اخبار داغ

روایتی از "کل چهارشنبه"؛

"شال اوزونک" از رسومات قدیمی کرجی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری/ کوزه بشکستن؛ سنتی برای نو کردن دکوراسیون منزل

"شال اوزونک" از رسومات قدیمی کرجی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری/ کوزه بشکستن؛ سنتی برای نو کردن دکوراسیون منزل
"شال اوزونک" یکی از این رسومات قدیمی کرجی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری است که در آن جوانان به شوخی صورت خود را می‌پوشاندند و از دریچه‌ای که در هر خانه‌ای وجود داشت شالی را به پایین می‌انداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، درست در واپسین روزهای سالی که با ویروس منحوس کرونا راهی ابدیت می‌شود تا ورد قرن جدید شویم، مردم البرز در کنار خریدهای نوروزی‌شان همانند سال های دور و به رسم قدیم ایرانی ها وسائل نورافشانی را خریداری می کنندتا به استقبال چهارشنبه‌سوری بروند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
اگر سری به بازارهای کرج بزنید در میان تب و تاب خریدهای نوروزی که البته با چاشنی تورم همراه است، صداهای مهیبی از ترقه و انفجار بمب‌های دست‌ساز به گوش می‌رسد.
 
,
,
مراسم چهارشنبه سوری در کشورمان از رسومات قدیمی ایرانیان است، البته این مراسم در گذشته صفای دیگری داشت اما امروز به زمینه‌ای برای بروز اتفاقات بد و جبران ناپذیر تبدیل شده است.

جعفر کوهزاده که یک البرز شناس است در خصوص آداب و رسوم کرجی‌ها در چهارشنبه سوری به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ کرجی‌ها این شب را "کل چهارشنبه" می نامیدند که البته کل به گویش کرجی دارای معانی بزکوهی، آخرین و درخت انگور است.

وی روشن کردن آتش، آجیل خوردن، قاشق‌زنی و پخت غذاهایی همچون فسنجان و رشته پلو را از رسومات مشترک تمام ایرانیان عنوان کرد و گفت: "شال اوزونک" یکی از این رسومات بود که در آن جوانان به شوخی صورت خود را می پوشاندند و از دریچه ای که در هر خانه‌ای وجود داشت شالی را به پایین می انداختند و صاحب خانه نیز به سر شال چیزی می‌بست و آن جوان شال را بالا می کشید.
 
,
,
,
,
,
,
این البرزشناس کرجی ادامه داد: "کوزه بشکستن" از دیگر برنامه‌های کل چهارشنبه بود که خانواده‌ها ادوات قدیمی را دور می انداختند و وسایل جدید را جایگزین می کردند که این خود یک پیشینه کهن در ایران دارد.
 
وی پرت کردن اشیاء قدیمی از بالای پشت بام به کوچه را جهت دفع بلایا از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: "تبر بیزینن" از برنامه‌هایی بود که به درختان کمبار می زدند تا به این جهت موجب خارج شدن آب سیاه از تنه شود تا سال آینده درختی پر ثمر به بار آید و بیماری آن دفع شود.

کوهزاده در خصوص یکی دیگر از رسومات توضیحی داد و گفت: در یکی از روستاهای طالقان مردم لباس‌های کهنه خود را که دیگر مورد استفاده نبود در میان چوب می‌سوزاندند و بر اساس اعتقاداتی که داشتند تکه‌ای از آن زغال را به جهت افزایش نور و روشنایی به خانه می آورند و تاصبح می‌سوخت تا خودش خاموش شود.
 
,
,
,
,
,
,
به راستی عجب رسوماتی داشته ایم در کرجی که حتی خیلی از ساکنینش از آن‌ها بی خبرند، آیینی که امروز جای خود را به بمب ها و ترقه‌هایی داده است و موجب از هم پاشی خانواده ها می شود.
,
 
,
البته البرزی ها مراقب باشند چرا که در صورت انجام رفتارهای پرخطر در آخرین چهارشنبه سوری قرن تا پایان نوروز میمهمان پلیس خواهند بود.
,
 
,
شبکه خبری تیتریک، جهارشنبه سوری ایمن و خوشی را برای تمامی مردم ایران زمین آرزومند است.
 
 
انتهای پیام/
,
شبکه خبری تیتریک، جهارشنبه سوری ایمن و خوشی را برای تمامی مردم ایران زمین آرزومند است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه