد: سفیر چین اعلام کرده بود که با مصوبه چابهار، هزار کیلومتر به دریای آزاد نزدیک‌تر شده‌ایم؛ لذا اجرای این مصوبه از دو جهت دارای اهمیت و منافع بسیاری است. اول اینکه از نظر دریایی برای ما منافعی را در پی دارد و دوم از ریلی است که دسترسی کشورمان را به کشورهای آسیای میانه تسهیل می‌کند.

,

وی با بیان این مطلب که در این چند سال وجود مشکلاتی اجازه نداده است که این مصوبه به طور جدی و کامل اجرا شود، خاطرنشان کرد: اخیراً پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم تا اجرای کامل این مصوبه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

,

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره حضور هندی‌ها در چابهار گفت: خیلی خوشایند ما نیست که هندی‌ها در چابهار فعالیت گسترده داشته باشند؛ زیرا نوع کار و حرکت آنها بسیار کُند است و در مسائل اجرایی حرکت عنکبوتی دارند و این متناسب با سیاست کاری ما نیست و دوم اینکه خود هندی‌ها هم به برخی تعهداتشان عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر حضور گسترده هندی‌ها در چابهار موجب ناراحتی پاکستانی‌ها و چینی‌ها خواهد شد.

,

به گفته مالکی باید زیرساخت‌های اجرایی و اقتصادی به‌گونه‌ای تنظیم شود تا از طریق اجرای مصوبه چابهار یک تحول جدی در شرق کشور اتفاق بیفتد.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه