اخبار داغ

گزارشی از همایش شیخ شهید؛

تاریخ‌سازی مردم آذربایجان، مایه افتخار ایران/ خیابانی به فکر تجزیه نبود

تاریخ‌سازی مردم آذربایجان، مایه افتخار ایران/ خیابانی به فکر تجزیه نبود
همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تالار وحدت دانشگاه تبریز صبح امروز میزبان برگزاری همایش گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی بود. در این همایش بین‌المللی، بسیاری از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی‌یکی از میهمانان ویژه این همایش بود. او در این مراسم با اشاره به تاریخ آذربایجان و مردم این دیار اظهار داشت: همه ما ایرانیان به آذربایجان غیور افتخار میکنیم. مبارزه و ایستادگی در تاریخ این دیار برجسته بوده و تاریخ این سرزمین با مجاهدت شخصیت‌ها گره خورده است. شیخ محمد خیابانی نیز یکی از اسوه‌های این مرز و بوم شناخته می‌شود.

,

تاریخ‌سازی مردم آذربایجان، مایه افتخار ایران است

, تاریخ‌سازی مردم آذربایجان، مایه افتخار ایران است,

قالیباف ادامه داد: مردم آذربایجان به گونه‌ای تاریخ‌ساز بوده‌اند که مردم ایران همگی به آنها افتخار میکنند.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به افتخارات مردم آذربایجان در طول تاریخ گفت: در دوران دفاع مقدس خون جوانان آذربایجانی از جنوبی‌ترین نقطه ایران تا کو‌ه‌های سر به فلک‌کشیده شمال غرب به خاک ریخته است و به عنوان یک راوی عرض میکنم که لشکر عاشورا در دوران دفاع مقدس تبلور غیرت دینی بود.

,

وی در ادامه سخنانش به شخصیت و منش شیخ شهید محمد خیابانی اشاره کرده و عنوان داشت: ویژگی شهید شیخ محمد خیابانی، روحیه استقلال طلبی و مردمی‌اوست که با ظلم مبارزه میکرد و از حق مظلوم دفاع می‌نمود.

,

هیچ مردمی‌از ایران‌زمین به وطن فروشان سرتعظیم خم نکرد

, هیچ مردمی‌از ایران‌زمین به وطن فروشان سرتعظیم خم نکرد,

قالیباف گریزی به اتفاقات چندسال اخیر در کشور هم زده و خاطر نشان ساخت: وقتی به صورت تحلیلی بر روند مبارزات مردم ایران زمین نگاه میکنیم، میبینیم که هیچ وقت، هیچ ملتی از خطه ایران‌زمین و خصوصا مردم آذربایجان به کسانی که وطن فروشی کردند و سر تعظیم برای بیگانگان فرود آوردند، تعظیم نکردند.

,

, ,

وی افزود: با همه سختی‌ها، انقلاب اسلامی‌به پیش میرود و ما وظیفه داریم با همین باورهای انقلابی کشور را پیش ببریم. هرزمان موفقیتی به وجود آمد، تکیه ما به مبانی اعتقادی و آرمانی بوده و هر زمان درجا زدیم یا شکست خوردیم دلیلش روگردانی از آن آرمان هاست.

,

مردمی‌شدن اقتصاد؛ اولویت مجلس انقلابی

, مردمی‌شدن اقتصاد؛ اولویت مجلس انقلابی,

رئیس مجلس شورای اسلامی‌در بخش دیگر سخنان خود از عملکرد چند ماهه مجلس دفاع کرده و گفت: ما در مجلس یازدهم، سعی کرده‌ایم مردم باوری را سرلوحه خود قرار دهیم. امروز یکی از چالش‌های اصلی ما بحث اقتصادی است و دلیل اینکه برخی مشکلات وجود دارد دوری مردم از اقتصاد است چراکه هرکجا مردم امور را به دست گرفتند، موفقیت حاصل شده است.

,

قالیباف افزود: در مجلس شورای اسلامی، دو ‌راهبرد اصلی را برای موضوعات اقتصادی پیگیری کردیم؛ اولی رفع تحریم‌ و دوم بی‌اثرکردن تحریم است. در بحث رفع تحریم، قانوع جامع اقدام رهبردی با تلاش شبانه روزی همکاران در مجلس به تصویب رسید و در بحث بی اثر کردن مجلس سعی کرده‌ایم بودجه ۱۴۰۰ را با محوریت مردم و برای رفع مشکلات مردم اصلاح کنیم.

,

وی ادامه داد: در بحث بودجه سعی شده است بودجه‌ای با رویکرد مردمی، محرومیت زدایی و مولد اقتصاد بررسی و به تصویب برسد.

,

پیش از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی و رئیس همایش گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محد خیابانی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

,

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه هرجا مبارزه‌ای بی امان با طاغوت‌ وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده میشود، اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی از جمله آن روحانیون بود و قیام او، قیام ضد استبدادی، ضد ارتجاعی و در پی پیاده کردن قانون مشروطیت بوده است.

,

, ,

شیخ محمد خیابانی در فکر تجزیه ایران نبود

, شیخ محمد خیابانی در فکر تجزیه ایران نبود,

وی ادامه داد: برخلاف برخی هم عصران وی و برخی از محققین امروز، شیخ محمد خیابانی هیچ انگیزه‌ای در تجزیه طلبی ایران نداشت و اگر ۶۹ سخنرانی ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دید که حتی یک مورد هم درخصوص استقلال آذربایجان و تجزیه آن گفته نشده است.

,

امام جمعه تبریز گفت: آنچه شیخ محمد خیابانی را از ادامه راه بازداشت و ناکامی‌به بار آورد، خیانت‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان و بیگانگان، اعتماد بیش از حد او به افراد به ظاهر خوب و پایبند نبودن همپیمانان شیخ به اهداف و آرمان‌های در پیش گرفته‌اش بود.

,

علل عظمت شیخ محمد خیابانی

, علل عظمت شیخ محمد خیابانی,

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی در این همایش اظهار داشت: قیام شیخ محمد خیابانی ۳ علت عمده داشت که به روحیه مبارزاتی و خلق و خوی استکبار ستیزی این مرد آزادیخواه باز می‌گردد.

,

, ,

وی افزود: ضد استکبار بودن، دشمن ستیزی و بیزاری از دخالت بیگانگان در امور کشور، سر و سامان دادن و بهبود اوضاع کشور بعد از جنگ جهانی اول از عللی بود که شیخ خیابانی را در مسیر قیام بزرگش قرار داد.

,

رسانه ملی برای شیخ شهید سریال بسازد

, رسانه ملی برای شیخ شهید سریال بسازد,

حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز و رئیس همایش شیخ محمد خیابانی هم در این مراسم اظهار داشت: به حق باید شیخ محمد خیابانی را مدرس ثانی نامید.چراکه وقتی مجلس اول به توپ بسته شد اولین نماینده شهید یک تبریزی بود و پس از شهادت او مردم تبریز با رهبری شیخ محمد خیابانی قیام خود را آغاز کردند.

,

نماینده مردم تبریز در درخواستی از قائم مقام صدا و سیما گفت: با توجه به سبقه آذربایجان شرقی در طول مبارزات سیاسی ایران زمین، انتظار می‌رود برای تبیین و معرفی هر چه بیشتر و بهتر شخصیت شیخ محمد خیابانی، سریالی تاریخی از این بزرگمرد تولید و در رسانه ملی پخش گردد.

,

, ,

علیرضا منادی دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی با تبیین تاریخ بزرگ منطقه آذربایجان و مردم این دیار خاطرنشان ساخت: مردم تبریز اولین مردم در استقبال از دموکراسی به شمار می‌آیند و در تمام رویدادهای تاریخی و انقلابی پیش قدم بوده‌اند.

,

تاسیس موزه پارلمان یکی از اولیت‌های مهم

, تاسیس موزه پارلمان یکی از اولیت‌های مهم,

منادی در سخنان دیگری خطاب به محمدباقر قالیباف، گفت: بچه‌های ما نمیدانند که ۱۰۰ سال پیش این مجلس را پدرانشان ساخته‌اند. از رئیس محترم مجلس تقاضا داریم، بودجه‌ای برای احداث موزه پارلمان و با مدیریت مجلس شورای اسلامی‌در تبریز اختصاص دهند تا بدانیم که این مجلس چگونه به وجود آمده است.

,

, ,

همایش گرامیداشت یکصدمین سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی قرار است امروز در تبریز و شبستر ادامه داشته و چند ویژه برنامه دیگر در تهران نیز برگزار گردد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه