شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان ایلام
ساعت: 11:39 منتشر شده در مورخ: 1399/12/22 شناسه خبر: 1716340
معضلی که در "شاد" پابرجاست؛

دانش‌آموزانی که کماکان از سیستم هوشمند جهت آموزش مجازی محرومند/ ضرورت نگاه ویژه مسئولین به دانش‌آموزان استثنایی

دانش‌آموزانی که کماکان از سیستم هوشمند جهت آموزش مجازی محرومند/ ضرورت نگاه ویژه مسئولین به دانش‌آموزان استثنایی
اگر از مشکلات نرم افزاری برنامه شاد، دسترسی دانش آموزان به گوشی یا تبلت های قابلیت دار و کاهش بار علمی دانش آموزان بگذریم متاسفانه هنوز تهیه سیستم هوشمند جهت آموزش مجازی برای بسیاری از خانواده‌ها در مناطق محروم و دور افتاده معضلی پابرجاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، برنامه شاد تجربه متفاوتی در نظام آموزشی کشور هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان رقم زد و این برنامه نیز به مانند دیگر برنامه ها در ابتدای راه دچار مشکلاتی شد که البته طبیعی بود.

اما مشکلات اصلی سر راه این برنامه اکنون به مشکلات نرم افزاری از جمله ایرادات فنی هنگام نصب، ضعف سرعت این سامانه در ساعات پر ترافیک و ... بر نمی گردد.

حال اگر از معضلاتی مانند دسترسی دانش آموزان به گوشی یا تبلت های قابلیت دار که تا قبل از شیوع ویروس کرونا به شدت منع می شدند، کاهش بار علمی دانش آموزان آن هم در این مقطع تحصیلی حساس به دلیل بی توجهی فرزندان نسبت به والدین و ... بگذریم متاسفانه هنوز تهیه گوشی و تبلت قابلیت دار که بتواند سامانه شاد را بارگزاری کند برای بسیاری از خانواده‌ها به ویژه خانواده هایی در مناطق محروم و دور افتاده که حتی در مخارج معیشتی روزمره زندگی درمانده هستند کماکان معضلی پابرجاست.

در این میان موضوعی که معضل آموزش را در ایام کرونایی حادتر می‌کند دانش‌آموزان استثنایی هستند که توانایی استفاده از بستر سامانه شاد را ندارند و با توجه به اینکه این دانش‌آموزان نیازمند فضایی چند برابری نسبت به دانش آموزان عادی هستند بنابراین توجه به اعتبارات این بخش برای برای تهیه امکانات جهت آموزش این عزیزان ضرورت  دوچندانی پیدا می‌کند.

همچنین باید توجه داشته باشیم آموزش به این دسته از دانش آموزان با دیگر دانش آموزان عادی بسیار متفاوت است در واقع باید گفت که حتی سطح یادگیری آنها در یک کلاس به یک اندازه نیست و این امر، سختی آموزش آنها را افزایش می دهد و اکثر آن ها نیازمند آموزش حضوری هستند بنابراین باید بستری فراهم شود تا آنها که دسترسی یا توانایی استفاده از برنامه شاد را ندارند بتوانند با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی کلاس های خود را برگزار کنند.

تامین ۵۰ درصد اعتبار امکانات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی

در همین رابطه "سید جواد حسینی"، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  در نشست شورای آموزش و پرورش استان ایلام گفت: میانگین استفاده دانش آموزان استثنایی کشور نیز از بستر شبکه شاد ۷۲ درصد است که این میزان در استان ایلام با وجود اقدامات و مداخلات مثبت صورت گرفته از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط ۹۱.۳ درصد است.

وی اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار دانش آموزان ایلامی نیازمند سیستم هوشمند جهت آموزش مجازی هستند که در این راستا یک هزار و ۳۳۰ تبلت در استان تهیه و اهدا شده است و وزارت آموزش و پرورش نیز ۵۰ درصد اعتبار خرید ۱۳ هزار و ۶۷۰ تبلت باقیمانده را برای دسترسی کلیه دانش آموزان محروم استان تامین می کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: استان ایلام در راستای کمک به آموزش دانش آموزان استثنایی به هر خدمات و امکاناتی نیازمند باشد، وزارت آموزش و پرورش ۵۰ درصد بودجه آن خدمت را در اسرع تامین می کند.

حسینی با بیان اینکه برای آموزش دانش آموزان استثنایی نیازمند فضایی پنج برابری نسبت به آموزش عادی هستیم، گفت: در این راستا اعتبارات آموزشی حوزه استثنایی ایلام در سال آینده ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه از افتتاح باشگاه پیشکسوتان حوزه استثنایی استان خبر داد و تاکید کرد: ابن باشگاه ساعت غیر از آموزش در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت و حدود ۲ میلیارد ریال نیز برای آن اعتبار جذب خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۷۰۰ مدرسه استثنایی در کشور فعال است، یادآور شد: سال ۱۴۰۰ چهار مدرسه استثنایی که یک مدرسه آن برای افراد دارای بیماری اوتیسم در نظر گرفته شده احداث می شود.

حسینی با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری ایلام جزو بهترین مراکز کشور محسوب می شوند، گفت: ایلام همواره در کلیه حوزه ها دارای پتانسیل ، استعداد و ظرفیت است که باید این استعدادها به سرعت شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: مهم ترین و نخستین جوهره سند بنیادین آموزش و پرورش ارتقا عدالت آموزشی است و همواره عدالت نیز از بستر جریان یادگیری نشات می گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که در توسعه و عدالت آموزشی باید انسان مبنا باشد، گفت: در گذشته توسعه ثروت مبنا، مالکیت مبنا و طبیعت مبنا بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه هدف اصلی تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی و تولید ثروت برای رفاه جامعه است، افزود: البته باید از پتانسیل ها با دقت تمام بهره گرفته و از توانمندی های افراد به درستی استفاده شود.

حسینی گفت: برخلاف گذشته که مهارت فردی اساس توسعه انسانی در هر جامعه به شمار می رفت، اما در جهان امروز خرد، اندیشه و علم اساس توسعه و پیشرفت در هر جامعه است که منابع را به ثروت تبدیل می کند.

در پایان باید گفت که مسئولین باید تمام تلاش خود را  جهت رفع این معضل به کار گیرند، به گونه ای که هیچ دانش آموزی دغدغه یک گوشی یا تبلت یا هزینه اینترنت نداشته باشد و همچنین باید توجه داشته باشند که اغلب نوابغ کشور که هم اکنون نیز برای کشورمان افتخار آفرینی می‌کنند جزء همین قشر مستضعف و مناطق محروم و دور افتاده هستند پس برای ساختن آینده پویای سرزمینمان ایران در راستای رفع این معضل از هیچگونه تلاشی دریغ نکنند. و صد البته باید نگاه ویژه ای به دانش آموزان استثنایی داشته باشند که قطعا در این شرایط سخت کرونایی به توجه بیشتری نیاز دارند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1716340
ارسال نظر
نظرات