اخبار داغ

اندر حکایت شوراهایی که گرفتار فساد و ناکارآمدی شدند

اندر حکایت شوراهایی که گرفتار فساد و ناکارآمدی شدند
در سال‌های اخیر بازداشت و دستگیری اعضای شوراهای شهر و روستا در استان‌های مختلف به یکی از خبرهای همیشگی و تکراری تبدیل‌شده است و متأسفانه تصور عمومی بر این امر قرارگرفته که شوراها آن‌چنان‌که بایدوشاید نه‌تنها نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند بلکه خود نیز گرفتار فساد و ناکارآمدی شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، در سال‌های اخیر بازداشت و دستگیری اعضای شوراهای شهر و روستا در استان‌های مختلف به یکی از خبرهای همیشگی و تکراری تبدیل‌شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

۲۶اسفند بود که خبر بازداشت یک عضو شورای شهر رشت توسط نهاد امنیتی منتشر شد این در حالی است که روز دوشنبه ۲۵اسفندماه نیز دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از بازداشت رئیس شورای این شهر به دلیل پاره‌ای از تخلفات خبر داد.

,

با مرور اخبار مرتبط با دوره پنجم شوراهای اسلامی به سادگی می توان چنین اخباری را بدست آورد: شهریور ۹۶بازداشت سه نفر از اعضای شورای شهر نظرآباد، بهمن ۹۷بازداشت یک عضو شورای شهر کرج، آبان۹۷ بازداشت ۵ عضو شورای شهر زابل، شهریور ۷دستگیری چند نفر از اعضای شورای شهر بابل، مرداد ۹۷بازداشت چهار نفر از اعضای شورای شهر پرند و ... .

,

از سال ۱۳۷۷که قرار شد شوراهای اسلامی در سطح تمام روستاها و شوراها تشکیل شود بحث تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات یکی از موضوعات مهم و قابل‌تأمل بوده است. بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مواد ۷۳و ۷۴قانون اصلاح قانون تشکیلات شورا‌های اسلامی کشوری و انتخابات شورا‌های کشوری مصوب ۱۳۶۵/۴/۲۹ نسبت به تعیین تکلیف امر نظارت بر انتخابات شورا‌ها پرداخته و آن را به عهده مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

,

ماده ۷۳ قانون فوق بیان می‌کند که « به‌منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شورا‌های اسلامی کشوری متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰، به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌گردد.» اعضای هیئت مرکزی نظارت نیز معمولاً با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ها برای هر استان سه نماینده مجلس را برای نظارت در استان تعیین و این سه نفر نیز در استان‌ها برای هر شهرستان و هر بخش پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

,

در حال حاضر ششمین دوره انتخابات شوراها قرار است در ۲۸خردادماه ۱۴۰۰هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.

,

معمولاً در هر دوره شوراها تعداد بسیار زیادی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که فرایند تائید صلاحیت آن‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است اما مطابق قانون، نمایندگان فرصت بسیار اندکی برای این کار در اختیاردارند. به‌ویژه آن‌که نمایندگان دغدغه‌های فراوان محلی دارند و به‌شدت در این موضوع تعارض منافع دارند. از سوی دیگر نمایندگانی که در هیئت‌های نظارت عضو هستند هر دوره تغییر می‌کنند و بنابراین تجربه این افراد به دوره‌های بعد منتقل نمی‌شود.

,

مطابق ماده ۴۹قانون شوراها ‌ هیئت اجرائی وزارت کشور موظف هستند به‌منظور احراز شرایط هر یک از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر حسب مورد از مراجع ذی‌ربط از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت‌احوال استعلام نمایند. اما مسئله این است که هیئت‌های نظارت چقدر به تصمیم‌گیری بر اساس چنین استعلام‌های پایبند و متعهد هستند؟!

,

از این بابت می‌باید گفت متأسفانه تصور عمومی بر این امر قرارگرفته که شوراها آن‌چنان‌که بایدوشاید نه‌تنها نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند بلکه خود نیز گرفتار فساد و ناکارآمدی شده‌اند.

,

به همین دلیل است که در برخی دوره‌ها باوجوداینکه شوراهای اسلامی با مسائل محلی و روزمره مردم سروکار دارند و حتی بسیاری از نزدیکان آن‌ها نیز خواستار ورود به شوراها هستند اما میزان مشارکت کاهش‌یافته است. ازاین‌رو باید گفت این استدلال که برخی جریانات سیاسی به آن متوسل می‌شوند که در غیاب شورای نگهبان، انتخابات و کارآمدی شوراها افزایش‌یافته هرگز صحیح نیست. بدون شک نظارتی که هم‌اینک بر شوراهای اسلامی وجود دارد صحیح نیست و پیامدها و تبعات فراوانی به همراه دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه