اخبار داغ

عید هم از پس خارج کردن بازار چرم از رکود برنیامد/ مشتری های بین المللی چرم اصفهان یکی پس از دیگری از دست می روند

عید هم از پس خارج کردن بازار چرم از رکود برنیامد/ مشتری های بین المللی چرم اصفهان یکی پس از دیگری از دست می روند
کار بر روی چرم یکی از صنایع دستی پر سود در تجارت جهانی است که افراد ثروتمند به دنبال آن هستند که از این رو ارز آوری بسیار بالایی را در کشور به همراه دارد اما فعالان این صنعت در این روزها بیشتر از هر زمانی نیاز به حمایت دارند و به نظر می رسد حمایت از آن ها در این روزها یک سرمایه گذاری برای آینده به حساب آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ میدان امام اصفهان با بازرچه های قدیمی به محلی برای حضور بسیاری از فعالان صنایع دستی تبدیل شده است و بسیاری از مغازه ها و غرفه ها در این محل متعلق به کارگاهی های تولیدی صنایع دستی است که دفتر فروش و یا واحد فروش آن ها در این محل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

منطقه ای که همیشه تعداد زیادی توریست در آن حضور داشتند و در حال بازدید از این مغازه ها و خرید از آن بودند؛ اتفاقی که بعد از تحریم ها و کرونا در این روزها به ندرت می توان توریستی در این منطقه مشاهده کرد؛ از طرفی فعالیت در صنایع دستی نیز در هزینه های تولید و اجاره ها افزایش پیدا کرده است و کار را برای فعالان این صنایع سخت کرده است و حتی برخی از کارگاه ها را نیز به تعطیلی کشانده است.

,

یکی از صنایع دستی که در میدان امام در گذشته حضور پرنگ داشته است صنایع چرم و فرآورده هایی است که با چرم درست می شود و همیشه در میان توریست ها مورد علاقه بوده است و بیشتر روی همین توریست ها برای خرید برنامه ریزی می شده است و سهم کمتری در خرید داخلی را به خود اختصاص داده است.

,

از این رو با توجه به شرایط موجود وضعیت سختی پیدا کرده و ادامه کار آن ها بسیار دشوار شده است؛ ایمان احدی پرست در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: عمده کار کارگاه تولیدی ما تولید کیف چرم است؛ سال قبل 12 نیروی کار در کارگاه مشغول به کار بودند سال 96 تعداد نیرو 20 نفر بود که در حال حاضر به سه نفر کاهش پیدا کرده است.

,

سرپرست کارگاه چرم دوزی و مدیر فروش فروشگاه چرم عنوان کرد: نسبت به سالهای گذشته امسال تولید و فروش کارگاه و فروشگاه کمتر شده است و  کرونا و نبودن توریست  از عوامل افت در بازار است؛ البته اوضاع اقتصادی مردم نیز بی تاثیر نیست.

,

احدی پرست بیان کرد: در کارگاه چرم مشغول به کار نیستم و فقط کارگاه را راه اندازی کردم نیروهای ماهر و زبردست کار تولید کیف را انجام می دهند خودم در فروشگاه فقط تعمیرات چرم انجام می دهم.

,

وی با بیان اینکه چرم که جزء کالاهای لوکس و اشرافی به حساب می آید و همه مردم با توجه به سطح درآمدشان توانایی خرید این کالا را ندارند، افزود: برای جایگزین کردن هزینه ها مجبور به انجام کارهای دیگر نیز هستم.

,

ایمان احدی پرست اذعان کرد: فروشگاه چرم بیش از یک سال است که فقط هزینه اجاره بها، قبوض و هزینه های جانبی را کفاف می دهد و هر از گاهی سود هم دارد که چشمگیر و قابل بیان نیست.

,

 

,

سرپرست کارگاه چرم دوزی و مدیر فروش فروشگاه چرم عنوان کرد: قبلا با ترکیه، دبی و ژاپن کار می کردم و صادرات چرم داشتم که خوب بود ولی رفته رفته  سفارش ها کم و در حال حاضر نیز متوقف شد.

,

احدی پرست خاطر نشان کرد: بیش از یک سال است که حال بازار صنایع دستی اصلا خوب نیست مسئولان کمک کنند تا اوضاع مانند قبل شود؛ اکنون شب عید است ولی همچنان ما فروش نداریم.

,

وی افزود: قبل از کروناتوریست به اصفهان می آمد و خیلی خوب خرید می کردند با اعمال تحریم ها، از کشورهایی مانند فنلاند، رومانی، سروستان و چین توریست می آمد که به مرور همان هم حذف شد.

,

ایمان احدی پرست ادامه داد: روند کار گارگاه به این صورت است که چرم های طبیعی مانند شتر، گاو، بز و شترمرغ به صورت خام از کارخانه خریداری شده و به منظوراصالت کار صنایع دستی تمام کارهای برش، سمبه زنی و دوخت با دست انجام می شود.

,

سرپرست کارگاه چرم دوزی و مدیر فروش فروشگاه چرم اسپادانا عنوان کرد: دستگاه های لیزری برای برش چرم در بازار هست ولی ما با دست انجام می دهیم در تولید کارگاه چرم هیچ مونتاژی صورت نمی گیرد و تماما کار دست است.

,

احدی پرست گفت: امیدواریم وضعیت بازار تغییر کرده و به روزهایی که بازار وضعیت بهتری داشت دوباره بازگردیم.

,

به نظر می رسد بازار شب عید هم نتواند به فعالان در این رشته در صنایع دستی کمکی کند و از طرفی اگر کارگاه های فعال تعطیل شوند، بعد از آن و حتی با مرتفع شدن این شرایط راه اندازی این کارگاه ها سخت باشد چرا که هنرمندان این رشته به کارهای دیگر روی آورده و با تجربه گذشته دوباره به این کار باز نمی گردند.

,

از طرفی کار بر روی چرم یکی از صنایع دستی پر سود در تجارت جهانی است که افراد ثروتمند به دنبال آن هستند که از این رو ارز آوری بسیار بالایی را در کشور به همراه دارد و از طرفی صادرات آن مشمول حمایت از مصرف کننده داخل نبوده و از این رو می توان برای قراردادهای بلند مدت صادراتی در آن اقدام کرد، که یک امتیاز ویژه است.

,

فعالان این صنعت در این روزها بیشتر از هر زمانی نیاز به حمایت دارند و به نظر می رسد حمایت از آن ها در این روزها یک سرمایه گذاری برای آینده به حساب آید چرا که در شرایط عادی این محصولات مورد توجه توریست ها خواهد بود.

,

نتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه