اخبار داغ

روزهای تلخ و سخت اقتصاد کشور؛

کامی که با کرونا تلخ و با بورس تلخ‌تر شد

کامی که با کرونا تلخ و با بورس تلخ‌تر شد
تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در اثر شیوع کرونا و تنگی معیشت بسیاری از طبقات ضعیف مردم و در پی آن گرانی نرخ ارز و طلا و کمیاب شدن بسیاری از اقلام مصرفی خانوارها و سقوط بورس از جمله مهم‌ترین اخبار تلخ اقتصادی سال 99 بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ، سال 99 را شاید بتوان یکی از سال‌های پر فراز و نشیب تاریخ کشورمان دانست البته به شرط آنکه فراز و نشیب‌های بیشتر از این را در آینده شاهدش نباشیم، در این سال فراوانی خبرهای اقتصادی مختلف از دیگر حوزه‌ها پیشی گرفت و مردم نیز با وسواس و دقتی خاص اخبار اقتصادی را دنبال می‌کردند؛ از گرانی‌های گاه و بیگاه نرخ ارز گرفته تا طلایی که یک شبه کیمیا شده و سکه‌ای که تا قله 16 میلیون تومانی شدن هم رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

همه این بالا و پایین شدن اخبار اقتصادی یک طرف، شیوع روزافزون ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن از سویی دیگر سبب تعطیلی کسب‌وکارها و تحت تاثیر قرار گرفتن وضع معیشت مردم شد و علاوه بر آن فشار تحریم‌ها و مدیریت ناکارآمد اقتصاد، رشد کم‌سابقه تورم وضعیت را دشوار و پیچیده‌تر از گذشته کرد.

,

کمیاب شدن برخی کالاها مثل برنج، شکر، روغن، گوشت، مواد شوینده در کنار گرانی نرخ همیشگی مسکن و دغدغه اجاره نشینی و بازار داغ قرعه کشی خودروهای داخلی و افزایش بهره بین بانکی از دیگر خبرهای اقتصادی امسال بود که کام مردم را تلخ کرد.

,

شاید دیگر یادمان نرود که برای خرید اقلام خوراکی همچون مرغ و تخم مرغ و روغن صف‌های طویل آن هم در این شرایطی کرونایی در جای جای مختلف کشور کشیده شد تا مردم بتوانند مایحتاج خود را حتی با قیمتی بیشتر از قبل تهیه کنند حالا بگذریم از اینکه برخی‌ها هم از این آشفته بازارها برای دپوی خانگی مایحتاج مردم استفاده کرده و برای حتی یک سال خود از این اقلام خوراکی در خانه‌هایشان ذخیره کردند به گمان اینکه این اقلام کیمیا شود و دیگر گیرشان نیاید غافل از اینکه با معیشت عده‌ای دیگر بازی می‌کنند و شاید هم برایشان مهم نبود روغن گیر چه کسی می‌آید و گیر چه کسی نمی‌آید.

,

سفر رفتن به صورت علنی و با آن حجم وسیع در نوروز و تابستان و تعطیلات مناسبتی و آخر هفته تعطیل شد و بسیاری از کسب و کارهایی که از کنار این سفر رفتن‌ها کسب معاش می‌کردند تعطیل شد و صنعت گردشگری کشور که تازه داشت روی پای خود می‌ایستاد و به صنعتی مبدل تبدیل می‌شد از حرکت باز ایستاد و بسیاری از شاغلین در این بخش بیکار شدند و ضررهای بسیاری متوجه بخش‌های صنعت توریسم و گردشگری کشور شد.

,

در همین سال بود که مدام گوش به زنگ اخبار سیاسی بودیم تا ببینیم این بار آمریکا چه خوابی برایمان دیده و با رفتن ترامپ و آمدن بایدن قرار است چه گلی بر سر کشورمان زده شود تا از این تنگناهای اقتصادی قدری رها شویم اما نه رفتن آن و نه آمدن این تکانی به اقتصاد کشورمان نداد و همان بود که بود.

,

هجوم مردم به بورس برای سرمایه گذاری و آن تبلیغات عجیب و غریب در تلوزیون و رسانه‌ها برای تشویق مردم به این کار و بعد از آن هم سقوط بی سابقه بورس از دیگر خبرهایی بود که کام بسیاری از مردم را تلخ کرد و سبب شد سرمایه‌های بسیاری از سرمایه گذاران در بورس به دلیل نداشتن دانش کافی از سرمایه گذاری در این بازار و نیز تلاطم بازار بورس کشور در اثر واگذاری سهام عدالت به بورس برای فروش، از بین برود و سهامداران بسیاری را متضرر کند.

,

ورشکستگی‌های مکرر صنایع تولیدی کشور به دلیل نبود مواد اولیه در روند تولید و تعدیل نیروهای کارگری به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت حقوق آنها از دیگر خبرهای اقتصادی بد امسال بود که این بار جامعه کارگری را متاثر از خود ساخت.

,

ضرر و زیان مالی بسیاری از مشاغل در نتیجه تعطیلی‌های بسیار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از دیگر اخبار اقتصادی ناگواری بود که سال 99 را در خاطره همه ما به عنوان سالی تلخ از لحاظ اقتصادی ثبت کرد.

,

اما شیرین اخبار اقتصادی شاید آنقدر کم بوده و بی نام نشان که به ذائقه مردم ننشسته که خبری از آن در ذهنشان باقی بماند و اگر ازآنها بپرسند بهترین خبر خوش اقتصادی امسال چه بوده در پاسخ به آن استناد کنند شاید هم در این چند روز باقی مانده از این سال بد اقتصادی بازهم منتظر خبری شیرین از بهبود شرایط فعلی اقتصاد کشور هستیم تا آن را به عنوان بهترین خبر اقتصادی سال در خاطراتمان برای آیندگان ثبت کنیم.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه